PEZHVAKEIRAN.COM تاریخ مشکوک طبری؛ دستیار روحانی فرضیه کشته شدن قاضی فراری را مطرح کرد
 

تاریخ مشکوک طبری؛ دستیار روحانی فرضیه کشته شدن قاضی فراری را مطرح کرد

 توییت حسام‌الدین آشنا، مشاور و دستیار رییس‌جمهور ایران بلافاصله پس از انتشار خبر فوت «غلامرضا منصوری» قاضی فراری متهم به دریافت نیم میلیون یورو رشوه در رومانی
 
 حسام‌الدین آشنا که مرگ غلامرضا منصوری را مشکوک توصیف کرده چند ساعت قبل‌تر در توییتی دیگر نوشته بود چه «چه تاریخی بشود این تاریخ طبری!»
شنبه, 20 ژوئن 2020پشت صحنه یک توییت

فرامرز داور

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور و دستیار رییس‌جمهور ایران بلافاصله پس از انتشار خبر فوت «غلامرضا منصوری» قاضی فراری متهم به دریافت نیم میلیون یورو رشوه در رومانی، به شکلی غیرمستقیم فرضیه کشتن او را مطرح کرده است.

آشنا در توییتر خود نوشته: «به نظر می‌رسد پرونده موسوم به طبری دارای ابعادی غیراقتصادی هم هست. بدون وجود شبکه‌هایی فعال در هر سه قوه و چه‌بسا نهادهای دیگر بعید است فسادی شکل بگیرد که یک متهمش در رومانی از دنیا رانده شود. نکند سروته پرونده زده شود. لطفا مراقب داروی نظافت باشید.»

منظور از اشاره به دارو نظافت، مرگ مشکوک «سعید امامی» معاون وزارت اطلاعات در زمان قتل‌های زنجیره‌ای است که به اتهام مشارکت در قتل شماری از روشنفکران ایرانی بازداشت شد اما پس از مدتی اعلام شد که در زندان و در وقت استحمام داروی نظافت خورده و خودکشی کرده است. مرگ او با گذشت دو دهه از آن هنوز در ابهام است.

سعید امامی در زمانی که «قربانعلی دری نجف‌آبادی» وزیر اطلاعات بود متهم به صدور دستور قتل نویسندگان و روشنفکران شد. دری نجف‌آبادی پدر همسر حسام‌الدین آشناست و به همین دلیل احتمالا او اطلاعات بیشتری از مشکوک بودن مرگ امامی در زندان دارد و مرگ رازآلود قاضی فراری را برای او تداعی کرده است.

کمتر از دو هفته قبل از مرگ قاضی فراری، «ابراهیم رئیسی» رییس قوه قضاییه از متهمان فراری خواسته بود که خود به کشور بازگردند. مرگ قاضی فراری در کنار توییت حسام‌الدین آشنا یادآور اظهارات یک سال و نیم پیش سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در آلمان است که در زمان دستگیری یکی از دیپلمات های ایرانی به اتهام برنامه‌ریزی تروریستی گفته بود خودسرها در اروپا فعال شده‌اند و مقام‌های اروپایی اسنادی ارایه کرده‌اند که به‌راحتی قابل رد کردن و انکار نیست.

حالا دلیل مرگ غلامرضا منصوری قاضی فراری از ایران به یکی از بزرگ‌ترین سوالات افکار عمومی تبدیل شده است.

آشنا در این توییت موضوع پرونده «اکبر طبری» معاون حوزه ریاست قوه قضاییه در زمان «صادق آملی لاریجانی» را فراتر از افراد متهم در پرونده دانسته و این فرضیه را مطرح کرده که به دلیل گسترده بودن ابعاد فساد، غیر از قوه قضائیه شبکه‌ای متشکل از افراد در دولت و مجلس متهمان را پشتیبانی می‌کرده‌اند.

غلامرضا منصوری که زمانی بازپرس دادسرای کارکنان دولت، فرهنگ و رسانه بوده و در دوره‌ای قاضی اجرای احکام در لواسان منطقه‌ای اعیانی در حومه تهران، به گفته سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران چند روز پس از دستگیری اکبر طبری، از ایران خارج شده بود اما تلفن موبایل خود را در ایران روشن نگه داشته بود. مقام‌های قضایی می‌گویند با این ترفند آن‌ها تصور می‌کردند قاضی متهم به دریافت نیم میلیون یورو رشوه در ایران است اما در یکی از جلسات محاکمه طبری اعلام شد که او در ایران نیست و تحت تعقیب است.

منصوری به فاصله چند ساعت ویدیویی از خود منتشر کرد و گفت در آلمان است و به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزها نتوانسته به ایران برگردد اما در اولین فرصت به سفارت مراجعه می‌کند. چند روز بعد اعلام شد که او نه در آلمآن‌ که در رومانی است و به نمایندگی ایران در بخارست مراجعه کرده است.

به دلیل صدور قرار بازداشت ده‌ها روزنامه‌نگار و ادعای بازداشت افراد خانواده مدیر تلویزیون جم (جم‌تی‌وی) با هدف ارعاب و به تعطیلی کشاندن این تلویزیون و درنهایت کشته شدن مدیر آن‌ که در ترکیه مستقر بود، برخی از نهادهای بین‌المللی صنفی روزنامه‌نگاران خواستار دستگیری و محاکمه غلامرضا منصوری بودند.

حسام‌الدین آشنا که مرگ غلامرضا منصوری را مشکوک توصیف کرده چند ساعت قبل‌تر در توییتی دیگر نوشته بود چه «چه تاریخی بشود این تاریخ طبری!»

منبع:ایران وایر


فهرست مطالب  در سایت پژواک ایران