PEZHVAKEIRAN.COM گزارش رویترز از گزینه‌های اسرائیل برای پاسخ احتمالی به جمهوری اسلامی: حملات هوایی، سایبری، عملیات مخفی و دیپلماسی
 

گزارش رویترز از گزینه‌های اسرائیل برای پاسخ احتمالی به جمهوری اسلامی: حملات هوایی، سایبری، عملیات مخفی و دیپلماسی

 
 ماشا مایکلسون، معاون بخش مطبوعات بین‌الملل ارتش اسرائیل، یکی از موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را که اسرائیل در جریان حمله حکومت ایران رهگیری کرد، نشان می‌دهد.
ماشا مایکلسون، معاون بخش مطبوعات بین‌الملل ارتش اسرائیل، یکی از موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را که اسرائیل در جریان حمله حکومت ایران رهگیری کرد، نشان می‌دهد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و کابینه جنگ این کشور، در حال بررسی گزینه‌های احتمالی تلافی‌جویانه پس از حمله روز شنبه جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل هستند.

متحدان اسرائیل از جمله آمریکا، از نتانیاهو خواستند تا از گسترش درگیری در منطقه پرهیز کند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز به صراحت گفته است که نیروهای آمریکایی به هیچ حمله تلافی جویانه‌ای علیه حکومت ایران نخواهند پیوست.

خبرگزاری رویترز در این‌ مطلب به بررسی گزینه‌های اسرائیل برای پاسخ به حمله جمهوری اسلامی پرداخته است.

حملات هوایی

اسرائیل می‌تواند با حملات هوایی به جمهوری اسلامی پاسخ دهد، به‌ ویژه اینکه پدافند هوایی ایران بسیار ضعیف‌تر از سیستم چندلایه‌ای است که اسرائیل و متحدانش شنبه از آن استفاده کردند.

یک افسر نیروی هوایی اسرائیل در نشست خبری با خبرنگاران، از آمادگی نیروی هوایی این کشور برای دفاع از اسرائیل خبر داد، و افزود که «دفاع می‌تواند در صورت نیاز حمله باشد.» به گفته این افسر اسرائیلی، دولت و کابینه این کشور درباره اقدام لازم و زمان آن تصمیم خواهند گرفت.

چنین حمله‌ای می‌تواند تأسیسات راهبردی از جمله پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا مراکز تحقیقات هسته‌ای را هدف قرار دهد.

مقامات اطلاعاتی پیشین می‌گویند که احتمال کمتری وجود دارد که اسرائیل زیرساخت‌های غیرنظامی مانند نیروگاه‌ها را مورد هدف قرار دهد، زیرا می‌خواهد از تلفات غیرنظامی جلوگیری شود.

این رویکرد اسرائیل هم برای اطمینان از عدم کاهش حمایت بین‌المللی، و هم به دلیل این ارزیابی است که مقامات جمهوری اسلامی پس از سرکوب مردم به دلایل سیاسی و اقتصادی، بسیار آسیب‌پذیر هستند. تلفات غیرنظامی در حمله اسرائیل ممکن است باعث حمایت مردم از جمهوری اسلامی شود.

اسرائیل همچنین می‌تواند به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی مانند حزب‌الله لبنان یا اهداف دیگری در کشورهایی مانند سوریه و عراق ضربه بزند.

با این حال، این واقعیت که جمهوری اسلامی برای نخستین بار مستقیم به اسرائیل حمله کرد، نشان می‌دهد که هرگونه اقدامی از این دست، تنها بخشی از یک واکنش گسترده‌تر است که خود ایران را نیز هدف قرار می‌دهد.

حمله سایبری

گمان می‌رود که اسرائیل در طول سال‌ها، با حملات سایبری متعددی در ایران، زیرساخت‌های این کشور از پمپ بنزین‌ها گرفته تا کارخانه‌های صنعتی، و تاسیسات هسته‌ای، را هدف قرار داده است.

یک‌ حمله سایبری دیگر می‌تواند از گزینه‌های اسرائیل برای پاسخ به جمهوری اسلامی باشد. این حملات می‌تواند در حوزه‌های قابل مشاهده مانند تولید انرژی یا خدمات پرواز باشد.

به عقیده مقامات اطلاعاتی پیشین، اسرائیل در این گزینه نیز از حمله به زیرساخت‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان خودداری خواهد کرد.

عملیات مخفی

گمان می رود که اسرائیل در گذشته چند عملیات مخفی در داخل ایران، از جمله ترور دانشمندان ارشد هسته‌ای این کشور، را انجام داده است. چنین عملیاتی هم در داخل و هم در خارج از ایران امکان‌پذیر است.

دیپلماسی

علاوه بر حملات نظامی و اطلاعاتی علیه جمهوری اسلامی، اسرائیل تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای منزوی کردن تهران از جمله با تمدید تحریم‌ها افزایش می‌دهد.

مقامات اسرائیلی بار دیگر از آمریکا و کشورهای اروپایی خواستند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

منبع:صدای آمریکا