PEZHVAKEIRAN.COM ادامه واکنش کشورهای غربی به حمله ایران؛ «نقش» عربستان و امارات در مقابله با حمله
 

ادامه واکنش کشورهای غربی به حمله ایران؛ «نقش» عربستان و امارات در مقابله با حمله

آلمان سفیر ایران را به دلیل حمله به اسرائیل احضار کرد
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد برلین در واکنش به حمله تهران به اسرائیل، سفیر ایران را احضار کرده است.
به گزارش رویترز، او بعدازظهر دوشنبه ۲۷ فروردین ماه گفت که دیدار مقام های آلمانی و دیپلمات‌های ایرانی کماکان ادامه دارد.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، ایران نیز روز یکشنبه سفیر آلمان در تهران را احضار کرده بود.
جمهوری اسلامی گفته‌است که به دلیل مواضع «غیرمسئولانه آلمان، فرانسه و بریتانیا» در قبال حمله ایران به اسرائیل، سفیران این کشورها را احضار کرده‌است.
فرانسه و بریتانیا نیز در اقدامی متقابل سفیران جمهوری اسلامی در این کشورها را احضار کرده‌اند.
ایران برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۵ فروردین ماه مستقیما به دشمن دیرین خود اسرائیل حمله کرد. در جریان این حمله بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک شلیک شد، اما تقریباً همه آنها توسط اسرائیل و متحدانش رهگیری و منهدم شدند.
گزارش وال‌ استریت جورنال درباره نقش کشورهای عرب در مهار حمله نظامی ایران به اسرائیل
روزنامه وال استریت جورنال گزارش داد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی «زیر فشار ایالات متحده» اطلاعاتی در خصوص برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای حمله نظامی به اسرائیل را با آمریکا به اشتراک گذاشتند.
این روزنامه دوشنبه ۲۷ فروردین به نقل از منابعی در مصر و عربستان سعودی نوشت شماری از دولت‌های عربی نگران بودند که کمک اطلاعاتی آن‌ها به اسرائیل برای مهار حمله نظامی ایران، ممکن است خود آن‌ها را با ایران درگیر کند.
این گزارش حاکی است پس از گفت‌وگوهای مقامات آمریکا با سران عربستان و امارات، آن دو کشور محرمانه موافقت کردند هر اطلاعی را که در ارتباط با حمله قریب‌الوقوع ایران علیه اسرائیل کسب کنند، با آمریکا در میان بگذارند.
مقامات تهران دو روز قبل از یورش نظامی شنبه شب به اسرائیل، به همتایان خود در عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد حمله برنامه‌ریزی شده خود به اسرائیل، اطلاع دادند ظاهرا برای این‌که این کشورها بتوانند از حریم هوایی خود محافظت کرده و اقدامی روی ندهد که روابط آن‌ها با ایران را دوباره بحرانی کند.
وال استریت جورنال یادآوری کرد که اردن نیز اجازه استفاده از حریم هوایی خود را به ایالات متحده و سایر کشورهای درگیر در عملیات دفاع از اسرائیل داد و همچنین خود از هواپیماهای جنگی‌اش برای کمک به رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی استفاده کرد.
بریتانیا ادعای امیرعبداللهیان درباره اطلاع دادن پیش از حمله به اسرائیل را رد کرد
دولت بریتانیا اصرار تهران به اطلاع‌رسانی پیشاپیش به لندن در مورد حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اسرائیل را رد کرد.
سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا اظهارات وزیر خارجه ایران را رد کرد که یکشنبه گفته بود ایران ۷۲ ساعت قبل از آغاز حمله به اسرائیل، در این خصوص به کشورهای همسایه و متحد اسرائیل اخطار داد.
به گزارش رویترز، سخنگوی ریشی سوناک دوشنبه با تکذیب اظهارات حسین امیرعبداللهیان، افزود لندن حمله مستقیم ایران به اسرائیل را «به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کند».
آقای سوناک خود نیز یکشنبه گفته بود «حملات گستاخانه ایران به اسرائیل» «به شدیدترین وجه محکوم است».
وزیر خارجه بریتانیا دوشنبه در یک گفت‌وگوی رادیویی در لندن اظهار داشت در صورت تداوم حملات ایران علیه اسرائیل، بریتانیا امکان حمایت نظامی از اسرائیل را بررسی خواهد کرد.
دیوید کامرون تأکید کرد که لندن قاطعانه برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران را نیز مد نظر خواهد گرفت.
هواپیمایی قطر پروازهای خود را به ایران از سر می‌گیرد
هواپیمایی قطر اعلام کرد که به‌دنبال بازگشایی فردوگاه‌ها و حریم هوایی ایران، پروازهای برنامه‌ریزی‌شده خود به ایران را از سر می‌گیرد.
بر اساس پست این خط هوایی در شبکه ایکس، هواپیمایی قطر ۲۰ پرواز هفتگی به فرودگاه‌های تهران، مشهد، تبریز و اصفهان دارد.
به‌دنبال بالا گرفتن تنش بین ایران و اسرائیل که با حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل در نیمه‌شب یکشنبه به اوج خود رسید، پروازهای تجاری بسیاری از خطوط هواپیمایی بین‌المللی از مبدا و به مقصد ایران به حالت تعلیق در آمدند.
در همین حال، آژانس ایمنی پرواز اتحادیه اروپا روز دوشنبه از تمام خطوط هوایی خواست که هم‌چنان در حریم هوایی دو کشور ایران و اسرائیل و همچنین تا فاصله صد مایلی پیرامون اسرائیل احتیاط را رعایت کنند.

این آژانس در عین حال تأکید کرده است که در حال حاضر هچ خطری پروازهای مسافربری را تهدید نمی‌کند.
یائیر لاپید: اسرائیل قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است
رهبر اپوزیسیون اسرائیل روز دوشنبه دولت بنیامین نتانیاهو را متهم کرد که کشور را به سوی «از دست دادن کامل بازدارندگی» هدایت کرده است.
یائیر لاپید در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) همچنین گفت که در سایه دولت نتانیاهو، «خشونت تروریستی یهودیان» علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری «از کنترل خارج شده است».
بنیامین نتانیاهو که در اواخر سال ۲۰۲۲ در راس دولتی متشکل از احزاب راست افراطی بار دیگر در اسرائیل به قدرت رسید، به گفته آقای لاپید، «کوهی از ویرانی را از بئری تا کیریات شمونا» برجای گذاشته است.
او در ادامه خواستار برگزاری انتخابات زودرس در اسرائیل شد.
بئری یک کیبوتص مستقر در نوار مرزی با غزه است که در حمله ۱۵ مهرماه گروه افراطی حماس (تروریستی در فهرست آمریکا و اتحادیه اروپا) به خاک اسرائیل مورد حمله قرار گرفت و کیریات شمونا در شمال اسرائیل نیز هدف راکت‌پراکنی گروه حزب‌الله لبنان بوده است.
اظهارات این رهبر اپوزیسیون دو روز بعد از حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به خاک اسرائیل صورت می‌گیرد که در واکنش به کشته‌شدن هفت فرمانده نظامی جمهوری اسلامی در پایتخت سوریه انجام شد که ظن آن می‌رود اسرائیل در آن دست داشته است.
اسرائیل می‌گوید ۹۹ درصد از پرتابه‌های ایران را با استفاده از گنبد آهنین و مشارکت کشورهای هم‌پیمان رهگیری و منهدم کرده است. آمریکا و کشورهای اروپایی این حرکت جمعی را «موفقیت» خوانده‌اند و از اسرائیل خواسته‌اند دست به اقدام متقابل نزند. با این حال، گزارش شده که کابینه جنگی این کشور در حال ارزیابی پاسخ احتمالی به حملات ایران است.
کنسولگری ایتالیا در تهران «تا اطلاع ثانوی» تعطیل شد
حساب کاربری سفارت ایتالیا در ایران در حساب کاربری خود در شبکه «ایکس» خبر داد که کنسولگری این کشور در تهران از ۲۶ فروردین تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
بر اساس پست این سفارتخانه، «ارائه خدمات ضروری کنسولی برای هموطنان ایتالیایی تضمین شده است» و آن‌ها باید از طریق ای‌میل با کنسولگری تماس بگیرند. سفارت ایتالیا در تهران برای سایر موارد اضطراری نیز یک شماره تلفن اعلام کرده است.
 
همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و اسرائیل و پیش از حمله موشکی جمهوری اسلامی به خاک این کشور، شماری از کشورهای اروپایی از اتباع خود خواسته بودند که خاک ایران را ترک کنند.
کرملین می‌گوید شدیداً نگران تنش‌ها در خاورمیانه است
روسیه روز دوشنبه گفت که شدیداً نگران تنش‌ها در خاورمیانه است و خواستار خویشتنداری همه کشورها در منطقه شد.
دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در واکنش به حمله موشکی و پهپادی ایران به خاک اسرائیل و احتمال مقابله به مثل این کشور گفت: تنش‌های بیشتر به نفع هیچ کسی نیست و مسکو معتقد است که اختلافات باید با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک حل‌وفصل شود.
ایران نیمه‌شب یکشنبه در واکنش به آنچه که حمله اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق، پایتخت سوریه، در روز ۱۳ فروردین خواند بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به خاک اسرائیل شلیک کرد که به گفته مقام‌های این کشور، ۹۹ درصد آن‌ها رهگیری و منهدم شدند.
کامرون: اسرائیل علیه ایران مقابله به مثل نکند؛ تحریم بیشتر تهران را بررسی می‌کنیم
وزیر خارجه بریتانیا از اسرائیل خواست تا به‌دنبال حمله موشکی و پهپادی ایران مقابله به مثل نکند و افزود که این کشور اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران را بررسی خواهد کرد.

دیوید کامرون روز دوشنبه ۲۷ فروردین حمله گسترده ایران به خاک اسرائیل را «شکست تقریبا کامل» خواند و در مورد اسرائیل گفت: «به‌نظرم آن‌ها کاملا محق هستند که پاسخ این حملات را بدهند چون مورد حمله قرار گرفته‌اند، اما به عنوان دوست از آن‌ها می‌خواهیم که با عقل و دل فکر کنند و در عین حال هوشمند و سرسخت باشند».
به گفته دیوید کامرون، بریتانیا در حال بررسی این موضوع است که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در فهرست گروه‌های غیرمجاز قرار گیرد
کامرون: اسرائیل علیه ایران مقابله به مثل نکند؛ تحریم بیشتر تهران را بررسی می‌کنیم
 
دادستانی تهران علیه حسین دهباشی اعلام جرم کرد
دادستانی عمومی و انقلاب تهران با اعلام جرم علیه حسین دهباشی، این مستندساز را برای ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار کرد.
این نهاد قضایی اعلام کرد این اقدام «در راستای وظیفه قانونی مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه» انجام شده است.
دادستانی مصداق این اتهام را دقیقا مشخص نکرده، اما به نظر می‌رسد پرونده جدید به فعالیت دهباشی در شبکه‌های اجتماعی و نوشتن درباره حمله ایران به اسرائیل مربوط باشد.
آقای دهباشی روز یک‌شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشته بود که حملهٔ شنبه شب جمهوری اسلامی به اسرائیل «نمایشی، ناکافی و ناموفق بود و به نگرانی‌ها برای توان واقعی دفاعی کشور دامن زد».
او در ادامه نوشته بود که اگر «حداقل سه نظامی عالی‌رتبه دشمن کشته و دست‌کم یک ساختمان مهم سیاسی با سهم بالایی از پرتابه ویران می‌شد»‌، «هم‌تراز ضربه دریافتی» از اسرائیل بود.
توصیه آژانس ایمنی پرواز اروپا به احتیاط در حریم هوایی ایران و اسرائیل
آژانس ایمنی پرواز اتحادیه اروپا روز دوشنبه از تمام خطوط هوایی خواست که هم‌چنان در حریم هوایی دو کشور ایران و اسرائیل و همچنین تا فاصله صد مایلی پیرامون اسرائیل احتیاط را رعایت کنند.
این آژانس در عین حال تأکید کرده است که در حال حاضر هچ خطری پروازهای مسافربری را تهدید نمی‌کند.
تعدادی از ایرلاین‌های اروپایی و آمریکایی از یک روز پیش از حمله متقابل ایران به خاک اسرائیل اعلام کرده بودند که پروازهای خود به ایران و اسرائیل را فعلا قطع کرده یا تغییر مسیر می‌دهند.

منبع:رادیو فردا