PEZHVAKEIRAN.COM هر شب ستاره‌ای به زمین می‌‌کشند*
 

هر شب ستاره‌ای به زمین می‌‌کشند*
لادن بازرگان

نوید افکاری کشتی‌ گیر ایرانی‌ و از معترضان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ اعدام شد. جرم نوید محاربه و همچنین قتل یک مأمور امنیتی بود. نوید در صبح روز شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ بطور ناگهانی و با وجود مخالفت‌های جهانی‌ در ۲۷ سالگی اعدام شد. دو برادر نوید به نام‌های وحید افکاری و حبیب افکاری از سوئ قوه قضائیه جمهوری اسلامی به تحمل ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، و ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق به ترتیب محکوم شده ا‌ند. متهم چهارم این پرونده سعید دشتکی ۲۲ ساله به تحمل ۱۷ سال و ۹ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت دیه محکوم شده است. این احکام بر پایه شواهد ساختگی، و اعترافاتی که تحت شکنجه‌های روحی و جسمی‌ گرفته شده، صادر شده است. جنایت انجام شده بر علیه این چهار نفر و خانواده‌های آنان، ظلمی است که در حق همه ما انجام شده. خشونت در کشور ما از روزی شروع شد که خمینی به ایران بازگشت و بنیان یک حکومت دینی و اسلامی را پایه گذاری کرد و کلمات شنیع "مفسد فی‌ الارض، محارب، منافق، مرتد، کافر، یاغی‌، باقی‌، تواب، ضد انقلاب، و ..." را در فرهنگ سیاسی و قضایی‌ ما وارد کرد و احکام غیر انسانی‌ قصاص، تعزیر، شکنجه و شلاق را با استناد به قرآن و حدیث اموری عادی جلوه داد. حکومت دینی امت و بنده می‌‌خواهد و دگرندیش را بر نمی‌‌تابد و تحمل مخالف را ندارد. 

 یکی از اولین اقدامات بعد از انقلاب تضعیف دادگستری، لغو قوانین مدرن و جانشین کردن آن با قوانین شرع اسلام بود. در همین راستا لایحه قصاص توسط سید محمد بهشتی از نظریه پردازان ولایت فقیه، و نخستین رئیس دیوان عالی کشور بعد از انقلاب  به مجلس فرستاده شد. پس از طرح این لایحه ۱۱۲ نفر از اساتید حقوق، قضات و وکلای دادگستری طی بیانیه‌ای اعتراض و انتقاد خود  نسبت به این لایحه را اعلام کردند و جبهه ملی ایران در اعتراض به این لایحه وبه مناسبت یکصدمین سالگرد تولد دکتر مصدق اعلام راهپیمایی کرد. صبح روز ۲۵ خرداد خمینی در سخنرانی‌ای که از رادیو و تلویزیون ایران پخش شد، اخطار شدیدی به جبهه ملی داد و گفت: "ملت مسلمان را دعوت می‌‌کنند که در مقابل لایحۀ قصاص راهپیمایی کنند، یعنی چه؟ یعنی در مقابل نص قرآن کریم راهپیمایی کنند! شما را دعوت به قیام و استقامت در مقابل قرآن می‌کنند. راهپیمایی در مقابل حکم ضروری اسلام! ... جبهه ملی از امروز محکوم به "ارتداد" است."  مقلدین و چماق بدستان خمینی در آن روز به خیابانها آمده و با چوب، چماق، و زنجیر به جان مردمی افتادند که بسمت مناطق اعلام شده برای راهپیمایی در حرکت بودند، و اجازه جمع شدن افراد و برپایی تظاهرات را ندادند. زیاده خواهی‌های خمینی و همکاران و هوادارنش سببب شد که پاره‌ای از احزاب و گروه‌های سیاسی  برای دفاع از خود و جلوگیری از سرکوب، برعلیه رژیمی که به ارتش، سپاه و بسیج مجهز بود، دست به مقاومت مسلحانه بزنند، پاره‌ای دیگر هم مجبور به ترک کشور شدند و یا عقب نشینی کرده، مخفی شدند و اعضا و هوادارنشان دستگیر، شکنجه و اعدام شدند.

خمینی و یارانش با این ترفندها، دروغ گوئی ها، سرکوبها و فشارها نظامی جمهوری اسلامی را به ایرانیان تحمیل کردند و ۴۳ سال است که بر گرده ما سوارند. اعدام نوید افکاری‌ها و دستگیری وحید و حبیب افکاری‌ها و سعید دشتکی‌ها نشانه ضعف این رژیم و درماندگی  آن است. رژیمی‌ که پایه‌های مردمی داشته باشد و نگران ادامه حیات خود نباشد به داغ و درفش، اعدام و شکنجه نیازی ندارد. باید همگی‌ آگاه باشیم که این جنایت‌ها بر طبق اصول اسلامی و با مراجعه به نص صریح قرآن انجام میشود. دشمن ما یک شخص نیست. مسبب این جنایت‌ها خامنه ای، روحانی، برادران لاریجانی، و ... نیستند. این افراد تنها مهره‌هایی‌ هستند که احکام دینی را به اجرا درمیاورند. دشمن ما اسلام سیاسی و دخالت دین در امور کشور است. به عنوان مثال خدا در قرآن، سوره نسا، برای مقبله با دگر اندیشان و ناباوران به دین اسلام چنین احکامی صادر می‌‌کند:

۰۵۶- کسانی را که منکر آیات ما شدند وارد آتش جهنم میکنیم. هر وقت پوستشان بسوزد آن را با پوست دیگری عوض میکنیم تا عذاب را بچشند. خدا توانا و حکیم است.
۰۸۸- چرا درباره منافقین دو دسته شده‌اید؟ خدا آنها را بخاطر کارهائیکه کرده‌اند سرافکنده ساخته است. آیا میخواهید کسی را که خدا گمراه کرده (مطابق قانونش بی‌راه گذارده) هدایت کنید؟ کسی را که خدا گمراه کند (مطابق قانونش بی‌راه گذارده) راهی برای هدایت او پیدا نمیکنی.
۰۸۹- آنها دوست دارند که شما هم مثل آنها کافر شوید تا با هم مساوی باشید. بنابراین از آنها یارانی برای خود نگیرید تا اینکه در راه خدا مهاجرت کنند. اگر از این کار خودداری کردند آنها را بگیرید و هر جا آنها را پیدا کردید بکشید و از آنها یار و یاوری برای خود نگیرید.
۱۳۸- به منافقین بشارت بده که عذاب دردناکی دارند.
۱۴۵- منافقین در پست‌‌ترین نقطه جهنم هستند و هرگز یاوری برای آنها پیدا نمیکنی.
۱۵۰- کسانی که منکر خدا و پیغمبرانش میشوند و میخواهند حساب خدا و پیغمبرانش را از هم جدا کنند میگویند. ما به بعضی ایمان داریم و بعضی را قبول نداریم و میخواهند راهی بین این دو انتخاب کنند.
۱۵۱- آنها حقیقتا کافر هستند و ما برای کافران عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده‌ایم.

 در این آیات بخوبی می بینید که خداوند در قرآن، در میان انسانهای مومن، منافق و کافر، تبعیض قائل شده است. با استناد به این آیات، هزاران زندانی سیاسی هر روز در زندانها شکنجه شده، مورد آزار و اذیت قرار گرفته و سپس اعدام می شوند. حقوق انسانی هر کس، به بهانه‌های واهی “حرب با خداوند” و “ترک خداوند” به زیر پا گذاشته شده و مورد ظلم و ستم واقع می شوند. این آیات و نظایرآنها، پایه‌های اصلی قانون اساسی ایران است، و در نتیجه “تبعیض و بی‌عدالتی” در دستور کار این قوانین قرار گرفته است. قانون، بر طبق تعریف لغتنامه دهخدا، باید ” متکی بر طبیعت عالم تمدن و متناسب با طبیعت انسان باشد و بدون استثناء شامل همه ٔ افراد مردم آن مملکت گردد و اغراض مستبدانه ٔ اشخاص را در آن دخالتی نباشد.” در حالی که در این آیات می بینیم که خداوند، با بغض، غرض و کینه شخصی با منافقین و کافران برخورد کرده و حقوق آنان را زیر پا می گذارد. خمینی می‌‌گفت:"شما اسلام را به مردم بگوييد …شما سوره برائت را براي مردم چرا نمي خوانيد شما آيات قتال را چرا نمي خوانيد ؟ هي آيات رحمت را مي خوانيد در آن قتال هم رحمت است براي اينکه مي خواهد آدم درست کند آدم گاهي درست نمي شود فرض گاهي نمي شود الا بالکي [داغ کردن] بايد ببرند داغ کنند تا درست بشود جامعه بايد آنهايي که فاسد هستند از آن بيرون ريخته شوند. قران می گوید با اشخاصی که مسلمان هستند با مدارا رفتار کنید و ان‌ها که با خدا نیستند بزنید، بکشید، حبس کنید." از دیگر سخنان خمینی: "اعدام هايي که در اسلام هست اعدام هاي رحمت است … اگر چهار تا دزد را دستش را ببرند در مجمع عمومي ؛ دزدي تمام مي شود ؛ اگر چهارتا آدمي که به فحشاء مبتلا است آنرا شلاق بزنند در جامعه فحشاء از بين مي رود …. اين حقوق دانها نمي فهمند … اينها مي خواهند حقوق بشر ! توچه مي داني بشر چه هست تا حق بشر چه باشد." همین دستورات بربری و قرون وسطایی را در سیستم قضایی کشور ما وارد کرده ا‌ند و بیش از چهل سال است که قانون وحشیانه قصاص را عمل کرده، دست و پا می‌‌برند و چشم در میاورند. می‌‌گویند قرار بوده از اولیا دم رضایت گرفته شود. این مزخرفات در قرن ۲۱ یعنی چی‌؟ اگر قتلی صورت گرفته باید قائل را پیدا کرد و محکوم کرد نه اینکه با پول رضایت خانواده مقتول را خرید. همه احکام جمهوری اسلامی غیر انسانی‌ و غیر عقلانی است. 

منشور جهانی حقوق بشر که از بدو نوشته شدن آن در سال ۱۹۴۸، ایران از امضا کنندگان آن است، در باره حقوق انسانها چنین می گوید:

 ماده ی ۱. تمام افراد بشر آزاد زاده می شوند و از لحاظ حیثیت و کرامت و حقوق با هم برابرند. همگی دارای عقل و وجدان هستند و باید با یکدیگر با روحیه‌ای برادرانه رفتار کنند.

ماده ی ۲. هر کس می تواند بی‌هیچ گونه تمایزی ، به ویژه از حیث نژاد ، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده ی سیاسی یا هر عقیده ی دیگر، و همچنین منشاء ملی یا اجتماعی، ثروت، ولادت یا هر وضعیت دیگر، از تمام حقوق و همه ی آزادی‌های ذکر شده در این اعلامیه بهره مند گردد. بعلاوه نباید هیچ تبعیضی به عمل آید که مبتنی بر وضع سیاسی، قضایی یا بین المللی کشور یا سرزمینی باشد که شخص به آن تعلق دارد، خواه این کشور یا سرزمین مستقل، تحت قیمومیت یا غیر خودمختار باشد، یا حاکمیت آن به شکلی محدود شده باشد.
ماده ی ۳. هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
ماده ی ۴. هیچ کس را نباید در بردگی یا بندگی نگه داشت: بردگی و داد و ستد بردگان به هر شکلی که باشد، ممنوع است.
ماده ی ۵. هیچ کس نباید شکنجه شود یا تحت مجازات یا رفتاری ظالمانه، ضد انسانی یا تحقیر آمیز قرار گیرد.
ماده ی ۶. هر کس حق دارد که شخصیت حقوقی‌اش در همه جا به رسمیت شناخته شود.
ماده ی ۷. همه در برابر قانون مساوی هستند و حق دارند بی‌هیچ تبعیضی، از حمایت یکسان قانون برخوردار شوند. همه حق دارند در مقابل هر تبعیضی که ناقض اعلامیه ی حاضر باشد، و بر ضد هر تحریکی که برای چنین تبعیضی به عمل آید، از حمایت یکسان قانون بهره مند گردند.

 مقایسه کنید اصول و حقوقی را که منشور جهانی حقوق بشر برای انسانها تعیین کرده است، با آنچه که قانون اساسی ایران و قرآن به ما نوید می دهند. در این اصول، همه انسانها بصورت واقعی با هم برابرند، و به دلیل تفاوت‌های عقیدتی، مذهبی، نژادی، جنسیتی و غیره مورد اذیت و آزار قرار نمی گیرند. برده داری مذموم و ممنوع است، و همه انسانها آزاد و در مقابل قانون برابرند، جدای از اینکه مرد هستند یا زن، مومن هستند یا کافر، ایمان آورده اند یا نیاورده اند، به جنس مخالف تمایل جنسی دارند و یا همجنس گرا هستند، مسلمان هستند یا بهایی. این اصول همه خواص تعریف لغتنامه دهخدا از قانون را دارند و در نتیجه باید سرمشق و الگوی ما برای نوشتن قوانین باشند. خمینی، رهبر معنوی اصلاح طلبان، که از او بعنوان “امام راحل” و “امام با درایت” یاد می کنند، درباره حقوق بشر چنین گفته است؛ “همه بدبختی هایی که داشتیم و داریم و- وبعد هم داریم – از این سران کشورهایی است که این اعلامیه حقوق بشر را امضاء کرده اند. این اغفال است، افیون است این برای توده‌ها برای مردم (صحیفه امام جلد ۳ ص ۳۲۳). خمینی می‌‌دانست که حقوق بشر پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است و به همین دلیل‌ به شدت با آن مخلف بود و از آن وحشت داشت. هنوز هم نوچه‌های سابقش در متون اسلامی به دنبال عدل، مساوات و برابری می‌‌گردند و به ما وعده اسلام معتدل می‌‌دهند گوئی چنین چیزی امکان پذیر است.  ما باید از حقوق همه انسانها جدای از باور فکری و آرمانهایشان دفاع کنیم و اجازه ندهیم که هیچ نوع سیستم سیاسی‌ای در کشور ما قوانینی تصویب کند که برپایه آن بتوان انسانها را به بند و زنجیر کشید و مانع فعالیت‌ها و مبارزات سیاسی آنان شد. تلاش ما باید این باشد که اجازه ندهیم فعالیت سیاسی، مخالفت با رژیم در قدرت، و دگراندیشی جرم محسوب شده و بتوان آن را ممنوع کرد. حقوق بشر و منشور آن یک دست آورد بزرگ بشری است و ما باید آن را پاس بداریم و برای محقق شدن بند بند آن تلاش کنیم.

هیچ رژیمی‌ بدون همکاری مردم نمی‌‌تواند ادامه حیات بدهد. کلید نجات ما در نافرمانی مدنی و اعتراضات دسته جمعی‌ است.  اگر کارمند دولت هستید کم کاری کنید و اجازه ندهید چرخه بوروکراسی کشور به راحتی‌ بچرخد. در مراسم مذهبی‌ شرکت نکنید و به مسجد نروید. اجازه ندهید رژیم از باورهای دینی شما به عنوان چماقی برسر همه استفاده کند. رای ندهید. در خیمه شب بازی‌های انتخاباتی شرکت نکنید.  پول‌هایتان را از بانکها بیرون بیاورید. اقتصاد ایران بدون پول شما سرپا نخواهد ماند. تا جایی‌ که می‌‌توانید پول آب و برق را ندهید یا دیر بدهید. هیچ چیز غیر ضروری‌ای نخرید. هر پولی را که به دولت بدهکارید ندهید و یا دیر بدهید. سهام نخرید. ملک نخرید. روزنامه‌ها و مجله‌های رژیم مانند کیهان را نخرید. با خانواده‌های زندانیان سیاسی و قربانیان رژیم ملاقات کنید و از آنها دلجویی کنید. مسابقات ورزشی را تحریم کنید و به تماشای آن نروید. کانال‌های تلویزون ایران را نگاه نکنید. به سینما و کنسرت نروید. با تحریم و خانه نشستن سیستم اقتصادی رژیم جمهوری اسلامی را فلج کنید. اتحادیه بازیکنان جهان امروز به نمایندگی‌ از ۸۵۰۰۰ ورزشکار خواستار اخراج ایران از ورزش جهانی‌ شد. از این حرکت پشتیبانی‌ کنیم. اجازه ندهیم پرچم جمهوری اسلامی در استادیوم‌های جهانی‌ به اهتزاز دربیاید. رژیمی‌ که مردم را شلاق می‌‌زند، حکم قصاص اجرا می‌‌کند و دم از "حق الناس" می‌‌زند لیاقت حضور در جامعه جهانی‌ را ندارد. 

رژیم جمهوری اسلامی قدر قدرت نیست که اگر بود احتیاجی به آبرو ریزی و قتلهای ناجوانمردانه نداشت. این جنایت‌ها برای ایجاد فضای رعب و وحشت است. باید در مقابل این رژیم قرون وسطایی بایستیم و اجازه ندهیم جان‌های بیگناه دیگری قربانی ادامه حیات این رژیم بشود. 

لادن بازرگان

سپتامبر ۲۰۲۰

* سیاوش کسرایی

منبع:پژواک ایران


لادن بازرگان

فهرست مطالب لادن بازرگان در سایت پژواک ایران 

*در تظاهرات در شهر اوبرلین بر علیه محمد جعفر محلاتی, سفیر رژیم اسلامی در سازمان ملل چه گذشت  [2022 Feb] 
*کنفرانس «ایران و گذار از استبداد» جلسه ۲  [2022 Feb] 
*تحلیلی درباره کنفرانس: ایران و گذار از استبداد  [2022 Feb] 
*چرا باید رژیم اسلامی ایران را در همه عرصه‌ها تحریم کرد؟  [2022 Jan] 
*منتظری و کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷   [2021 Dec] 
* گورستان خاوران نمادی از مقاومت، ایستادگی، و دادخواهی  [2021 May] 
*نامه ما به نهادهای حقوق بشری/ محلاتی و دانشگاه کلمبیا‎  [2021 Apr] 
*سکولاریزم  [2020 Dec] 
*نامه‌های مادرم در سال ۱۳۶۵ درباره وضعیت زندان گوهردشت، لادن بازرگان  [2020 Dec] 
*مدارک جدید بر علیه محمد جعفر محلاتی در رابطه با اطلاع داشتن آنان از کشتار ۶۷  [2020 Nov] 
*انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا  [2020 Nov] 
*جواب به انکار آقای محلاتی در باره آگاهی‌ و نقش خود در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷‎   [2020 Oct] 
*دروغ‌های خزعلی و مهره‌های رژیم درباره مبارزه مسالمت آمیز  [2020 Sep] 
*کشتار سال ۶۷ و جنبش دادخواهی   [2020 Sep] 
*نقش موسوی درکشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷  [2020 Sep] 
*هر شب ستاره‌ای به زمین می‌‌کشند*   [2020 Sep] 
*ضرورت اجرای عدالت  [2018 Sep] 
* آیا جان بختگان دهه ۶۰ آرمانگرا بودند؟ چرا از آرمان های آنان یاد نمی شود؟  آیا آرمانهای آنها و جریان وسیع اجتماعی که خاستگاه این افراد بود شکست خورده است؟ [2016 Aug] 
*آیا جانباختگان دهه شصت خشونت ورز بودند؟  [2016 Aug] 
*یاد و خاطر عباس رحیمی گرامی باد‎  [2016 Jan] 
*به کدامین گناه؟ (به یاد مادر بهکیش)  [2016 Jan] 
*نگاه رومانتیک اسلام رحمانی به کشتار سال ۶۷  [2013 Oct] 
*نقش روشنفکر در جامعه- قسمت دوم  [2013 Sep] 
*ما سوگوارانیم تا زنده ایم  [2013 Aug] 
*نقش روشنفکر در جامعه  [2013 Aug] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟ قسمت ششم  [2013 Jun] 
*سالها است که خیل ایرانیان مهاجربه کشورهای مختلف جهان، آرزوی تشکیل یک اپوزیسیون متحد، برعلیه رژیم جمهوری اسلامی ایران را در سر می پرورانند. ه  [2013 May] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟ قسمت پنجم   [2013 Jan] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟ قسمت چهارم  [2012 Dec] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟--قسمت سوم  [2012 Dec] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟--قسمت دوم‎  [2012 Nov] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟  [2012 Nov] 
*گزارش من ازمحاکمه رژیم جمهوری اسلامی ایران به جرم جنایت علیه بشریت  [2012 Nov] 
*از شاهزاده رضا پهلوی تا ظهور مهدی موعود  [2012 Oct] 
*از شورای ملی تا رسانه های غیر مستقل و اپوزیسیون بیمار  [2012 Oct] 
*سکولاریزم  [2012 Sep] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن—قسمت ششم  [2012 Sep] 
*به یاد رستم های دهه ۶۰  [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن-قسمت پنجم  [2012 Aug] 
* گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن-قسمت چهارم  [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن—قسمت سوم   [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن-قسمت دوم  [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن (قسمت اول)   [2012 Aug] 
*در جستجوی عدالت و دادخواهی  [2012 Jul] 
*تو نیکی می‌کن و در دجله انداز  [2012 Feb] 
*جوابی به انتقادها از مقاله من "هیچ چیز مهم تر از آزادی نیست"  [2012 Feb] 
*هیچ چیز مهم تر از آزادی نیست  [2012 Jan] 
*رژیم ایران و برنامه‌های ماهواره ای   [2011 Oct] 
*آیا «همجنس گراها» سزاوار چوبه دار هستند؟  [2011 Oct] 
*ایران بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان است؛ برای نجات جان آنها تلاش کنیم  [2011 Oct] 
*آیا میتوان کشتار سال ۶۷ را بخشید و یا فراموش کرد؟   [2011 Sep] 
*برایِ آزادیِ گرد آفریدِ ایران زمین، «منصوره بهکیش» تلاش کنیم  [2011 Jun]