PEZHVAKEIRAN.COM بحران ایران و اسرائیل و صدای انفجار در اصفهان؛ از «حمله پهپادی» منتسب به اسرائیل چه می‌دانیم؟
 

بحران ایران و اسرائیل و صدای انفجار در اصفهان؛ از «حمله پهپادی» منتسب به اسرائیل چه می‌دانیم؟

بامداد جمعه ۳۱ فروردین صداهای انفجاری در اصفهان و اطراف آن شنیده شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی گفتند صداها را از سمت پایگاه هشتم شکاری اصفهان شنیده‌اند. کمی بعدتر ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت ایران اعلام کرد سیستم ضدهوایی پایگاه شکاری اصفهان حوالی ساعت ۴ بامداد فعال شده است.
چند ساعت بعد تلویزیون دولتی ایران تایید کرد «سه پهپاد» در آسمان اصفهان مشاهده شده بود که در ساعات نخست بامداد جمعه ۳۱ فروردین «منهدم شد». کمی بعدتر هم خبرگزاری مهر از انهدام «سه ریزپرنده» در آسمان اصفهان خبر داد.
این رسانه بدون ذکر منبع نوشته: «صدای انفجار شنیده شده در اصفهان ناشی از انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند غیرعامل بوده است.»
سیاوش میهن‌دوست، فرمانده ارشد ارتش در استان اصفهان به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که صدای انفجار شنیده شده در این شهر «هیچ خسارت و حادثه‌ای» نداشته است.
عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هم گفته است «انفجار صبح امروز در آسمان اصفهان مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضد هوایی به شئ مشکوکی بوده که هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است.»
از سوی دیگر، نیویورک تايمز به نقل از دو مقام دفاعی اسرائیل حمله هوایی ارتش این کشور به ایران را تایید کرد.
همزمان شبکه ای‌بی‌سی آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد «موشک‌های اسرائیل به سایتی در ایران اصابت کرده است.»
خبرگزاری سی‌بی‌اس آمریکا در خبر دیگری اعلام کرد: «دو مقام آمریکایی در گفتگو با سی‌بی‌اس تایید می‌کنند که یک موشک اسرائیلی به (مکانی در) ایران اصابت کرده است.»
براساس گزارش بلومبرگ آمریکا پیشتر، از «اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل» آگاه شده بود.
روزنامه «جروزالم پست» هم در ساعت‌های اوليه بامداد ۳۱ فروردین در گزارشی از انفجار در جنوب سوريه و عراق و همچنین اصفهان خبر داد.
رسانه‌های دولتی سوریه، حملات هوایی علیه بعضی مراکز ارتش سوریه در سویدا و درعا در جنوب این کشور را تایید کردند.
تلویزیون دولتی ایران در پوشش خبری این اتفاق‌ها اعلام کرد تاسیسات اتمی اصفهان «در امنیت کامل است» و برگزاری نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی را تکذیب کرد.
هم‌زمان شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی با تایید «حمله اسرائیل» به ایران گفت هدف حمله، تاسیسات هسته‌ای نبوده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرده است که هیچکدام از تاسیسات هسته‌ای ایران آسیب ندیده است.
شرکت امنیتی امبری که در بریتانیا مستقر است گفته است به کشتی‌های تجاری که در «خلیج فارس و اقیانوس هند غربی توصیه شده هوشیار» باشند.
مقام‌های اسرائیلی تاکنون به طور رسمی سکوت کرده‌اند و از لحن مقام‌های ایرانی هم عمدتا این طور برمی‌آید که اوضاع عادی است و اتفاق بزرگی نیفتاده است.

منبع:بی بی سی