PEZHVAKEIRAN.COM سازمان ادوار تحکیم وحدت در تیررس؛ وحشت از مراسم ۱۶ آذر در کمپین کودتاچیان
 

سازمان ادوار تحکیم وحدت در تیررس؛ وحشت از مراسم ۱۶ آذر در کمپین کودتاچیان
محمد تهوری

شبکه جنبش راه سبز (جرس): ساعاتی پس از صدور بیانیه سازمان ادوار تحکیم وحدت مبنی بر شرکت در راهپیمایی 13 آبان، که آن را "جشن مقاومت علیه استبداد و استکبار داخلی" خوانده بود، ماموران امنیتی با یورش به خانه برخی از اعضای شورای مرکزی این تشکل سیاسی، نسبت به بازداشت آنها اقدام کردند. این بازداشت ها که از شب 13 آبان با دستگیری حسن اسدی و محمد صادقی، دو عضو شورای مرکزی این تشکل، آغاز شد، در روز 13 آبان نیز ادامه یافت. نیروهای امنیتی با دستگیری حجت شریفی و همسر وی نفیسه زارع کهن و دستگیری دو رئیس شعب این حزب در استانها، کوهزاد اسماعیلی و موسی ساکت، تعداد بازداشت شدگان این تشکل سیاسی را به عدد 8 رساندند تا بعد از جبهه مشارکت که 34 عضوش به اسارت درآمده است، بیشترین اسیر را در دست کودتاچیان داشته باشد.

در جریان حوادث پس از انتخابات، احمد زیدآبادی دبیرکل و عبداله مومنی سخنگوی این سازمان به اسارت درآمده بودند و هنوز در دوران بازداشت به سر می برند. پیش از این نیز ساختمان ادوار تحکیم توسط نیروهای امنیتی پلمپ شده بود وبعدها رفع شد. 

برخوردهای امنیتی و قضایی با این تشکل سیاسی، که در جریان مجلس ششم توسط علی اکبر موسوی( خوئینی )نماینده تهران و عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت وجمعی از فعالان دانشجوئی سابق  تاسیس وکمیسیون ماده 10 احزاب به ثبت رسید، از روزها و ماههای آغازین راه اندازی این تشکل سیاسی شروع شد. زمانیکه به بهانه هر اتفاقی در دانشگاهها، نیروههای امنیتی و قضایی اعضای این تشکل را نشانه می رفتند. دستگیری و شکنجه مهندس موسوی خوئینی بنیانگذار و دبیرکل  این تشکل به بهانه شرکت در تجمع دفاع از حقوق زنان در۲۲خرداد۸۵ ، دستگیری و شکنجه عبداله مومنی و دیگر اعضای این تشکل در جریان حوادث مربوط به مراسم سالگرد حادثه کوی دانشگاه در سال 86 و دستگیری مکرر اعضا و روسای شعب استانی این تشکل، نشان می دهد، ادوار تحکیم بیش از آنکه بعنوان حزبی رسمی و قانونی مورد حمایت قانون و مجریان قانون باشد، در کانون برخورد قرار داشته است ولی آنچه در روند فعالیت این تشکل به وضوح روشن است، ایستادگی بر دفاع از حقوق مردم و حمایت از جنبش های دانشجویی، کارگران، معلمان، زنان،معلمان و حتی اقوام است.

چرایی شدت گرفتن برخوردهای دستگاههای امنیتی و قضایی با سازمان ادوار تحکیم، پرسش "جرس" از مهندس موسوی خوئینی دبیرکل سابق این تشکل است. موسوی خوئینی در پاسخ می گوید: "دور جدید برخورد با اعضای سازمان ادوار تحکیم و دانشجویان، واکنش عصبی کودتاچیان به راهپیمایی بدنه جنبش سبز در روز 13 آبان و انتقام کشی از دانشجویان و جوانانی است که به رغم فشارهای شدید و برخوردهای خشن، کماکان بر آرمان و اصول خود استوار ایستاده اند".

او می افزاید:" این برخوردها نشانه استیصال سرکوبگران در کنترل و مهار جنبش سبز، بعد از ایجاد 5 ماه فضای رعب و وحشت و قتل و جنایت در کشور است.  برای آنها قابل هضم نیست که چگونه با این همه خشونت ورزی، اعضای سازمان ادوار تحکیم بر حمایت از جنبش سبز و رهبران آن "مهدی کروبی و میرحسین موسوی" ایستاده اند. لذا بلافاصله بعد از ملاقات اعضای این سازمان با مهدی کروبی و صدور بیانیه شرکت در مراسم روز 13 آبان، سازمان را مورد تهاجم قرار می دهند و نه تنها تعدادی از شورای مرکزی را دستگیر می کنند، بلکه باب دستگیری روسای شعب استانی این تشکل را باز می کنند".

به گفته موسوی خوئینی، این برخوردها نشان دهنده خلاف واقع بودن گزارش های دولتی از مراسم روز 13 آبان است. آنها برخلاف آنچه از صدا و سیما پخش کردند، به شدت از راهپیمایی غیر دولتی این روز عصبانی و مضطرب و از همین حالا در وحشت مراسم روز 16 آذر به سر می برند.

وی در ادامه این گفتگو، حمایت سازمان ادوار تحکیم از جنبش سبز را بعنوان یکی از عمده ترین دلایل مورد تهاجم قرار گرفتن اعضای آن می داند و می گوید:" نیروهای امنیتی بر این باورند که حمایت سازمان ادوار تحکیم از جنبش سبز می تواند بر تداوم جنبش و تعمیق آن اثرگذار باشد. آنها با آگاهی از پیوند و رابطه ناگسستنی سازمان ادوار تحکیم وحدت با بدنه دانشجویی کشور، نگران هستند که این رابطه به گسترش جنبش سبز منجر شود. آنها نمی خواهند بپذیرند که جنبش سبز، جنبشی فراگیر، گسترده و خودجوش است لذا در توهم کنترل آن از طریق برخورد با فعالان احزاب شناسنامه دار هستند".

موسوی خوئینی به برگزاری تجمعات اعتراض آمیز دانشجویان در دانشگاههای سراسر کشور بعد از بازگشایی در سال تحصیلی جدید اشاره دارد و می گوید: "دستگاههای امنیتی نگران هستند که توده های اجتماعی، که بعلت بسته بودن کانالهای ارتباطی ممکن است در جریان واقعیات حوادث اخیر قرار نگرفته اند، از طریق دانشجویان مطلع شوند و به قطر جنبش بیافزایند، لذا با چنین تحلیلی، فشار به فعالان دانشجویی و سازمان ادوار تحکیم را افزایش داده اند".

به باور موسوی خوئینی، دومین دلیل برخورد با سازمان ادوار تحکیم وحدت، نگرانی از مراسم 16 آذر است. او می گوید: "نیروهای امنیتی برای پیشگیری از برگزاری گسترده مراسم این روز، حمله به فعالان جامعه مدنی را تشدید کرده اند.  حال آنکه تلاش دانشجویان، خودجوش و بصورت شبکه ای انجام می شود و اینگونه دستگیری ها تنها دستاوردش، مصمم کردن جنبش دانشجویی برای پیشبرد و پیگیری مطالبات جنبش سبز است".

موسوی خوئینی می گوید: اگر دستگاههای امنیتی و رهبران کشور از کمترین هوشیاری برخودار باشند در می یابند که این برخوردها، کمکی به حل بحران نمی کند، بلکه روز به روز بحران را عمیق تر خواهد کرد. آنها باید دریابند که حل این بحران نیازمند تامین خواست تاریخی مردم ایران برای داشتن حق تعیین سرنوشت است. پاسخگویی به این مطالبه بحران را خاموش خواهد کرد".

او با ابراز خرسندی نسبت به آزادی علی تاجرنیا از فعالان سابق جنبش دانشجویی و نماینده مجلس ششم، پس از حدود 5 ماه اسارت و مقاومت می گوید:" ما منتظریم تا با آزادی دیگر فعالان سابق دانشجویی همچون داود سلیمانی و خانجانی وهمه زندانیان زمینه  حرکت در جهت حل بحران ایجاد شود."وی تاکید کرد کودتاگران تا رسیدگی به خواسته مردم وآزادی همه زندانیان انتظار سکوت وبی عملی نداشته باشند 

موسوی خوئینی در پاسخ به این سوال که فکر نمی کنید این برخوردها در راستای به تعطیلی کشاندن سازمان ادوار تحکیم وحدت باشد، می گوید:" آنچه علیه این سازمان در جریان است، جدید نیست، سازمان ادوار تحکیم و اعضای آن پیش از این بارها مورد تهاجم واقع شده اند. این برخوردها برای ما تازگی ندارد. این برخوردها هر هدفی را دنبال کند قطعا قادر به تغییر موضع فکری اعضای سازمان نخواهد شد. بستن دفاتر سازمان و پلمپ ساختمان یک حزب، به تعطیلی آن حزب نمی انجامد، بلکه اعضای آن را به جدیت و تلاش مضاعف وا می دارد، همانگونه که تعطیلی ساختمان حزب مشارکت و دستگیری 34 عضو این حزب که تشکیل دهنده ارکان اصلی حزب هستند به تعطیلی مشارکت منجر نشده است. این برخوردها مشارکت را مصمم تر خواهد ساخت همانگونه که در چنین شرایطی نماینده این حزب در انتخابات خانه احزاب ایران به سمت دبیرآن انتخاب شد".

موسوی تصریح می کند:" آنچه موجب به پیش رفتن احزاب می شود، ساختمان و دفاتر آنها نیست بلکه اراده اعضای احزاب است که مسیر حرکتی را تعیین و برنامه های حزب را به جلو می برد".

 
نگراني جهانی از دستگیری اعضای ادوار تحکیم وحدت

بازداشت اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت و بیم اضافه شدن دیگر اعضای این سازمان به فهرست اسرای جنبش سبز، واکنش دو سازمان بین المللی را نیز به دنبال داشته است. "فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه""با صدور اطلاعیه ای نگرانی شديد خود را نسبت به دستگيری و بازداشت چند تن از اعضای سازمان دانش آموختگان ادوار تحکيم وحدت، بر اثر فعاليت های مسالمت آميزشان، اعلام کردند. در این بیانیه تصریح شده است که اين دو سازمان بيم آن دارند که اين افراد مورد شکنجه و بدرفتاری در زندان قرار گيرند.

آنها با برشمردن اسامی بازداشت شدگان، از دولتمردان جمهوری اسلامی خواسته اند که تحت هر شرايطی سلامت جسمانی و روانی فعالان سازمان تحکیم وحدت را تضمين و آنان را هرچه سريعتر بدون هيچ گونه قيد و شرطی آزاد کنند.


اسامی اعضای بازداشت شده سازمان ادوار تحکیم وحدت

بنا بر آخرين گزارش ها، اسامی هشت عضو بازداشت شده سازمان ادوار تحکیم وحدت و عناوین آنها به این شرح اعلام شده است:

احمد زيد آبادي دبيركل
عبدالله مومني سخنگو
حسن اسدي زيد آبادي عضو شوراي مركزي و مسوول كميته حقوق بشر
محمد صادقي عضو شوراي مركزي و مسوول كميته شعب
حجت شريفي عضو سابق شوراي مركزي
نفيسه زارع كهن عضو سابق شوراي سياستگذاري
كوهزاد اسماعيلي مسوول شعبه گيلان
موسي ساكت مسوول شعبه آذربايجان

منبع:جرس