PEZHVAKEIRAN.COM سه روز به پایان ضرب الاجل هسته ای؛ ایران با رهبری خامنه ای به کجا می رود؟
 

سه روز به پایان ضرب الاجل هسته ای؛ ایران با رهبری خامنه ای به کجا می رود؟
محمد تهوری

شبکه جنبش راه سبز (جرس): در حالی که تنها سه روز به پایان ضرب الاجل ریاست جمهوری امریکا برای توقف برنامه غنی سازی ایران باقی است، سخنان روز جمعه آیت الله علی خامنه ای بر پیچیدگی های پرونده هسته ای ایران و آینده رابطه ایران و امریکا افزود، تا تمام نگاهها که پیش از این به رفتار حکومت ایران و سیاست خارجی آن بود تا با اتخاذ سیاستی مصالحه جویانه از تنش های موجود در رابطه ایران و غرب بکاهد، اینک به امریکا و کشورهای عضو 5+1 دوخته شده است، تا تصمیم آنها را به نظاره بنشیند.

پیش از این رئیس جمهور امریکا به صراحت اعلام کرده بود که مهلت ایران برای ارسال پاسخ روشن به غرب در خصوص پرونده هسته ای اش روز 15 سپتامبر (سه روز دیگر) به پایان می رسد و در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، امریکا تشدید تحریم ها علیه ایران را در دستور کار قرار می دهد. اما علی خامنه ای در نماز جمعه تهران با ترسیم سیاست خارجی ایران نشان داد که نه تنها تمایلی به بهبود رابطه با غرب و حل مساله هسته ای ندارد، بلکه با تاکید بر گفته های قبلی باب هرگونه گفتگو و مذاکره احتمالی احمدی نژاد و تیم اش در سفر پیش رو به ایالت متحده را که مجتبی ثمره هاشمی کوشیده بود در گفتگو با واشنگتن پست باز نگه دارد، را بست.

علی خامنه ای همچون گذشته ایستادگی در برابر جامعه بین المللی را نشانه سلامت نظام دانست و تصریح کرد: "ايستادگي مقتدرانه در مقابل "دشمنان و جبهه ظلم بين المللي " را از جمله نشانه هاي سلامت و دوري نظام از فساد و بيماري دانستند. مردم بيدار باشند و بدانند اگر مسير حركت جامعه و نظام غير از اين باشد و مسائلي نظير شكاف عظيم طبقاتي، استفاده از آزادي در جهت فساد و فحشا، و احساس ضعف و عقب نشيني در مقابل زورگويان جهاني به وجود آيد اينها نشانه بيماري نظام اسلامي است."

مقام رهبری تنها سه روز مانده به پایان ضرب الاجل امریکا به ایران، بار دیگر امریکا، انگلیس و اسرائیل را دشمنان ایران برشمرد و آنها را غارتگر و استعمارگران بین المللی دانست و گفت: "اين مخالفتها مايه افتخار ملت است و نبايد كسي را بترساند و يا به تسليم در مقابل دشمن بكشاند، ضمن اينكه ملت هاي مؤمن و استقلال طلب در سراسر جهان و سياستمداران مستقل، هوادار اين ملت و اين نظامند و اين صف بندي، نشان دهنده حقانيت جمهوري اسلامي است."

خامنه ای در حالی این سخنان را مطرح کرد که رسانه های دنیا طی روزهای گذشته از آغاز مذاکرات پنهان و پشت پرده ایران و امریکا خبر داده بودند، اما آیا این سخنان را باید به بن بست رسیدن مذاکرات ایران و امریکا دانست یا تداوم سیاست "مذاکره پنهان و دشمنی آشکار"، بعنوان سیاست مورد پسند علی خامنه ای قلمداد کرد؟ این پرسشی است که بزودی پاسخ آن مشخص خواهد شد. اما براساس آنچه تاکنون روشن شده، پاسخ ایران به ضرب الاجل امریکا را باید منفی دانست. ارسال بسته ی پیشنهادی ایران به کشورهای عضو گروه 5+1 که از سوی امریکا بی محتوا و فاقد پیشنهاد جدید و راهگشا خوانده شد و اعلام عدم تمایل ایران به مذاکره با اعضای گروه 5+1 که از سوی نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی عنوان شد، آخرین پاسخ های ایران به تهدید آمریکا است.

کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا که روز پنجشنبه در واشنگتن با خبرنگاران مصاحبه می کرد اعلام کرد بسته ایران شامل هیچ نکته جدیدی نیست. او نظرایالات متحده را بر این دانست که بسته پیشنهادی ایران به نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای این کشور پاسخ نداده است. کراولی همچنین از سوی کاخ سفید به ایران هشدار داد که در معرض انزوای جهانی قرار دارد. از سوی دیگر سخنان یکی از مشاوران محمود احمدی نژاد مبنی براینکه او برنامه هایش را برای رهایی بشریت از ظلم استکبار جهانی، در سازمان ملل ارائه خواهد کرد، بر این نکته تاکید داشت که ایران تهدید امریکا مبنی بر افزایش تحریم ها را جدی نگرفته است.
همزمان با بی اثر خواندن بسته پیشنهادی ایران توسط امریکا، مجتبی هاشمی ثمره مشاور احمدی نژاد در گفتگویی با واشنگتن پست محتوای این بسته را افشاء کرد. او به واشنگتن پست گفت: "این طرح شامل یک نظام جهانی برای حذف سلاحهای اتمی، همکاری در افغانستان، مبارزه با تروریسم و شرکت در پروژه های نفت و گاز است. وی گفت طرح ایران شامل عدالت و حفاظت از عزت انسانی است و محبت و عشق را مبنای صلح و امنیت جهانی می داند." حال آنکه انتظار کشورهای اروپایی و امریکا از ایران پاسخ مثبت مبنی بر توقف فعالیت غنی سازی اورانیوم بود، خواسته ای که ایران تاکنون در اجابت آن مقاومت کرده است.
انتشار خبر ارسال نامه باراک اوباما به ایران (بدون انتشار محتوای نامه) و توصیه کاخ سفید به ایران مبنی بر توقف فعالیت غنی سازی اورانیوم، در حالی مطرح می شود که مقام های ارشد امریکایی از نزدیک بودن ایران به دستیابی اولین بمب اتم هشدار می دهند، هشداری که می تواند زمینه چینی برای حمله نظامی مستقیم یا غیر مستقیم امریکا به ایران باشد. بی بی سی به نقل از یک مقام ارشد امریکایی گزارش داده است که ایران به کسب توانایی لازم برای تولید دست کم یک بمب هسته ای نزدیک شده است. خبری که بیش از همه می تواند برای مردم ایران و اسرائیل و حتی امریکا نگران کننده باشد.
اصرار ایران بر پایان یافتن مساله هسته ای ایران و عدم تمایل به مذاکره در این خصوص با کشورهای عضو گروه 5 +1، بی تردید بحران سیاست خارجی ایران را تشدید و پیوند خوردن بحران خارجی با بحران داخلی، شرایط ناگواری برای فعالان جامعه مدنی ایران که این روزها زیر شدیدترین فشارها قرار دارند ایجاد می کند. دستگیری های هفته گذشته و تشدید فشار به رهبران جنبش سبز ایران را باید در همین زمینه تحلیل کرد، هرچند عده ای هنوز مذاکرات پنهان ایران و امریکا را پایان یافته تلقی نمی کنند. همچنان که هاشمی ثمره به واشنگتن پست گفته است که ایران خواهان بهبود یافتن رابطه اش با امریکا است. او راه مذاکره را باز دانسته و گفته است ایران طرح های عملی برای گشایش رابطه ارائه کرده است. اما آنچه تاکنون اتفاق افتاده و به نظر می رسد در حال اتفاق افتادن است نه عادی سازی رابطه و بهبود مناسبات دیپلماتیک بین ایران و امریکا است بلکه جهت یافتن سیر مذاکرات ایران و امریکا به یک رویارویی تمام عیار است. تشدید تحریم ها و اضافه شدن تحریم صادرات بنزین به ایران بدون شک مقدمه حمله نظامی به ایران است

منبع:جرس