از فرماندهان ارشد سپاه که قربانی کرونا شدند، چه می‌دانیم؟

 ناصر شعبانی؛ معاونت عملیات قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران
 رمضان پورقاسم؛ فرمانده اسبق حفاظت اطلاعات نیروی زمینی سپاه
 «فرزاد تذری»، معاون سابق اداره سیاسی سپاه
 محمود پلارک معاون پشتیبانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه
 
شنبه, 14 مارس 2020حسام قناطیر

تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران در استان‌های مختلف ایران به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده‌اند. فرماندهان سپاه به دلیل حضور در جنگ و عوارض جانبی آن ازجمله مجروحیت شیمایی و یا مجروحیت‌های مشابه در برابر کرونا آسیب‌پذیر‌تر هستند؛ باوجوداینکه در بیمارستان مجهزی مانند بقیه‌الله بستری باشند.

***

ناصر شعبانی؛ معاونت عملیات قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران

«ناصر شعبانی» را می‌توان مشهورترین فرمانده سپاه پاسداران دانست که به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده است. فرماندهی که به دلیل سخنانش درباره حمله به نفت‌کش‌های عربستان در تنگه باب‌المندب مشهور شد. او گفته بود: «به یمنی‌ها گفتیم دو نفت‌کش سعودی‌ها را بزنید و زدند.»

ناصر شعبانی در سال‌های پایانی جنگ فرمانده سپاه «چهارم بعثت» بود که مسئولیت هدایت و فرماندهی نیروها و یگان‌های سپاه پاسداران را در غرب ایران برعهده داشت. یکی از اتفاقات مهم در این دوره عملیات «فروغ جاویدان» سازمان مجاهدین خلق و ورود آنان به ایران بود.

فرماندهی سپاه شهرستان آمل در جریان وقایع بهمن ۱۳۶۰ ازجمله سوابق شعبانی است. در جریان اتفاقات ششم بهمن آمل که از سوی گروه‌های اپوزیسیون «قیام آمل» خوانده می‌شود گروه اتحادیه کمونیست‌های ایران یا مشهور به سربداران به اقدامات مسلحانه علیه حکومت دست زدند که توسط سپاه و دیگر نیروهای حکومت سرکوب شدند.

شعبانی پس از جنگ، سمت‌های مختلفی در سپاه به عهده داشت و در دهه ۹۰ به معاونت عملیات قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران منصوب شد. قرارگاهی که مسئولیت سرکوب را در تهران برعهده دارد.

او در سال ۱۳۹۷ و زمانی که به دلیل سخنانش درباره یمن مشهور شد، جانشین دانشگاه امام حسین وابسته به سپاه پاسداران بود.

 

رمضان پورقاسم؛ فرمانده اسبق حفاظت اطلاعات نیروی زمینی سپاه

«رمضان پورقاسم» نیز مانند ناصر شعبانی در دهه ۶۰ در مقابله با گروه‌های مسلح مخالف حکومت در مازندران فعال بوده و پس‌ازآن فرمانده حفاظت اطلاعات لشکر ویژه ۲۵ کربلا لشگر سپاه پاسداران در مازندران بود. فرماندهی اسبق حفاظت اطلاعات نیروی زمینی سپاه مهم‌ترین سمت او بوده است.

رمضان پورقاسم مدتی نیز از سپاه خارج‌شده و سمتهایی چون مسئول حراست وزارت مخابرات و مسئول حراست شهرداری تهران را داشته است.

 

فرزاد تذری؛ شبیه شایانفر

«فرزاد تذری»، معاون سابق اداره سیاسی سپاه، دیگر فرمانده فوت‌شده بر اثر کرونا است. آخرین سمت او اعلام نشده است. تذری همچنین در اطلاعات سپاه پاسداران سمت‌هایی داشته اما عنوان دقیق این سمت‌ها اعلام نشده است. او در مقام معاونت بررسی تحلیل در اداره سیاسی سپاه یکی از موسسان هفته نامه صبح صادق وابسته به سپاه بود.

«یدالله جوانی»، معاون سابق سیاسی سپاه، تذری را با «حسن شایانفر»، مسئول دفتر پژوهش‌های روزنامه کیهان و یکی از چهره‌های اصلی در پرونده‌سازی و تخریب چهره‌های فرهنگی مخالف حکومت مقایسه کرده است.

جوانی گفته است: «اگر مرحوم شایانفر در دفتر سیاسی سپاه و موسسه کیهان در مسایل فرهنگی و جریان شناسی فرهنگی دائره‌المعارف بود مرحوم تذری در جریان شناسی سیاسی و گروه‌ها و احزاب این‌چنین بود.»

محمود پلارک؛ شهرت به دلیل برادر

«محمود پلارک»، به دلیل برادر بودن با «حسن پلارک»، مشاور و دستیار ویژه فرمانده و عضو شورای فرماندهی نیروی قدس مشهور است. او درجه سرهنگی دارد که در میان فرماندهان ارشد سپاه پاسداران درجه پایینی محسوب می‌شود. محمود پلارک معاون پشتیبانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه بود. قرارگاهی که در شرق ایران و به‌خصوص در استان سیستان و بلوچستان برای مبارزه با گروه‌های مسلح مخالف حکومت فعال است و با نیروی قدس سپاه پاسداران تفاوت دارد. نهادی که حسن پلارک برادر دیگر در آن سمت دارد.

محمود پلارک نیز مانند برادرش از نیروهای سپاه ثارالله کرمان بود. لشگری که به‌واسطه حضور «قاسم سلیمانی« در سپاه قدس نیروهایش در برخی از نهادهای دیگر سپاه ارتقا یافتند. او برخلاف برادرش پیش از فوت مشهور نبود.

به‌جز فرماندهان ارشد سپاه برخی از فرماندهان سپاه در شهرستان‌ها نیز بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده‌اند. مثل سرهنگ «عبدالله جعفرزاده»، فرمانده سپاه فریدون‌کنار.

منبع:ایران وایر


فهرست مطالب  در سایت پژواک ایران