محکومیت ۸ ساله دانشجوی معترض به سرنگونی بویینگ ۷۳۷

 

سیاوش(مصطفی) نوروزی‌جعفرلو، دانشجوی گرافیک دانشگاه شیراز، به دلیل حضور در تجمع یادبود کشته‌شدگان هواپیمای بوئینگ۷۳۷ در دانشگاه شیراز، مورخ ۲۳ دی ۹۸، به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت داخلی کشور و اهانت به رهبری، به مجموعا ۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که ۷ سال آن به مدت پنج‌سال تعلیق شده، و یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق آن اجرایی است.

شرح دستگیری و اتهامات:

سیاوش نوروزی، پس از برگزاری تجمع یادبود شهدای هواپیمای اوکراینی در دانشگاه شیراز، صبح روز ۲۵ دی ۹۸، یعنی دو روز پس از آن مراسم یادبود، توسط مامورین پلیس اطلاعات و امنیت با حکمی از سوی شعبه ده دادیاری دادگاه انقلاب شیراز، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت داخلی کشور، اهانت به رهبری و اخلال در نظم و آسایش عمومی، در منزل دستگیر و پس از هفده روز بازداشت، در نهایت با تأمین وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی، موقتاً آزاد شد.

پرونده این دانشجوی گرافیک، پس از طی مراحل تحقیقات، به شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز ارجاع داده شده و جلسه رسیدگی به دو اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی کشور و اهانت به رهبری در روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۹۹، در همان دادگاه با ریاست آقای ساداتی، برگزار و رای آن نیز در تاریخ ۱ خردادماه ۹۹، به این فعال دانشجویی فقط به صورت استحضاری ابلاغ شد؛ یعنی ابلاغ این رأی، نه به صورت کتبی و نه به شکل ثبت در سامانه ثنا صورت نگرفته است. به طوری که بعد از حضور ایشان در دفتر شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز، تنها اجازه مشاهده حکم به وی داده شد و حتی اجازه کپی گرفتن از آن را هم به او ندادند.

طبق آن حکم، با رعایت مواد ۲، ۱۸، ۱۶۴ و صدر ماده ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی، سیاوش نوروزی‌جعفرلو، برای اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت داخلی کشور، بر اساس ماده ۶۱۰ قانون تعزیرات، به پنج سال حبس تعزیری و برای اتهام اهانت به رهبری، بر اساس ماده ۵۱۴ قانون تعزیرات، نیز به دو سال حبس تعزیری محکوم شد که با توجه به فقد سابقه محکومیت کیفری، اجرای مجازات با استناد به ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی، به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمده و در این ایام متهم موظف است تا به صورت هفتگی خود را به اداره اطلاعات معرفی کند.

اما رسیدگی به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی، به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شیراز ارجاع شد که بنا بر احضاریه ابلاغی، قرار بر برگزاری جلسه رسیدگی در روز ۲۵ خرداد ۹۹ اعلام شد. نکته جالب توجه آن‌جاست که در همان احضاریه قید شده بوده است که “به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در جلسه رسیدگی حاضر نشوید” و به همین جهت، فقط از طریق ارسال لایحه دفاعی از طريق سیستم خدمات قضایی، امکان دفاع، در نظر گرفته شده بود. اما ظاهراً یک روز بعد، در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۹، رأی دادگاه برای این اتهام صادر شده که این رأی بعدتر، در تاریخ ۲۹ خرداد ۹۹ به وکیل او ابلاغ می‌شود. بر طبق این رأی، مصطفی نوروزی، برای اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شد.

کانال تلگرامی “دانشجویان متحد” 

منبع:پژواک ایران