PEZHVAKEIRAN.COM «حملات جمهوری اسلامی؛ صبح، زنان و شب، اسرائیل»؛ انتقادها به برخورد با پوشش اختیاری زنان
 

«حملات جمهوری اسلامی؛ صبح، زنان و شب، اسرائیل»؛ انتقادها به برخورد با پوشش اختیاری زنان

طرح جدید پلیس ایران برای برخورد با زنان بر سر حجاب از شنبه ۲۵ فروردین آغاز شد و حالا تصاویر و روایت‌هایی از بازداشت و آزار زنانی که پوشش اختیاری دارند منتشر شده است. گزارش‌ها از حضور پررنگ ماموران و خودروهای ویژه، پلمب کسب‌وکارها و برخورد با زنان در روزی مخابره شد که جمهوری اسلامی ایران در شامگاهش عملیات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل را آغاز کرد.
با اینکه اخبار عملیات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران علیه اسرائیل بر دیگر خبرها سایه انداخته است اما روایت‌های زنان از مشاهده و تجربه‌شان از برخورد ماموران در طرح جدید فراجا موسوم به «نور»، راه خود را به حساب‌های هزاران کاربر در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده است.
کاربر زنی در ایکس تصویری از داخل محفظه قفس‌مانند خودروهای پلیس منتشر کرده و نوشته است که چون از دستور مامور زن برای سر کردن شال سرپیچی کرده او را سوار ون کرده‌اند. دسترسی به این پست پس از هزاران لایک حالا محدود شده است.
زن دیگری در ویدیویی که پس از آزار و تلاش برای بازداشتش بر سر نداشتن روسری ضبط کرده، آنچه از سر گذرانده و کمک مردم و خودروهای عبوری برای رهایی‌اش را روایت کرده است. این حساب کاربری هم پس از پربازدید شدن این ویدیو حالا در دسترس نیست.
 
توضیح تصویر،آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته است: کسی را به زور وادار به دین‌داری نمی‌کنیم اما ماموران به وظایف‌شان عمل کنند
آغاز طرح جدید پلیس فراجا در سراسر ایران برای مقابله با پوشش اختیاری زنان، منتقدان را بر آن داشته تا برخورد پلیس با شهروندان را با رویه حکومت ایران در خارج از کشور مقایسه کنند. آنها با اشاره به حمله سپاه به مواضعی در اسرائیل و گزارش‌ها از «خسارات ناچیز» می‌گویند: «زور جمهوری اسلامی فقط به شهروندان و به‌ویژه زنان می‌رسد.»
بعضی از ناظران هشدار می‌دهند که «یک حکومت نرمال» در شرایط کنونی نظامی و اقتصادی ایران نباید به دنبال «تنش‌آفرینی» با شهروندانش باشد. گروه دیگر مخالفان اما با اشاره به اینکه «حجاب، تنها ویترین باقیمانده جمهوری اسلامی است»، می‌گویند با توجه به سخنان اخیر آیت‌الله خامنه‌ای، احتمال تشدید برخوردها هم وجود دارد.


آیت‌الله خامنه‌ای هم در سخنان نوروزی خود درباره حجاب حرف زده بود و هم چند روز پیش در نماز عید فطر با اشاره به «روزه‌خواری» در بعضی معابر ایران گفت: «نظام اسلامی درصدد نیست کسی را به زور وادار به دینداری کند اما طبعاً در مقابل هنجارشکنی، بی‌اعتنایی نخواهد شد و مسئولان، آحاد مردم، آمران به معروف و ناهیان از منکر باید به وظایف خود عمل کنند.»
جمهوری اسلامی برای مجبور کردن زنان به رعایت حجاب اجباری پس از اعتراضات سراسری در ایران به روش‌هایی از جمله جریمه و تشکیل پرونده قضایی، پلمب کسب‌وکارها و توقیف خودروها روی آورده است. اما گروهی از زنان در تهران و شهرهای دیگر در آنچه «مبارزه مدنی روزمره» می‌خوانند، با پوشش اختیاری در معابر عمومی و رویدادها حاضر می‌شوند و با اشاره به کشته و زخمیان اعتراضات می‌گویند «دیگر به عقب برنمی‌گردیم.»

منبع:بی بی سی