PEZHVAKEIRAN.COM محکومیت منوچهر بختیاری به ۱۸ سال و یوسف یونسی به ۵ سال حبس
 

محکومیت منوچهر بختیاری به ۱۸ سال و یوسف یونسی به ۵ سال حبس

میریوسف یونسی، پدر علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف به پنج سال زندان محکوم شد. منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸ نیز در پرونده‌ای جدید به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

رضا یونسی، فرزند میریوسف یونسی، شامگاه سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) از محکومیت پدرش به پنج سال حبس تعزیری خبر داد.

او افزود که به دليل امتناع یوسف یونسی "از پوشيدن لباس زندان"، این زندانی سیاسی "به جلسه دادگاه برده نشد"؛ موضوعی که "باعث عصبانیت قاضی ایمان افشاری شد" و به این ترتیب قاضی "عملا اجازه دفاع به وکلا نداد".

به نوشته رضا یونسی، وکلای یوسف یونسی "به عدم ارائه هیچ مدرکی از طرف وزارت اطلاعات اعتراض کردند" اما قاضی افشاری این اعتراض را رد کرد.

این جلسه دادگاه روز یکشنبه ۱۰ دی ماه برگزار شده است.

میریوسف یونسی روز ۷ دی‌ماه سال گذشته در شاهرود بازداشت شد و از آن زمان در زندان به‌سر می‌برد.

حدود پنج روز بعد وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای بدون نام بردن از یوسف یونسی از شناسایی "بزرگترین شبکه تأمین مالی و تجهیزات تیم‌های عملیاتی سازمان مجاهدین خلق" و عوامل آن در ایران خبر داد.

این زندانی پدر علی یونسی است؛ علی یونسی، دانشجوی کامپیوتر دانشگاه شریف و برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در فروردین‌ماه ۱۳۹۹ بازداشت شد. او سپس به‌اتهام "تخریب، اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام" به ۱۶ سال زندان محکوم شد.

محکومیت منوچهر بختیاری به ۱۸ سال زندان

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه گزارش داد که منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزوین توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی موسی آصف الحسینی به "۱۸سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق" محکوم شده است.

طبق این گزارش، این حکم بابت پرونده‌ای صادر شده که اخیرا برای این زندانی سیاسی گشوده شده است.

به نوشته هرانا، منوچهر بختیاری بابت اتهام "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و تشکیل و اداره گروه در بستر فضای مجازی با هدف برهم زدن امنیت کشور" به ۱۰ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام "نشر اکاذیب" به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و بابت اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی" به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

او همچنین از بابت اتهام "همکاری با گروه‌های مخالف نظام" نیز به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

هرانا می‌افزاید که این حکم روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه در زندان به منوچهر بختیاری ابلاغ شده است.

منوچهر بختیاری روز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ با خشونت و ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

او از سوی دادگاه انقلاب به سه سال و شش ماه حبس، دو سال و شش ماه تبعید و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

آنگونه که منابع حقوق بشری خبر داده‌اند، او از تیرماه سال ۱۴۰۱ در زندان مرکزی قزوین محبوس است.

منوچهر بختیاری پدر پویا بختیاری، از جانباختگان اعتراضات به افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ است. به گفتهٔ او، پویا به همراه خواهر و مادرش در دومین روز از اعتراضات به راهپیمایی معترضان پیوست که هدف گلوله قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت.

منبع:دویچه‌وله