گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا
کیوان شکوری

ایالت می‌سی‌سی‌پی در جنوب آمریکا به مرکزیت جکسون از تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۸۱۷ به عنوان بیستمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. طبق آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۲.۹۷۶.۱۴۹ تن می باشد. ترکیب جمعیتی این ایالت از ۵۶.۴ درصد سفید پوست، ۳۷.۸ درصد سیاه پوست، ۳.۴ درصد اسپانیولی زبان ها یا مهاجرین لاتین تبار، ۰.۶ درصد سرخ پوست ها و بومیان آلاسکا، ۱.۱ درصد شرق اسیا (Asian)، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و جزایر دیگر و ۱،۳ درصد نژادهای دیگر تشکیل شده است.

رودخانه معروف می‌سی‌سی‌پی از مرزهای غربی این ایالت از شمال به جنوب می‌گذرد. منشأ این نام از واژه misi-ziibi به معنای «رود بزرگ» می‌باشد که از بومیان منطقه گرفته شده‌است.

اِلویس آرون پرسلی خواننده و هنرپیشهٔ مطرح آمریکایی، ویلیام کاتبرت فاکنر رمان‌نویس آمریکایی و برندهٔ جایزه نوبل ادبیات، رایلی بی. کینگ معروف به بی. بی. کینگ، نوازندهٔ مشهور گیتار الکتریک در سبک بلوز و برندهٔ ۱۷ جایزه گرمی که از او به عنوان شاه بلوز (King of the Blues) یاد می‌شود. نشریه رولینگ استون کینگ را در رتبهٔ ششم در میان گیتاریست‌های برتر جهان در تاریخ نامیده ‌است و اپرا گِیل وینفری تهیه‌کننده، هنرپیشه، مجری، برندهٔ جایزه اسکار و از  مطرح‌ترین مجریهای تلویزیونی آمریکا و جهان از شخصیت های مشهور این ایالت هستند.

از سال ۱۸۲۰ الی جولای ۲۰۲۰ تعداد ۵۰ انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار شده است که بغیر از دو دوره (۱۸۶۴ و ۱۸۶۸) که  می‌سی‌سی‌پی  بخاطر جنگ های داخلی از آمریکا جدا شده بود در بقیه ۴۸ دوره شرکت کرده است. از این ۴۸ دوره انتخابات ۳۰ دوره حزب دموکرات، ۱۳ دوره حزب جمهوری خواه، دو دوره حزب دموکرات جمهوری خواه (Democratic-Republican Party)، یک دوره حزب ویگ (Whig Party)، یک دوره حزب حقوق دموکراتیک ایالات (States' Rights Democratic)، یک دوره حزب مستقل آمریکایی (American Independent Party) برنده اتخابات ریاست جمهوری در حوزه ایالت  می‌سی‌سی‌پی شدند. برای بررسی دقیق تر این انتخابات بهتر است این انتخابات را به دو بخش قبل و بعد از ۱۹۶۰ تقسیم کنیم. از ۱۸۲۰- ۱۹۶۰ به مدت ۱۴۰ سال جمهوری خواهان فقط یک دوره برنده ولی دموکرات ها ۲۹ دوره برنده این انتخابات شدند. اما بعد از سال ۱۹۶۰ دموکرات ها یک دوره، حزب حقوق دموکراتیک ایالات (States' Rights Democratic) یک دوره و جمهوری خواهان ۱۲ دوره برنده این انتخابات در می‌سی‌سی‌پی شدند که ۱۰ دوره آن بطور یکنواخت از سال ۱۹۸۰ تا کنون می باشد. این آمار نشان از سیطره جمهوری خواهان بر انتخابات ریاست جمهوری در ایالت  می‌سی‌سی‌پی در ۶۰ سال اخیر دارد.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ می‌سی‌سی‌پی از حزب جمهوری خواه دونالد ترامپ با ۴۷.۳ درصد آرا موفق به شکست تد کروز با ۳۶.۳ درصد آرا شد.

در حزب دموکرات نیز هیلاری کلینتون با ۸۲.۶ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۱۶.۵ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه می‌سی‌سی‌پی دونالد ترامپ با ۵۷.۹ درصد آرا در مقابل هیلاری کلینتون با ۴۰.۱ درصد آرا به پیروزی دست یافت و شش رای الکترال این ایالت را بنام خود کرد.

در انتخابات مقدماتی این دوره ایالت می‌سی‌سی‌پی از حزب دموکرات جو بایدن با ۸۱.۱ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۱۴.۸ درصد آرا شد که  اگر این آمار را در کنار آمار دوره گذشته که بالاتر ذکر شد قرار بدهیم مشاهده می کنیم که مردم این ایالت گرایش شدیدی به جناح راست سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری دارند و حتی طرفداران حزب دموکرات هم هیچ علاقه ای به جریان چپگرای این حزب ندارند و رای خود را به جناح راست حزب دموکرات دادند.

برای مجلس سنا آمریکا از سال ۱۸۱۷ الی جولای ۲۰۲۰ تعداد ۵۱ سناتور از ایالت می‌سی‌سی‌پی انتخاب شده اند که از این تعداد ۳۰ تن دموکرات، ۹ تن جمهوری خواه، سه تن حزب دموکرات جمهوری خواه (Democratic-Republican Party)، پنج تن جکسونیان (Jacksonian)، دو تن حزب ویگ (Whig Party)، دو تن عضویت در چند حزب مختلف (multiple party affiliations) بوده اند.

تا قبل از سال ۱۸۸۱ اکثر احزاب فعال و چند سناتور در دوره های مختلف به مجلس سنا فرستادند، اما دموکرات ها با ۱۲ سناتور از احزاب دیگر برتر بودند. از سال ۱۸۸۱ الی ۱۹۷۸ میلادی نزدیک به یک قرن ۱۸ سناتور از این ایالت برای مجلس سنا آمریکا انتخاب شدند که همگی از حزب دموکرات بودند. اما از سال ۱۹۷۸ آرای این ایالت در انتخابات مجلس سنا بنفع جمهوری خواهان چرخش کرد و تا با امروز در این برهه ۴۲ ساله چهار سناتور انتخاب و هر چهار تن از حزب جمهوری خواه بودند. با این اوصاف متوجه می شویم که بطور کل دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات سنا در ایالت می‌سی‌سی‌پی بهتر عمل کردند، ولی در این ۴۲ سال اخیر جمهوری خواهان کاملا برتر هستند.

Roger F. Wicker و Cindy Hyde Smith هر دو از حزب جمهوری خواه سناتورهای حال حاضر این ایالت در مجلس سنا آمریکا می باشند.

John C. Stennis (۱۹۴۷-۱۹۸۹) از حزب دموکرات به مدت ۴۲ سال و Thad Cochran (۱۹۷۸-۲۰۱۹) از حزب جمهوری خواه به مدت ۴۱ سال با سابقه ترین سناتورهای تاریخ این ایالت در مجلس سنا آمریکا می باشند.

در طول تاریخ تعداد نمایندگان منتخب در مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت می‌سی‌سی‌پی ۱۴۵ تن بوده اند که ۱۰۲ تن از حزب دموکرات، ۲۵ تن حزب جمهوری خواه، یک تن حزب دموکرات جمهوری خواه (Democratic-Republican Party)، چهار تن جکسونیان (Jacksonian)، یک تن حزب جمهوری خواه ملی که به حزب ضد جکسونیان نیز مشهور است ( National Republican Party OR Anti-Jacksonian Party)، سه تن حزب ویگ (Whig)، دو تن مستقل (Independent)، یک تن Know Nothing Party، سه تن حزب متحده (Unionist Party)، یک تن جمهوری خواه مستقل (Independent Republican) و دو تن با عضویت در احزاب مختلف (multiple party affiliations) یعنی در دوران نمایندگی حزب سیاسی خود را عوض کردند (Democratic- Jacksonian) بوده اند. با نگاهی به آمار و ارقام متوجه می شویم که حزب دموکرات در طول تاریخ با تفاوت زیاد پیشتازاین انتخابات است بطوریکه از سال ۱۸۸۳ الی ۱۹۶۳ به مدت هشتاد سال دموکرات برنده تمام انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در ایالت می‌سی‌سی‌پی بودند. اما نکته قابل ذکر این است که از انتخابات سال ۱۹۶۵ کم کم آمار به سمت تعادل و در نهایت بنفع جمهوری خواهان چرخش کرد بطوریکه در حال حاضر از چهار نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا سه نماینده از حزب جمهوری خواه و یک نماینده از حزب دموکرات می باشند.

از سال ۱۸۱۷ تعداد ۶۵ فرماندار در ایالت می‌سی‌سی‌پی انتخاب شده اند که از این تعداد ۴۶ تن از حزب دموکرات، هفت تن حزب جمهوری خواه، چهار تن حزب دموکرات جمهوری خواه (Democratic-Republican Party)، سه تن حزب ویگ (Whig Party)، دو تن حزب جمهوری خواه ملی که به حزب ضد جکسونیان نیز مشهور است ( National Republican Party OR Anti-Jacksonian Party)، یک تن فرماندار نظامی (Military) و دو تن اسم حزب مشخص نیست (Unknown).

همانطور که آمار نشان می دهد در طول تاریخ انتخابات فرمانداری ایالت می‌سی‌سی‌پی حزب دموکرات با فاصله زیاد پیشتاز است اما از اواخر سده ۲۰ میلادی (سال ۱۹۹۲) آمار شروع به تغییر بسمت جمهوری خواهان کرد و از چهار فرماندار انتخاب شده در این ۲۸ سال سه تن جمهوری خواه و یک تن دموکرات بودند که سه تن از این فرمانداران جمهوری خواه از سال ۲۰۰۴ تاکنون بطور یکنواخت دفتر فرمانداری را به یکدیگر تحویل دادند.

  

نتیجه: همانطور که از آمار مشخص است دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات ایالت می‌سی‌سی‌پی دست بالا را دارند، اما با توجه به اینکه جمهوری خواهان ۱۰ دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت را برنده، در ۴۲ سال اخیر هر چهار سناتور جمهوری خواه، سه نماینده از کل چهار نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا جمهوری خواه و در آخر اینکه از سال ۲۰۰۴ هر سه فرماندار انتخاب شده در این ایالت جمهوری خواه هستند، نشان دهنده این است که ایالت می‌سی‌سی‌پی در حال حاضر یک ایالت کاملا جمهوری خواه است.

 

منبع:پژواک ایران


کیوان شکوری

فهرست مطالب کیوان شکوری در سایت پژواک ایران 

*تناقض در افکار و گفتار عبدالملکی  [2023 Aug] 
*گزارش شماره ۵۰- تاریخچه انتخابات در ایالت هاوایی آمریکا   [2020 Nov] 
*گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۸- تاریخچه انتخابات در ایالت نیومکزیکو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۷- تاریخچه انتخابات در ایالت مونتانا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۵- تاریخچه انتخابات در ایالت اوهایو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۴- تاریخچه انتخابات در ایالت مریلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینیا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۸- تاریخچه انتخابات در ایالت رود آیلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۵- تاریخچه انتخابات در ایالت لوئیزیانا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیویورک آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۰- تاریخچه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۹- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینای غربی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا   [2020 Sep] 
* گزارش شماره ۲۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتیکت آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۴- تاریخچه انتخابات در ایالت دِلاوِر آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ایندیانا آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا   [2020 Aug] 
* تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کانزاس آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۷ - تاریخچه انتخابات در ایالت آیداهو آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا   [2020 Jul] 
*انتخابات در آمریکا، بخش ۷: تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کلرادو آمریکا   [2020 Jul] 
* انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا  [2020 Jun] 
*انتخابات در آمریکا، گزارش سوم: تاریخچه انتخابات در ایالت نوادا آمریکا  [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۲- تاریخچه انتخابات در ایالت اکلاهاما آمریکا   [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا   [2020 Jun]