PEZHVAKEIRAN.COM تأیید حکم اعدام رضا رسایی؛ منبع نزدیک به خانواده: نگذارید سر بی‌گناه بالای دار برود
 

تأیید حکم اعدام رضا رسایی؛ منبع نزدیک به خانواده: نگذارید سر بی‌گناه بالای دار برود

رضا رسایی
رضا رسایی
در پی انتشار گزارش‌هایی از تأیید حکم اعدام رضا رسایی، یک منبع نزدیک به خانواده این معترض به صدای آمریکا گفت که شعبه ۱۷ دیوان عالی جمهوری اسلامی به ریاست «قاضی بارانی»، حکم «قصاص» را تأیید کرده است.
این منبع آگاه که خواست نامش منتشر نشود، روز یک‌شنبه سوم دی، به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که رضا رسایی به «اقدام علیه امنیت ملی» نیز متهم شد، «اما الآن بابت اتهام قتل به او حکم قصاص داده‌اند.»
این منبع نزدیک به رضا رسایی همچنین از مردم خواست که نگذارند «یک بی‌گناه دیگر» اعدام بشود.
او با بیان این که «رضا سختی زیاد کشیده» و «با مشکلات بسیاری بزرگ شده» و اکنون «این حقش نیست»، تأکید کرد: «به هر کسی که یک ذره وجدان دارد، التماس می‌کنم نگذارند سر یک بی‌گناه دیگر بالای دار برود.»
رضا (غلام‌رضا) رسایی، معترض پیرو آیین «اهل حق» (یارسان) در شهر «صحنه» استان کرمانشاه، پس از حضور در اعتراضات آبان ۱۴۰۱ در این شهر، در پرونده‌ای با اتهام قتل یک مأمور نیروی انتظامی مواجه شده و «قصاص» محکوم شده است.
اعتراضات در ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریور سال گذشته شروع شد و مردم در مناطق بسیاری از ایران در آن شرکت کردند.
ابراهیم الله‌بخشی، فعال حقوق بشر، در ارتباط با صدور حکم اعدام برای رضا رسایی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که خانواده آقای رسایی، روز یکشنبه به دفتر قاضی در دیوان عالی کشور مراجعه کرده بودند که متوجه شدند این حکم تأیید شده است.
 
پیش از این نیز، یک منبع نزدیک به رضا رسایی به صدای آمریکا گفته بود با وجود شهادت شاهد عینی و تناقض اظهارات سایر متهمان، دادگاه بر اساس «علم قاضی» برای او حکم «اعدام» صادر کرده است.
به گفته این شاهد عینی، حادثه کشته شدن نادر بیرامی در روز ۲۷ آبان و در جریان اعتراضات در شهر صحنه، پس از آن رخ داد که یکی از مأموران بر سر حجاب اجباری با یکی از زنان حاضر «درگیر شد و نادر بیرامی وارد ماجرا شد و به مردم اسپری فلفل پاشید.»
او به صدای آمریکا گفت که «مردم از این کار خشمگین شدند» و در حالی که «یکی فریاد زد بسیجی‌ها و مأمورها حمله کرده‌اند»، مردم نیز «آنها را زدند» و «همه مأمورانی که دور بیرامی بودند فرار کردند و بیرامی را آن وسط تنها گذاشتند.»
به گفته منبع آگاه و بنا بر مستندات پرونده، برخی حاضران «۹ ضربه چاقو به او زدند» و در تصاویر منتشر شده از صحنه درگیری، «رضا در هیچ کدام از فیلم‌ها نیست» و «موقعی رضا می‌رسد» که بیرامی «نیمه‌جان افتاده و مردم دورش جمع شده‌اند و دارند نگاه می‌کنند و رضا هم یکی از افرادی است که آن جا ایستاده و می‌رود نگاه می‌کند.»
منبع نزدیک به خانواده رسایی در گزارش پیشین به صدای آمریکا گفته بود «پزشکی قانونی و تمامی تحقیقات را به این سمت برده‌اند که چون یک ضربه کشنده بوده پس ما باید یک قاتل پیدا کنیم و قصاصش کنیم. یعنی پرونده را خواسته‌اند از حالت نزاع دسته‌جمعی خارج کنند و یک قاتل برای این فرد پیدا کنند.»
رضا رسایی، معترض محکوم به اعدام
اختصاصی؛ صدور حکم اعدام برای رضا رسایی بنا بر «علم قاضی» در تناقض با اظهارات شاهد
پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خواستار «لغو فوری» حکم اعدام رضا (غلامرضا) رسایی شده بود.
هم‌زمان با تأیید حکم اعدام برای رضا رسایی در دیوان عالی کشور، خواهر مجاهد کورکور نیز اعلام کرده که حکم اعدام برای این معترض متهم به «محاربه و افساد فی‌الأرض» در ایذه استان خوزستان در دیوان عالی جمهوری اسلامی تأیید شده است.

منبع:صدای آمریکا