PEZHVAKEIRAN.COM اعدام ۱۲ زندانی در ۴۸ ساعت گذشته در زندان های سیستان و‌ بلوچستان
 

اعدام ۱۲ زندانی در ۴۸ ساعت گذشته در زندان های سیستان و‌ بلوچستان

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در دو روز گذشته ۱۱ زندانی بلوچ و یک شهروندان افغانستانی را در زندان‌های ایران اعدام کرده است.
بر اساس گزارش روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد خبرگزاری حال‌وش، حکم اعدام این زندانیان در زندان‌های زاهدان، زابل و بیرجند اجرا شده است.
حال‌وش گزارش کرده هیچ یک از این زندانیان با خانواده خود ملاقات آخر انجام نداده و خانواده آن‌ها صرفا برای تحویل گرفتن جنازه بستگان خود فراخوانده شده‌اند.
اسامی ۱۱ نفر از اعدام شدگان دو روز گذشته «بیدالله گرگیج»، «شهسوار شهریاری»، «محمد ارباب»، «اسدالله امینی»، «سعید براهویی»، «علی براهویی»، «خدارحم محمدانی»، «فرهاد بادروزه »، «حسین گمشادزهی»، «یوسف کلبالی» و «مسعود اسحاق زهی» اعلام شده است.
حال‌وش گزارش کرده پرونده این شهروندان با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند در روالی غیرقانونی و دارای ابهام بررسی شده و حداقل یک نفر از این افراد با وجود دستور قاضی بابت تخصیص دریافت یک درجه تخفیف، اعدام شده است. 
اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند.
بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است.
 
 تحقیقات این سازمان نشان داده که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

منبع:پژواک ایران