PEZHVAKEIRAN.COM خطر چپ روی بیشتر از راست روی است!
 

خطر چپ روی بیشتر از راست روی است!
محمد هادی

اگر داشتن تعادل وبرقراری بالانس و چپ و راست نزدن در امورات زندگی عادی، عملی سخت و مشکل باشد ناگفته روشن است که رعایت آن در فعالیت و مبارزات سیاسی آنهم در جامعه پیچیده ای مانند ایران و در برابر رژیم هف خط و خونریز آخوندها کاری است کارستان و طاقت فرسا!

در رابطه با عنوان این نوشته باید گفت که زیان بیشتر چپ روی بهیچ وجه عذر موجه ای برای راست روی نیست. اگر در مقایسه با چپ روی، زیان راست روی کمتر است با این وجود انتخاب احسن و بهتر کماکان داشتن تعادل و اجتناب از راست روی و چپ روی است که امری بس مشکل و دشوار میباشد سختی حفظ تعادل در این است که برای برقراری آن بایستی همواره با دقّت مراقب تغیر فاکتورها و عوامل موثر در مسائل بود و-برخلاف چپ روی و راست روی-نیازمند هوشیاری و نظارت دائمی است. در اینجا بایستی به تفاوت مفاهیم "تعادل و تناسب" با کلمات بد جا افتاده " میانه روی" و مشتقات آن در مسائل سیاسی توجه داشت "میانه روی" در فرهنگ سیاسی ایران بار منفی یافته و گاهاً بعنوان دشنام سیاسی بکار میروند!

در ارتباط با جنبش آزادیخواهانه مردم ایران در مقایسه با عوارض زیانبخش چپ روی و راست روی بیشتر باید نگران چپ روی در جنبش بود زیرا خطر چپ روی اغلب بیشتر از راست روی است چپ روی بنا بظاهر رادیکال و سازش ناپذیرش میتواند از جاذبه بیشتری برخوردار باشد که اتفاقاً همین دلربایی چپ روی، پتانسیل و عوارض منفی آنرا بیشتر میکند. در مقام مقایسه راست روها و محافظه کار ها واقع گرا تر و عینی تر از چپ رو ها به جهان خارج نگاه میکنند. آنها حداقل واقعیت وضع موجود را می بینند و بر مبنای مادی و عینی جامعه در قبال پتانسیل تغییرات آن موضع میگیرند در حالیکه چپ رو ها بیشتر با عدم توجه به واقعیت و بر اساس رویا و اتوپیا مواضع چپ روانه و رادیکال میگیرند! گویی چپ روها از راست روها -بر خلاف ظاهر- ایده آلیست تر و ذهنی گرا ترند! هر چند علیرغم کم خطر تر بودن راست روی از چپ روی، کماکان سیاست درست، اجتناب از راست روی و چپ روی، متضمن بیشترین ثمرات میباشد!

از جمله موضوعاتی که به لحاظ عدم رعایت عنصر زمان و عوامل ذهنی مرتبت برآن میتواند بعنوان نمونه در کادر مسائل چپ روانه مورد اشاره قرار گیرد بحث پیرامون کمبود رهبری و نبود چهره ای رادیکال در راس جنبش انقلابی و ضرورت تکمیل شعار مرگ بر خامنه ای با پسوند دورد بر . . . میباشد! در این رابطه معلوم نیست که چقدراینگونه مسائل متاثر از الگوی قیام بهمن و یا دیگر تجارب تاریخی اند در حالیکه هر حرکت بزرگ و عظیم اجتماعی با تغییر نسلهای شرکت کننده-بعنوان نیروی محرکه و موتور آن-ضمن بهره گیری از تجارب تاریخی گذشته، در بطن خود مولّد تجارب خاص خود میباشند علاوه بر این شاید حتّی بتوان گفت که هر نسلی علاوه بر تجارب خاص خود، احتمالاً اشتباهات خاص خود را نیز دارد! ضمن آنکه هیچ نسلی بی نیاز از تجارب نسل های ماقبل خود نیست!

طرح ضرورت دعوت جنبش بسوی معرفی و تثبیت رهبری رادیکال و انقلابی در حالی است که این مسئله چندان خیال بزرگترین نیروهای اپوزیسیون را بخود مشغول و نگران نکرده است سازمانهایی که طبیعتاً میبایستی بهترین کاندید برای معرفی رهبری مورد نظر باشند! آنچه که اکنون در روند پیشرفت جنبش تعیین کننده  به نظر میرسد قبل از هر چیز استمرار و دوام خیزشهای مردمی-علیرغم سرکوب وحشیانه رژیم-است این امر حتّی بطور مقطعی بر تعمیق و رادیکالیزه شدن جنبش ودادن شعار درود بر. . . تقدّم و ارجعیت دارد! در برابر ضعف روز افزون و چند پاره گی رژیم، جنبش آزادیخواهانه مردم ایران-حتی در نبود شعار درود بر . . .-از چنان استحکام درونی و نیروی سرشار از شور و شعور و فداکاری برخوردار است که جای هر گونه چانه زنی و بند بست در بالا را بمقدار بسیار زیادی بسته است! بعبارت دیگر جنبش در بستر استمرار و تداوم شکاف در بدنه رژیم از چنان بالندگی برخوردار است که بعید است تا نیل به اهداف خود، به کسی اجازه موج سواری و انقلاب دزدی بدهد و این بزرگترین بیمه نامه جنبش است نه لزوماً شعار زودرس درود بر . . . . ! معرفی و رو کردن کارت رهبری برگ برنده ای است که در صورت مهیا بودن شرایط ذهنی و عینی، برایی و مسئله حل کن میباشد در غیر اینصورت ای بسا مسئله ساز شده و بجای متحد نمودن صفوف مردم،  تفرقه و پراکندگی ایجاد کند.  

با توجه به این دلایل است که نباید از  حضور عناصر اصلاح طلب در این مرحله از جنبش نگران بود و یا برداشت های مختلف از اسلام در سطح نیروها را طوری مطرح نمود که گویا در ایران جنگ داخلی مسلمانان در جریان است و بیم آن میرود که مانند حوادث صدر اسلام مثلاً حکومت بنی امیه برود و حکومت بنی عباس بیاید! بدور از این نوع  قیاسهای مع الفارق در صحنه سیاسی ایران، حضور اصلاح طلبان در این مرحله از اعتلای جنبش تیغ رژیم را کُند و سرعت گسترش جنبش را بیشتر میکند. مهم این است که در وضعیت فعلی زمان بسود جنبش و بزیان آخوندها در حرکت میباشد و رژیم در چنان بن بستی قرار دارد که توان پاسخگویی به کم ترین  بسته های پیشنهادی اصلاح طالبان را ندارد و هر نوع عقب نشینی برایش رشته ای از عقب نشینی های بعدی را-تا سرازیری قبر- بدنبال خواهد داشت! جنبش آزادیخواهانه مردم ایران برخلاف سطح گسترده-ولی کم عمق قیام بهمن-از چنان ژرفا و درایتی برخوردار و در رابطه با خواسته های خود چنان مصمم است که اگر ورق تحولات از هر طرف و تحت زعامت هرکه بچرخد تا نیل به اهداف خود از پای نخواهد نشست اگر از قلب تحولات آینده فقط برگزاری یک انتخابات-با مینی موم آزادی ها-حاصل گردد با اتکاء و پشتیبانی نسل جوان و تشنه آزادی، بیشک آینده از آن نیروهای آزاده و دموکرات خواهد بود!
 

                                                               محمّد هادی-آمریکا

                                              

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب محمد هادی  در سایت پژواک ایران 

*مصداقی و یغمایی در آینۀ نامه ها! نکاتی پیرامون افشاگری های مصداقی و یغمایی علیه مجاهدین و شورا! [2013 Jul] 
*بچه هایِ اعماق! عمدتاً مردم آزار!   [2013 May] 
*مصداقی، مُبصر کلاس اپوزیسیون! نگاهی به نامۀ سرگشادۀ مصداقی به رجوی! [2013 May] 
*قایم موشک بازی در سایتها! نگاهی به سوء استفاده از اسامی مستعار در سایتها! [2013 Apr] 
* انتخابات، واقعیت ها و شک ها و تردید ها!  [2013 Apr] 
*زن در قفسِ نامرئی مرد!  [2013 Mar] 
*اصلاح طلبانِ اصلاحِ ناپذیر!  [2012 Dec] 
* انتقاد تنها بخشی از مبارزه است نه تمامی آن!  [2012 Dec] 
*مردم و رژیم، هر دو در تبِ انتظار!  [2012 Jul] 
*اطاقِ انتظارِ عزرائیل!  [2012 May] 
*کلمات رکیک در نوشتجات! تاملی در باب ضرورت استفاده از کلمات رکیک ! [2011 Dec] 
*سکولاریسم در جنوب شهر! جدایی کاملِ لات و لوت ها از سیاست! [2011 Nov] 
*بن بست یا پیچِ خطرناکِ مبارزه! وضعیت امروزِ مجاهدین در شهر اشرف لزوماً نتیجۀ اشتباهات دیروز آنها نیست! [2011 Nov] 
*آزادیِ آسان، عدالتِ سخت! اگر آزادی کاری به عدالت نداشته باشد از هفت دولت آزاد است! [2011 Oct] 
*هر مسافر به "ایران خودش" سفر میکند!  نگاهی به دیده ها و شنیده های مسافران ایرانیان مقیم خارج به ایران!  [2011 Sep] 
*چارۀِ پُر چانهِ گی در جلسات!   [2011 Jun] 
*مبارزه بمثابۀ مهمترین مسئلۀ زندگی! نگاهی به تفاوت مبارزه در نزد مجاهدین و سایرین! [2011 May] 
*سانسور زندگی سخایی در مراسم خاکسپاری!  [2011 May] 
* آخرین مجهول معادلۀ سرنگونی!  [2010 Dec] 
*ارتباط آلترناتیو و رهبری با نحوه سرنگونی!  [2010 Oct] 
*دردهای بی درمان رژیم و اتمام داروهای مُسکن!  [2010 Jun] 
*خورشت قیمه و خداشناسی آخوندی! نمونه هایی از نگاه شکم پرستانه و شهوت آلود آخوندها به جهان هستی و اجتماعی! [2010 May] 
*توقع واقعبیانه از جنبش سبز و سرخ و سپید!  [2010 May] 
*جنازه جهان قشقایی و لاشخورهای رژیم!  [2010 Apr] 
*جنبش داخل و ایرانیان خارج از کشور  [2010 Mar] 
*ماراتُن مبارزه و مفسّران عجول!  [2010 Feb] 
*معمّای رهبری در جنبش! نقطه ضعفی که بطور مقطعی نوعی نقطه قوت است! [2010 Jan] 
*خطر چپ روی بیشتر از راست روی است!  [2010 Jan] 
*توصیه به مبارزه مسالمت آمیز بمنظور حفظ رژیم!  [2010 Jan] 
*حساسیّت برخورد با موقعیت و مواضع موسوی موسوی را بایستی در متن منافع کل جنبش ارزیابی نمود! [2010 Jan] 
*هنگامیکه اسماعیل ابراهیم را به قربانگاه میبرد! نگاهی به مقالات و مواضع اخیر اسماعیل وفا یغمایی [2009 Nov] 
*بدلیل بی آبرویی آخوندها، در تظاهرات نیویورک از هیئت سینه زنان رژیم خبری نبود!  [2009 Sep] 
*رژیم در رفع مسئولیت از مجاهدین  در شروع مبارزه مسلحانه! [2009 Sep] 
*تحملِ تجاوز در راه آزادی  [2009 Aug] 
*«جمهوری ایرانی« پادزهر «جمهوری اسلامی» سبز فقط بهانه است! کل نظام نشانه است! [2009 Aug] 
*تحریم انتخابات، حفظِ حرمتِ نفس و اخلاق انسانی است!  [2009 Jun] 
*سوگنامۀ تسلیم طلبی! نگاهی به مصاحبۀ مرتضی مردیها، تئوریسین اصلاح طلبان! [2009 Mar] 
*خاتمی تُفِ سر بالای رژیم!  [2009 Feb] 
*کشفِ حقایق در شکنجه گاه اوین!  [2008 Dec] 
*برقِ پیروزی اوباما عبای آخوندها را خواهد گرفت!  [2008 Nov] 
*از نگرانی تا نصحیت و سرزنش مجاهدین!  نگاهی به برخی موضعگیری ها در رابطه با موقعیت قرارگاهِ مجاهدین در عراق!  [2008 Oct] 
*اکبر«گنجی» برای خودیها و«رنجی» برای بقیه!  [2008 Oct] 
*نگاهی طنزآلود به لابلای بحث ها و جلسات!  [2008 Oct] 
*مبارزۀ خوب! ايدئولوژی بد!  [2008 Jun]