حذف دایی و فردوسی پور اتفاقی است؟

هیچ فرد یا نهادی حاضر نیست، دلیل بیرون ماندن دایی را برای مردم توضیح دهد و به طرفداران او به صراحت بگوید که آیا حذف همزمان دایی و فردوسی‌پور اتفاقی است؟
 
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
 
 
 پ

اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته بود که علی دایی با وجود اینکه در تیم سایپا عملکرد موفقی داشت، قبل از پایان لیگ از این تیم به‌نوعی اخراج شد و جای خود را به ابراهیم صادقی، مربی جوان داد. البته این جدایی خیلی دوستانه نبود و پس از مصاحبه‌هایی که مدیران باشگاه سایپا و علی دایی بر علیه هم انجام می‌دادند، منجر به نشست خبری هفتم مرداد سال ۹۸ شد که علی دایی در آن نشست با خبرنگاران مانند رویه همیشگی خود به‌غیر از مسائل ورزشی، به مشکلات سیاسی کشور نیز اشاره داشت و در آن نشست خبری انتقاد‌های تندی را از مدیران و کارگران سایپا بر زبان آورد.

او در این نشست خبری گفته بود: «نمی‌توانید من را بین مردم خراب کنید»، «در سایپا دنبال این بودند تا علی دایی موفق نشود و ببازد تا زودتر اخراجم کنند» و طبق معمول از دوران مربیگری‌اش در تیم ملی و مشکلاتش با رئیس جمهور وقت (محمود احمدی نژاد) انتقاد‌هایی کرده بود. او همچنین قبل‌تر گفته بود که «بعضی چیز‌ها و کارشکنی‌ها که در این خصوص گفته می‌شود، صحت دارد و متاسفانه در برخی وزارتخانه‌ها «بِده بستان‌هایی» وجود دارد که مانع از شکل‌گیری خیلی از مسائل می‌شود. به حرف‌های حقی که زدم افتخار می‌کنم، حتی اگر از فوتبال بیرون بمانم. زندگی من از راه فوتبال نمی‌چرخد که بخواهم نگران آینده باشم و اگر روی کارم تمرکز کنم، بیشتر موفق خواهم شد.»

گویا این صحبت‌ها آینده مربیگری آقای گل فوتبال جهان را هم تحت‌تاثیر قرار داده است پس از آن نشست خبری بود که دایی به شایعات پیرامون ممنوع‌الفعالیت شدنش دامن زده و از قطع مذاکراتش با دو تیم فولاد و تراکتورسازی به صورت ناگهانی خبر داده است.

حالا که حدود یک سال و نیم از آخرین فعالیت دایی در فوتبال ایران می‌گذرد، همه اهالی ورزش به‌خوبی می‌دانند که دایی به دلیل مشغله‌های اقتصادی و خانوادگی تمایلی برای کار کردن در شهر‌های دیگر ندارد و فقط پیشنهاد تیم‌های تهرانی را بررسی می‌کند. برخی نیز می‌گویند همسر علی دایی اجازه نمی‌دهد او به فوتبال برگردد البته بعید است همسر وی مخالف حضور مجدد او در فوتبال باشد، اما با تمام این اوصاف باید گفت علی دایی به شدت سرگرم کار‌های تجاری‌اش در زمینه تولید پوشاک، ساخت و ساز و ... است.

اما طی چند وقت گذشته صحبت‌هایی در رابطه با سرمربیگری تیم تراکتور به میان آمد و ظاهرا دایی از این پیشنهاد استقبال کرده بود، اما با انتخاب علیرضا منصوریان که عملکرد موفقی در تیم‌های قبلی خود نداشته و همیشه اخراج شده است، به‌عنوان سرمربی جدید این تیم هم اکنون این شائبه به‌جود آمده که آیا علی دایی ممنوع الکار است؟ هیچ فرد یا نهادی حاضر نیست، دلیل بیرون ماندن دایی را برای مردم توضیح دهد و به طرفداران او به صراحت بگوید که آیا حذف همزمان دایی و فردوسی‌پور اتفاقی است؟

مقایسه دایی با فردوسی پور

با توجه به روحیه همیشه منتقد دایی، او را با عادل فردوسی پور مقایسه می‌کنند که به شکلی غیرمنطقی برنامه ۹۰ که با ۲۰ سال سابقه میلیون‌ها مخاطب داشت، از کنداکتور شبکه سه حذف و جای خود را به برنامه‌ای ضعیف‌تر داد. حذف این دو چهره محبوب فوتبالی این شائبه را در افکارعمومی ایجاد کرده که سر سبز آن‌ها قربانی زبان سرخ‌شان شده است؟ ماجرای بیکاری علی دایی شهریار فوتبال ایران و مهمترین چهره فوتبالی کشور در دنیا بعد از افشاگری علیه مدیرعامل سابق باشگاه سایپا، اجازه نشستن روی نیمکت لیگ برتر را ندارد، اما حراست وزارت ورزش این موضوع را به شیوه خودش رد کرده است.

با این حال این پرسش مطرح است که آیا علی دایی واقعا به دلایل دستورالعمل یا بخشنامه محرمانه به تیم‌های لیگ برتری ایران، ممنوع الکار شده است؟ آیا واقعا چنین ابلاغی به مدیران لیگ برتر وجود خارجی دارد یا آن‌ها بنا بر ملاحظات فنی یا به خاطر خلقیات دایی و یا حتی به دلیل مشکلات مالی در پرداخت دستمزد، طرف او نمی‌روند؟ او استعداد‌های زیادی در فوتبال ایران کشف کرده و با توجه به روحیه جسورش همواره مهره‌های جوان و گمنامی از تیم‌هایش راهی سطوح بالاتر و تیم ملی شده‌اند. نبود دایی یک خسارت اعتباری برای لیگ ایران و تیم ملی هم محسوب می‌شود، برخی تلاش دارند عدم توافق دایی با تیم‌های مختلف از ذوب آهن اصفهان گرفته تا گل گهر سیرجان و تراکتور تبریز طی دو سال اخیر را به درخواست مالی او ربط بدهند؛ اما این دلیل در شرایطی معقول است که یک یا دو باشگاه با شهریار فوتبال بر سر مسائل پولی و مالی به مشکل بخورند، ولی حالا می‌بینیم که تعداد این تیم‌ها رفته رفته بیشتر می‌شود و صف مشتریان علی دایی، که نتوانسته‌اند با او قرارداد امضا کنند به پنج یا شش تیم رسیده است!

دایی و سرمربیگری در خارج از کشور؟

در این میان دوستان و اطرافیان دایی تلاش کردند که پس از جدایی از سایپا، به یکی از تیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس ببرند تا مدتی از فضای فوتبال ایران دور باشد و تجربه تازه‌ای هم کسب کند، اما هیچ یک از گزینه‌ها با وجود رضایت ضمنی دایی، به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی اغلب فعالیت‌ها و سایر موارد نهایی نشد.

تیم‌های ملی کویت و عمان و برخی باشگاه‌ها در لیگ این دو کشور گزینه‌های مطرح شده بودند، ولی حالا آخرین زمزمه‌ها بر سر انتقال چهره سرشناس فوتبال ایران به عرصه مدیریت است و برخی می‌گویند، دایی در صورت حمایت قاطع از سوی جامعه فوتبال، آماده به دست گرفتن ریاست فدراسیون فوتبال ایران می‌شود؛ هرچند خود دایی هیچ گاه به چنین مباحثی روی خوش نشان نداده و حاضر نشد، ایستادن کنار زمین چمن و هدایت بازیکنان درون زمین را با نشستن پشت میز ریاست و اداره کل فوتبال بیمار ایران عوض کند. برخی نزدیکان دایی می‌گویند او طرح این مباحث را انحرافی می‌داند و حتی بر عهده گرفتن این پست را به خاطر وجود نقشه‌هایی برای خراب کردن وجهه خودش نزد افکار عمومی برآورد می‌کند.

 

منبع:فرارو