PEZHVAKEIRAN.COM نرگس محمدی درباره اعدام میلاد زهره‌وند: حکومت کشتار را با قضات دست‌نشانده امنیتی-نظامی پیش می‌برد
 

نرگس محمدی درباره اعدام میلاد زهره‌وند: حکومت کشتار را با قضات دست‌نشانده امنیتی-نظامی پیش می‌برد

نرگس محمدی می‌گوید جمهوری اسلامی «قواعد کشتار بی‌رحمانه را به جای میدان جنگ در دالان‌های دادگاه انقلاب و با قضات دست‌نشانده نهادهای امنیتی-نظامی پیش می‌برد»
نرگس محمدی می‌گوید جمهوری اسلامی «قواعد کشتار بی‌رحمانه را به جای میدان جنگ در دالان‌های دادگاه انقلاب و با قضات دست‌نشانده نهادهای امنیتی-نظامی پیش می‌برد»
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در واکنش به اعدام میلاد زهره‌وند،‌ از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال گذشته، از مردم ایران خواست صدای «دادخواهان»، «افراد زیر حکم اعدام و معترض به تداوم اعدام‌ها» باشند.
برنده جایزه نوبل صلح امسال روز یکشنبه پنجم آذرماه با اشاره به چند اعدام اخیر در ایران در نامه‌ای از زندان اوین که در صفحه اینستاگرام او منتشر شد، نوشت: «از کمیساریای عالی حقوق‌ بشر سازمان ملل درخواست می‌کنم برای توقف اعدام‌ها در ایران به نام انسانیت اقدام فوری، ‌قاطع و سریع نماید.»
خانم محمدی در ادامه این نامه گفت: «آیا ارادهٔ جهانی برای توقف اعدام بی‌امان و گسترده در سراسر شهرهای ایران با بهانه‌های واهی و بی‌اساس که فقط به قصد ارعاب و وحشت مردم مظلوم و معترض ایران است، فلج شده است؟»
میلاد زهره‌وند که از بازداشت‌شدگان مراسم چهلم مهسا امینی در ملایر بود، سحرگاه پنجشنبه دوم آذر به طور مخفیانه و بدون اطلاع خانواده‌اش در زندان مرکزی همدان اعدام شد.
عکسی که سازمان حقوق بشر ایران از محل دفن میلاد زهره‌وند منتشر کرده است
دفن میلاد زهره‌وند در قبرستان ارامنه؛ پدر و مادر او را بازداشت کردند و «بر مزارش بتن ریختند»
سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه چهارم آذر اعلام کرد که افسانه زهره‌وند، مادر میلاد، روز جمعه سوم آبان در مراسم خاکسپاری فرزندش به دلیل «شیون‌» برای ساعاتی بازداشت شد.
حساب کاربری «دادبان» نیز روز شنبه خبر داد که پدر میلاد زهره‌وند به نام روح‌الله هم پس از مراسم خاکسپاری بازداشت و به زندان منتقل شده است.
نرگس محمدی، در ادامه نامه روز یکشنبه نوشت که جمهوری اسلامی «قواعد کشتار بی‌رحمانه را به جای میدان جنگ در دالان‌های دادگاه انقلاب و به جای فرماندهان، با قضات دست‌نشانده نهادهای امنیتی-نظامی پیش می‌برد».
این زندانی سیاسی با بیان اینکه این اعدام‌ها «با تشریفات مبتذل»، «اجرای قانون»‌ خوانده می‌شوند،‌ گفت که در انتها حکومت ایران «جهان را با نمایندگانی با کفش‌های براق در سالن‌ها و راهروهای سازمان ملل به سخره می‌گیرد».
واکنش عفو بین‌‌الملل به اعدام میلاد زهره‌وند: جمهوری اسلامی باید «اعدام‌ها» را فوراً متوقف کند
او در این نامه افزود: «گویی بی‌تصویری صحنه اعدام جوانان مظلوم سرزمین ایران، جهان تصویرزده را تکان نمی‌دهد و شوکه نمی‌کند.»
عفو بین‌الملل روز سوم آذرماه اعدام میلاد زهره‌وند را که هشتمین اعدام در ارتباط با اعتراضات سال گذشته به شمار می‌رود هولناک خواند و تأکید کرد که جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک از «اعدام‌های خودسرانه» به عنوان «ابزار سرکوب» استفاده می‌کند.
این سازمان در ادامه بیانیه خود از جامعه جهانی خواست از مقام‌های جمهوری اسلامی بخواهد تا «اعدام‌ها» را فوراً و به طور رسمی «تعلیق» کنند.
نزدیکان میلاد زهره‌وند، روز دوم آذر ماه به رادیو فردا گفتند که «روز پنج‌شنبه به خانواده میلاد خبر اعدام او را دادند» در حالی که «خانواده‌اش هیچ اطلاعی از اعدام نداشتند و به آن‌ها برای ملاقات آخر هم هیچ اطلاعی نداده بودند.»
قوه قضاییه جمهوری اسلامی پیش از اعدام «میلاد زهره‌وند»، هفت تن از دیگر بازداشت‌شدگان اعتراضات شامل محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی را نیز اعدام کرده بود.

منبع:رادیو فردا