PEZHVAKEIRAN.COM بریتانیا هدف قراردادن پهپادهای سپاه را تاکید کرد و می‌گوید ایران به دنبال بحران در خاورمیانه است
 

بریتانیا هدف قراردادن پهپادهای سپاه را تاکید کرد و می‌گوید ایران به دنبال بحران در خاورمیانه است

تهران - پوستر موشک
منبع تصویر،REUTERS
توضیح تصویر،پوستری مرتبط با موشک‌های ایران که امروز - ۱۵ آوریل - در خیابان‌های تهران نصب شده و در کنار آن «وعده صادق» نام حمله موشکی و پهپادی دو شب پیش به اسرائیل درج شده است
همزمان با تشدید تهدید متقابل و تنش لفظی میان ایران و اسرائیل، رهبران کشورهای اروپایی همچنان در حال موضع‌گیری و رایزنی برای یک اقدام ائتلافی مقابل ایران هستند. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا دقایقی پیش در پارلمان این کشور ایران را متهم کرد که به دنبال «بحران آفرینی در خاورمیانه» است و همزمان نخست‌وزیر ایتالیا از تمایل کشورش برای تحریم هر کشوری که علیه اسرائیل اقدام کند، گفته است.
آقای سوناک عصر دوشنبه در برابر نمایندگان پارلمان بریتانیا تایید کرد که این کشور در سرنگونی پهپادهای ایرانی که به سوی اسرائیل می‌رفتند مشارکت داشته و حمله موشکی و پهپادی سپاه را «تنش‌ افزایی خطرناک» ایران خواند.
نخست‌وزیر بریتانیا همچنین از توافق سران گروه ۷ برای اتخاذ «اقدامات بیشتر» در مقابله با حمله ایران خبر داد و گفت که به زودی با بنیامین نتانیاهو، همتای اسرائیلی خود تماس خواهد گرفت.
آقای سوناک همزمان خواستار خویشتن‌داری ایران و اسرائیل، آتش‌بس فوری در غزه، گسترش کمک‌ها به جنگ‌زدگان در غزه و همچنین آزادی گروگان‌های باقی مانده در دست حماس شده است.
کابینه جنگ اسرائیل درباره واکنش به حمله ایران دوباره تشکیل جلسه داد
ساعتی پیش همچنین گزارش شد که کابینه جنگ اسرائیل روز دوشنبه برای دومین روز متوالی برای بررسی راه‌های واکنش به حمله ایران تشکیل جلسه داده و به بررسی طیفی از واکنش‌ها پرداخته است.
بر اساس گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل، این کشور به دنبال آسیب زدن به ایران بدون به راه انداختن یک جنگ تمام‌عیار است.
این شبکه خبری در گزارش خود بعد از جلسه کابینه جنگ، گفت اسرائیل به دنبال هماهنگی واکنش خود با آمریکا است که پیش از این گفته بود در حمله مستقیم به ایران مشارکت نخواهد کرد.
روز گذشته - یکشنبه - گزارش‌ شد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته است «در صورت تصمیم اسرائیل برای پاسخ نظامی به حمله دیشب ایران، نباید انتظار مشارکت آمریکا را داشته باشد.»
به گفته یک مقام ارشد کاخ‌سفید آقای بایدن، در این گفتگو تاکید کرده که کابینه جنگ آقای نتانیاهو باید «استراتژیک و با مداقه کامل» درباره پاسخ تلافی‌جویانه خود فکر کند.
ریشی سوناک
منبع تصویر،PA MEDIA
توضیح تصویر،ریشی سوناک در حضور نمایندگان پارلمان بریتانیا تایید کرد که نیروهای نظامی این کشور در سرنگون کردن پهپادهای سپاه پاسداران مشارکت داشته‌اند
پیش از این هم وزرای خارجه آلمان و بریتانیا از «پیروزی» اسرائیل در دفاع و «شکست مضاعف» ایران در حمله، از تل‌آویو خواستند که از اقدام تلافی‌جویانه خودداری کند. روسیه و چین در مقابل دو طرف را به خویشتن‌داری دعوت کرده‌اند.
دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه گفت که تشدید بیشتر تنش «به نفع کسی نیست» و مسکو معتقد است که همه اختلافات باید از «راه‌های دیپلماتیک» حل و فصل شود.
در اظهارات دیگر، آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان در موضعی متفاوت گفت «پیروزی دفاعی» اسرائیل بر ایران باید با «ابزار دیپلماتیک» تضمین شود و از طرفین خواست از تشدید درگیری‌ها جلوگیری کند.
خانم بائربوک همچنین افزود: «اسرائیل به لطف پدافند هوایی قوی خود و تلاش‌های آمریکا، بریتانیا و کشورهای عربی در زمینه دفاعی پیروز شده است.»
او گفت که روز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده و به وضوح درباره افزایش بیشتر درگیری‌ها به او هشدار داده است.
مکرون
منبع تصویر،GETTY IMAGES
پیشتر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که هر چه در توان دارد انجام خواهد داد تا اسرائیل را «متقاعد کند با پاسخ به حمله ایران، تنش‌ را تشدید نکند.»
ایران شنبه شب صدها پهپاد و موشک را در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه به سمت اسرائیل پرتاب کرد.
کامرون: حمله ایران به اسرائیل شکست مضاعفی بود
دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا
منبع تصویر،GETTY IMAGES
توضیح تصویر،دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا
دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا هم در اظهارات مشابهی از اسرائیل خواست دست به حمله تلافی‌جویانه نزند و گفت «اقدام تهران تقریبا یک شکست کامل بود.»
آقای کامرون امروز در گفتگو با شبکه اسکای نیوز گفت: «اگر صبح امروز در اسرائیل نشسته باشید، به درستی فکر می‌کنید که ما محقیم پاسخ دهیم و این کار را هم می‌کنند. اما ما اصرار داریم که نباید تنش تشدید شود.»
او در پاسخ به این سوال که اگر اسرائیل اقدام تلافی‌جویانه بزرگی علیه ایران انجام دهد، چه پیامدی خواهد داشت، گفت: «در هر اقدامی، همیشه خطر اشتباه محاسباتی وجود دارد.»
وزیر خارجه بریتانیا در ادامه گفت به عنوان مثال، ایران در حملات خود به اسرائیل «به‌شدت دچار اشتباه محاسباتی شده‌است.»
او گفت که با وزیر خارجه ایران صحبت کرده و حسین امیرعبداللهیان، مدعی است که این «حداقل کاری بود که می‌توانستند انجام دهند.»
آقای کامرون می‌گوید که به وضوح،‌ مقام‌های ایران امیدوار بودند که مناطق بیشتری را در اسرائیل با موشک‌ها و پهپادهای خود هدف قرار دهند.
وزرای خارجه آلمان و بریتانیا در حالی از «موفقیت» اسرائیل و «شکست مضاعف» ایران خبر می‌دهند که ایران می‌گوید در عملیاتی که آن را «وعده صادق» نامیده است، موشک‌هایش «با موفقیت» به مواضع مورد نظر اصابت کرده و از جمله پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نگب (نقب) هدف قرار گرفته است.
اما اسرائیل می‌گوید که این پایگاه آسیب جزئی دیده است و تقریبا از مجموع ۳۰۰ پهپادی و موشک بالستیک و کروزی که ایران شکلیک کرد، ۹۹ درصد رهگیری و خنثی شد.
پایگاه نواتیم
توضیح تصویر،موقعیت پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نگب در جنوب اسرائیل که گفته شد در اثر حملات ایران «آسیب جزئی» دیده است
بریتانیا و فرانسه از جمله کشورهایی بودند که در کنار فرانسه تلاش کردند تا حمله ایران به اسرائیل را که شب شنبه آغاز شده بود خنثی کنند.
امروز وزیر خارجه بریتانیا در ادامه گفتگوی خود با اسکای گفت «تمرکز باید بر توافق آتش بس در غزه باقی بماند.»
«از بسیاری جهات، این یک شکست مضاعف برای ایران بوده است. حمله تقریباً یک شکست کامل بود، و آنها به دنیا نشان دادند که نفوذ اهریمنی در منطقه دارند و آماده انجام چنین کاری هستند. به همین خاطر ما امیدواریم چنین اتفاقی به وقوع نپیوندد و پاسخ تلافی جویانه‌ای در کار نباشد.»
شب گذشته هم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که زمان آن فرا رسیده است تا از لبه پرتگاه عقب‌نشینی کنیم. آقای گوترش به شورای امنیت گفت که مردم خاورمیانه با خطر یک درگیری تمام عیار ویرانگر روبرو هستند.
شب گذشته در جلسه شورای امنیت در حالی که ایران و اسرائیل جدال لفظی شدیدی داشتند، کشورهای عضو شورا خواستار خویشتنداری طرفین شدند.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، هشدار داده است واکنش اسرائیل، «پاسخ بسیار شدیدتری» به دنبال خواهد داشت. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه گفت که کشورهای غربی باید «از خویشتنداری ایران» در ماه های اخیر قدردانی کنند.
مقامات اسرائیلی روز یکشنبه گفتند کابینه جنگ دولت بنیامین نتانیاهو، طرفدارعملیات تلافی‌جویانه علیه ایران به دلیل حمله موشکی و پهپادی گسترده به این کشور است، اما در مورد «زمان و مقیاس» چنین واکنشی اختلاف نظر وجود دارد.

منبع:بی بی سی