PEZHVAKEIRAN.COM در سوگ استادم شجاع‌الدین شفا
 

در سوگ استادم شجاع‌الدین شفا
استاد شجاع الدین شفا، پدر حرکت روشنگری عصر کنونی ایران رخت از جهان بر کِند و به جاودانگی پیوست  

هوشنگ معین زاده

 استاد شجاع الدین شفا، ادیب نامدار، مترجم سرشناس، پژوهشگر فرزانۀ ایران، پدر حرکت روشنگری عصر کنونی کشورمان بود. فرزانۀ شجاعی که در یکی از تاریکترین ادوار تاریخ ایران مشعل خردورزی را بر افروخت و با تکیه بر فرهنگ شکوهمند ایران، نبرد گسترده ای را با تاریک اندیشانی که سرنوشت کشور و ملت ما را به دست گرفته اند آغاز کرد.

     شجاع الدین شفا تا پیش از بهمن ماه سال 1357 تمام توان و همت خود را صرف خدمت به فرهنگ و ادبیات ایران کرد. زمانی هم که حکومت مذهبی در ایران برپا شد، با دور اندیشی و آشنایی به تاریخ سرزمینمان، با نوشتن کتاب« ایران در چهار راه سرنوشت» که آن را« نامه ای سرگشاده به همه فرزندان ایران» نامید. آیندۀ تاریک کشور و ملت ایران را به تصویر کشید و به رویارویی با حکومت جهل و خرافات حاکم بر ایران برخاست. و در این راه تا آخرین روزهای عمر خود که به بستر بیماری افتاد، از پا ننشست.

     آثار ارزشمندی که استاد از دست رفتۀ ما در طول سی سال گذشته ارمغان هم میهنان خود کرده، نشان دهندۀ این واقعیت است که در طول تاریخ 1400 ساله ایران کمتر فرزانه ای به این وسعت و گستردگی با جهل و خرافات به مبارزه پرداخته است. مبارزه ای که بیش از هزار و دویست سال پیش در اوج اقتدار حکومت دینی عباسی به همت بزرگمرد تاریخ ایران روزبه پسر دادویه (ابن مقفع) آغاز گردید و در دوران ما با سلطۀ حکومت دینی جمهوری اسلامی به همت بزرگمرد دیگر ایران، شجاع الدین شفا و همفکرانش با شدت و وسعت بیشتر ادامه پیدا کرد.

     از عجایب روزگار این که روزبه پسر داودیه در اوج اقتدار حکومت دینی عباسیان، با برگرداندن آثار پیش از اسلام ایران به زبان عرب، و نمایاندن گرانقدری فرهنگ و اندیشه های ایرانی، مبارزه خود را با حکومت اشغالگر روزگار خود آغاز کرد و در این زمان نیز در اوج اقتدار حکومت دینی آخوندها، شجاع الدین شفا با برگردان نوشته های پس از اسلام به فارسی، پرچمداری همان حرکت را بر عهده گرفت و به مبارزه با حکومت آخوندهای اشغالگر امروز ایران پرداخت.

     مبارزه ای که هدف از آن، نخست آگاهی دادن به فرزندان ایرانزمین بود تا بدانند، راه و روش هزار و چهار صد سال پیش اسلام اعراب با روند زندگی امروزۀ آنان در هزارۀ سوم میلادی و در عصر تمدن نوین جهانی سازگاری ندارد. دیگر این که به آخوندهای ایرانی نیز بفهماند و بقبولاند که زمان، دیگر زمان دین بازی و دین سالاری و حکومت های دینی قرون وسطایی نیست. دوران دکانداری دینی و بهره برداری از ایمان مردم نیز سپری شده است.

       دریغ و دردا! که استاد شجاع الدین شفا، هنوز سخن ها برای گفتن، رازها برای گشودن و رهنمودها برای نوشتن و پراکندن داشت که فرصت نیافت تا همۀ این اندوخته های عمر پر بارش را ارمغان فرزندان سرزمین خود کند. فرزندان سرزمینی که به قدر جان خود، آنها را دوست می داشت.

     افسوس! که او نیز از دست رفت! و نماند تا ثمرۀ بذرهای خرد و خردمندی را که در میان هم میهنانش پراکنده بود ببیند، و شاهد آزادی ملت خود از سلطۀ حکومت دینی باشد.

     بی شک تلاش های سرسختانه ای که استاد برای بیداری و آگاهی مردم سرزمین خود کرده است، به فراموشی سپرده نخواهد شد. هم میهنانش او را نیز مانند بزرگمرد تاریخ ایران، روزبه دادویه که آغازگر حرکت روشنگری ایران پس از اسلام بود، ارج خواهند گذاشت.

     به یقین نام و یاد خدمات استاد شفا به فرهنگ ایران، در تاریخ کشورمان به بزرگی جاودانه خواهد ماند و آیندگان نیز مانند همفکران امروز او، راه و روش استاد را دنبال خواهند کرد. چنانکه از هم اکنون شاگردان و پیروان مکتب او راهش را پی گرفته اند و حرکتی را که وی با همفکران و همرزمانش آغاز کرده بود، دنبال می کنند. کسانی که امید دارند و می کوشند تا فروغ چراغ عصر روشنایی ایران را به سرتاسر ایران بگسترانند تا آرزوی همۀ خردمندان ایران را که پیروزی روشنایی بر تاریکی و خرد اهورایی بر جهل اهریمنی است، برآورده سازند.

     با از دست دادن استاد گرانقدر، دریغ است که یادی از همسر مهربان وی بانو کلودین شفا نکنیم. بانویی که در سی سال گذشته بویژه در سالهای کهولت استاد، همیشه یار و یاور او بود و با عشق و علاقۀ از همسر ادیب و فرزانۀ خود پرستاری کرد. سپاس همۀ دوستان و علاقمندان استاد شجاع الدین شفا هدیه این بانوی گرامی باد.     

                                            

                                                                              هوشنگ معین زاده

                                                                       پاریس شنیه 28 فروردین ماه 1389

منبع:پژواک ایران


هوشنگ معین زاده

فهرست مطالب هوشنگ معین زاده در سایت پژواک ایران 

*من و امام موسی صدر بخش پنجم سرنوشت موسی صدر  از محمد رضا شاه پهلوی تا سرهنگ معمر قذافی [2020 Oct] 
*نقد سوم دکتر میترا مقبوله  [2020 Jun] 
*نقد دوم بانو دکتر میترا مقبوله  [2020 May] 
*میراث خواران خدا!   [2020 May] 
*من و امام موسی صدر گفتارِ چهارم آخرین دیدار من و امام موسی صدر   [2020 Mar] 
*من و امام موسی صدر- بخش سوم  [2019 Nov] 
*من و امام موسی صدر بخش نخست چه کسانی، به چه منظوریو چگونه موسی صدر را به لبنان فرستادند! [2019 Jan] 
*ترامپِ شیردل و هموطنانِ خوش خیالِ ما   [2018 Nov] 
*نگاه نسل دیروز ایران به انقلاب اسلامی  [2018 Sep] 
*سرگذشت کتاب ۲۳ سال علی دشتی، علینقی منزوی و من   [2018 Jan] 
*آفرین بربانوانِ ایرانی که کارناوال جشن نوروز ایرانیان را در نیویورک بنیاد گذاشتند  [2017 Jul] 
*تظاهرات قانون اساسی برگی از رویدادهای انقلاب 1357 ایران   [2017 Mar] 
*‏ حقوق زنان - تکلیف مردان  [2016 Sep] 
* به یاد زنده یاد دکتر هما ناطق  [2016 Jan] 
*در سوگ استادم شجاع‌الدین شفا استاد شجاع الدین شفا، پدر حرکت روشنگری عصر کنونی ایران رخت از جهان بر کِند و به جاودانگی پیوست  [2010 Apr] 
*رازی ستارۀ درخشان آسمان فرهنگ و تمدن بشری  [2010 Mar] 
*پیامی که کاش به گوش خامنه ای رسیده بود  [2010 Feb] 
*پیام یک سرباز دور از وطن به مادران و پدران، خواهران و برادران، دختران و پسران و همۀ فرزندان ایران [2010 Feb] 
*در سوگ دوست دیرینه‌ام محمد عاصمی  [2010 Jan] 
*چگونه جمهوری اسلامی را به کناره گیری بکشانیم  [2009 Aug] 
*پیامی به آقای خامنه ای   [2009 Jul] 
*نقش ایرانیان خارج از کشور در جنبش کنونی مردم ایران چگونه می توانیم به یاری مردم ایران بشتابیم [2009 Jun]