حمله اسرائیل به خاک سوریه در پاسخ به فرود موشک ضدهوایی در نزدیکی دیمونا

 
نیروگاه دیمونا اسرائیل (عکس از آرشیو)

ارتش اسرائیل اعلام کرد که به دنبال شلیک یک موشک زمین به هوا از سوریه به یک جنگنده اسرائیلی و فرود آن در جنوب این کشور، آژیر هشدار در منطقه‌ای در نزدیکی نیروگاه اتمی دیمونا به صدا در آمد.

در پاسخ به این رخداد، نیروهای ارتش اسرائیل چند محل پرتاب موشک در خاک سوریه را هدف قرار دادند.

ارتش اسرائیل می‌گوید، در جریان حمله جنگنده‌های اسرائیلی به بلندی‌های جولان در بامداد پنجشنبه دوم اردیبهشت پدافند هوایی سوریه اقدام به شلیک موشک‌های زمین به هوا کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است: یک موشک زمین به هوا که از خاک سوریه به سمت جنگنده اسرائیلی شلیک شده بود در منطقه نقب فرود آمد.

طبق این گزارش ارتش اسرائیل در پاسخ به این اقدام، محل شلیک این موشک و چند سکوی دیگر در خاک سوریه را مورد حمله قرار داده است.

هیدای زیلبرمن، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که این حادثه حمله عمدی به خاک اسرائیل نبوده است. قصد٬ حمله به راکتور هسته‌ای در دیمونا نبود.

 

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، موشک ضد هوایی شلیک شده توسط ارتش سوریه موشک «اس ای ۵» بود که وزن کلاهک ان ۲۰۰ کیلوگرم است.

ارتش اسرائیل همچنین تایید کرده است که سیستم پدافند هوایی این کشور در واکنش به ورود این موشک آسمان اسرائیل فعال شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا اقدام به رهگیری کرده است یا نه.

نشریه تایمز اسرائیل می‌گوید٬ ساکنان اورشلیم و مناطق مرکزی اسرائیل گفته‌اند که لرزش‌هایی را احساس کرده‌اند.

ارتش سوریه هم اعلام کرده است که پدافند هوایی این کشور به تهاجم هوایی اسرائیل پاسخ داده است.

ارتش سوریه می‌گوید٬ چهار نفر در حمله اسرائیل مجروح شدند.

یک افسر جدا شده ارتش سوریه هم به رویترز گفته است که اسرائیل نقاطی را در نزدیکی شهر دومایر در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی دمشق، محل حضور شبه نظامیان مورد حمایت ایران را هدف قرار داد. این منطقه‌ای است که اسرائیل بارها در گذشته به آن حمله کرده است.

پیشتر یک خبرنگار رویترز در ۹۰ کیلومتری نیروگاه اتمی دیمونا گفته بود که صدای انفجاری را شنیده است.

رویترز می‌گوید، منطقه ابو قرینات در عمق خاک اسرائیل قرار دارد و به طور معمول برد راکت‌ها شبه نظامیان فلسطینی در نوار غزه به آن نمی‌رسد.

رسانه‌های اسرائیلی در روزهای اخیر گزارش دادند که با توجه به پیش‌بینی احتمالی حمله موشکی یا پهپادی از راه دور توسط نیروهای مورد حمایت ایران، شاید از یمن٬ پدافند هوایی در منطقه دیمونا و بندر ایلات دریای سرخ تقویت شده است.

منبع:رادیو فردا


فهرست مطالب  در سایت پژواک ایران