PEZHVAKEIRAN.COM زندانی کرد در ایران تیرباران شد
 

زندانی کرد در ایران تیرباران شد

executed_062520.jpgبی بی سی - خانوادە هدایت عبداللە پور، زندانی کرد محکوم بە اعدام می‌گویند پس از ۴۴ روز بیخبری از سرنوشت او، دیروز چهارشنبه، ۴ تیر، ۲۴ ژوئن، مسئولان زندان گواهی فوت او را تحویل دادند.
به گزارش سازمان هه‌نگاو و به نقل از اعضای خانواده آقای عبدالله پور، او در روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت (۱۱ ماه مه) "در یکی از پادگان‌های اشنویه تیرباران شده است."
حزب دمکرات کردستان ایران نیز با انتشار بیانیەای "تیرباران" هدایت عبداللەپور از اعضای این حزب را تایید کردە است.
در گواهی فوت آقای عبدالله پور که به خانواده او تحویل داده شده، علت مرگ، "برخورد اجسام سخت و تیز" اعلام شدە است.
جسد آقای عبدالله پور به خانواده اش تحویل داده نشده و آنها از محل دفن فرزندشان بی‌اطلاع هستند. اجرای حکم اعدام هم بدون اطلاع وکیل و خانواده آقای عبدالله پور بوده است.
پدر هدایت عبدالله پور: حالا که جوانم را کشته‌اید، چرا نشانی قبرش را نمی‌دهید؟
ماهرخ غلامحسین پور - ایران وایر
پدر «هدایت عبدالله‌پور» به «ایران‌وایر» می‌گوید فرزندم را در جوخه اعدام و مقابل خانواده‌های نیروهای سپاه پاسداران که در درگیری «قره سقل» شهرستان اشنویه کشته شده بودند، تیرباران کرده‌اند.

«ابوبکر عبدالله‌پور» می‌گوید یک گواهی فوت به تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ۱۳۹۹ تنها چیزی است که از فرزندش باقی مانده و در این گواهی فوت نوشته شده مرگ هدایت به علت اصابت اجسام سخت و تیز بوده است.

ابوبکر عبدالله‌پور روز چهارم تیر ۱۳۹۹ به اصرار و راهنمایی فرزندانش، به اجرای احکام دادگستری ارومیه مراجعه کرده و در آن‌جا به اداره ثبت و احوال اشنویه راهنمایی ‌شده است. در آن‌ جا هم بعد از چند ساعت معطلی، سرانجام یک برگه گواهی فوت تحویلش ‌داده‌اند.
هدایت عبدالله‌پور به ظن حضور در درگیری خونینی که مابین پیش‌مرگه‌های «حزب دمکرات کردستان» با نیروهای سپاه پاسداران در منطقه اشنویه رخ داده بود، بازداشت شد. این درگیری در روز بیست و ششم خرداد ۱۳۹۵ در منطقه قره سقل رخ داد. تلاش‌های خانواده هدایت برای اثبات بی‌گناهی و عدم حضور او در این درگیری موثر نبودند.
 
 
پدر هدایت که حین گفت‌وگو با «ایران‌وایر»، در حال تدارک وسایل پذیرایی از همسایگانی است که برای اظهار تسلیت به منزلش آمده‌اند، باز هم تاکید می‌کند که فرزندش بی‌گناه بوده است: «پسرم را به زبان روزه و با رخت و لباس خواب جلوی چشم طفلانش، "سیروان" و "کردستان" دستگیر کردند و با خودشان بردند. چند شاهد معتبر تایید کرده بودند که هدایت در زمان درگیری بین نیروهای حزب دموکرات و سپاه پاسداران، در مغازه‌‌اش حضور داشته و کار مشتری‌ها را راه می‌انداخته است. آن‌ها فقط می‌خواستند خانواده‌های سپاهیان کشته شده را آرام کنند و برای همین هم فرزند بی‌گناه مرا کشتند.»
او می‌پرسد: «حالا که جوان مرا کشتید و تمام شد اما کدام دین و ایمانی گفته است که جنازه‌‌اش را هم برای سوگواری به خانواده‌‌اش تحویل ندهید؟ کجا او را به خاک سپرده‌اید؟»

پیش از این، سازمان‌های حقوق بشری نوشته بودند هدایت عبدالله‌پور و شش تن دیگر از ساکنان شهر اشنویه متهم بوده‌‌اند که در جریان درگیری سپاه پاسداران با حزب دمکرات کردستان ایران، به اعضای این حزب غذا و مکان استراحت داده‌اند.

یکی از همسایگان خانواده عبدالله‌پور به نام «نظیر» به «ایران‌وایر» می‌گوید: «هدایت یک تعمیرکار خودرو و فردی بی‌نهایت مردم‌دار و مهربان بود. زمانی که پیش‌مرگه‌های حزب دمکرات کردستان به روستای آن‌ها مراجعه کرده و به خانه او وارد شده بودند، طبق سنت و عرف مردم کردستان، هدایت از آن‌ها پذیرایی کرده و برایشان غذایی تهیه کرده بود. این کاری است که همه ما با ورود میهمان به خانه‌هایمان انجام می‌دهیم.»
به گفته نظیر، ماموران و مقام‌های مسوول در طول دو سال گذشته بارها به خانواده عبدالله‌پور گفته‌‌اند که هدایت اعدام شده است و آن‌ها را در بیم و امید رنجانده‌اند.
آخرین بار، روز بیست و یکم خرداد ۱۳۹۹، وقتی پدر هدایت به دایره اجرای احکام مراجعه ‌کرده بود، به او گفته بودند پسرت ۲۰ روز پیش اعدام شده است اما هیچ مدرکی به آن‌ها نمی‌دهند و خانواده هدایت امید داشتند که این بار هم دروغ شنیده باشند.

پدر هدایت همان‌وقت به «ایران‌وایر» گفت: «من گفتم فیلم یا عکسی به من نشان بدهید که حرف شما را تایید کند. پرسیدم چه طور ممکن است بدون ملاقات و اطلاع به وکیل و خانواده، چنین کاری انجام بدهند؟ گفت چون مورد پسر تو امنیتی بوده، به‌هرحال بی‌سروصدا حکمش اجرا شده است.»
این همسایه معتقد است برای هدایت عبدالله‌پور پرونده‌سازی کرده‌اند تا موجب آرامش خاطر خانواده‌های کشته شدگان سپاه بشوند: «مردم اشنویه فکر می‌کنند برای او پرونده‌سازی شده است و اتهام "بغی" را برایش ساخته و پرداخته کرده‌ بودند چون از او هیچ سلاح سرد و گرمی کشف نشد. او کارت عضویت هیچ گروه و نهاد سیاسی را نداشت و مدرک محکمی به جز اعترافاتش که نشان بدهد در جریان درگیری دست داشته است، در پرونده‌‌اش وجود نداشت. اما سپاه هر بار به زندان و اجرای احکام فشار می‌آورد که هدایت اعدام بشود.»
ابوبکر عبدالله‌پور می‌گوید به همه سازمان‌ها و نهادهای مربوطه سر زده تا شاید نشانی قبر و جنازه پسرش را پیدا کند اما بی‌نتیجه بوده است: «حکم صادر شده برای پسرم ناعادلانه بود چون اگر فرزندم گناه‌کار بود و مدارک و مستدلات قوی غلیه او وجود داشت، چرا باید در دیوان عالی حکم اعدام او را باطل می‌کردند؟ اما حالا که قصد کرده بودند یک نفر را اعدام کنند و آن یک نفر هدایت بود، چرا این حکم را در همان زندان ارومیه اجرا نکردند؟ چرا باید او را به یک پادگان در اشنویه ببرند و غریبانه و با جوخه اعدام و با روشی بکشند که سال‌ها بود استفاده نمی‌شد و حتی به ما خبر ندهند؟»

ابوبکر عبدالله‌پور مابین مصاحبه، چندین بار به این نکته اشاره می‌کند که پسرش در حضور خانواده‌های قربانیان قره سقل تیرباران شده است. او نگران بی‌احترامی احتمالی است که ممکن است به کالبد پسرش شده باشد: «او را دوره کردند و به تنهایی، بدون حضور هیچ کدام از وابستگانش به استقبال مرگ فرستادند. اگر این خلاف قانون و اخلاق و شرع و انسانیت نیست، پس چیست؟ مگر همین قانون خودشان نگفته است که قبل از مرگ به خانواده زندانی اطلاع و اجازه بدهند اعضای خانواده و وکیل در هنگام اجرای حکم حضور داشته باشد، اجازه سوگواری بدهند و پیکرش را محترمانه کفن و دفن کنند؟»

«فرهاد عبدالله‌پور»، برادر هدایت نیز به «ایران‌وایر» می‌گوید آن‌ها مدتی قبل از یک منبع آگاه که با خانواده پاسداران کشته شده در ارتباط بوده است، شنیده بودند که هدایت دو روز بعد از آن که از زندان ارومیه توسط سپاه پاسداران تحویل گرفته شده و به شهرستان اشنویه انتقال یافته، تیرباران شده است.

به گفته فرهاد عبدالله‌پور، بر اساس شنیده‌ها، حدس می‌زنند که احتمالا خانواده پاسدارانی که در جریان قره سقل کشته شده بودند، به طور مستقیم در تیرباران کردن هدایت دست داشته‌اند: «هدایت پنج ماه بود که با خانواده‌‌ام ملاقات نداشت و هیچ نامه کتبی از سوی مراجع قضایی به وکیل و خانواده ما در خصوص اعدام او ارسال نشده بود. اما بی‌تردید اداره ثبت و احوال بی‌دلیل برگه فوت کسی را صادر نمی‌کند. چون او را روز بیستم از زندان مرکزی ارومیه با خودشان برده‌‌اند و روز بیست و دوم تیربارانش کرده‌اند و روز بیست و چهارم شناسنامه‌‌اش باطل و برگه فوتش هم صادر شده است.»

هدایت عبدالله‌پور خرداد ۱۳۹۵، ۵۰ روز بعد از درگیری بین پیش‌مرگه‌های حزب دموکرات کردستان با نیروهای سپاه پاسداران در قره سقل، به همراه شش تن دیگر از اهالی اشنویه بازداشت شد.

گرچه با گذر زمان، شش زندانی دیگر به تدریج از اتهامات وارده مبرا و آزاد شدند اما هدایت عبدالله‌پور به اتهام «بغی» توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد. این حکم بعد از اعتراض هدایت در شعبه چهل و هفتم دیوان عالی شکست ولی برای بار سوم توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه دوباره تایید شد و حالا بر اساس گواهی فوتی که به دست خانواده‌اش رسیده، روز بیست و دوم اردیبهشت ۱۳۹۹ حکم اجرا شده است.

گفته می‌شود حکم در محلی نامعلوم که می‌گویند یک پادگان نظامی در اشنویه است، به صورت تیرباران اجرا شده است.

منبع:بی بی سی