PEZHVAKEIRAN.COM حمله سیزده آوریل به اسرائیل نشان داد که تا چه حد دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی خطرناک است
 

حمله سیزده آوریل به اسرائیل نشان داد که تا چه حد دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی خطرناک است

مئیر جاودانفر : "حملۀ بی سابقه جمهوری اسلامی به اسرائیل با استفاده از بیش از سیصد موشک و پهپاد انتحاری در سیزدهم آوریل گذشته در اصل نشان داد که برنامۀ هسته‌ای رژیم تهران و دستیابی آن به سلاح اتمی تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد.اسرائیل تنها در صورتی از سلاح اتمی در دفاع از خود استفاده می‌کند که خود هدف حمله یا تهدید جدی اتمی قرار گرفته باشد."

ناصر اعتمادی، مئیر جاودانفر
ناصر اعتمادی، مئیر جاودانفر © RFI - persan

حملۀ سیزدهم آوریل جمهوری اسلامی ایران با بیش از سیصد موشک و پهپاد رزمی به اسرائیل اگر چه نتیجۀ نظامی ملموسی برای حکومت تهران نداشت اما به تعبیر رئیس جمهوری فرانسه نظر به گستردگی  و بی سابقه بودن آن شکاف عمیقی در خاورمیانه به وجود آورد : نه فقط جمهوری اسلامی ایران مستقیماً به اسرائیل بدون هیچ تناسبی حمله کرد، بلکه با این حمله خطر یک جنگ فراگیر در خاورمیانه را جدی تر از هر وقت ساخت.

مئیر جاودانفر، پژوهشگر و استاد دانشگاه رایخمن در اسرائیل، در بارۀ تبعات این شکاف خطرناک از جمله گفته است :

«با حملۀ سیزدهم آوریل جمهوری اسلامی به اسرائیل روابط این دو کشور وارد مرحله و فصل تازه‌ای شد. مناسبات اسرائیل و اعراب که پس از حملۀ حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ضعیف شده بود در نتیجۀ حملۀ جمهوری اسلامی جان تازه‌ای گرفت. جان تازه‌ای گرفت، زیرا چنین حملاتی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای عرب منطقه قابل قبول و قابل تحمل نیست. برغم همۀ اختلافاتشان با اسرائیل بر سر مسئلۀ غزه، همکاری کشورهای عرب منطقه به ویژه همکاری اردن برای مقابله با حملۀ اخیر جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل بسیار مهم بود. زیرا، جمهوری اسلامی ایران با حملۀ اخیرش ثبات کل منطقه و کلیه کشورهای منطقه را به چالش کشید با این تصور که می تواند از حریم هوایی این کشورها برای حمله به اسرائیل استفاده کند.

حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل از هر لحاظ بی سابقه بود. حتا روس ها نیز در حملات شان به اوکراین چنین حمله‌ای با چنین شدت و دامنه‌ای انجام ندادند. حملۀ جمهوری اسلامی به اسرائیل در سیزدهم آوریل در اصل نشان داد که برنامۀ هسته‌ای رژیم تهران و دستیابی آن به سلاح اتمی تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد.

من نمی دانم که آیا جمهوری اسلامی ایران توان پرتاب همزمان سه هزار یا سی هزار موشک و پهپاد علیه اسرائیل را داشته باشد و اگر داشته باشد، آیا سامانۀ دفاعی اسرائیل توان خنثی کردن این سطح از حمله را خواهد داشت یا نه، ولی اگر جمهوری اسلامی چنین توانی را داشته باشد و آن را نیز به اجرا بگذارد، شکی نیست که ما وارد جنگی تمام عیار و بی سابقه و پرهزینه برای دو طرف خواهیم شد، هر چند هزینۀ آن برای جمهوری اسلامی بسیار سنگین‌تر خواهد بود. در هر حال، مطمئنم که در صورت وقوع چنین سناریویی اسرائیل در دفاع از خود از سلاح اتمی استفاده نخواهد کرد، زیرا، اسرائیل تنها در صورتی از سلاح اتمی در دفاع از خود استفاده می‌کند که خود هدف حمله یا تهدید جدی اتمی قرار گرفته باشد.

در حال حاضر و در دورنمای نزدیک به ویژه پس از جنایات حماس در هفتم اکتبر گذشته میل و اشتیاق چندانی در میان اسرائیلی‌ها برای صلح با فلسطینیان مشاهده نمی شود. اما، شکی نیست که در کوتاه مدت و در فقدان صلح، وضعیت فلسطینیان باید بهبود یاید. اما شرط دستیابی به این هدف هم نیازمند ضعیف شدن شدید سازمان حماس است.»

منبع:رادیو فرانسه