PEZHVAKEIRAN.COM ترامپ یا بایدن ،انتخاب کدامیک به نفع مردم ایران است؟
 

ترامپ یا بایدن ،انتخاب کدامیک به نفع مردم ایران است؟
حسن کمالی

در مورد ترامپ ونکات منفی شخصیت وعملکرد او سخنها بسیار رفته است. از نژاد پرست بودنش ، دشمنی با مهاجران ورنگین پوستان،  دروغگویی، عدم مدیریت بحران ویروس کرونا  و تغییر نظریاتش و...

در این زمینه در خود آمریکا وسایر کشورها شبانه روزی مطلب منتشر میشود و چیزی برای اضافه کردن نیست . اما بحث این مقاله موضع او در مدت ریاست جمهوریش نسبت به رژیم ومردم ایران  و تفاوت آن با نظرگاه مخالفینش میباشد. پیش از پاسخ به این سئوال بهتر است نگاهی به مواضع مخالفینش در اروپا وحزب دموکرات آمریکا بیندازیم. از اروپا شروع کنیم. از زمان روی کارآمدن رژیم، اروپا بیشترین منافع تجاری را از قطع روابط ایران با آمریکا برده است بگونه ای که در برابر تمام جنایات ، تروریسم وجنگ افروزی رژیم با مماشات برخورد کرده است.

عوامل ترور رژیم در اروپا را یا خود امکان فرارشان را فراهم کردند و یا آنهایی را که دستگیر شدند بعد از مدتی آزاد کردند و به عنوان قهرمان از آنها در تهران استقبال شد. سرانجام در جریان میکونوس چاره ای ندیدند که سفیران خود را از ایران خارج کنند تا فشاری هم به رژیم وارد کنند که البته بعد از مدتی ماشین ترور رژیم با مزدوران اجاره ایش براه افتاد واین اواخر هم در هلند دست به ترور زدند ودیپلماتشان برای انفجار در گردهمایی ویلپنت مواد منفجره در اختیار تروریست ها قرار داد.

از ترکیه بگذریم که قتلگاه  و محل ربایش مخالفین است. کشتن تعداد زیادی از نیروی نظامیان امریکا و فرانسه در بیروت و خُبَر عربستان توسط عوامل رژیم اثر چندانی دررفع مماشات نداشت. مماشات آمریکا بویژه حزب دموکرات در زمان اوباما -بایدن و ارسال پول نقد برای رژیم که سر از سوریه لبنان یمن وعراق درآورد از جمله جوائز ترور و بهم ریختن منطقه برای رژیم بود.

اما روی کارامدن ترامپ به ۳۷ سال مماشات پایان داد. شروط مذاکره یعنی پایان دادن به دخالت منطقه ای ، تروریسم، بحران هسته ای و موشکی بهر انگیزه ای که اعمال شد در راستای منافع مردم ایران بود. مردم ایران با شعار نه غزه نه لبنان ، سوریه را رها کن خواهان پایان یافتن دخالت های پرهزینه رژیم در منطقه هستند.

در زمینه حقوق بشر ودفاع از مردم ایران و زندانیان هیچ رهبری مانند ترامپ در اروپا وامریکا این حجم از حمایت را از مردم ایران  نداشته است. روز یا هفته ای نیست که ترامپ، پمپئو و سخنگوی کاخ سفید و وزارت خارجه توئیت ویا اعلامیه ای در محکومیت اعدام ،زندان وسرکوب رژیم منتشر نکنند. بارها خامنه ای را برای کشتن ۱۵۰۰ تن از مردم در قیام ۱۳۹۸ محکوم کردند. کاری که هیچگاه رهبران اروپا و یا حزب دموکرات نکردند و یا بسیار کمرنگ موضع گرفتند.

به مواضع اروپا و حزب دموکرات نگاه کنید. با مماشات با کشتار آبان روبرو شدند .چند بار تاکنون بایدن رژیم را محکوم کرده واز ملت ایران پشتیبانی نموده است؟ ترامپ بارها اعلام کرده که خواهان تغییر رژیم نیست بلکه خواهان تغییر رفتار رژیم است. تغییر رفتار یعنی دست برداشتن از سلاح اتمی،موشکی و دخالت در منطقه وتروریسم یعنی مواردی که ۴۱ سال آزگار جزء ذات رژیم بوده و هر تغییری در آنها موجودیت رژیم را دگرگون میسازد.

تحریمها آنچنان گلوی رژیم را فشرده که فغانشان از نفروختن حتی یک بشکه نفت به آسمان بلند شده است. ترامپ اگر چه خواهان تغییر رژیم نیست اما مخالف سرنگونی رژیم هم توسط مردم ایران نیست چیزی که دول اروپایی بویژه انگلیس با آن مخالف هستند و یکی از دلائل باقیماندنشان در برجام  جلوگیری از سقوط رژیم توسط مردم ایران است.

کافی است به بنگاه دولتی سخن پراکنی بی بی سی توجه کنیم که اصول خبرنگاری بیطرف را مدتهاست کنار گذاشته و مستقیما از رژیم حمایت میکند. رژیم با روی کار آمدن بایدن نفسی خواهد کشید و باهمین فرصت ماشین سرکوب  وقتل عام و غارت را روغن کاری کرده به حیات ننگینش چند صباحی میافزاید. طبیعی است که بایدن اگرچه تحریمها را برنخواهد داشت اما مانند ترامپ فشار را به ایران ادامه نخواهد داد و با پیوستن به برجام مفری برای نجات رژیم از دست مردم بجان آمده ایجاد خواهد کرد.

انگیزه ترامپ هر چه میخواهد باشد مواضع او در برابر رژیم به نفع ملت ایران بوده است.خطر حمله نظامی وکلنگی کردن ایران که پاره ای اپوزیسیون فریاد میکنند بسته به رفتار رژیم دارد اگر منافع امریکا ومتحدانش را در منطقه مورد حمله قرار دهد با عکس العمل نظامی مواجهه خواهد شد حال هر رئس جمهوری بر سر کار باشد.

به هرروی انتخاب ترامپ و بایدن برعهده مردم امریکا است که اولویت های متفاوتی با مردم ایران در حمایت از ترامپ یا بایدن دارند. ما هر نظر منفی به ترامپ داشته باشیم نمیتوان این حقیقت را انکار کرد که او در حمایت از ملت ایران ومخالفت با رژیم ومحکوم کردن آن برای جنایاتش بسیار از بایدن مصمم تر وپیگیرتر بوده است.
 
نتایج انتخابات امریکا هر چه باشد  تغییری در این امر که سرنگونی رژیم وبرقراری حکومت دموکراتیک فوری ترین وظیفه مردم ایران واپوزیسیون میباشد نخواهد داشت.طبیعی است حمایت جامعه بین المللی بویژه امریکا از مردم ایران بویژه در زمینه مخالفت با سرکوب وکشتار ملت ایران وایستادن در کنار آنها بجای مماشات با رژیم کمک بزرگی به آزادی ملت ایران است.

منبع:پژواک ایران