PEZHVAKEIRAN.COM گزارش‌ها از کشته شدن دو کولبر در دو روز بر اثر اصابت گلوله‌
 

گزارش‌ها از کشته شدن دو کولبر در دو روز بر اثر اصابت گلوله‌

کولبران
توضیح تصویر،بیکاری و مشکلات شدید اقتصادی موجب شده است بسیاری در مناطق کردنشین برای امرار معاش با وجود خطرهای جانی به کولبری مشغول شوند
۶ ساعت پیش
منابع خبری کردستان از کشته شدن دو کولبر با شلیک نیروهای مرزی طی روزهای اخیر خبر داده‌اند.
شبکه حقوق بشر کردستان که عمدتا خبرهای مرتبط با مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد در تارنمای خبری خود گزارش داده است که دیروز (پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت) یک کولبر ۴۳ ساله در مرز بانه با شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی کشته شده است.
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز به نقل از «منابع آگاه» گفته است این کولبر از ناحیه سینه مورد اصابت شلیک مستقیم قرار گرفته است؛ گفته شده او سال پیش هم در حین کولبری با شلیک مستقیم این نیروها زخمی شده بود.
اما این تنها مورد مشابه در طی روزهای اخیر نبوده است.
منابع خبری کرد همچنین از کشته شدن یک کولبر دیگر در روز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) خبر دادند.
«کولبر نیوز» می‌گوید کولبر دیگری از روستای «کاریزه» از سقز که ۴۵ ساله بوده در حین کولبری در مرز بسطام این شهرستان «از فاصله یک متری مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.»
کولبرها در کوهستان
منبع تصویر،MEHR
توضیح تصویر،کولبران مسیرهای سخت و طولانی کوهستانی را با بارهایی که بر دوش دارند طی می‌کنند و با خطرهای مرگباری مانند پرت شدن از پرتگاه، یخ زدن در سرما و روی مین رفتن مواجه هستند
هه‌نگاو می‌گوید طی ماه آوریل امسال ، دست‌کم ۳۷ نفر در مرزهای مناطق کرد نشین ایران کشته یا زخمی شدەاند که بیش از نود درصد این موارد «با شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قربانی شدەاند.»
بر اساس این گزارش، ۴ کولبر کشته شده و ۳۳ کولبر نیز زخمی شده‌اند.
بیشترین موارد کشته و زخمی شدن کولبران،۲۰ مورد، در مرزهای استان کردستان ثبت شده است.
کولبرنیوز هم در آماری گفته است در سال ۱۴۰۲ شمسی، جمعاً ۴۴۴ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون «تیراندازی مستقیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع» کشته و زخمی شده‌اند.
این پایگاه خبری می‌گوید از این تعداد جمعاً ۴۴ کولبر کشته شدند.
بیکاری و مشکلات شدید اقتصادی موجب شده است بسیاری در مناطق کردنشین از جمله زنان برای امرار معاش با وجود خطرهای جانی به کولبری مشغول شوند. کولبران مسیرهای سخت و طولانی کوهستانی را با بارهایی که بر دوش دارند طی می‌کنند و با خطرهای مرگباری مانند پرت شدن از پرتگاه، یخ زدن در سرما و روی مین رفتن مواجه هستند.
زنان کولبر
توضیح تصویر،فقر و بیکاری در مناطق کردنشین و نبود امکانات دولتی موجب شده است بسیاری از زنان نیز برای امرار معاش به کولبری روی آورند
لتفاقات اخیر در حالیست که از سال گذشته نیروهای مرزبانی عراق(حرس‌الحدود) هم به عاملی برای مرگ کولبران تبدیل شده است.
در دی‌ماه سال گذشته، نیروهای «حرس‌الحدود» مستقر در مرز روستای «بیاره» از توابع شهرستان «حلبچه» در اقلیم کردستان عراق اقدام به بازداشت، ضرب و شتم و هتاکی به ۹ کولبر اهل کردستان ایران کردند.
در بهمن ماه ۱۴۰۲ هم نیروهای حرس‌الحدود عراق در مرز نوسود به سمت کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن دست‌کم یک کولبر زخمی و یک کولبر جان باخت.
پس از توافق‌هایی که از سال ۲۰۲۲ بین حکومت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق شکل گرفت، مسئولیت حفظ و حراست از مرزها به‌ شکل قانونی از نیروهای پیشمرگ تحت امر حکومت اقلیم کردستان به نیروهای مرزبانی حکومت مرکزی تحت عنوان «حرس‌الحدود» واگذار شد.

منبع:بی بی سی