PEZHVAKEIRAN.COM یک نهاد حقوق بشری خبر داد: شکنجه و آزار جنسی تبسم جمال‌پور، زن مخالف حجاب اجباری
 

یک نهاد حقوق بشری خبر داد: شکنجه و آزار جنسی تبسم جمال‌پور، زن مخالف حجاب اجباری

اطلس زندان‌های ایران به نقل از یک منبع آگاه خبر داد تبسم جمال‌پور، یکی از زنانی که عکس بدون حجاب اجباری او مقابل یک هیات مذهبی منتشر شد و به بازداشت شدنش انجامید، از سوی ماموران امنیتی هدف ضرب‌ و جرح و آزار جنسی قرار گرفته است.
اواخر تیر ماه رسانه‌های ایران از بازداشت دو زن و دو مرد به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری مقابل یک «هیات عزاداری در منطقه شش تهران» خبر دادند که یکی از آن‌ها تبسم جمال‌پور، بازیگر ۲۰ ساله فیلم «لاک قرمز» و سریال «محکومین» است.
 
بر اساس گزارش اطلس زندان‌های ایران، تبسم جمال‌پور که در این تصاویر روسری خود را برداشته، پس از بازداشت در تاریخ ۲۶ تیر به یک «خانه امن» منتقل شده است.
منبع مطلعی که با اطلس زندان‌های ایران گفت‌وگو کرده، تاکید کرده است ماموران امنیتی پس از بازداشت این دختر جوان به او گفته‌اند: «باید مانند تصویری که منتشر کرده‌ای لخت شوی ....» سپس با خشونت و ضرب‌ و جرح «لباس او را از تنش درآورده‌ و اقدام به لمس سینه‌های او کرده‌اند».
جمال‌پور پس از انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین، طی روزهای متوالی مورد بازجویی قرار گرفته و روز سه‌شنبه سوم مرداد، به بند زنان این زندان منتقل شده است.
گفته می‌شود او با اتهاماتی چون «توهین به مقدسات» و «اشاعه فساد و فحشا» دستگیر و زندانی شده است.
بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر تبسم جمال‌پور، دو جوان دیگر (یک دختر بدون روسری و یک پسر با پوشش شلوارک) مقابل یک هیات عزاداری در تهران ایستاده‌اند اما از سرنوشت دو جوان دیگر و همچنین نفر چهارم بازداشت شده که همراه آنان بوده، اطلاعی در دست نیست.
از سوی دیگر شراگیم زند، روزنامه‌نگار نیز از «بی‌خبری» از وضعیت یکی از زنانی خبر داد که پاییز سال گذشته همراه با خشونت بازداشت شد. ویدیوی بازداشت این زن که ماموران لباس شخصی او را درون ماشین کشیدند و اسلحه‌هایشان را به سوی مردم اطراف ماشین نشانه رفتند، بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.
به گفته زند، «فرنگیس قشقایی»، معلم بازنشسته، با ضرب‌و‌جرح و خشونت نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان کچویی منتقل شد اما از آن زمان تاکنون خبری از او در دست نیست.
این‌ها تنها موارد از بازداشت‌های همراه با خشونت و آزارهای جسمی و جنسی نیستند و پیشتر هم گزارش‌هایی درباره تجاوز، تعرض و رساندن آزار جنسی به شماری از معترضان بازداشت شده در جریان خیزش انقلابی ایرانیان و دیگر مخالفان جمهوری اسلامی منتشر شده است.
روزنامه گاردین ۱۷ بهمن سال گذشته گزارشی در این زمینه منتشر و به نقل از ۱۱ معترض زن و مرد نوشت که آن‌ها در زمان بازداشت از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مورد «تجاوز جنسی، خشونت جنسی، ضرب و شتم و شکنجه» قرار گرفته‌اند.
پیش از آن و در آذر ماه هم روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی خبر داده بود ماموران امنیتی حکومت به صورت «سازماندهی‌ شده» از «تجاوز» برای ساکت کردن زنان معترض استفاده می‌کند.
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی هم در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، «تعرض به زنان حین بازداشت و در بازداشتگاه‌ها» را بخشی از برنامه سرکوب حکومت علیه زنان معترض خواند.
 

منبع:پژواک ایران