PEZHVAKEIRAN.COM پژوهش سازمان ملل متحد: از هر 10 نفر، 9 نفر در مورد زنان پیشداوری دارند
 

پژوهش سازمان ملل متحد: از هر 10 نفر، 9 نفر در مورد زنان پیشداوری دارند

هر سال و در روز جهانی زن به خود میگویم، مسائل کشورهای پیشرفته در مورد زنان چیست و مسائل زنان ما چه؟ زنان ما هنوز برای زیرِ حداقل ها باید مبارزه کنند و تاوان آن را هم باید با زندان و شکنجه و تجاوز یا مورد اسیدپاشی قرارگفتن و یا باید با جان خود بپردازند.

مطلب زیر ترجمه مقاله ای از اشپیگل آنلاین است که بطور مختصر به برخی داده های گزارش سازمان ملل اشاره دارد. شاید در برخی زمینه ها، به ظاهر هیچ تناسبی با دغدغه های روزمره زنان ما نداشته باشد، اما مهم است که تفاوت ها به چشم آید تا میزان عقب ماندگی ما که عامل آن حکومت جمهوری اسلامی است با بقیه جهان بیشتر روشن شده و تلاش ما برای تغییر وضعیت حاکم جدی تر شود.

***
به مناسبت روز جهانی زن: یک پژوهش برنامه توسعه و عمران سازمان ملل متحد نشان می دهد که در جهان از هر 10 نفر، 9 نفر، پیشداوری های سفت و محکمی برعلیه زنان دارند. در مورد نگاه پُرسش شوندگان به برخی موضوعات، برای مثال آمده است که آنها باور دارند که تحصیل دانشگاهی برای مردان مهم تر است، یا اینکه مردان می توانند به عنوان یک چهره سیاسی نقش موثرتری داشته باشند، یا اینکه در صورت بیکاری، بهتر است که برای شاغل شدن، اولویت به مردان داده شود.

آخیم اِشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل می گوید وظیفه بعدی ما در راه ایجاد برابری حقوقی بین زن و مرد آن است تا کلیشه و پیشداوری های مربوط به زن را تغییر دهیم.

در پژوهش انجام شده، اطلاعات مربوط به بیش از 80 درصد از جمعیت جهان جمع آوری شده است. نویسندگانِ گزارش در برخی موارد از آوردن نمونه های پیشرفت در امور زنان خودداری کرده اند. برای مثال اینکه میزان دختران محصل تقریبا به میزان تعداد پسران رسیده است. همچنین اینکه میزان مرگ و میر در هنگام بارداری و تولد نوزادن نسبت به سال 1990، 45 درصد کاهش پیدا کرده است.
موارد دیگری که نیاز به بهبودی دارد مربوط می شود به در اختیار گرفتن میزان پست های سیاسی توسط زنان. در جهان بطور متوسط تنها 24 درصد نمایندگان پارلمان ها را زنان تشکیل می دهند، آنهم با وجودی که میزان مشارکت بین زنان و مردان برای تصاحب کرسی های نمایندگی تقریبا برابری می کند. همچنین از 193 پست رهبران سیاسی در جهان، فقط ده مورد آن در دست زنان است.
در زمینه بازار کار نیز میزان حضور زنان در سطوح مدیریتی پائین است. از 500 شرکت و کمپانی حاضر در بازار بورس در ایالات متحده، زنان تنها 6% از مدیرعاملین آنها را تشکیل می دهند. در سطح جهان، زنان بطور آشکار، مزد بدتری نسبت به مردان دریافت می کنند، آنهم درحالی که اغلب آنها بیش از مردان کار می کنند. در مورد آلمان و مطابق پژوهشی که بنیاد هانس-بوُچلر اخیرا انجام داده است مشخص شد که با وجود برخی موفقیت ها و پیشرفت ها، هنوز بطور متوسط در زمینه هائی همچون اشتغال، امور اقتصادی و وضعیت اجتماعی، وضعیت زنان، اغلب خراب تر از وضعیت مردان است.
دفتر توسعه و عمران سازمان ملل در گزارش خود خواستار آن است که برای کاهش پیشدواری های مربوط به زنان، با جلب توجه افکار عمومی نسبت به این موضوع، از طریق آموزش و آگاهی رسانی تلاش شود. همچنین می توان از طریق مُشوّق های مالیاتی، برای توزیع برابر وظایف خانه داری و بچه داری اقدام کرد.
در آلمان، خانم فرانسیسکا گیفی، وزیر امور خانواده از حزب سوسیال دمکرات موفق شد تا با اِعمال سهمیه بندی برای شرکت های خصوصی، حضور حداقل یک زن در هر هیئت مدیره، استراتژی خود برای برابری زنان را به پیش ببرد.
 ترجمه: حنیف حیدرنژاد
http://www.hanifhidarnejad.com



منبع: اشپگل آنلاین
 
 
ترجمه از حنیف حیدرنژاد

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب  در سایت پژواک ایران