گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا
کیوان شکوری

ایالت مِین (Maine) به مرکزیت آگوستا در شمال شرقی آمریکا با داشتن سواحلی بسیار زیبا بخشی ازناحیه جغرافیایی و فرهنگی نیواینگلند آمریکا می باشد که تا سال ۱۸۲۰ جزو ایالت ماساچوست بود که بعد از پیمان میسوری مستقل و در ۱۵ مارچ همان سال بعنوان بیست و سومین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست.

جمعیت این ایالت ۱.۳۴۴.۲۱۲ تن می باشد که ۹۳ درصد آن سفید پوست، ۱.۸ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۱.۷ درصد سیاه پوست، ۱.۳ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۷ سرخ پوست و بومیان آلاسکا و ۱.۸ درصد بقیه نژادها می باشد.

ایالت مِین بدلیل نداشتن خاک مساعد از نظر کشاورزی نسبت به ایالت های دیگر ضعیف تر است اما در تولید بلوبری  و شیره درخت افرا جزو ایالت های برتر می باشد و سیب زمینی نیز مهم ترین محصول آن است. در زمینه پرورش و تولید گاو، گوساله، گوسفند، شیر، تخم مرغ، ماهی و صدف در وضعیت خوبی است. در کنار اینها صید خرچنگ دریایی و پرورشگاه های ماهی قزل آلا و بطور کل ماهیگیری بسیار موفق است.

مِین سابقا ایالتی تولیدی بود ولی در دهه های اخیر و با انتقال صنایع به کشورهای ارزان قیمت بیشتر بسمت خدمات، بیمه و املاک و مستغلات، بهداشت و درمان رفته است. البته این به معنای از بین رفتن صنعت در این ایالت نیست و منظور نسبت الان به گذشته می باشد و هم اکنون نیز در صنایع هوافضا، تولید قطعات الکترونیکی، تجهیزات پزشکی و با داشتن شرکت هایی مانند Bath Iron Work در صنعت کشتی سازی نیز حضور دارد. در کنار اینها در زمینه معادن غیر فلزی همچنان فعال می باشد. مِین بعلت داشتن سوابق تاریخی، سواحل زیبای صخره ای و ماهیگیری، فانوس دریایی و  پارک ملی آکادیا (Acadia) مقصد بسیار خوبی برای گردشگران می باشد و باعث شکوفایی اقتصاد این ایالت شده است. بطور کلی این ایالت از نظر کشاورزی زیاد قوی نیست ولی در زمینه صنایع تولیدی، گردشگری و معدن فعال است.

از سال ۱۸۲۰ تاکنون (سبتامبر ۲۰۲۰) ایالت مِین در ۵۰ دوره انتخابات ریاست جمهوری، برگزار شده در آمریکا شرکت کرده است که ۳۱ دوره جمهوری خواهان، ۱۴ دوره دوکرات ها، دو دوره جمهوری خواهان دموکراتیک، یک دوره حزب ویگ (Whig Party)، یک دوره آرای الکترال بین احزاب دموکرات و جمهوری خواه و یک دوره هم آرای الکترال بین احزاب جمهوری خواه ملی و دموکرات (National Republican and Democratic) تقسیم شده است.

اگر بخواهیم این ۵۰ دوره انتخابات را بررسی کنیم، مشاهده می کنیم که از سال ۱۸۲۰ الی ۱۸۵۲میلادی ۹ دوره این انتخابات برگزار شده است که پنج دوره دموکرات ها و چهار دوره نیز احزاب دیگر برنده شدند و حزب جمهوری خواه هم اصلا هنوز تشکیل نشده بود. در بخش دوم یعنی از سال ۱۸۵۶ الی ۱۹۸۸ میلادی، ۳۴ دوره این انتخابات برگزار شده که ۳۱ دوره جمهوری خواهان و سه دوره دموکرات ها برنده شدند اما از ۱۹۸۲ تاکنون هفت دوره این انتخابات برگزار شد که شش دوره دموکرات ها برنده شدند و دوره آخر برگزار شده این انتخابات یعنی سال ۲۰۱۶ میلادی، چهار رای  الکترال این ایالت ۳ به ۱ بنفع هیلاری کلینتون بین دو کاندیدا تقسیم شده است.

همانطور که آمار نشان می دهد جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات با ۳۱ دوره برتر هستند، اما در سال های اخیر دموکرات ها بهتر عمل کرده و هفت دوره این انتخابات را برنده شده اند.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در مِین از حزب دموکرات برنی سندرز با ۶۴.۳ درصد موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۳۵.۵ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه تدکروز با ۴۵.۹ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۲.۶ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ برگزار شده در حوزه انتخابیه ایالت مِین، هیلاری کلینتون با ۴۷.۸ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۴۴.۹ درصد آرا شد و از چهار رای الکترال این ایالت همانطور که بالاتر ذکر شد سه رای آنرا بدست آورد.

از سال ۱۸۲۰ تاکنون ۴۱ تن به مقام سناتوری در این ایالت رسیده اند که ۲۱ تن جمهوری خواه، ۱۰ تن دموکرات، سه تن جکسونی ها، یک تن حزب ویگ (Whig Party)، یک تن ضد جکسونی ها، یک تن مستقل و چهار تن سناتورهایی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که یک تن با عضویت در احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و آدامز، یک تن عضو جکسونی ها و دموکرات، یک تن ویگ و جمهوری خواه و یک تن با عضویت در سه حزب جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد (CRR) و جکسونی ها بودند.

طبق آمار ارائه شده جمهوری خواهان با ۲۱ سناتور که بعضا بیش از یک دوره در این مقام بودند در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند بطوری که از سال ۱۸۵۷ الی ۱۹۵۹ میلادی (۱۰۲ سال) ۱۱ سناتور انتخاب شدند که فقط دو تن دموکرات و مابقی ۹ سناتور جمهوری خواه بودند. در سال های اخیر نیز جمهوری خواه ها بهتر عمل کرده و یکی از دو کرسی این ایالت در مجلس سنا آمریکا از سال ۱۹۷۹ تاکنون در اختیار جمهوری خواهان می باشد و در عوض دموکرات ها از سال ۱۹۹۵ تاکنون هیچ سناتوری نداشتند و Susan Collins از حزب جمهوری خواه و Angus S. King Jr سناتور مستقل، دو سناتور حال حاضر این ایالت در مجلس سنا آمریکا می باشند.

William P. Frye (۱۸۸۱-۱۹۱۱) و Eugene Hale (۱۸۸۱-۱۹۱۱) هر دو از حزب جمهوری خواه با ۳۰ سال حضور در مجلس سنا، با سابقه ترین سناتورهای تاریخ ایالت مِین در مجلس سنا آمریکا می باشند.

از سال ۱۸۲۱ که اولین دوره انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در ایالت مِین برگزار شده، تاکنون ۱۵۹ نماینده از این ایالت انتخاب شده اند که ۶۲ تن جمهوری خواه، ۴۸ تن دموکرات، ۱۴ تن ویگ (Whig)، ۱۰ تن جکسونی ها، دو تن فدرالیست، دو تن جمهوری خواهان دموکراتیک، دو تن ضد جکسونی ها، یک تن حزب مخالف (Opposition Party)، یک تن فدرالیست آدامز کلای (adams-clay federalist) و ۱۳ تن نمایندگانی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که سه تن با عضویت در احزاب آدامز و جمهوری خواهان آدامز کلای (Adams's Men and Adams-Clay Republicans)،

دو تن با عضویت در جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان آدامز کلای، دو تن ویگ و جمهوری خواه، یک تن حزب مخالف و جمهوری خواه، یک تن ویگ و حزب مخالف، یک تن دموکرات و جمهوری خواه، یک تن دموکرات و جکسونی ها، یک تن آدامز و ضد جکسونی ها، یک تن با عضویت در احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان آدامز کلای و آدامز و چهار تن نمایندگانی که احزاب آنها در تاریخ مشخص نیست و یا در منابع مورد استفاده ما مشخص نیست. جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات با ۶۲ نماینده برتر هستند. همچنین تعداد دوره هایی هم که این تعداد نماینده رای آوردند بسیار بیشتر از دموکرات ها می باشد اما در سال های اخیر گرایش به دموکرات ها بیشتر شده بطوریکه هر دو نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات می باشند.

در تاریخ فرمانداری ایالت مِین از سال ۱۸۲۰ تاکنون که دسامبر ۲۰۲۰ می باشد، ۷۰ تن به مقام فرمانداری رسیدند که بعضا بیش از یک دوره در این مقام بودند. از این تعداد فرماندار ۳۶ تن جمهوری خواه، ۱۸ تن دموکرات، هشت تن جمهوری خواهان دموکراتیک، سه تن حزب ویگ (Whig Party)، دو تن مستقل، دو تن جمهوری خواه ملی و یک تن عضو Greenback Party بودند. همانطور که می بینیم، جمهوری خواهان با ۳۶ فرماندار در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند اما تقریبا در این ۷۰ سال اخیر دفتر فرمانداری در حال چرخش بین کاندیداهای جمهوری خواه، دموکرات و مستقل بوده است و در حال حاضر Janet Mills از حزب دموکرات فرماندار حال حاضر این ایالت می باشد.

 

نتیجه: با توجه به اینکه جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در حوزه انتخابیه این ایالت برتر هستند اما دموکرات ها در ۳۰ سال اخیر موفق بودند، جمهوری خواهان با ۲۱ نماینده در تاریخ انتخابات سنا برتر و یکی از دو سناتو حال حاضر این ایالت جمهوری خواه و دیگری هم مستقل و مجددا جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در این ایالت با ۶۲ نماینده برتر ولی هر دو نماینده حال حاضر این ایالت از حزب دموکرات می باشند و نهایتا جمهوری خواهان با ۳۶ فرماندار در طول تاریخ این انتخابات برتر اما فرماندار حال حاضر این ایالت دموکرات می باشد، با جمع بندی کلی می توان گفت ایالت مِین در طول تاریخ یک ایالت با گرایش بیشتر به جمهوری خواهان می باشد اما در حال حاضر یک ایالت دموکرات می باشد. نکته قابل توجه، آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در این ایالت می باشد که بعد از شش دوره برنده شدن کامل دموکرات ها در این انتخابات، در آخرین دوره آرای الکترال سه به یک بنفع دموکرات ها بین دو حزب تقسیم شد که این خود نشان از بیشتر شدن گرایش مردم مِین به جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری می باشد.

 

 

 

 

 

منبع:پژواک ایران


کیوان شکوری

فهرست مطالب کیوان شکوری در سایت پژواک ایران 

*تناقض در افکار و گفتار عبدالملکی  [2023 Aug] 
*گزارش شماره ۵۰- تاریخچه انتخابات در ایالت هاوایی آمریکا   [2020 Nov] 
*گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۸- تاریخچه انتخابات در ایالت نیومکزیکو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۷- تاریخچه انتخابات در ایالت مونتانا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۵- تاریخچه انتخابات در ایالت اوهایو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۴- تاریخچه انتخابات در ایالت مریلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینیا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۸- تاریخچه انتخابات در ایالت رود آیلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۵- تاریخچه انتخابات در ایالت لوئیزیانا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیویورک آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۰- تاریخچه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۹- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینای غربی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا   [2020 Sep] 
* گزارش شماره ۲۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتیکت آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۴- تاریخچه انتخابات در ایالت دِلاوِر آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ایندیانا آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا   [2020 Aug] 
* تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کانزاس آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۷ - تاریخچه انتخابات در ایالت آیداهو آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا   [2020 Jul] 
*انتخابات در آمریکا، بخش ۷: تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کلرادو آمریکا   [2020 Jul] 
* انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا  [2020 Jun] 
*انتخابات در آمریکا، گزارش سوم: تاریخچه انتخابات در ایالت نوادا آمریکا  [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۲- تاریخچه انتخابات در ایالت اکلاهاما آمریکا   [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا   [2020 Jun]