خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها(۷)
عباس منصوران

نوشته ‌پیش روی، بخشی از یک نوشتار تحلیلی است در باره‌ی الیگارش‌ها در ایران، پایگاه مادی ستیز آنها، حضور و نفش سرمایه‌های چند ملیتی و پایگاه ‌اقتصادی و طبقاتی باندهای حکومتی در ایران. ادامه این بررسی، به‌صورت بخش‌های جداگانه، ارائه می‌شوند. در بخش ۶  چگونگی برآورده‌سازی سلاح در جنگ ۸ ساله به‌دست آمریکا و اسرائیل، شکل‌گیری الیگارشی مهدویت و  ساختار نیروهای امنیتی و سرکوب سرمایه را مرور کرددم. در این بخش به یکی از باندهای الیگارش حکومتی پرداخته می‌شود:

 

خانواده رفسنجانی

قیام سیاسی در سال ۱۳۵۷، حجت‌‌الاسلام علی اکبر هاشمی رفسنجانی (بهرمانی) از بساز و بفروشی و از خانواده‌ای خرده کشاورز، به سلطانی رسانید. سرمایه و دارایی بی‌کرانِ خانواده رفسنجانی و جایگاه او در هرم قدرت، ‌پس از خمینی وی را  در عمل برای دو دهه به فرد شماره یک قدرت سیاسی  و اقتصادی باندهای حاکم تبدیل کرد. گذشته از خود وی در جایگاه ریاست جمهوری،‌ ریاست مجلس اسلامی،‌ ریاست مجلس خبرگان، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ووو، افراد خانواده  او نیز در مسئوليت‌‌ها و جایگاه‌های راهبردی بسیار، ‌از جمله در رياست صدا و سيما، فرمانداری کرمان، وزارت نفت، رياست متروی تهران و کارخانجات اتومبيل سازی، استخراج نفت و گاز، شرکت‌های موازی، صادرات و واردات ... این باند را به یکی از باندهای اصلی قدرت و الیگارش حکومتی  تبدیل کرد .

رفسنجانی در سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ در جایگاه نخستِ قدرت اجرایی سرمایه یکه تاز میدان است. خامنه‌ای را که پیش از وی رئیس جمهور بود، پس از مرگ خمینی با یک گواهی شفاهی احمد خمینی در جایگاه ولایت نشانید. ولی فقیه و همقطارانش، با پیش بینی هشیارانه‌ای احمد خمینی را برای همیشه خاموش ساختند. رفسنجانی،‌ با جانشینی خامنه‌‌ای به جای خمینی، خود در سایه، صحنه گردان اصلی بود، و خامنه‌ای که امروزه و بال گردنش شده، تنها مترسکی بماند برای امت.

در نیمه‌ نخست دهه‌ی ۱۳۷۰، رفسنجانی باپشتوانه‌ی تروریسم دولتی و بانک جهانی سرمایه به ریاست باندها در قدرت اجرایی می نشیند. در این برهه، همراه با پیشبرد پروژه‌ی ویرانگری گلوبالیزاسیون درایران، که با نام رمز «سازندگی» کلید خورد، ما‌ٔمورین وزارت اطلاعات را به غرب روانه می‌سازد تا به کمک جارچیان دیروزین خط امام، گراهای لازم برای کشتار چهره‌های سیاسی را بیابند. به‌ کارگزاران و «کارشناسان» که امروزه «سبز پوش»،‌خود را به میخ میر حسین موسوی بسته‌اند تا با پیوند با اهل بیت «یا حسین، میرحسین» گویان، جمهوریت نظام را پاس دارند، وعده داده شده بود تا به پاداش، ‌به داخل کشور بازگشته و «کار» خود را نیز اجازه برای انتشار بگیرند. به آنان گفته شده بود، «سردار» که شما به‌راستی وی «پراگماتیست»‌ می‌نامید و «دوران سازندگی، اینک به کارشناسی شما نیاز دارد!» دیدارهای دو کارگزار امنیتی، «نجاتی» و «نادر صدیقی»، از سوی وزارت اطلاعات با نمایندگان سازمان «اکثریت فدایی»[[1]] در خارج از کشور، در تدارک ترور فعالین و رهبران اپوزیسیون از جمله صادق شرفکندی رهبر حزب دمکرات ایران و همراهانش در برلین و ماجرای خونبار «رستوران میکونوس»،‌ قتل فریدون فرخزاد، غلام کشاورز، ‌عفت قاضی، شاپور بختیار و کتیبه، کاظم رجوی ووو بخشی از این پروژه بود. [[2]]

جناح- باند حاکم در این برهه، به پدر خواندگی رفسنجانی، حراج بزرگترین حوزه‌ گاز و نفت منطقه و واگذاری آنها به «توتال»، «رویال داچ شل»،‌ «استات‌ اویل» (نروژ) را به پیش می‌برد. قرارداد با شرکت‌های بزرگ آمریکایی همانند «هالیبرتون»  که «دیک چنی»، معاون جورج بوش دوم، (رئيس جمهوری سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹)، و  خانم «کاندولیزارایس»، وزیر امور خارجه جمهوریخواهان)  از سهامداران آن بودند، در دوران «رفرم اقتصادی»رفسنجانی انجام گرفت.[3]

«دیک چنی» معاون رئیس جمهور وقت امریکا (تا سال ۲۰۰۸)،‌ زمینه ساز قرارداد «هالیبرتون- اورینتال» بود که سفر وی در سال ۱۳۷۹ به ایران، در زمان ریاست جمهوری خاتمی، مدت‌ها محرمانه باقی ماند. «اورینتال کیش» با سهامداری سرمایه‌های چند ملیتی در برگیرنده‌ی شرکت‌های: آمریکایی، ‌عربستان، امیر نشین‌های خلیج فارس و بخش خصوصی ایرانی وابسته به الیگارش رفسنجانی، کنسرن عظیم دیگری است که دریای نفت و گاز را به هزینه‌ی نیروی کار به‌ روی سرمایه‌ی چند ملیتی گشود. به بهانه جذب سرمایه و سرمایه گذاری، قانون کار باید سلاخی می‌شد. یکی از جمله خدمات حکومت اسلامی به سرمایه‌های جهانی، از پوشش قانون کار بیرون آوردن کارگران به کار گمارده شده در کارگاه های زیر پنج کارگر و سپس زیر ده نفر بود. با این جنایت، افزون بر دو میلیون نفر کارگر همراه با خانوارهایشان از هرگونه پوشش حقوقی، بیمه، ‌ایمنی، کار  و حقوق بردگی به رسمیت شناخته شده‌‌ی مناسبات کار- سرمایه محروم  شدند. این محرومیت‌سازی، از محرومیت میلیون‌ها کارگر پیمانی،‌کارگران مهاجر و آواره‌ی افغانستانی و کارگران فصلی جداست. ضربه‌ی نهایی را دولت «دو خرداد» به گرده کارگران وارد آورد، تا کارگزران سرمایه، «گفتگوی تمدن‌ها» را با «تساهل» و «تسامح» به پیش برند.

الیگارش مهدویون، پس از چهار سال در سال ۱۳۸۴، برای تصاحب  «شرکت اورینتال کیش» از چنگ باند‌های حکومتی رقیب زیر نام بخش خصوصی و به مدیریت «سیروس ناصری» و با رانت‌های لازم به باند‌ حاکم  که به تولید نزدیک شده بود، دندان تیز می‌کند. ناصري، مذاكره كننده ارشد پرونده هسته اي ايران در دوره مسئوليت حسن روحاني و مشاور ويژه وي در دبيرخانه شورايعالي امنيت ملي بود. «شرکت اورینتال کیش»  به بهره برداری از منابع نفت و گازی از جمله میدان های «پایدار غرب» و «پایدار» در مرز ایران و عراق، میدان «فروزان» در مرز آبی با عربستان و میدان‌های ‌"سلمان" و "هنگام" مشترک با قطر رسید. در مردادماه سال 1384، ‌باند مهدویون به رهبری سران سپاه، این حوزه را از چنگ رقیب بیرون کشید.[4]

میدان‌های نفت وگاز

ميادين مشترك گازي ایران در برگیرنده‌ی شش ميدان است كه ميدان «گنبدلي» با 25/13 ميليارد متر مكعب ذخيره گاز درجا در خشكي در مجاورت كشور تركمنستان و پنج ميدان آن در خليج فارس و در کناره ميدان‌های كشورهاي قطر، عربستان، امارات متحده عربي(ابوظبی، دبی، شارجه، عَجمان، ام‌القوین، رأس‌الخیمه، فجیره) قرار دارند.

ميدا‌ن‌های شناخته شده‌ی تا کنونی مشترك نفتي ایران در برگیرنده‌ شامل 13 ميدان است كه پنج ميدان آن در خشكي،‌هم مرز با كشور عراق و هشت میدان آن در خليج فارس در کنار ميدان‌های كشور عربستان و امارات متحده عربي، كويت و قطر قرار دارند.

ميدان «فروزان» با 2309 ميليون بشكه نفت خام درجا با كشور عربستان مشترك و در حال توليد است. ميدان‌های «سلمان»، «مبارك» و «نصرت» نيز به ترتيب با ابوظبي، شارجه و دبي مشترك مي‌باشند. ذخيره نفت خام درجاي ميدان «سلمان» 4073 ميليون بشكه، «مبارك» 128 و نصرت 188 ميليون بشكه برآورد مي‌شود. تمامي میدان‌های بالا در حال توليد هستند.

ميدان «اسفنديار» مشترك با عربستان داراي 532 ميليون بشكه نفت خام درجا و ميدان «آرش» مشترك با كويت داراي 168 ميليون بشكه نفت خام نيز در اکنون در مرحله پیشابهره‌برداری.

پنج ميدان خشكي «دهلران»، «پايدار غرب»، «نفت شهر»، «يادآوران» و «آزادگان» با كشور عراق مشترك‌اند كه ميدان «دهلران»، «پايدار غرب» و «نفت شهر» در حال توليد بوده و 2 ميدان «يادآوران» و «آزادگان» نيز در مراحل  گسترش قرار دارند. نفت خام درجاي ميدان نفتي«دهلران» 3693 ميليون بشكه، «پايدار» غرب 1956 ميليون بشكه، «نفت شهر» 692 ، «يادآوران» 6361 و «آزادگان» نيز 5800 ميليون بشكه برآورد مي‌شود.

مهم‌ترين ميدان گازي دريائي ایران، میدان گازی «پارس جنوبي» است كه با كشور قطر مشترك بوده و داراي 13130 ميليارد متر مكعب گاز درجا، ميدان سلمان (سازند گازي خوف) مشترك با ابوظبي است كه 5/183 ميليون متر مكعب گاز درجا، ميدان دريائي مبارك (سازند گازي ياماما) با گاز درجاي 6/14 ميليارد مترمكعب مشترك با شارجه است و ميادين گازي هنگام و بي فارسي که با عمان و عربستان مشترك بوده كه به ترتيب وسعت.4/22 و 2/249 ميليارد متر مكعب گاز درجاي آنان گزارش شده است.

 ميدان گازي در بخش  ايران در بندر عسلویه،  در ۲۷۰ کیلومتری بوشهر قرار دارد و از بزرگترنی حوزه‌های گازی جهان است. پهنه‌ی این میدان، افزون بر 3700 كيلومتر مربع در ایران و نزدیک به 6000 كيلومتر مربع در بخش قطر است. بنا به بررسی‌های انجام شده،  ميزان گاز در بخش مربوط به ايران بيش از بخش مربوط به قطر مي‌باشد. گنجایش بخش ايران در ميدان گازي پارس جنوبي ، 8/11 ميليارد تن معادل نفت خام 130/13 تريليون مترمكعب است كه معادل 8 درصد كل ذخاير گاز جهان و نزدیک به ۵۰ درصد ذخاير گازي شناخته شده‌ی ایران را تشكيل مي‌دهد.[[5]]

در سال ۱۳۶۵ جمهوری اسلامی خبر کشف این میدان را در رسانه های خود جشن گرفت. نیروی کار کارگران از همان سال روستای تنگدست و گمنام عسلویه را به بزرگترین میدان گازی جهان دگرگون ساخت. در سال ۱۳۷۱ بهره برداری از این میدان در آغاز با شرکت توتال فرانسه آغاز می‌شود.

به گزارش شركت نفتي توتال، ميزان سود خالص آفریده شده از استمثار نیروی کار، در سال ۲۰۰۵ ميلادي، با ۱۳ درصد رشد نسبت به سال پیش از آن به بيش از ۲۷/۱۲ ميليارد يورو رسيده است.
كارشناسان انرژي فرانسه نيز پيش‌تر سود خالص شركت را بيش از
۳۴/۱۲ ميليارد يورو پيش بيني كرده بودند.
ميزان سود شركت توتال فرانسه طي سه ماه پاياني سال ۲۰۰۴ نيز با
۱۶ درصد رشد به بيش از ۵./۳ ميليارد يورو رسيده است.
ميزان ذخاير نفتي شركت توتال فرانسه نيز تا پايان سال
۲۰۰۵ ميلادي به بيش از ۲۰ ميليارد بشكه رسيد كه اين رقم  برابر با ۲۰ سال توليد نفت اين شركت است.
بخش اكتشاف و استخراج شركت توتال، به هزینه بردگی نیروی کار، نيز در اين مدت با رشد فزاينده‌اي همراه بوده است.
ميزان درآمدهاي اين بخش در اين مدت با
۴۳ درصد رشد به بيش از ۴/۱۸ ميليارد يورو رسيد.[[6] ]

شرکت نفتي توتال فرانسه در سال 2008 ميلادي موفق به کسب سود بي سابقه چهارده ميليارد و پانصد  ميليون يورو شد.

 "غلامحسين نوذري" وزير وقت نفت ايران در بازديد از غرفه‌ی شرکت نفت توتال فرانسه در چهاردهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي که اوايل ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۸ -چند هفته پیش از اعتراض‌های باشکوه سراسری خرداد- در تهران برگزار شد، از استمرار همکاري با شرکت نفت توتال فرانسه در طرح هاي صنعت نفت خبر داد و تاکيد کرد، همکاري ايران و توتال فرانسه استمرار خواهد داشت. [[7]]

ادامه دارد

عباس منصوران

a.mansouran@gmail.com



[1]  کتاب «ترکیب بمب و ایدئولوژی»، کشتار در برلین صص۹۷-۷۷، عباس منصوران، نشر آلفابت ماکسیما، سوید، ۲۰۰۷. «از آن سال‌ها و سال های دیگر»، ترور در میکونوس،‌صص ۵۰۵، حمزه فراهتی، چاپ فروغ، آلمان، کلن،  پاییز ۱۳۸۵.

[2]  گزارش این قتل‌ها را در  کتاب «ترکیب بمب و ایدئولوژی»، کشتار در برلین صص۹۷-۷۷، عباس منصوران، نشر آلفابت ماکسیما، سوید، ۲۰۰۷، می یابید.

نام شماری دیگری از قربانیان در خارج از کشور: رضا  مظلومان )کورش  آريا  منش)  , س . ميثاقی  , بيژن  فاضلي،  م . ع . حسين  پور،  ا . ذوالانوار،  ا . رحيمی  طالقاني،  ع . مرادي،  ا . مرادی  طالبي،  م . اهري،  م . بای  احمدي،  حاج  بلوچ  خان،  ک . منصور  مقدم،   ،  س . يزدان  پناه،  محمد  حسين ارباب  کاظمي،  حامد  منفرد،  محمد  قادري،  آزادفر،  طاما  کرمانج،  غفورحمزه  اي،  علی  اکبر  قربانی،  عباس  عاقلی زاده،  دلاوير،  هيبت  ناروئي،  حميد  عزيزمرادي،  بهروز  شاهوردی  لو،  فرزانه  احمد  حامد،  محمد  حسن  منصوري،  علی اکبر  ناصر  مرجانابي،  منصور  اميني،  فاضل  رسولي،  سيروس  الهي،  محمد  حسين  نقدي،  م . کاشف  پور،  ا . قاضي،  م .  بهمن  جوادی  -  ،  م . حسن  پور،  صديق  کمانگر   ،  ن . رفيع  زاده،  س . سليمانپور،  ک . منصور  نخعي،  غلام  کشاورز،

مقدم  , اکبر  محمدی   (  خلبان  سابق  رفسنجانی  که  در  سال   ١٩٨٧  در  هامبورگ  ترور  شد)   و  .....

فلاحيان  , وزير  اطلاعات  و  امنيت   حکومت اسلامی در این دوره،  در   ٣٠  اگوست   ١٩٩٢  در  يک  مصاحبه  تلويزيونی  گفت :

"ما  رد  پای  آنها (مخالفين  رژيم) را  در  خارج  نيز  تعقيب  می  کنيم . ما  آنها  را  تحت  نظر  داريم  و  سال  گذشته  موفق  شديم

که  ضربه  های  سنگينی  به  اعضای  برجسته  آنها  بزنيم" 

فلاحيان  در  باره  کشتارمخالفان  حکومت  اسلامی  در  برلين  گفت  , اين  " نتيجه  منطقی  اقدامات  متقابل  عليه  مخالفان  رژيم

ايران  , بويژه  حزب  دموکرات  کردستان  ايران  است.» 

روح  الله  حسينيان ,  رييس  مرکز  اسناد  انقلاب  اسلامی، از ایدئولوگ‌های ترور و مشاورین کنونی احمدی نژاد  در پشتیبانی از سعید امام (  اسلامی)، طراح  و  مجری  برخی از  کشتارها  در  داخل  و  خارج  کشور , در  مدرسه  حقانی  گفت :

" شايد  صدها  عمليات  برون  مرزی  ....خيلی  عمليات  داشت  و  اعتقادش  همين  بود ...."

[3] خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)،  12/3/1388 http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId= 523126 

[4]  به گزارش همان منبع ۳، «زنگنه در ادامه سخنان خود ادعا کرده است که اين پروژه در مردادماه سال 1384 با  31درصد پيشرفت فيزيکي به دولت نهم تحويل داده شد.»

[5] http://www.irche.com /سایت مهندسین شیمی ایران

[6] http://www.hamshahrionline.ir/hamnews/1384/841201/world/econw.htm

[7]  ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی.

http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=497288

منبع:پژواک ایران


عباس منصوران

فهرست مطالب عباس منصوران در سایت پژواک ایران 

*فراخوان دفتر روابط بین‌الملل حزب کمونیست ایران برای پشتیبانی از جنبش جاری در ایران  از خیزش ستمدیدگان برای نان، ‌کار،‌ آزادی! پشتیبانی کنیم [2022 May] 
*اورآسیا، دکترین دوگین و نئوتزاریسم پوتینی در جبهه‌ی اکراین  [2022 Mar] 
* جنبش آموزگاران و فرهنگیان و دانش آموزان، یک برآمد صنفی صِرف نیست  [2022 Jan] 
*از شوراگرایی تا شورا و اشاره به یک آسیب شناسی   [2021 Sep] 
*طرح امنیتی «پایپینگ» برای مهار اعتصاب سراسری کارگران  [2021 Jul] 
*در محکومیت اخلال در محاکمه‌ی یکی از عاملین کشتار ونسل کشی در ایران  [2021 Jul] 
* بخوان به نام کمون! به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد کمون پاریس!   [2021 Mar] 
* جعل تاریخ و جعل ماهیت و اهداف سیاهکل در خدمت نئولیبرالیسم   [2021 Mar] 
*از ناسیونالیسم تا دولت های شب پا تبیین ریشه های بحران از نگاه انحلال طلبان در رهبری خودبرگزیده ی کومه له  [2021 Mar] 
*مهدی کوهستانی نژاد بازهم ورودی دیگردر آلوده سازی جنبش کارگری و برآمد سیاهکل در ایران  زیر نام « تاثیر جنبش کارگری بر جنبش سیاهکل...»(۲) [2021 Feb] 
*مهدی کوهستانی نژاد بازهم ورودی دیگردر آلوده سازی جنبش کارگری و برآمد سیاهکل زیر نام « تاثیر جنبش کارگری بر جنبش سیاهکل...»(1) [2021 Jan] 
*هوشنگ عیسی بیگلو‌، نماد آزادیخواهی، مقاومت و منش انسانی   [2015 Jan] 
*اکراین جبهه اروپایی رویارویی دو بلوک سرمایه داری جهانی  [2014 Mar] 
*«غریبه ای به نام کتاب»  [2014 Feb] 
*بحران سازی هایی که هنوز هم نادیده گرفته می شوند  [2014 Feb] 
*بیعت در وحدت، در لانه ی کرکس ها  [2014 Jan] 
*لغو«اعدام» یا توهم زایی لغو  [2013 Dec] 
*آگاهی طبقاتی  [2013 Dec] 
*رفیق صدیقه حائری،زنی از گردان انقلاب   [2013 Dec] 
*حافظه تاریخی، آگاهی تاریخی  [2013 Dec] 
*حافظه تاریخی، آگاهی تاریخی (۲)  [2013 Nov] 
*حافظه تاریخی، آگاهی تاریخی (۱)  [2013 Nov] 
*«خدایان نجاتم نمی‌دادند» (۱) حکومت ایران،‌ قاتل مجاهدین [2013 Sep] 
*استبداد حاکم بر سازمان مجاهدین  [2013 Jun] 
*تناقض‌های حکومت باندها و بمب‌ موعود عجله ‌فرجه  [2013 Jun] 
*اتحادیه های سنتی، بستری برای رفرمیسم  [2013 Mar] 
*اقدام مستقیم کارگران، گامی به‌سوی پالایش جنبش کارگری  [2013 Mar] 
* هوشنگ عیسی بیگلو‌، نماد آزادیخواهی، مقاومت و منش انسانی  [2013 Feb] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (6)  [2012 Dec] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (5)  [2012 Dec] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (۴)   [2012 Nov] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (۳)  [2012 Nov] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۸)  [2012 Nov] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (2)  [2012 Nov] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (۱)  [2012 Nov] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری(۱۷)  [2012 Nov] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۶)  [2012 Nov] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۵)  [2012 Oct] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (14)  [2012 Oct] 
*آب را گل بکنید! علیه تریبونال دادخواهی   [2012 Sep] 
*«ایدئولوژی آلمانی»[1]،دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۹)  [2012 Aug] 
*«ایدئولوژی آلمانی»[1]،دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۶)  [2012 Jun] 
*پایان دوران کیمیایی تشکل های کارگری و ضرورت سازمان یابی‌های نوین  [2012 May] 
*دوران کیمیایی تشکل های کارگری و ضرورت سازمان یابی‌های نوین ضرورت روی کرد طبقاتی پرولتاریا به سیاست (بخش دوم) [2012 May] 
*دوران کیمیایی تشکل های کارگری و ضرورت سازمان یابی‌های نوین  [2012 Apr] 
*آلترناتیوِ بازتولید فرهنگی استبداد شرقی و تقویم برهنگی ها  [2012 Apr] 
*«ایدئولوژی آلمانی»[1]، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۶)  [2012 Apr] 
*«ایدئولوژی آلمانی»، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی  [2012 Mar] 
*«ایدئولوژی آلمانی» ، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۴)  [2012 Feb] 
*حکومت یا دولت؟ هیاهوی انتخابات حکومتی تحریم، روی دیگر سکه‌ی ترمیم و شرکت  [2012 Feb] 
*«ایدئولوژی آلمانی» ، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۳)  [2012 Feb] 
*نظام بحران، بحران تحریم، بحران تغییر  [2012 Jan] 
*«ایدئولوژی آلمانی»، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۲)  [2012 Jan] 
*در بیان کرکس ها و فداییان!  [2012 Jan] 
*«ایدئولوژی آلمانی»، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۱)  [2012 Jan] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۳)  [2012 Jan] 
*آدونیس های زمینی، چکامه سرایان سوریه  [2011 Dec] 
*پرستو در باد، روایتی از مبارزه، عشق و بازنگری بینش چریکی  [2011 Nov] 
*گزارشی از مرگ کارگر گمنامی که در ۲۲ تیر ۱۳۷۸ به دست جنایت‌کاران جمهوری اسلامی کشته شد  [2011 Nov] 
*چشم‌انداز تغییر نظام در ایران و مداخله‌ی خارجی  [2011 Nov] 
*بحران فراگیر سرمایه‌ نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۱)  [2011 Oct] 
*بازگشایی مدارس و آموزشگاه‌ها  [2011 Sep] 
*بحران فراگیر سرمایه‌ نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۰)  [2011 Sep] 
*بحران فراگیر سرمایه، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۹)  [2011 Aug] 
*یونان به چند پول می ارزد؟! بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۷) [2011 Jun] 
* جنایت کشتار در اردوگاه اشرف، جنایت علیه بشریت است  [2011 Apr] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۷)  [2011 Mar] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه داری (۶)  [2011 Mar] 
*اعتصاب سراسری کارگران، تنها سلاح در برابر نسل کشی  [2011 Mar] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه داری   [2011 Mar] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه داری (۴)  [2011 Feb] 
*بحران فراگیر سرمایه‌ با خوانش مارکس (۳)  [2011 Jan] 
*بحران فراگیر سرمایه‌ با خوانش مارکس (۲)  [2011 Jan] 
*بحران ساختاری سرمایه‌ با خوانش مارکس (۱)  [2010 Dec] 
*یادِ بسیارانِ اسیر  [2010 Dec] 
*قتل‌های حکومتی و حکومت قاتل‌ها  [2010 Dec] 
*براي كشورما نمي‌شود خط فقر تعريف كرد   [2010 Nov] 
*از شهلا جاهد باید دفاع کرد  [2010 Nov] 
*کابوس نئوفاشیسم، ناسیونال مهدویسم  [2010 Aug] 
*دکترین شوک یا فاشیسم اقتصادی میلتون فریدمن (۱)  [2010 Aug] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۱۰)  [2010 Jul] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۹)  [2010 Jul] 
*نظریه‌پرداز دکترین شوک و اقتصاد فاشیستی و راز ظهور یک زبان شناس (۴) اکبر گنجی از قلم طلایی کرملین تا جایزه بنیاد فریدمن [2010 Jun] 
*نظریه‌پرداز دکترین شوک و اقتصاد فاشیستی و راز ظهور یک زبان شناس (۳)  [2010 Jun] 
*جایزه‌ی نظریه‌پرداز دکترین شوک و اقتصاد فاشیستی و راز ظهور یک زبان شناس (2) اکبر گنجی از قلم طلایی کرملین تا جایزه بنیاد فریدمن  [2010 May] 
*جایزه‌ی نظریه‌پرداز دکترین شوک و اقتصاد فاشیستی و راز ظهور یک زبان شناس (۱) اکبر گنجی از قلم طلایی کرملین تا جایزه بنیاد فریدمن [2010 May] 
*نان و خون نه!‌ نان و گل سرخ!  [2010 May] 
*ضرورت سازمان‌یابی شوراهای بیکاران  [2010 Apr] 
*منافات حقوق بشر با حقوق انسان  [2010 Apr] 
*پیمان شوم و «روحانیت کمپرادور»  [2010 Mar] 
*تعیین حداقل دستمزد،‌ چالش شديد کار و سرمایه  [2010 Mar] 
*پیامی بر پیکر علی کروبی، با امضا کبود ومُهر ولایت  [2010 Feb] 
*برای کار ، نان و آزادی  [2010 Feb] 
*بودجه بحرانی و بحران زای حکومت نظامی ۸۹  [2010 Feb] 
*یاد سازمانده اعتصابات و جنبش شورایی نفتگران گرامی‌باد  [2010 Feb] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها  [2010 Jan] 
*همصدایی هراسناکان قیام  [2010 Jan] 
*طبقه کارگر ایران، در سالی که گذشت  [2010 Jan] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها  [2009 Dec] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها(۷)  [2009 Dec] 
*۱۶ آذر، پیوستار اعتراض‌ و جنبش در پیوند  [2009 Dec] 
*قطعنامه چهارم شوراى حكام آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و روانپریشی الیگارش‌مهدویون  [2009 Dec] 
*بحران حاکم و حاکمیت بحران   [2009 Nov] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۶)  [2009 Nov] 
*هدف فوری و استقلال طبقاتی کارگران  [2009 Nov] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۵)  [2009 Oct] 
*نشست وین گام دیگری در مرداب مشروعیت بخشی   [2009 Oct] 
*انرژی هسته‌ای، چماق ارتجاعی!  [2009 Oct] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۴)  [2009 Oct] 
*پیرامون شعارها  [2009 Sep] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۳)  [2009 Sep] 
*«سبد» سرکوب و راه‌کار حاکمیت کودتا  [2009 Sep] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۲)  [2009 Aug] 
*«نه زیستن، ‌نه مرگ»، «دوزخ روی زمین» و گزمه‌گان دوزخ  [2009 Aug] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها  [2009 Aug] 
*شکاف مرگ آور و کودتای باندهای حکومتی در برابر قیام حکومت شوندگان   [2009 Jun] 
*انتخاب متجاوز  [2009 May] 
*ایدئولوژی کشتار و تروریسم در غزه  [2009 Jan] 
*طرح موازی یک موضوع یا پنهان‌داشتن منبع و مرجع اشاره‌ای‌ به مقاله‌ «باور به معاد: ایمان به شکنجه» و کتاب «دوزخ روی زمین» [2008 Dec] 
*آسیب‌شناسی «هشدار» زرافشان  [2008 Nov] 
*محمود درویش قلب بیدار فلسطین   [2008 Aug] 
*این امیرحسین فطانت همان شکارچی دانشیان و گلسرخی‌ست؟  [2008 Jan]