PEZHVAKEIRAN.COM تصویب قانون مهسا و کمک به اسرائیل و اوکراین در سنای آمریکا
 

تصویب قانون مهسا و کمک به اسرائیل و اوکراین در سنای آمریکا

سنای آمریکا یک بسته کمک خارجی به ارزش ۹۵ میلیارد دلار تصویب کرد. این بسته حمایت نظامی از اوکراین، اسرائیل و تایوان و تحریم‌هایی تازه علیه جمهوری اسلامی در قالب "قانون مهسا" را در بر می‌گیرد.

بسته ۹۵ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان به تصویب سنای آمریکا رسیده است. این بسته با  ابتکار مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده و شامل "قانون مهسا"، قانون کشتی‌رانی، تحریم خریداران نفت ایران و چند طرح دیگر برای تشدید فشار علیه جمهوری اسلامی است.

بسته فوق سه‌شنبه ۴ اردیبهشت (۲۳ آوریل) با ۷۵ رای موافق و ۱۷ رای مخالف در سنای آمریکا تصویب شد.

قرار است این مصوبه روز چهارشنبه به امضای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برسد.

ارزش طرح‌های تصویب شده

در این بسته تصویب شده، ۶۰.۸۴ میلیارد دلار برای کمک به جبهه جنگ در اوکراین و ۲۶ میلیارد دلار شامل ۹.۱ میلیارد دلار موارد بشردوستانه، برای حمایت از اسرائیلدر نظر گرفته شده است. همچنین سنا برای حمایت از تایوان در برابر تهدیدات چین در اقیانوس هند و آرام نیز ۸.۱۲ میلیارد دلار بودجه را تصویب کرد.

این بسته علاوه بر این تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی، روسیه و چین اعمال خواهد کرد.

اهمیت بسته حمایتی برای آمریکا

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، از تصویب این بسته حمایتی ابراز خرسندی کرد و آن را واکنشی به "درخواست تاریخ در یک برهه حساس" برشمرد و گفت به محض اینکه این طرح روی میز او قرار بگیرد، آن را امضا خواهد کرد.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا پس از رای گیری سنا به آسوشیتدپرس گفت:«اگر کنگره به این بسته رای نمی‌داد، آمریکا بهای سنگین سیاسی، اقتصادی و نظامی متحمل می‌شد.»

تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی

بخشی از این بسته "قانون مهسا" را شامل می‌شود که برای دومین بار از تصویب مجلس نمایندگان آمریکا گذشته است.

 قانون مهسا ابتدا در شهریور ۱۴۰۲ و در آستانه اولین سالگرد کشته شدن ژینا مهسا امینی و خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی در مجلس نمایندگان که تحت کنترل جمهوری‌خواهان بود تصویب شد. اما اکنون با تصویب در سنا و پس از امضا توسط جو بایدن به قانون بدل می شود.

بر اساس قانون مهسا، رئیس جمهوری ایالات متحده موظف است، تمامی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی را که حقوق بشر در ایران را نقض می‌کنند، از جمله رهبر جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهور آن را مورد تحریم قرار دهد.

علاوه بر آن، تحریم نهاد رهبری، نهاد ریاست جمهوری، مقام‌های منصوب شده توسط رهبر ایران و شبکه بنیادها و شرکت‌های تحت نظر او نیز مشمول قانون مهسا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تصمیم اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌هایی تازه علیه ایران

علاوه بر این به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل یک گروه مستقل تحقیقاتی به نام "کلی‌یر وی‌یو انرژی" در صورت اجرایی شدن این بسته‌ای که سنا تصویب کرده، صادرات نفت ایران مستقیما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

این بسته همچنین شامل طرح دیگری با عنوان "قانون کشتی‌رانی"می‌شود که بنادر و پالایشگاه‌هایی را مشمول تحریم خواهد کرد که نفت ایران را حمل یا فرآوری می‌کنند.

این تحریم‌ها افزون بر این، "تحریم‌های ثانویه" را نیز در برمی‌گیرند که تمامی تراکنش‌ها بین مؤسسات مالی چین با بانک‌های تحریم‌شده ایران در ارتباط با خرید نفت از جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهند.

"صلح از طریق قدرت در قرن ۲۱"

اقدامات تنبیهی جدید علیه جمهوری اسلامی و "قانون کشتی‌رانی" چهارشنبه ۲۹ فرورین  در قالب بسته‌ حمایتی یادشده تحت عنوان "صلح از طریق قدرت در قرن ۲۱" از سوی مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه شد.

به گفته مک‌کال "قانون صلح از طریق قدرت درقرن ۲۱" شامل کامل‌ترین تحریم‌هایی می‌شود که کنگره ایالات متحده در سال‌های اخیر علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده است.

منبع:دویچه‌وله