PEZHVAKEIRAN.COM نوید افکاری، از معترضان مرداد ۹۷ دو بار به اعدام محکوم شد
 

نوید افکاری، از معترضان مرداد ۹۷ دو بار به اعدام محکوم شد

دو دادگاه شیراز در محاکمه‌های جداگانه سه برادر و یک فرد دیگر را به اتهام مشارکت در اعتراض‌های مرداد ۹۷ محکوم کردند. سنگین‌ترین حکم علیه نوید افکاری صادر شده که هر دو دادگاه او را به اعدام محکوم کرده‌اند.
 
Iran Todesstrafe (picture-alliance/dpa/W. Steinberg)

نوید افکاری سنگری، دو برادرش وحید و حبیب و جوان دیگری به نام سعید دشتکی به اتهام "مشارکت فعال" در حرکت‌های اعتراضی مرداد ماه ۱۳۹۷ در شیراز محاکمه و محکوم شدند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز گذشته (جمعه هفتم شهریور) به نقل از یک منبع مطلع که نامش فاش نشده خبر داد که متهم ردیف اول این پرونده در هر دو دادگاه انقلاب و کیفری شیراز به اعدام محکوم شده است.

گفته می‌شود یکی از احکام اعدام نوید افکاری، جوان ۲۷ ساله شیرازی با چند عنوان قهرمانی کشتی کشوری، در دیوان عالی کشور تائید و در خواست اعاده دادرسی آن رد شده است.

حرکت‌های اعتراضی سال ۹۷ صبح نهم مرداد در واکنش به افزایش شدید بهای طلا و ارز و سقوط ارزش ریال و گرانی در اصفهان آغاز شد و خیلی سریع به چند شهر دیگر از جمله شیراز نیز گسترش یافت.

به گزارش هرانا دادگاه وحید افکاری را به ۵۴ سال و شش ماه زندان و برادرش حبیب را به ۲۷ سال و سه ماه زندان محکوم کرد. هر سه برادر همچنین به ۷۴ ضربه شلاق برای هر کدام محکوم شده‌اند.

سعید دشتکی نیز به اتهام‌های مختلف از جمله  "تبانی و اجتماع جهت ارتکاب جرم، جرح عمدی و توهین به ماموران حین انجام وظیفه" در مجموع به بیش از ۱۸ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

فهرست اتهام‌های نوید افکاری و برادرانش بسیار طولانی است و در میان آنها عناوینی نظیر تشکیل "دسته‌ای معاند نظام با مقاصد برهم زدن امنیت کشور"، "سرفت مقرون به آزار"، "نگهداری اموال مسروقه" و "توهین به رهبری" به چشم می‌خورد.

اتهام‌هایی با پایه ضعیف استدلالی

منبع آگاه هرانا می‌گوید عمده این اتهام‌ها پایه استدلالی ضعیفی دارند و به عنوان مثال تشکیل دسته معاند به همراهی سه برادر مربوط می‌شود و اتهام سرقت و نگهداری اموال مسروقه با گرفتن و نگهداری باتوم یک بسیجی ارتباط دارد.

مهم‌ترین اتهام نوید افکاری به قتل رساندن یک بسیجی است که دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز به خاطر آن او را "محارب و مفسد فی‌الارض" تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده‌اند.

هرانا به نقل از منبع مطلع خود نوشت: «نوید و وحید افکاری با هدف اخذ اقرارهای اجباری به شدت در محل آگاهی شیراز که بسیار بدنام است، شکنجه شده‌اند و حتی اظهارات شاهدین در مورد ضرب و شتم و شکنجه آنها در پرونده مورد اشاره قرار گرفته اما این اظهارات مورد توجه دادگاه قرار نگرفته است.»

مطابق اسنادی که خبرگزاری هرانا منتشر کرده در دادگاه ادعا شده که نوید افکاری در جریان بازجویی‌ها به قتل همکار بسیجی شرکت آب و فاضلاب کازرون که برای ماموریت در شیراز حضور داشته اعتراف کرده اما مشخص نیست این اعتراف‌ها چگونه گرفته شده است.

برای نوید، وحید و حبیب افکاری به خاطر اتهام‌های مختلف احکام گوناگونی صادر شده و هر سه نفر از جمله به اتهام "توهین به رهبری" هر کدام به دو سال زندان محکوم شده‌اند.

رویدادهای مرداد ۹۷ مانند اعتراض‌های دی ۹۶ وسیع‌ترین حرکت‌های اعتراضی در جمهوری اسلامی پیش از حوادث آبان ۹۸ بود. تا کنون شمار دقیق قربانیان، مجروحان و بازداشت‌شدگان این اعتراض‌ها مشخص نشده است و آمار حکومت درباره آن با برآوردهای نهادهای حقوق بشری اختلاف زیادی دارد.

منبع:دویچه‌وله