PEZHVAKEIRAN.COM گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا
 

گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا
کیوان شکوری

ایالت میشیگان به مرکزیت شهر لنسینگ در غرب میانه آمریکا می باشد که در تاریخ ۲۶ ژانویه  ۱۸۳۷ میلادی بعنوان بیست و ششمین ایالت به ایالات متحده پیوست. این ایالت هم مرز با کانادا و با چهار دریاچه از پنج دریاچه بزرگ و هم‌چنین با دریاچه سنت کلیر مرز دارد و با این حساب دارای طولانی‌ترین خط ساحلی آب شیرین در میان تمامی واحدهای تقسیمات کشوری در جهان است. در واقع این ایالت از دو شبه جزیره تشکیل شده که میشیگان پایین و میشیگان بالا نامیده می‌شوند. این ایالت ۶۴۹۸۰ دریاچه داخلی و آبگیر دارد و از مکان‌های اصلی برای قایقرانی تفریحی در آمریکا است.

طبق آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۹.۹۸۶.۸۵۷ تن که سفید پوستان ۷۴.۷ درصد، سیاه پوستان ۱۴.۱ درصد، سرخ پوستان و بومیان آلاسکا ۰.۷ درصد، آسیای شرقی (Asian) ۳.۴ درصد ،اسپانیولی زبان ها یا لاتین تبارها ۵.۳ درصد، بومیان هاوایی و دیگر جزایر صفر درصد و دیگر  نژادها ۲.۵ درصد می باشند. ضمنا این ایالت دارای بزرگترین جامعه مسلمانان آمریکا می باشد و شهر دیربورن (Dearborn) که دفتر شرکت فورد در آن واقع شده است بزرگترین جامعه عرب تبار آمریکا را در خود جای داده است.

میشیگان مرکز شرکت های خودروسازی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر می باشد که سال‌ها باعث پیشرانی اقتصاد آمریکا بوده‌اند و در جنگ جهانی دوم کمک زیادی به ساخت تجهیزات مورد نیاز برای جنگ کردند. دیترویت مهمترین شهر این ایالت و در واقع پایتخت اقتصادی آن می باشد.

منطقه میشیگان در قدیم تحت کنترل فرانسه و در واقع مستعمره این کشور بود و به همین علت نام این ایالت شکل فرانسوی‌شده واژه «میشیگامی» است که در زبان اوجیبوا (تباری از سرخ‌پوستان بومی منطقه) به معنای «دریاچه بزرگ» است.

مایکل مور کارگردان مستندساز و منتقد بزرگ آمریکایی، فرانسیس فورد کوپولا یکی ازبزرگترین کارگردانان و تهیه‌کنندگان تاریخ هالیوود که فیلم پدر خوانده از شاهکارهای وی می باشد، هنری فورد بنیانگذار شرکت خودروسازی فورد، مَدونا خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر و کارآفرین بین‌المللی آمریکایی که آهنگ La Isla Bonita از شاهکارهای وی می باشد، استیون سیگال تهیه‌کننده فیلم و یکی از برترین بازیگران رزمی کار جهان، لارِنس لَری پِیج که به همراه سرگئی برین شرکت گوگل را بنیان نهادند، چارلز اگوستوس لیندبرگ هوانورد آمریکایی که در تاریخ ۲۰ و ۲۱ ماه مه ۱۹۲۷ با یک هواپیمای یک موتوره از نیویورک برخاست و پس از ۳۳ ساعت و ۲۱ دقیقه پرواز بدون توقف، عرض ۳ هزار و ۶۰۰ مایلی اقیانوس اطلس را طی کرد و در بورژه پاریس در فرانسه فرود آمد، آرتور میلسپو که در سال‌های ۱۹۲۲–۱۹۲۷ و ۱۹۴۲–۱۹۴۵ برای اصلاح مالیه به استخدام دولت ایران درآمد، آلبرت کان و معمارآمریکایی آلمانی الاصل بزرگی که بدلیل بناهای متعدد خود در بزرگترین شهر میشیگان، معروف به «معمار شهر دترویت» است که از آثار او می‌توان ساختمان‌های صنعتی و تجاری زیادی همانند تاسیسات شرکتهای اتومبیل سازی را نام برد همگی  یا زاده ایالت میشیگان و یا ساکن این ایالت و از مشاهیر این ایالت محسوب می شوند. موزه هنری فورد از مکان های بسیار مشهور این ایالت برای بازدید می باشد.

از سال ۱۸۳۶ الی جولای ۲۰۲۰ میلادی ۴۶ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حوزه انتخابیه  ایالت میشیگان برگزار شده است که ۱۶ دوره حزب دموکرات، ۲۷ دوره حزب جمهوری خواه،  یک دوره حزب ویگ (Whig) و یک دوره حزب ترقی خواه (Progressive Party) برنده این انتخابات شدند و یک دوره نیز مربوط به انتخابات سال ۱۸۹۲ نتایج رای گیری بصورت منطقه کنگره ای (Congressional districts) محاسبه شد. هر ایالت بسته به تعداد جمعیت آن به چند منطقه کنگره تقسیم  و هر منطقه کنگره یک نماینده در مجلس نمایندگان آمریکا دارد. در روش محاسبه منطقه کنگره ای هر کاندیدایی که رای هر کدام از این منطقه ها را بدست بیاورد یک رای الکترال در سبد خود می ریزد. مثلا در انتخابات سال ۱۸۹۲ کل آرای الکترال ایالت میشیگان ۱۴ بود که ۹ الکترال به جمهوری خواهان و پنج الکترال به کاندیدای حزب دموکرات رسید. یعنی جمهوری خواهان برنده ۹ منطقه کنگره ودر نتیجه برنده ۹ الکترال شدند و دموکرات ها نیز برنده پنج منطقه کنگره در نتیجه برنده پنج رای الکترال این ایالت شدند.

با نگاهی اجمالی به آمار فوق متوجه می شویم که حزب جمهوری خواه در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در حوزه انتخابیه میشیگان دست برتر را دارد اما برای آنالیز کردن این ۴۶ دوره انتخابات، بهتر است به دو بخش تقسیم کنیم. بخش اول از سال ۱۸۳۶ الی ۱۹۲۸ میلادی که در این بازه زمانی ۹۲ ساله تعداد ۲۴ دوره این انتخابات برگزار شد که چهار دوره حزب دموکرات، ۱۷ دوره حزب جمهوری خواه، یک دوره مربوط به سال ۱۸۹۲ آرای الکترال بین دو حزب تقسیم شد و دو دوره هم دو حزب دیگر برنده شدند و در واقع این بخش را می توان بخش جمهوری خواهان نامید. اما در بخش دوم وضعیت از تسلط کامل جمهوری خواهان خارج شد، یعنی از سال ۱۹۳۲ الی جولای ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۲۲ دوره این انتخابات برگزار شد ۱۲ دوره آن را دموکرات ها برنده و ۱۰ دوره جمهوری خواهان برنده شدند. اگر بخواهیم کمی دقیق تر موشکافی کنیم می بینیم که از سال ۱۹۴۸ جمهوری خواهان برنده سه دوره آن انتخابات و بعد از آن دموکرات ها برنده سه دوره ومجددا جمهوری خواه ها برنده پنج دوره و دوباره دموکرات ها به مدت شش دوره موفق به کسب آرای الکترال میشیگان شدند و در نهایت جمهوری خواهان برنده انتخابات ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه میشیگان شدند.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ حزب دموکرات برنی سندرز با ۴۹.۸ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۴۸.۳ درصد آرا شد.

در حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۳۶.۵ درصد آرا موفق به شکست تد کروز با ۲۴.۹ درصد آرا شد.

نهایتا در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه میشیگان دونالد ترامپ با ۴۷.۳ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۴۷ درصد آرا شد و ۱۶ رای الکترال این ایالت را به سبد جمهوری خواهان ریخت.

جمهوری خواهان  در انتخابات ریاست جمهوری از نظر تاریخی دست برتر را در این ایالت دارند و آخرین دوره این انتخابات را نیز بنام خود کردند و با توجه به در چرخش بودن آرا در طول بخش دوم که بالاتر ذکر شد، امکان موفقیت جمهوری خواه ها در این دوره نیز وجود دارد اما از طرفی دموکرات ها نیز سال های اخیر خوب عمل کردند و امکان موفقیت آنها نیز برای این دوره وجود دارد.

 

برای مجلس سنا آمریکا در حوزه انتخابیه ایالت میشیگان از سال ۱۸۳۷ میلادی  تاکنون تعداد ۴۱ سناتور انتخاب و راهی مجلس سنا آمریکا شدند که از این تعداد ۲۳ تن جمهوری خواه، ۱۶ تن دموکرات و دو تن از حزب ویگ (Whig Party) بودند.

 Carl Levin (۱۹۷۹-۲۰۱۵) از حزب دموکرات با ۳۶ سال حضور در مجلس سنا و Arthur H. Vandenberg (۱۹۲۸-۱۹۵۱) از حزب جمهوری خواه با ۲۳ سال سابقه حضور در مجلس سنا با سابقه ترین سناتورهای این ایالت می باشند.

 در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا در ایالت میشیگان جمهوری خواهان برتر و باسابقه تر از دموکرات ها هستند بطوری از سال ۱۸۵۹ الی ۱۹۲۳ میلادی  به مدت ۶۴ سال تمامی ۱۶ سناتور انتخاب شده از حزب جمهوری خواه بودند. اما از سال ۱۹۷۹ کم کم آرای مردم بسمت دموکرات چرخش کرد بطوریکه در این ۴۱ سال اخیر از پنج سناتور منتخب این ایالت چهار تن دموکرات و یک تن جمهوری خواه بودند. اگر بخواهیم کمی دقیق تر موضوع را بررسی کنیم، می بینیم که از سال ۲۰۰۱ تاکنون هر دو کرسی میشیگان در مجلس سنا تحت اختیار دموکرات ها می باشد. با در نظر گرفتن آمار و مطالب فوق مشخص می شود در تاریخ این انتخابات جمهوری خواه هان برتر هستند، اما در سال های اخیر مردم گرایش به دموکرات ها دارند.

Deborah A. Stabenow و Gary Peters دو سناتور حال حاضر میشیگان هر دو از حزب دموکرات می باشند.

از سال ۱۸۳۷ تا جولای ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۲۸۳ نماینده از ایالت میشیگان برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده است که از این تعداد ۱۰۷ تن از حزب دموکرات، ۱۶۸ تن از حزب جمهوری خواه، یک تن حزب ترقی خواه (Progressive Party)، چهار تن حزب ویگ (Whig Party)، یک تن حزب لیبرترین Libertarian Party))، دو تن با دو حزب مختلف در دوره های متفاوت شرکت کردند، که  یک تن آن ها با حزب مخالف و حزب جمهوری خواه (Opposition Party And Republican) و یک تن نیز با حزب دموکرات وجکسونیان  (Democratic And Jacksonian) بوده اند. همانطور که آمار نشان می دهد در طول تاریخ این انتخابات جمهوری خواهان برتر از دموکرات ها می باشند. در قرن نوزدهم میلادی جمهوری خواهان ۶۷ نماینده، دموکرات ها ۴۱ نماینده و در قرن بیستم جمهوری خواهان ۸۸ نماینده، دموکرات ها ۵۵ نماینده از این ایالت به مجلس نمایندگان آمریکا فرستادند. اما در قرن ۲۱ آمار تغییر و فاصله دو حزب بسیار کم  و گرایش مردم میشیگان به دموکرات ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا بیشتر شده است، بطوریکه از سال ۲۰۰۱ تاکنون از ۲۶ نماینده منتخب این ایالت، ۱۲ تن دموکرات، ۱۳ تن جمهوری خواه و یک تن از احزاب دیگر بوده است.

در تاریخ این انتخابات دو نماینده وجود دارند که مدت زمان نمایندگی این دو تن بسیار تعجب برانگیز و جالب می باشد. John Dingell (۱۹۵۵-۲۰۱۵) از حزب دموکرات با ۶۰ سال حضور در مجلس نمایندگان آمریکا و John Conyers (۱۹۶۵-۲۰۱۷) به مدت ۵۲ سال حضور در همین مجلس با سابقه ترین نمایندگان در میان کل نمایندگان تاریخ مجلس نمایندگان آمریکا می باشند.

در طول تاریخ ایالت میشیگان ۴۹ فرماندار برای این ایالت انتخاب شده است که از این تعداد ۱۸ تن از حزب دموکرات، ۲۸ تن از حزب جمهوری خواه، دو تن از حزب ویگ (Whig Party) و یک تن از Democratic Fusionist بودند. برای بهتر آنالیز و تحلیل کردن، این انتخابات را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش یک  یعنی از ۱۰ دوره اول این انتخابات هشت دوره دموکرات ها و دو دوره حزب ویگ موفق به کسب کلید اتاق فرمانداری شدند که می توان بخش دموکرات نامید. در بخش دوم یعنی ۲۰ دوره بعدی انتخابات، جمهوری خواهان ۱۷ دوره و دموکرات ها سه دوره برنده این انتخابات شدند که این را نیز می توان بخش جمهوری خواهان نامید. اما در بخش سوم یعنی ۱۹ دوره پایانی، ۱۱ دوره جمهوری خواهان و هشت دوره دموکرات ها برنده این انتخابات شدند و فاصله کمتر شده است.

 سی و نهمین و چهلمین فرماندار از حزب جمهوری خواه، چهل و یکمین و چهل و دومین از حزب دموکرات، چهل و سومین و چهل و چهارمین از حزب جمهوری خواه، چهل و پنجمین از حزب دموکرات، چهل و ششمین از حزب جمهوری خواه، چهل و هفتمین از حزب دموکرات، چهل و هشتمین از حزب جمهوری خواه و نهایتا چهل و نهمین یا  فرماندار حال حاضر این ایالت Gretchen Whitmer از حزب دموکرات می باشد که این آمار تقریبا ۸۰ سال اخیر این انتخابات یعنی از سال ۱۹۴۳ نشان از شدیدتر شدن رقابت بین دو حزب است. چون همانطور که در بخش های بالا توضیح داده شد هر دو حزب برای مدت زمان طولانی و بدون رقیب دفتر فرمانداری را بدست گرفته بودند اما دراین ۸۰ سال اخیر رقابت شدیدتر و هر دو حزب با فاصله کمی از یکدیگر هستند.

 

 

نتیجه: با توجه به آمارهای ارائه شده ایالت میشیگان در طول تاریخ یک ایالت جمهوری خواه بوده با این وجود در انتخابات ریاست جمهوری  دموکرات ها در دوره های اخیر موفق عمل کردند، اما آخرین دوره این انتخابات را جمهوری خواهان برنده و سابقه تاریخی این ایالت در انتخابات ریاست جمهوری هم نشان از گرایش مردم این ایالت به جمهوری خواهان دارد. در انتخابات مجلس سنا درتقریبا ۲۰ سال اخیر یعنی از سال ۲۰۰۱ دموکرات ها صاحب هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا هستند، در بحث مجلس نمایندگان هفت نماینده از حزب دموکرات و شش نماینده از جمهوری خواهان و یک نماینده از أحزاب دیگر نشان از برتری حزب دموکرات و گرایش درصد بیشتر مردم به حزب دموکرات و در نهایت با توجه به اینکه دموکرات ها برنده آخرین دوره انتخابات فرمانداری بودند، با وجود اینکه جمهوری خواهان

در آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری خوب عمل و ۱۶ الکترال این ایالت را بدست آوردند، اما بطور کلی در حال حاضر می توان ایالت میشیگان را یک ایالت با گرایش به دموکرات ها دانست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:پژواک ایران


کیوان شکوری

فهرست مطالب کیوان شکوری در سایت پژواک ایران 

*تناقض در افکار و گفتار عبدالملکی  [2023 Aug] 
*گزارش شماره ۵۰- تاریخچه انتخابات در ایالت هاوایی آمریکا   [2020 Nov] 
*گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۸- تاریخچه انتخابات در ایالت نیومکزیکو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۷- تاریخچه انتخابات در ایالت مونتانا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۵- تاریخچه انتخابات در ایالت اوهایو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۴- تاریخچه انتخابات در ایالت مریلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینیا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۸- تاریخچه انتخابات در ایالت رود آیلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۵- تاریخچه انتخابات در ایالت لوئیزیانا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیویورک آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۰- تاریخچه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۹- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینای غربی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا   [2020 Sep] 
* گزارش شماره ۲۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتیکت آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۴- تاریخچه انتخابات در ایالت دِلاوِر آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ایندیانا آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا   [2020 Aug] 
* تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کانزاس آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۷ - تاریخچه انتخابات در ایالت آیداهو آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا   [2020 Jul] 
*انتخابات در آمریکا، بخش ۷: تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کلرادو آمریکا   [2020 Jul] 
* انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا  [2020 Jun] 
*انتخابات در آمریکا، گزارش سوم: تاریخچه انتخابات در ایالت نوادا آمریکا  [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۲- تاریخچه انتخابات در ایالت اکلاهاما آمریکا   [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا   [2020 Jun]