کرونا و شرایط طبقه کارگر ایران، رفع تحریم یک سوال جدی در مقابل سپاه - نه نیروهای مترقی
مهدی کوهستانی

این حرف عوامانه را بسیار شنیده ایم که میگویند "اگر این ها بروند ،چه کسی بیاید "این حرف عمدتا از دهان کسانی بیرون می اید که یا در فعالیت های اجتماعی شر کت نداشته اند و یا اگر در گدشته فعالیتی داشته اند که دیگر امروز نمیخواهند هیچ لطمه ای به زندگی اشان وارد شود . اولین جواب این است که اگر قرار باشید یک حکومت قلدر برود و حکومت قلدری دیگر بیاید وهمان کار ها را بکند که دیگر چرا باید یکی برود و یکی دیگر بیاید . انها در ذهنشان هیچ تصویری از هیچ نوع دموکراسی یا ندارند و یا نمیخواهند داشته باشند . اگر قرار باشد قدرتی برود و قدرتی بیاید که همان بهتر که هیچ تغییری صورت نگیرد اما مردمی که مبارزه میکنند هیچ گاه چنین چیزی نمیخواهند . بلکه میخواهند سر نوشت کشور را خود بدست گیرند و هر امانتی را به هر کس که واگذار کردند به را ختی بتوانند پس بگیرند و بر سرنوشتشان خودشان حاکم باشند و اموال و کشورشان به غارت نرود . از همین رو است که جنبش کارگری ایران اولویتش همواره نه تغییر رئیس دو لت و یا جایگزینی مهره ای بجای مهره دیگر بلکه خلع ید از تمامی غارتگران چپائل گران اموال مردم است و جایگزینی سندیکاها و اتحادیه ها و شوراهای مردمی بجای نهاد های غاصب وتضعیف هرم قدرت تا سرحد خدمتگزادی به مردم است . . تصور مردم عامی وعافیت طلب شاید آن باشد که سلطنت بجای ولایت و یا بر عکس ودر کل قدرت خوب بجای قدرت بد بیاید . اما جنبش کارگری پس از صد سال مبارزه از انقلاب مشروطه تا امروزاکنون به خوبی میداند که نهاد های قدرت باید از میان برود وبه جای ان نهاد های انتخابی و مردمی جایگزین شود

جنبش کارگری برای سلامت و حق زندگی تمامی مردم جلوی صحنه مبارزات است ٬ اما سرکوب مستمر فعالین و نهادهای کارگری ٬ در چهار دهه گذشته و غیر قانونی اعلام کردن تشکلات مستقل کارگری برای حکومت چاره ساز نبوده است. قرار گرفتن حکومت بر سر پرتگاه امری است اجتناب ناپذیری و احضار فعالین کارگران به اطلاعات قبل از اول ماه می و بازگرداندن زندانیانی که به مرخصی موقت آمده بودند دلیلی است بر این واقعیت که خودشان به آن واقف اند که اعتراضات بسیار سختی در راه است و هر صحبتی از روسایی حکومت در رابطه با اعتراضات مردمی پیش رو را سریعا تکذیب می کند و دنبال دزد و قاچاقچی می گردند. در شرایطی که قیمت نفت امروز به زیر صفر رسیده و کشورهای تولید کننده نفت چاره ای جز بستن پالایشگاهها ندارند٬ ابراهیم اصغر زاده سخنگوی خط امام در گروگانگیری سفارت امریکا که بهایش را ۴۰ سال طبقه کارگر می پردازد و اصلاح طلب در مصاحبه اش در بی بی سی ۲۰ آوریل معتقد است که "حکومت از این بحران می گذرد و مقتدرتر عمل می کند. "

 

چرا سپاه رفع تحریم را نمی خواهد:

مجبور سازی زحمتکشان برای بازگشت به کار٬ عادی جلوه دادن شرایط بحران بهداشتی و دروغگویی برای کنترل ویروس ٬ که تاکنون در ایران حتی طبق آمارهای خودشان نزدیک به ۸۵ هزار نفر را به بیماری کرونا مبتلا کرده اند و بیش از چندین هزار نفر جان خود را از دست داده اند که تماما به سیاست خود حکومت برمی گرددد. از بین بردن زیر ساخت اقتصادی با سیاست مذهبی حکومت در هم تنیده شده است. در خواست کمک های نقدی توسط نهاد رهبری از مردم و اشک تمساح در مقابل بحث افزایش دستمزد و فرار از مسئولیت پذیری از خود نهاد رهبری (سپاه) می آید. مشکل اقتصادی است حتی اگر حکومت نیاز داشته باشد که اماکن مذهبی و مساجد باز شود٬ نماز جمعه دوباره برقرار شود.

 

تشکلات مستقل می گویند " چه کسانی نباید در خانه بنشینند- شاهدیم بسیاری امکان درخانه ماندن ندارند چرا که پولی ندارند که با آن سر کنند و چاره ای جز بیرون آمدن از خانه و دنبال یک لقمه نان گشتن ندارند. اما هستند کسانی که پس اندازی دارند و در خانه ها مانده اند به رغم مشکلاتی که در خانه ماندن برایشان ایجاد می کند.." تابش نماینده سپاه از شهرستان اردکان در ۱۰ آذر ۹۸ در دنیایی اقتصاد گفته ۹۰ درصد کارگران زیر خط فقر هستند." سخنگویی دولت ربیعی در فروردین ماه می گوید٬ در یکماه گذشته نیمی از کارگران کشور بیکار شده اند. گرسنگی٬ بی خانمانی و بی آیندگی بر تمامی ارکان جامعه رخ بر می نماید. تصویر میادین و محلاتی که صدها کارگر معطل هستند تا یک کارفرما بیایید و برای یک روز آنها را به استخدام در اورد در رسانه ها فراوان است و راهروهای بیمارستان های مملو از بیمار٬ غسالخانه ها و گورهای دستجمعی دردی است بر تمامی جامعه.

 

کمک های یارانه‌ای ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان هیچ گرهی از مشکلات کارگران باز نمی کند. ۲۳ میلیون خانوار که ، شامل دریافت وام یک میلیونی می شوند که میایون ها نفر در صف های طویل گرفتن وام یک میلیونی هستند و بودجه تخصیص داده شده ۲۳ هزار میلیارد تومان نسبت به جمعیت یعنی هیچ . تهیه طومار جمع آوری امضا برای افزایش دستمزد و همچنین اطلاعیه های٬ مصاحبه ها و ادعای شوراهای اسلامی و مجلس که در شبکه های اجتماعی آمده است را باید از هم جدا کرد. جنبش کارگری بدرستی بحث افزایش دستمزد را مطرح می کند اما حکومتیان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند. باید در مورد وضعیت کارگران و بیماری کرونا و نبود حداقل های زندگی برای اکثریت موضوع را برجسته تر کرد. اگر خواست افزایش دستمزد با خواست بیمه بیکاری و پرداخت کمک مالی یکی نشود این مبارزه در جایگاه واقعی اش نیست. جان میلیون ها انسان در ایران در خطر است. نیروهای مترقی در سراسر جهان به دور دوم بیماری کرونا اشاره می کنند و شرایط مرگبار بدتری را برای مردم پیش بینی می کنند. دانشمندان و پزشکان متخصصین حتی اقتصاددانان معتقدند که فاجعه ای در مقابل بشریت است و همراه با رسانه ها٬ وکلا٬ سندیکاها و حمایت های مردمی با زیر فشار گذاشتن دولت ها تا زمان داروی ضد کرونا حتی منع رفت و آمد را اعلام کنند و باید سلامت و اقتصاد را با هم پیش برد. براساس تحقیقات کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری ۶۸ درصد کشورها منع رفت و آمد مردم را در جامعه را به اجرا گذاشته اند. ۷۲ درصد کشورها بسته های کمک دستمزد را برای کارگران به اجرا گذاشته اند. افرادی در داخل تحت گرفتن کمک مالی شروع به نامه نگاری و کمک گرفتن از شبه اپوزیسیون خارج از کشور شده اند.[1] افرادی از همان گرایش در خارج خواهان نامه نگاری به رهبر ایران شده اند. حال همان رهبر خواست کمک مالی را مطرح می کند ٬ روحانی اعلام کرده بدون لغو تحریم ها نمی توانیم با کرونا مبارزه کنیم و درخواست اقتصادانان حکومتی برای گرفتن وام در سایت فرارو برای درخواست کمک از صندوق بین المللی در رسانه هاا قابل تامل است و برای درخواست اعلام می کنند " تحریم‌ها به شکل واقعی نیز یک مانع مهم در راستای مبارزه با کرونا در ایران به حساب می‌آید". برای رهبری و سپاه مهم نیست حتی دو سوم جمعیت ایران ازبیماری کرونا از بین بروند زیرا تجربه سوریه را پیش رو دارند.

طبقه کارگر معتقد است که پول هست ولی حکومت نمی خواهد که به جامعه باز گردد٬ پس باید حکومت را مجبور کرد که سر کیسه را شل کند. سایت تابناک در دوم مهرماه ۹۸ اعلام کرد" ۶۰ درصد اقتصاد ایران در دست چهار نهاد اقتصادی است در همان مطلب آمده است : که سال‌هاست این گزاره بیشتر از سوی سیاستمداران و نه اقتصاددانان مطرح می‌شود که بنیاد‌ها و نهاد‌ها مالکان عمده اقتصاد ایران می‌باشند و برای مردم نیز این جمله بسیار جذاب است و خبر از حضور مافیا‌های پیچیده در اقتصاد ایران را می‌دهد. " از آنجاییکه بخش اصلی اقتصاد در دست چهار نهاد قدرت است و بخش عمده این نهادها به سپاه و زیر مجموعه سپاه بر می گردند و مشروعیت سپاه از رهبر می آید و مشروعیت رهبری از سپاه ، لازم دیدیم که نگاهی گذرا به نهادهای قدرت بیاندازیم و جایگاه آنها را در اقتصاد زیر زمینی و سیاه روشن کنیم. اتفاقا دارو در دست مافیای سپاه است .[2] اقتصاد ایران چهار دهه است که بصورت مافیایی و قاچاق اداره می شود.. این نهادهای مافیایی افرادش معلوم نیستند و با کندوکاو شاید بتوان عده ای از آنها را یافت که در دهها کارتل اقتصادی در مدیریت هستند و هیچگونه رد پای از خود نمی گذارند و بعنوان نهادهای خیریه ای خود را نشان می دهند. نه خود را حکومت نشان می دهند و نه حکومت بدون آنها می تواند قدرتی داشته باشد. پس پول های آنها همانند نهادهای کارتل های وابسته به قاچاق مواد مخدر در امریکای لاتین عمل می کند و مواد مخدر در ایران و منطقه زیر نظر سپاه است٬ این مافیا در قاچاق زنان به حوزه خلیج فارس ٬کشورهای سابق روسیه و کشورهای آسیا و حتی اروپا نقش دارد٬ پول های نقد خود را حتی در بانک ها نمی گذارند و بخش اصلی سرمایه اشان بصورت دلار و مسکوکات در بازار دیده می شوند و بخشی در بانک ها و بصورت ملک در سطح جهانی پخش شده است اما در درون جامعه شاید بخش کوچکی از آن باشد. این مافیا اطلاعات و امنیت اش یعنی اطلاعات سپاه حتی بر روی اطلاعات امنیت ۱۶ نهاد دیگر امنیتی کشور کنترل دارد که در رابطه با فعالین محیط زیست روشن شد که ناهماهنگی اش با کشتن قاسم سلیمانی تمام شد. طبقه کارگر بدرستی شعار پول هست ولی برای مردم نیست را مطرح می کند.

 

جدا سازی مافیا قدرت از حکومت:

چرا اقتصاد مافیای خود را از حکومت جدا می کند و مدعی است : "صورت‌های مالی بانک ها در سال ۹۷ اعلام می کند که ۱۹ بانک مورد بررسی قرار گرفته است و ۱۰ بانک شامل دی، صادرات، ملت، تجارت، گردشگری، ایران‌زمین، سرمایه، پست‌بانک، اقتصادنوین و مهر اقتصاد دارای زیان انباشته هستند ؛٬ ندادن و نگرفتن وام از بانک جهانی برای کارگران در این دوره بسیار مهم است. سالهاست که رژیم با دشمن سازی "اصلاح طلب و أصول گرا" را با هم متحد کرده٬ اپوزیسیون ساخته٬ رسانه های خارج را بازی داده و حتی اپوزیسیون خارج از کشور نیز در رابطه با مساله کمک های دارویئ می گویند "که باید تحریم ها برداشته شود "را با خود همراه کرده است. برای روشن شدن نگاه بی اعتماد زحمتکشان به حکومت و خواست فشار بر حکومت٬ لازم است بحث نهادهای اقتصادی وابسته به سپاه و رهبری را مطرح کنیم٬ بخصوص رفع تحریم در رابطه با دارو و شرکت وارد کننده دارو که زیر نظر رهبری است.[3]

 

مافیای و نهادهای وابسته به آن خود را نهادهای خیریه ای نشان می دهند در صورتیکه نهاد مافیای و بر بالای سر حکومت برای نابودی کشور و منطقه تحت نام سپاه و سپاه قدس فعالیت می کنند. نهادهای وابسته به سپاه کدام هستند که جلوی پیشرفت جامعه را گرفته اند ٬ یا جامعه باید نابود شود و یا سپاه. راهی غیر از این در مقابل جنبش کارگری وجود ندارد.

 

نهادهای اقتصادی سپاه کدامند:

 

آستان قدس رضوی:

با زیر مجموعه های زیارتی ، سازمان اقتصادی رضوی، عمران و ساختمان ، مالی و تجاری ، کشاورزی و دامپروی، محصولات غذایی، صنعت و معدن ، خودروسازی ، انرژی و فناوری و اطلاعات٬ آستان قدس رضوی بزرگترین نهاد اقتصادی کشوراست. ۴۳ درصد از مساحت شهر مشهد جزو آستان قدس رضوی است. امپراتوری آستان صدها میلیارد تومان بابت زمین هایش و ساختمان هایش اجاره می گیرد، در بسیاری از شهرهای ایران املاک اجاره ای دارد که ۳۰۰ هزار مستاجر دارند. حکومت نیز باید سالی تا نیم تریلیون ریال بابت اجاره زمین‌های موقوفی‌به این آستان پول بدهد. دانشگاه امام رضا و دانشگاه علوم اسلامی بزرگترین نهادهای آموزشی کشور به حساب می آییند. فعالیت فرهنگی و رسانه ای اش بسیار پیشرفته است. ۴۹ درصد شرکت توسعه نفت و گاز متعلق به آستان قدس رضوی و ۵۱ درصد مالکیت شستا است. در شرکت و میادین نفت و گاز، فعالیت در بازرگانی نفت خام و فرآورده‌های نفتی و سرمایه‌گذاری در طرح‌های پالایشگاهی نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت می کند. دارای دهها هلدینگ مواد غذایی زیارتی و سیاحتی است و در سال ۱۳۷۷ شرکت مشاوره و خدمات رایانه قدس رضوی شروع به کار کرده است. بودجه آستان قدس در جای نیامده است و سایت مشرق در مصاحبه ابراهیم رئیسی در ۲۰ اسفند ۹۶ می نویسد که بودجه آستان قدس رضوی یک درصد بودجه دولت است. وی می گوید" یکی از اهداف اصلی ایجاد دفاتر نمایندگی استان رضوی در استان‌ها بسترسازی و ایجاد فضای مناسب برای ارائه خدمت به مردم و زائران به‌ویژه محرومان و نیازمندان در قالب طرح «خادم یار» است، او خاطرنشان کرد: دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در راستای امداد به محرومان تشکیل‌شده و از تشکیلات اداری برخوردار نیستند. " البته رئیسی باید هم اذعان کند که یک درصد بودجه کشور است ولی دنیای اقتصاد در ۱۹ اردیبهشت ۹۶ اعلام کرد ۴۹ هلدینگ اقتصادی تحت پوشش آستان قدس رضوی است " شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی تابعه آستان قدس رضوی در قالب هلدینگ‌های گوناگون مانند هلدینگ داروسازی، هلدینگ مالی، هلدینگ کشاورزی، هلدینگ عمران و ساختمان، هلدینگ صنایع قند، هلدینگ خودروسازی، هلدینگ صنایع غذایی، هلدینگ نساجی، هلدینگ دامپروری و سایر شرکت‌ها فعالیت می‌کنند که ۳۶ شرکت بزرگ را شامل می‌شود. برخی از این شرکت‌ها سهم بالایی در بخشی که فعالیت می‌کنند دارند. علاوه براین بازوی اقتصادی آستان قدس در برخی از شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاری کرده و بخشی از سهام آنها را خریداری می‌کند". موضوع عدم پرداخت مالیات آستان قدس رضوی قید نگردید. زیرا که آیت‌الله واعظ طبسی در نامه‌ای به امام خمینی بیان نظر ایشان به صورت مکتوب را خواستار شد و در پاسخ حضرت امام با معافیت آستان قدس رضوی موافقت کردند.

 

 

بنیاد تعاون سپاه:

پس از تشکیل سپاه پاسداران در دوم اردیبهشت ۵۸ تا به امروز ما با نهاد نظامی٬ امنیتی و اقتصادی روبرو هستیم که شاید در هیچ جا ی دنیا مشابه وجود نداشته باشد. بنیاد تعاون سپاه در اصل برای کمک به نیروهای سپاه تشکیل می شود ولی امروز در تمامی وجوه اقتصاد کشور نقش دارد. اینفوگرافی یا چارت اقتصادی٬ فرهنگی سپاه نشان می دهد که بیش از ۶۰ درصد اقتصاد تحت کنترل سپاه پاسداران است و تعاونی سپاه و بودجه اش توانسته بسیاری از نهادهای اقتصادی و ۵۱ درصد ارتباطات ایران را صاحب شود. احمدی نژاد در دور چهارم در ۱۹ خرداد ۸۹ در مصاحبه با روزنامه پول در رابطه با تحریم ها گفت "اين قطعنامه‌ها برای ملت ايران پشيزی نمی‌ارزد، به يكی از آنها پيغام دادم كه اين قطعنامه‌ها‌يی كه شما صادر می‌كنيد مثل دستمال مصرف شده‌ای است كه بايد در زباله‌دان انداخته شود." در اصل ابلاغیۀ رهبر در ۱ خرداد ۸۴ در خصوص سیاست های کلی اصل ۴۴ از بین بردن مالکیت دولتی و تحویل دادن کل اقتصاد به سپاه پاسداران و یارانش در نیروهای امنیتی بود. در فاصلۀ میان سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ تنها ۱۹٪ از سهام شرکت های دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته، ۱۲.۵٪ به بخش عمومی غیردولتی واگذار شده، و ٪۶۸ توسط بخش تعاونی خریداری شده است که این ۶۸٪ تعاونی سپاه بود. البته بنیاد بسیج و نیروهای مسلح بر این پیچیدگی می افزاید و نشان می دهد که اقتصاد دزدسالار در تمامی بخش های اقتصاد همانند اختاپوس حضور دارد.

 

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء:

بر أساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ تشکیل شده است. پروژه های اصلی کشور در زمینه های مختلف ازجمله سد، راه و باند، ابنیه، آبیاری و زهکشی، تونل های طویل، خطوط انتقال آب، نفت وگاز، اسکله و سازه های دریایی، مخازن ذخیره نفت، گاز و فرآورده،تاسیسات عظیم نفت و گاز و حفاری در دریا و خشکی فعالیت می کند. از سال ۱۳۸۰ کلیه مناقصات اقتصادی بدون هیچ مشکلی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تعلق گرفته است که شامل احداث بندر پتروشیمی در عسلویه ، احداث مخازن یک میلیون بشکه ای نفت و بازسازی سیستم کنترل مخازن نفت جزیره خارک جمله آبگیر توسعه فاز های پارس جنوبی و خطوط انتقال گاز، توسعه فاز های ۱۵و۱۶ پارس جنوبی. قرارگاه به عنوان بزرگترین پیمانکار با راهبری ، مدیریت ، طراحی مهندسی و راه اندازی بومی صنعت نفت و گاز کشور معرفی می شود. این مزایده ها از طریق سه موسسه نور، موسسه سما و کوثر فعالیت هایش را پیش میبرد . بخش عمده بیگاری از جوانان زیر نام خدمت سربازی را قرارگاه سازندگي خاتم الأنبياء سپاه برابر تبصره ۲ ماده ۵ قانون خدمت وظیفه عمومی،‏‏ از بین مشمولان بسیجی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی و بالاتر براي خدمت سربازی در پروژه ها و كارگاه ها در هر دوره اعزام طبق ضوابط سپاه، جذب مي نماید. از ۵۹ دانشگاه در رابطه با ۱۹ رشته نیرو جذب می کند که این نیروها بعد در نهادهای اقتصادی سپاه مشغول به کار می شوند. این نهاد اقتصادی نه تنها مالیات نمی دهد بلکه بودجه قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء " در سال ۹۷،‌۲۵۹۰۰۰۰ میلیون ریال بوده است در سال ۹۸ با افزایش ۷۶۸۰۰۰ میلیون ریالی به ۳۳۵۸۰۰۰ میلیون ریال رسیده و بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران که در سال ۹۷ ، به میزان ۲۰۲۳۶۱۹۷۱ مصوب شده بود برای بودجه سال ۹۸ مبلغ ۲۵۴۷۱۸۶۸۴ را به خود اختصاص داده که افزایشی معادل ۵۲۳۵۶۷۱۳ میلیون ریالی را نشان می‌دهد. اقتصاد تک محصولی ایران وابسته به در آمد نفت است که زیر نظر قرارگاه خاتم الانبیاء کار می کند و در رابطه با بخش انرژی٬ نفت و پتروشیمی قرارگاه خاتم الانبیاء کار کرد خودش را داشته است. تمامی وجوه نقدی این در خارج از کشور در چرخش است و بصورت گزینشی به کشور بر می گردد. در ۳۰ آذر ۹۸ روزنامه صبح شهروند می نویسد" فساد قاچاقچیان کالا معادل ۶٢‌درصد بودجه عمومی کشور است و گردش مالی کالای قاچاق در ایران به سالانه حدود ٢۵‌میلیارد دلار می‌رسد .. علی خانی، مدیرکل دفتر مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی به ایرنا گفته است که در ایران حدود ۵٠٠‌میلیون حساب بانکی وجود دارد. این درحالی است که جمعیت مردم ایران تنها ٨٠‌میلیون نفر است و این تعداد نگران‌کننده حساب بانکی در ایران ظرفیت بزرگی برای فساد تولید کرده است. " ماجرای پولشویی چند هزار میلیارد دلاری بابک زنجانی در صادرات نفت و ارتباط نزدیک او با سردار سعید قاسمی وزیر نفت کابینه احمدی نژاد اکنون برای همگان روشن است. ارائه خدمات بانکی بانک‌های مسکن، کشاورزی، سپه و ملت، طبق دستورالعمل ‌بانک مرکزی به قرارگاه خاتم الانبیا از سال ۱۳۹۵محدود شد. سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام کرد حزب‌الله را قربانی هیچ چیز نمی‌کنیم. وی در همان مصاحبه اعلام می کند که ۱۶ میلیارد دلار ذخایر ارزی در کشور عمان است٬ حدود ۶ میلیارد یورو از هند بابت فروش نفت طلب داریم٬ حدود ۸۰۰ میلیون یورو از شرکت‌های نفتی یونان طلبکاریم. ماجرای ۱۵۰ میلیارد دلاری که دولت آمریکا به ایران داده است برای بسیاری در رسانه های ایران معما است و بانک مرکزی اعلام می کند که حکومت بودجه نزدیک به دوسال اش را به بانک مرکزی بدهکار است یعنی "بدهی دولت به بانک مرکزی حدود ۳۴۸ هزار میلیارد تومان است."

 

بنیاد برکت:

اگر بخواهیم پدرخوانده های مافیای اقتصادی با چهره انسانی را در حکومت پیدا کنیم، بازوی اجرایی ستاد اجرایی فرمان امام بنیاد برکت است. کلیه أمور اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت زیر نظر یک گروه ۴۰ نفره تحت فعالیت خیریه ای در ابعاد مشاغل سازی کار می کنند. این نهاد اقتصادی کلیه ویژگی های نهادهای مافیای را دارد . بجز نام سعید جعفری مدیر عامل این بنیاد نام کسی در سایت اش نیست، تنها عکس ها هستند که توضیح می دهند. اعضای این گروه یا از سپاه و یا نهادهای استراتژی راهبردی می آیند. این گروه ۴۰ نفری در نهادهای زیر مجموعه بنیاد برکت در بسیاری از کارتل های اقتصادی هیات امنای اصلی هستند. این نهاد چهره بورکراتیک سپاه بعنوان یک کارتل اقتصاد قاچاق را آشکار می کنند. این بنیاد با پول های کثیف که از تمامی بخش های اقتصادی دریافت می کند خود را بعنوان برترین نهاد سال ۹۴ مطرح کرده است و اینچنین معرفی اش می کنند «از مسجدسازی تا فقرستیزی». البته مجموعه های داروی این نهاد در ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۸۶ توسط ستاد اجرایی فرمان خمینی تأسیس شده است. سعید جعفری در مصاحبه ۱۸ اسفند ۹۷ با ایسنا می گویید " مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه بودجه ما برای سال ۹۸ حدود ۳,۸۰۰ میلیارد تومان است" در بسیاری از شرکت‌های و نهادهای اقتصادی متوسط تا ۴۹ درصد سهام دارند. تنها در یک پروژه میزان سرمایه‌گذاری در یک بخش ۷۶۵ میلیارد تومان است.

 

نهاد اقتصادی داروی «کی‌بی‌سی» زیر مجموعه بنیاد برکت:

کی بی سی زیر مجموعه برکت است که عمده فعالیتش به امور بازرگانی و واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دارد. این شرکت به عنوان یکی از اصلی ترین تامین کننده های فراورده های دارویی وزارت بهداشت ایران است که سال گذشته این شرکت در سهام اش از ۲۴ میلیارد تومان به ۲۹ میلیارد تومان (حدود ۲۰ درصد) افزایش داشته. البته بانک کی بی سی در همین مجموعه قرار می گیرد. اعضای بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام چه کسانی هستند. [4]

 

 

بنیاد شهید و امور ایثارگران:

در سال ۱۳۵۸ طی حکمی از طرف خمینی مهدی کروبی مسیولیت تاسیس بنیاد شهید را بعهده گرفت. بعد از تاسیس مسئولیت رسیدگی به امور جانبازان و خانواده‌های جان‌باختگان در جنگ ایران و عراق را برعهده گرفت. در تمامی این سالها امور اصلی این نهاد یا در اختیار یک آخوند و یا از افراد سپاه می باشند. نهادی که حدود ۲۲۰ هزار شهید، ۵۰۵هزار جانباز را پوشش می دهد. بنیاد شهید از سال ۱۳۶۷ عهده‌دار حدود ۱۸۰ شرکت و کارخانه در زمینه‌های صنعتی، تجاری، ساختمانی و کشاورزی است. بانک ایران زمین، موسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین، سازمان پزشکی شفا (۴ بیمارستان، کلینک و صدها داروخانه و سهام شرکت های دارویی) ، کلیه املاک مصادره شده دادگاههای انقلاب ، دانشگاه مسکن است. با تمام این دارایی ها بودجه ای که از دولت در سال گذشته دریافت کرده است، مبلغ ۱۳ هزار و ۹۵۸ میلیارد تومان است . در سال ۱۳۸۸ مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید بجرم اختلاس ۱۷۰۰ میلیارد تومان محاکمه شد که هیچگاه به نتیجه نرسید.

 

البته اختلاس نهادها در ایران در هم تنیده است و نمی توان این دزدی ها را از نهادها جدا کرد و طبق گزارش ایسنا در یک دوره ۲۵ ساله (۷۱ تا ۹۶) صدها هزار میلیارد دلار و تومان پول توسط افراد سپاه و زیر مجموعه اش سرقت شده که تنها یک نمونه آن یعنی مه آفرید که ربطی مستقیم به دزدی ها نداشت اعدام شد اما نمونه های بطور محدود منتشر شده مانند سال ۱۳۷۱ اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومان، در سال ۸۱ با ۴ میلیارد، در سال ۹۰ با دو پرونده ۳۰۰۰ میلیاردی، سال ۹۱- ۳۲۵۰ میلیارد ، ۹۲- بابک زنجانی ۱۷۰ میلیارد، سال۹۴ - ۱۲۴ میلیارد دلار، سال ۹۵- ۸۰۰۰ میلیارد ۱۰۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۵- ۲۳ میلیارد تومان در همان سال ۲۲۰۰ میلیارد تومان و حتی ۱۸ هزار میلیارد تومان و سال ۹۷- ۱۰۰ میلیارد تومان است.

 

نتیجه گیری:

سرمایه داری در همه کشورها یکجور عمل نمی کنند اما سرمایه داری ایران که زیر نظر رهبری و سپاه است٬ نمونه منحصر بفرد در جهان امروز است٬ از انتخابات هایش که کلیه نمایندگان و انتخاب شوندگان وابسته به سپاه و نیروهای امنیتی هستند و با پول های کثیف میلیاردی سپاه برگذار می شود. در سال ۲۰۱۲ در مقاله ای دزدی دستمزد به سبک نظامی به نقش سپاه در عدم پرداخت حقوق پرداختم ولی بحث تحریم، بیماری کرونا متعلق به سپاه است. در شرایطی که حکومت ۲۱ درصد افزایش دستمزد تصویب کرد ربیعی سخنگوی حکومت اعلام کرد " بیش از ۱۲ میلیون کارگر در بخش خدمات مشغول به کارند و آثار اولیه بیکاری در ۱۰ رسته‌ای که بلافاصله با شیوع بیماری دچار تعطیلی شدند هویداست." بیش از ۳ میلیون شاغل رسمی و ۴ میلیون شاعل غیررسمی در معرض کاهش دستمزد و اخراج قرار گرفته اند و فعالیت بیشتر از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار گارگاه متوقف شده است. این آمار در کنار ۴ میلیون بیکار قبلی یعنی نیمی از جمعیت کارگری از حداقل دستمزد محروم شده اند. البته بخش عمده این بیکاران شامل کمک هم نمی شوند.

 

سپاه و رهبری نماینده اقتصاد نظامی هستند. اقتصاد ازموتلفه و ضد و بندهای هاشمی رفسنجانی عبور کرده است. تاریخچه اقتصاد دُزدسالاری یا کلپتوکراسی در چهل سال گذشته با آغاز انتصاب افراد سپاه در تیرماه ۱۳۵۹ با حکم بنی صدر به مرتضی رضایی در فرماندهی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران با وحید علاقبند و داود بیگ زاده شروع می شود. این افراد با داشتن قدرت و منابع مالی همانند بسیاری از نهادهای مافیای دنیا با قتلعام در گنبد٬ ترکمن صحرا و کردستان فعالیت اشان شروع می شود. این افراد در کشتار دهه شصت٬ سرکوب جنبش های حاشیه نشین ها٬ دانشجویی ٬ انتخابات ۸۸ ٬ دی ۹۶ و آبان ۸۸ بوده اند ٬ در طرح ترورهای خارج از کشور هر مخالفی را از بین برده و همزمان بر کلیه بخش های اقتصادی را دست خود می گیرند٬ از بستن قراردادهای اقتصادی تا رابطین اقتصادی. این افراد همانند اختاپوس در همه جا آشکار و نهان حضور دارند. این افراد در دستگاه رهبری هستند. سپاه نهاد متشکل این افراد در کردستان عراق قبل از اشغال بوده اند و زمانی که عراق زیر تحریم نفت در مقابل غذا بود٬ سپاه قاچاق نفت در دست اش بوده است.

 

نیروهای اجتماعی نباید زبان باشند:

اطلاعیه بانک جهانی غذایی برای در خواست کمک به ۲۵۰ میلیون نفر گرسنه از بیماری کرونا در سراسر جهان اشاره کرده است. ایران از این قاعده خارج نیست. در آینده نزدیک حاشیه نشین ها و بیکاران و گرسنگان به جنبش اعتراضی گرسنگان چند هفته گذشته در فلیپین٬ بوسنیا٬ ملاوی٬ موریتانی٬ عراق٬ لبنان٬ بنگلادش ٬ هند٬ امریکا و مکزیک خواهند پیوست. تفاوت دیگر کشورها با ایران این است که ایران اقتصادش دزدسالاری است. بخشی در جنبش کارگری با طرح افزایش دستمزد معتقد است که طرح کمک خواستن از صندوق جهانی یعنی منحرف کردن جامعه از اصل ماجرا و دوری جستن و عدم جوابگویی حکومت به طبقه کارگر است. پول هست و باید از حجره و صندوق بیرون بیاید. اینکه در این کشاکش چه نیروی می تواند غالب شود٬ آیا خط سردار سلامی معاون سپاه که در ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ اعلام کرد " تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران و تهدیدهای آمریکا و صهیونیست‌ها و تحریم هایشان برای انقلاب و نظام اسلامی جدید نیست، و این ارعاب‌ها مسایلی قدیمی و کهنه هستند که ما در این میدان رشد کرده‌ایم". کارگران در دوران بیماری کرونا٬ اقتصاد ورشکسته و غیره فعالانه راه خود را پیش می برند و وظیفه نیروهای خارج از کشور در وادار کردن دولت های کشورشان أست تا واسطه گران سپاه در خارج را به جامعه معرفی کنند و اگر سپاه پای رفع تحریم نمی رود ٬ اپوزیسیون نباید آن را مطرح کند. بیت رهبری - سپاه با مشکلی بسیار سختی روبرو است . باید در اعتراضات پیش رو در کنار مردم ایستاد و این امر تنها از طریق همدلی و دنیای مجازی امکان ندارد٬ باید دولت های دنیا را در مقابل سپاه بسیج کرد در تمامی سطوح.

 

مهدی کوهستانی

Mehdi.kouhestani@gmail.com

 



[1]

جالب است که "اصلاح طلبانی" که منازل مسکونی اشان مصادره ای و ارثیه پدری اشان از اموال مصادره ای مردم است دل به کمک های مالی و برون رفت از این شرایط از جریان اقتصادی دارند را از کسانی دارند که اموال آنها و مردم را بالا کشیده اند. گرچه پرونده آن جریان بسته شده است حتی هر دو جناح دولت امریکا کاری به این جریان اعتمادی ندارند زیرا می دانند که بخش اطاق فکر این جریان وابسته به داخل کشور است و این جریان تنها می تواند مقالات اجاره ای در نشریات سیاست خارجی امریکا چاپ کند که ره به جایی ندارد. برخی رسانه های خارج از کشور در نگاه مردم در داخل کشور حالت سرگرمی پیدا کرده اند و بیشتر شبیه پرده آخر در صفحه آخر است.

[2]

تمامی مانور حامیان حکومت نیز در رابطه با لغو تحریم ها در رابطه با دارو است در صورتیکه دارو در لیست تحریم ها وجود ندارد. بعنوان نمونه حتی از کشور کانادا می توان در صورت داشتن نسخه دارو به ایران را پست کرد که در چند هفته گذشته حکومت ایران ورود پست را بسته است.

[3]

هر کسی که به بشریت فکر کند نه باید و نه می تواند تحمل کند که فرد یا جامعه ای تحت تحریم و فشار اقتصادی و سلامتی قرار گیرد. اما اگر نخواهیم در حوزه فردی و در یک بعد کوچک نظر بدهیم تمامی واردات و پخش مواد داروی زیر نظر سپاه است. حمایت های خارج از حوزه سپاه و اطلاعات امنیت یا همانند تجربه زلزله بم می شود که کسی نمی تواند اعلام کند که این کمک ها خروجی اش چه شد و یا همانند مرگ مشکوک شریف باجور، امید حسین‌زاده (کهنه‌پوشی) و دیگر فعالین محیط زیست در آبان ۹۵ است . اگر افراد و یا نهادهای فکر می کنند که می شود سپاه را دور زد باید سند و مدرک نشان دهند. سپاه و رهبری در گذشته در صورت ضرورت نرمش های داشته اند ولی امروز متفاوت است. بیهوده نیست ترامپ می گویید اگر کمک بخواهند انجام می دهیم و رهبری (سپاه) می گویید نه. رفع تحریم یک سوال جدی در مقابل سپاه است نه نیروهای مترقی است. جای شاکی و متهم را عوض نکنیم. سپاه باید تصمیم بگیرد.

[4]

محمد رضوانی فر : ایشان مدیرعامل شستا هستند و مدارک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد نظری از دانشگاه امام صادق ( دانشگاه وزارت اطلاعات) گرفته اند. ایشان که در کنار نام خود دکتر می گذارد: مدیرعامل و عضو هیئت مدیره گروه سرمایه‌گذاری البرز- مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت پخش البرز- مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت پارس شهروند - نایب رئیس هیئت مدیره شرکت گروه دارویی برکت - ریاست هیئت مدیره شرکت شفا فارمد - ریاست هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا (وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری)- عضو هیئت مدیره شرکت ایران دارو- ریاست هیئت مدیره شرکت داروسازی صالحان شیمی (البرز فارمد)- ریاست هیئت مدیره شرکت صنایع غذایی کیوان- نایب رئیس هیئت مدیره شرکت لیزینگ پارسیان و مسئولیت‌هایی کلیدی در گروه کارخانجات پاکنام، شرکت گسترش تجارت معین شهروند، شرکت بازرگانی آرین و البرز، موسسه آموزش عالی نوآوران را در کارنامه کاری خود دارد. گروه دارویی تأمین (تی‌پی‌کو) هلدینگ دارویی شستا زیر نظر برکت فعالیت می کنند

سرتیپ پاسدار نصرالله فتحیان فرددوم بنیاد برکت است که در کارتل داروی ایران کی بی سی زیر نظر او است. شناسنامه سیاسی ایشان با دیگر فرماندهان سپاه رحيم صفوي، حبيب خليل سلطاني ، سالک احمد کاظمي، حسين خرازي، همت رحمه‌الله عليه، حسين ذاکري، جعفري که از جنگ در کردستان با هم شروع بکار کرده اند همراه است و در حال حاضر در کانون بازنشستگان و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج فلاورجان فعالیت می کند.

محمد علی میرزا کوچک شیرازی : نفر سوم شرکت کی بی سی است، ایشان متولد ۱۳۵۹ است. مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین است یا در اصل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی. سهام سرمایه گذاری صبا تامین معادل یک هزار و ۸۰۰ میلیارد سهام در بازار اول معاملات فرابورس است. شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در ۹ ماه اول سال مالی جاری حدود ۲۷۱۰ میلیارد تومان سود خالص کسب کرده است. زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری صبا تامین ۶۲ شرکت اقتصادی است. ایشان پژوهشگر مرکز استراتژی است که زیر مجموعه وزیر اطلاعات فعالیت می کرده. در ده سال گذشته از اعضای سرمایه گذاری اعتلاء البرز، سرمایه گذاری البرز، دارویی برکت ، شرکت سهامی البرز، عامل گروه پژوهشی صنعتی آریانا، مشاور استراتژیک . زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری صبا تامین که ۶۲ شرکت اقتصادی را در بر می گیرد.

 

محمدجواد ایروانی: نماینده رهبری در برکت و نماینده ستاد اجرایی فرمان خمینی است. عضو کمیته تحقیق مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۸۴ تا حال حاضر. ایشان در مصاحبه ای با نشریه مشرق در ۱۴ بهمن ۹۸ خواستار رفع اف ای تی اف شد و گفت " عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به رئیس کارگروه FATF در فرانسه نوشت: «با توجه به ترور ژنرال سلیمانی مقام بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، این انتظار می‌رود گروه ویژه اقدام مالی FATF با فوریت نسبت به افزایش خطر ریسک سیستماتیک تعاملات مالی ایالات متحده آمریکا و توصیه به توقیف دارایی‌ها و تحریم و بلوکه کردن حساب‌های دونالد ترامپ و تمامی کمپانی‌های متعلق به وی و کمپانی‌های وابسته آنها و همین‌طور رئیس پنتاگون و فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا) از سوی اعضای خود اقدام نماید. در این صورت می‌توان بی‌طرفی FATF را درباره مبارزه با مبادی و منابع مالی تروریسم، راستی‌آزمایی کرد.»

 

محمدجواد ایروانی: نماینده رهبری در برکت و نماینده ستاد اجرایی فرمان خمینی است. عضو کمیته تحقیق مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۸۴ تا حال حاضر. ایشان در مصاحبه ای با نشریه مشرق در ۱۴ بهمن ۹۸ خواستار رفع اف ای تی اف شد و گفت " عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به رئیس کارگروه FATF در فرانسه نوشت: «با توجه به ترور ژنرال سلیمانی مقام بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، این انتظار می‌رود گروه ویژه اقدام مالی FATF با فوریت نسبت به افزایش خطر ریسک سیستماتیک تعاملات مالی ایالات متحده آمریکا و توصیه به توقیف دارایی‌ها و تحریم و بلوکه کردن حساب‌های دونالد ترامپ و تمامی کمپانی‌های متعلق به وی و کمپانی‌های وابسته آنها و همین‌طور رئیس پنتاگون و فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا) از سوی اعضای خود اقدام نماید. در این صورت می‌توان بی‌طرفی FATF را درباره مبارزه با مبادی و منابع مالی تروریسم، راستی‌آزمایی کرد.»

 

 

محمد شریعتمداری: وزیر کار و تعاون اجتماعی از دیگر همکاران و روسای سابق شرکت برکت و نماینده سابق ستاد اجرایی فرمان خمینی است. پسر ایشان امیرحسین شریعتمداری( امیر شریعت ) بازیگر و تهیه کننده چند سریال و فیلم های میلیاردی است، از سریال شهرزاد تا بازی در فیلم سونامی و نلسون مندلا. داماد شریعتمداری ، سید محمدهادی رضوی مدیرعامل گروه اقتصادی به نام فاطمی و از متهمین اصلی پرونده اختلاس در بانک سرمایه می‌باشد.

 

محمد مخبر: از دیگر روسای سابق برکت هم اکنون رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است. مسئولیت‌ها ایشان: مدیر عامل شرکت مخابرات دزفول ، مدیر عامل شرکت مخابرات خوزستان ، معاون استاندار استان خوزستان ،عضو هیئت مدیره ایرانسل و رئیس هیئت مدیره بانک سینا است. ایشان تحت پیگرد بین المللی است بخاطر جنایت بر علیه بشریت. از جمله کارهای ایشان: مصادره اموال اقلیت های مذهبی، مصادره کلیسای انجیلی آشوریان تبریز، مصادره ملک کلیسایی باغ شارون، مصادره اموال بهائیان مازندران ، مصادره منزل مسکونی فاطمه زندی ( جمعیت آل یاسین).

منبع:پژواک ایران


مهدی کوهستانی

فهرست مطالب مهدی کوهستانی  در سایت پژواک ایران 

*آیا انتصابات اخیر مساله طبقه کارگر ایران بود؟   [2021 Jun] 
*کارگران و انتصاب ریاست جمهوری ۱۴۰۰  [2021 May] 
*تاثیر جنبش کارگری بر جنبش سیاهکل- پنجاه سال تاثیر فرهنگ سیاهکل بر جنبش کارگری  [2021 Jan] 
*آیا خیریه نذر اشتغال امام حسین برای منطقه ای کردن دستمزد حمایت رهبری را دارد؟   [2021 Jan] 
*لاطائلات نگاری برای جنبش کارگری با گرفتن رانت سیاسی  [2021 Jan] 
*کرونا و شرایط طبقه کارگر ایران، رفع تحریم یک سوال جدی در مقابل سپاه - نه نیروهای مترقی  [2020 Apr] 
*«تهدید کرونا را به فرصتی برای جنبش کارگری تبدیل کنیم»  [2020 Apr] 
*نقش تشکلات کارگری و مردمی در پیشبرد مبارزات دوره حاضر   [2019 Dec] 
*بزرگ‌ترین مشکل کارگران در ایران، فشار نهادهای امنیتی است  [2019 Oct] 
*پرونده‌های باز شکایت از جمهوری اسلامی در سازمان بین‌المللی کار   [2019 Jul] 
*بازگشت جنبش کارگری یک اتفاق جهانی است و مختص ایران نیست  [2019 Jan] 
*کشته شدگان گمنام و بی نشان حوادث کار زیر خاک- مجرمین آزاد ، برای درآمد بیشتر آمار روی کاغذ- اسناد زیرخاک [2016 Apr] 
*از انقلاب فرهنگی تا فرهنگیان معترض  [2015 Jul] 
*تشکل سراسری کارگری- ضرورت یا تقابل  [2014 Dec] 
*نبش قبر مسائل شخصی بشیوه «سوسیالیستی»  [2014 Jun] 
*آيا جنبش كارگري ايران نيازي به دريافت كمك مالي دارد ؟  [2014 Jun] 
*علی ربیعی از وزارت اطلاعات تا وزارت کار  [2013 Aug] 
*سیر تحولات اقتصادی ”نهادهای کارگری” وابسته به حکومت در ایران  [2013 May] 
*قراگوزلو تشکر لازم نیست، بی سند مطلب ننویسید   [2013 Jan] 
*دریغا سیاست که رندی شد و تعقل باز نیامد اشاره ای به مقاله یک دم درین ظلام محمد قراگوزلو  [2013 Jan] 
*حقوق هاي معوقه دزدی دستمزد* کارگران ایران به سبک نظامی  [2012 Oct] 
*انتخابات و دستمزد کارگران   [2012 Mar] 
*مجمع عالی با کدام انگیزه به کدام سو؟  [2011 Dec] 
*شبِ پيش از صبح اعدام فرزاد کمانگر  [2011 Apr] 
*جمهوری اسلامی و طرح پروژه مجمع عالی نمایندگان کارگری  [2010 Aug] 
*بسوی تغییرات بنیادی(2) *   [2009 May] 
*افزایش موج سرکوب در هفت تپه و حکم اعدام فرزاد کمانگر   [2009 Mar] 
*ضرورت ارتباط جنبش کارگری ایران با نهادهای بین المللی کارگری  [2008 Sep]