PEZHVAKEIRAN.COM وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل می‌گویند حمله ایران با «پاسخ» روبه‌رو خواهد شد
 

وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل می‌گویند حمله ایران با «پاسخ» روبه‌رو خواهد شد

جو بایدن: به امنیت اسرائیل و جلوگیری از گسترش درگیری در خاورمیانه متعهدیم
رئیس جمهور آمریکا می‌گوید به‌رغم حمله ایران به اسرائیل، سیاست دولت او جلوگیری از گسترش درگیری در خاورمیانه است.
جو بایدن روز دوشنبه در ابتدای دیدار با نحست‌وزیر عراق در کاخ سفید به خبرنگاران گفت:‌ «ایران حمله هوایی بی‌سابقه‌ای به اسرائیل کرد و ما اقدام نظامی بی‌سابقه‌ای برای دفاع انجام دادیم. همراه با شرکای خود در برابر آن حمله دفاع کردیم.»
او با تکرار تعهد ایالات متحده به «امنیت اسرائیل»‌ افزود: «ما به آتش‌بسی که گروگان‌ها را بازگرداند و از گسترش درگیری فراتر از حدی که همین حالا وجود دارد جلوگیری کند، متعهد هستیم.»
اشاره او به گروگان‌هایی است که در جریان یورش مرگبار گروه افراطی حماس در روز ۱۵ مهر به خاک اسرائیل ربوده و به نوار غزه برده شدند.
رئیس‌جمهور آمریکا وعده حمایت «آهنین» از اسرائیل داده است، اما در عین حال به این کشور هشدار داده پیش از پاسخ به حمله ایران که می‌تواند باعث جنگ در کل خاورمیانه شود، «دقیق و راهبردی فکر کند.»
رئیس ستاد ارتش اسرائیل: شلیک موشک‌ها و پهپادهای ایران به خاک ما با پاسخ روبه‌رو خواهد شد
رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد که کشورش به حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل «پاسخ خواهد داد».
هرتسی هالِوی شامگاه دوشنبه ۲۷ فروردین در جمع خلبانان جت‌های اف ۳۵ کشورش در پایگاه هوایی نواتیم گفت موشک‌هایی که به کشور اسرائیل شلیک شد، با پاسخ روبه‌رو خواهد شد.
ژنرال هالوی گفت: «ایران می‌خواست به توانایی‌های راهبردی اسرائیل لطمه بزند و این کاری است که در گذشته انجام نشده بود. ما خود را برای عملیات "دفاع آهنین" آماده کرده و ایران با برتری هوایی ما روبه‎‌رو شد. ما گام‌های آتی خود را می‌سنجیم. شلیک این شمار زیاد موشک، موشک‌های کروز و پهپادها به خاک کشور اسرائیل با پاسخ روبه‌رو خواهد شد».
پایگاه هوایی نواتیم، محل استقرار شماری از اسکادران‌های هواپیماهای اف ۳۵ ، یکی از اهداف حمله موشک‌های بالیستیکی ایران در شامگاه شنبه بود که به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، آسیب «بسیار جزئی» به آن وارد شد و به «فعالیت کامل» خود ادامه داد.
پیش از سخنان مستقیم رئیس ستاد ارتش اسرائیل که از تلویزیون‌های این کشور پخش شد، وب‌سایت اکسیوس به نقل از یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نوشته بود که او در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود در بحبوحه حمله ایران به اسرائیل، به لوید آستین گفت کشورش «چاره‌ای جز پاسخ» ندارد و نمی‌تواند معادله‌ای را بپذیرد که در صورت حملات آتی به اهداف ایرانی در سوریه، دوباره با حمله از سوی ایران مواجه شود.
بلژیک و جمهوری چک نیز سفرای ایران را احضار کردند
وزارتخانه‌های امور خارجه بلژیک و جمهوری چک سفیران جمهوری اسلامی در این کشورها را احضار کردند.
وزیر خارجه جمهوری چک دوشنبه ۲۷ فروردین ماه اعلام کرد که تهران با حمله به اسرائیل از تمامی خطوط عبور کرده‌ است.
سخنگوی وزارت خارجه بلژیک نیز روز دوشنبه گفت که در پی حمله شنبه شب سپاه پاسداران به اسرائیل، سفیر جمهوری اسلامی در بروکسل را به وزارت خارجه احضار کرده است.
ساعاتی پیش از بلژیک و جمهوری چک، کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز از احضار سفیران جمهوری اسلامی در این کشورها در واکنش به حمله به اسرائیل خبر داده بودند.
این در حالی است که سفارت ایتالیا در ایران در حساب کاربری خود در شبکه «ایکس» خبر داد که کنسولگری این کشور در تهران از ۲۶ فروردین تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
به گزارش رویترز، همزمان با افزایش تنش در منطقه و از چند ساعت پیش از حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل خطوط پروازهای بین‌المللی نیز با اختلالاتی مواجه شد و گزینه‌های خطوط هواپیمایی برای تردد بین اروپا و آسیا محدود شد. هرچند که حریم هوایی اسرائیل، اردن، عراق و لبنان از روز یکشنبه بازگشایی شد، اما برخی از مسیرها همچنان تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.
در همین راستا هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا اعلام کرد که پروازهای خود به بیروت و تهران را دست کم تا روز پنجشنبه به حالت تعلیق در خواهد آورد اما پروازهای خود به مقصد و مبدا تل‌آوی، اربیل و امان را از پایان روز دوشنبه از سرخواهد گرفت.
اکسیوس به نقل از وزیر دفاع اسرائیل: چاره‌ای جز پاسخ به حمله ایران نداریم
همزمان با دومین نشست کابینه جنگ اسرائیل در روز دوشنبه ۲۷ فروردین برای بررسی نحوه واکنش این کشور به حمله نظامی بی‌سابقه جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل، وبسایت اکسیوس به نقل از وزیر دفاع اسرائیل نوشت کشورش «چاره‌ای جز پاسخ ندارد».
یک مقام آمریکایی و یک منبع دیگر به اکسیوس گفتند یوآو گالانت بامداد یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی باهمتای آمریکایی خود، در بحبوحه حمله نظامی ایران به اسرائیل، به لوید آستین گفت اسرائیل «نمی‌تواند به خود اجازه دهد که حمله موشک‌های بالیستیک را بدون پاسخ بگذارد.»
او اظهار داشت اسرائیل حاضر به قبول معادله‌ای نیست که هر بار که اسرائیل به اهدافی در سوریه حمله کند، با حمله مستقیم ایران روبه‌رو شود.
بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ اسرائیل، گفته بود در برابر تهدیدات ناشی از ایران یک ائتلاف منطقه‌ای برپا کرده و ایران را وادار به پرداخت بهای سنگین خواهیم کرد.
حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، یکشنبه با کاربرد عبارت «معادله جدید در منطقه» گفت از این پس هر حمله اسرائیل به «منافع و دارایی‌ها، شخصیت‌ها و شهروندان ما»، از جمله در سوریه، با پاسخ مستقیم از مبدا ایران روبه‌رو خواهد شد.
به نوشته اکسیوس و رسانه‌های اسرائیل، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در تماس تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل از او خواست به پیروزی بدست آمده در مهار این حمله اکتفا کند. وزیر دفاع آمریکا نیز همین پیام را به همتای اسرائیلی خود منتقل کرد.
غیر از رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه و نخست‌وزیر بریتانیا، دولت‌های متعدد در غرب با محکوم کردن حمله ایران به اسرائیل، بر لزوم جلوگیری از بحرانی‌تر کردن اوضاع تأکید کرده‌ و طرف‌ها را به شکیبایی فرا خوانده‌اند.
از سوی دیگر، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد طیفی از گزینه‌ها در نشست روز دوشنبه کابینه جنگ اسرائیل در ارتباط با نحوه پاسخ اسرائیل به ایران بررسی شد.
شبکه کان نیز گزارش داده بود در نشست یکشنبه شب کابینه جنگ، در مورد پاسخ به ایران تصمیم گرفته شد اما نحوه واکنش و زمان آن مستلزم بررسی بیشتر است.
به گزارش کان، حمله مستقیم به منافع مهم در داخل ایران تا تشویق غرب به تحریم‌های گسترده‌تر علیه برنامه هسته‌ای ایران، تروریستی نامیدن سپاه پاسداران، حملات سایبری وسیع به ایران و حمله به اهداف ایرانی در خارج از خاک ایران در میان گزینه‌های بررسی شده است.
نحوه و زمان واکنش اسرائیل به حمله نظامی ایران دولتمردان، سیاستمداران و افکار عمومی اسرائیل را دو دسته کرده اما اتخاذ تصمیم نهایی به سه نفر واگذار شده است: بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت و بنی گانتس.

منبع:رادیو فردا