تحلیلی بر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی
عباس رحمتی

یاد آوری:

در مقالات و مطالب  گذشته  اشاره کرده بودم که غنی سازی اورانیوم و بهره گیری  از انرژی   هسته ای  بهانه ای   است  که  رژیم جمهوری اسلامی   ایران  می خواهد با  آن  دنیا را به چالش  بکشاند ،  نوشتیم  انرژی اتمی و غنی سازی اورانیوم با درصد بالا، هیچگاه برای  ملت ایران به صرفه نبوده است  و اینها همه بهانه ای   است  برای   ساختن  بمب اتمی که نه تنها فایده ندارد ،  بلکه  تنش  های بیشتری برای  ایران در بر خواهد   داشت . در آن  مقالات  [1] نوشته  بودم   که  ایجاد پایگاههای اتمی و خرید  سوخت هسته ای نه تنها برای ایران به صرفه خواهد بود که ضررهای   سیاسی و اقتصادی آن  نیز بیشتر هم خواهد بود، باز در  جایی  دیگر نوشته   بودم که چنین رژیمی با بهانه های بدست آوردن انرژیِ هسته ای بدنبال ساختن بمب اتمی است  تا به موقع بتواند از آن بهره برداری سیاسی و نظامی  کند به همین دلیل  تمام نیرو و سرمایه خود را کار می گیرد  تا بتواند به این سلاح  خانمانسوز  دست یابد . رژیم   بیشتر نیرو و تلاش خود را برای ساختن بمب اتم بکار گرفته  است و نیمی از   سرمایه  های  ایران  را صرف ساختن پایگاههای اتمی و خرید سوخت هسته ای و سانتریفیوژهای غنی سازی کرده است و از طرفی با قرار داد های خانمانسوز نیمی دیگر از سرمایه های ایران را در گلوی کشورهایی مثل   چین و روسیه و کره شمالی و ... می ریزد  در همین راستا  گاز ایران را به مدت 25 سال به    چین بیش  فروش کرده است  تا بتواند  در شورای امنیت از چینی ها و روس ها  حق وتوی شان را صاحب شود. درحال حاضر سطح  قرار داد های خود  را با چین به  16 برابر رسانده  است تا این قرارداد ها به بالاتر از  40 میلیارد دلار در سال برسد  و روسیه  را نیز  از سرمایه های ایران بی نصیب نگذاشته است  تا بتواند سیاست های اتمی خود را پیش ببرد. رژیم حتا توانسته بود مدیر کل قبلی  آژانس "محمد البرادعی را  خریداری کند تا سالها حتا یک گزارش درستی در رابطه با مسائل اتمی به بیرون درز ندهد و امروز که گزارش "  یوکیا  آمانو " مدیر کل ژاپنی آژانس ( مدیر جدید) صدای  تمامی سردمداران رژیم را در آورد . لازم است آوری شود که  رژیم تروریست پرور با  تکیه زدن به افرادی چون " البرادعی " توانست سالها با مخفی کاری های متعدد به غنی سازی اورانیوم بپردازد بطوریکه   دنیا از 18 سال   مخفی کاری  خبردار شد . با  آمدن  آقای " آمانو "  مدیرکل جدید آژانس  وضعیت عوض شده است تا آنجا که  آژانس توانست فعالیت های اتمی رژیم را زیر ذره بین ببرد و نتیجه اش همین گزارش مفصل 12 صفحه ای است  که علیرغم مخالفت های   چین و روسیه منتشر می شود . " آمانو " به آخرین گزارش ش که به آنچه ابعاد نظامی برنامه های   هسته ای ایران خوانده می شود می پردازد که با انتشار این گزارش همانطوری که بیش بینی می شد با مخالفت  دو کشور روسیه و چین مواجه شد .

محور های گزارش آژانس بین المللی :

این گزارش  در سه محور به برنامه های رژیم می پردازد آقای " آمانو"  ضمیمه ای 12 صفحه ای  به گزارش ش  اضافه کرده  که به آن چه ابعاد نظامی  برنامه هسته ای خوانده شده است می پردازد که با اعتراض  روسیه و چین روبرو شده است ، لازم به یاد |آوری است که شورای امنیت سازمان ملل از دسامبر سال ۲۰۰۶ تاکنون چهار دوره تحریم بین المللی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده، اما به نظر می رسد چین و روسیه مخالف وضع تحریم های سنگین تر علیه بخش انرژی و بانک مرکزی ایران باشند.

       این ضمیمه شامل سه بخش است: بخش A ، که یک مرور تاریخی از تلاش‌های آژانس برای حل مسائل مربوط به دامنه و ماهیت برنامه هسته‌یی ایران به ویژه نگرانی‌ها در مورد ابعاد نظامی احتمالی را ارائه می‌دهد. بخش B  توصیفی کلی از منابع اطلاعات در دسترس آژانس و ارزیابی‌اش از اعتبار آن اطلاعات فراهم می‌آورد و بخش C، تحلیل آژانس را از اطلاعات موجود بر مبنای   شواهد مربوط به وجود یا توسعه   فرآیند مرتبط   با فعالیت‌های هسته‌یی، شامل تسلیحاتی شدن منعکس می‌کند. آژانس در اواخر 2002 نگرانی های خود را به شورای حکام گزارش کرده است این گزارش به منابع اطلاعاتی باز که نشان می داد ایران در حال ساخت یک تاسیسات زیر زمینی بزرگ هسته ای در " نطنز و کارخانه تولید آب سنگین در « اراک » است همزمان شد ! با وجودی که مسائل مطرح شده در گزارش  مسائل جدیدی نیستند ولی بدلیل گستردگی گزارش شاید یک نقطه عطفی باشد بهر حال باید این قضیه را به فال نیک گرفت چون تاکنون آژانس به این گستردگی به مسائل هسته ای ایران نپرداخته است علت اینکه آژانس دست به چنین کاری زده است می تواند دو مورد باشد 1- بن بست سیاسی پی در پی و روابط رژیم با آژانس که آخرین آن در اوایل  سال 2011 در استانبول بود ه است، ابهامات دیگری که در سال 2008 بین " آقازاده و های هاینن Haininen)   ( معاون آژانس بین المللی بود که از آن زمان    هیچ گونه پیشرفتی وجود نداشته است 2- دومین مسئله   می تواند فشارهای آمریکا روی آژانس باشد بعد  از لو رفتن جریان ترور سفیر عربستان در واشنگتن  فشارها از   همه طرف روی  رژیم  زیاد تر   شده است و باز دنیا ی سیاسی کاران و  مماشات گران  شاید تغییر کند و آنها را  از خواب خرگوشی  بیدار کند ،  شاید هم آژانس خود بیدارتر شده باشد چون در راس آن فردی را می بینیم که خود ش و کشورش از مسائل اتمی  کم ضربه نخورده است   ! با این حال  از بر خوردهایی که از هم اکنون نمایان شده است گویا غربی ها فعلا قصد فرستادن پرونده رژیم  به شوری امنیت  را ندارند ! مگر اینکه انگلیسی ها بخواهند .

آژانس برای نخستین بار از تغییرات زیاد و تلاش ایران برای ساخت کلاهک اتمی سخن می گوید که تقریبا تمامی سردمداران رژیم ایران ،آقای " آمانو " را مورد حمله خود قرار داده اند و اعتبار او و گزارش وی را  زیر سوال برده اند در این گزارش آمانو تاکید می کند که ایران ، خود  بسیاری از موارد را  تائید کرده است که در بیشتر آنها تناقضات بسیار دیده می شود که برای رفع سو ء ظن ها کافی نبوده است .

رژیم ولایت فقیه همیشه برای بیش برد کارهای اتمی اش از قطعنامه های شورای امنیت سر پیچی کرده است   و این بار هم غربی ها  قصد فرستادن پرونده رژیم به شورای امنیت را ندارند(به خاطر درگیر نشدن با چین و روسیه احتمالا)   و این بار هم با نشان دادن مشت خالی رژیم را سر جایش نمی نشاند . در گذشته  پاره ای از این گونه اقدامات باعث شده بود که تا امروز غنی سازی را تا حد 20 در صد  ادامه دهد  و راکتورهای پژوهشی را در یافت داشته باشد . این  گونه  مماشات  باعث شده  و می شود  که رژیم به  غنی سازی و فعالیت های اتمی  خود زودتر  دست یابد .

 چگونه گزارش آژانس تند تر از گزارشات گذشته شد ؟

از زمانی که ریاست  آژانس از دست " محمد البرادعی" در آمد کسی مدیریت  کلی آژانس را   عهده دار شد که خود وضعیت فوکی شیمیای ژاپن را دیده و از آن سر زمین عجایب  آمده  است ( ژاپن )  از عوارض و زیان های اتم و اورانیوم و چرخش های هسته ای و آنچه بر سرشان  آمده است بیشتر خبر دارد علاوه بر اینها موارد زیر را می توان بر شمارد .

1- رژیم ایران همیشه   برای پیشبرد کارهای   اتمی اش از قطعنامه های شورای امنیت سر پیچی کرده است  

2-اقدامات تحریک آمیز رژیم  مانند گسترش غنی سازی تا مرز 20 درصد (به غنی سازی ادامه داده است) و بیان اینکه راکتورهای پژوهشی را در یافت و فعالیت های خود را در مراکز زیر زمینی دنبال کرده است که باعث شده است که آژانس فشار را در ایران زیادتر کند 3-  از طریق اطلاعات قبلی در مورد اینکه برنامه های هسته ای ایران می تواند ابعاد نظامی داشته باشد. تمامی اینها در گزارشات قبل هم تاکید شده بود ولی اینبار با نگاه دیگری به قضیه پرداخته شده است و به تمامی ابعاد و منابع اطلاعاتی  اشاره داشته است .

علاوه بر آن آژانس یک مرور تاریخی در رابطه با پنهان کاری های رژیم دارد ،از جمله به سالهای 2003 و 2004 و کوتاهی هایی مهمی که رژیم در انجام تعهداتش تحت موافقت « پادمان » در رابطه با گزارش مواد هسته ای ، فرآوری و استفاده از نو آوری هسته ای اعلام نشده و قصور اعلام تاسیساتی که مواد هسته ای را دریافت وانبار و فرآوری ‌کرده است را  تایید می کند. به ویژه کشف شد که ایران در اوایل دهه ۱۹۷۰ و دهه ۱۹۸۰ و به دنبال آن در دهه ۱۹۹۰ و دهه ۲۰۰۰ از مواد هسته‌یی اعلام نشده   برای آزمایش و تجربه در چند فعالیت تبدیل اورانیوم، غنی‌سازی، ساخت و تابش از جمله جداسازی پلوتونیوم در تاسیسات و مکان‌های اعلام نشده، استفاده کرده است. ( از متن گزارش آژانس )

رژیم زیر پوشش وزارت  دفاع و نیروهای مسلح ، موسسات تحقیقاتی و آموزش و تحقیقات صورت می  داده است ( کمیته علمی ) که آژانس به آن اشاره دارد .[3]

تحقیقات فیزیکی در لویزان ( شیام )که رژیم بعدا آنرا خراب کرده است ( به دلیل فشارهای که روی آنها بوده  و نگرانی هایی که رژیم داشته است  ). " محسن فخری زاده" [4] مدیر شناخته شده آنجا بود که در سال 2000 انتقال به مرکز فن آوری و تحقیقات پیشرفته توسعه یافته است و بعدا به دانشگاه تکنولوژی "مالک اشتر " میرود و کرسی تحقیقاتی خود را به سایت معروف به  " موژه " انتقال می دهد . در گزارش آژانس به این موضوع اشاره شده است آژانس معتقد است نقش " فخری زاده " در این دوره پروژه عوض شده است که این پروژه در حال حاضر بازهم زیر نظر تحقیقات و نو آوری دفاعی قرار دارد  یعنی در واقع از سال 2003 که گفته اند متوقف شده است این پروژه به  شکل دیگری  ادامه یافته است و هنوز  هم  غنی سازی  اورانیوم  و   اورانیوم فلزی

برای ساخت کلاهک اتمی زیر نظر" خامنه ای " ادامه دارد این کلاهک برای موشک شهاب 3 است و مدیریت آنرا هم " فخری زاده "  به عهده دارد، این پروژه دقیقا شبیه پروژه پاکستان می باشد که ده سال بعد بمب اتم را ساختند ! فخری زاده را پدر کلاهک اتمی هم می نامند .

در گزارش آژانس بدون اینکه نامی  از " عبدالقدیر " خان پاکستانی ببرد ، آمده است که  مصاحبه ای با وی انجام داده است علاوه بر آین مصاحبه با دانشمندان و شخصیتهای زیادی صورت گرفته است از جمله با " دانیل ننکون " دانشمند روسی. آژانس با افراد و مقامات شخصیت های  ایرانی مصاحبه  های مفصلی دا شته  است . صالحی وزیر خارجه رژیم می گوید یک گزارش  صد و پنجاه صفحه ای تحویل آژانس داده ایم ولی از انتشار آن کسی خبر ندارد می گویند در این گزارش از افراد زیادی نام برده شده است .

بیشتر ین موضوع آژانس بر موضوع غنی سازی   اورانیوم و اورانیوم فلزی اشاره  دارد و تاکید می کند که ایران هوشیارانه به فعالیت های اتمی  خود ادامه داده است و در موارد زیادی فعالیت های مخفی ( پنهان کاری ) داشته است و از سال 2003  که رژیم بنا بود ه است   شفاف سازی  کند ولی این فعالیت ها  نشان میدهد پنهانکاری ها همچنان ادامه دارد که  آخرین آن در "فوردو قم " بوده است ( که توسط اپوزسیون افشا شده بود ) . و این پنهانکاری همچنان ادامه دارد  در گزارش آژانس بند 30 می خوانیم« ۳۰ ـ به علاوه شماری از تجهیزات، اگرچه الان اعلام شده و در حال حاضر  تحت نظارت پادمان است، به غنی‌سازی   اورانیوم  اختصاص داده شده است (کارخانه غنی‌سازی سوخت و کارخانه آزمایشی غنی‌سازی سوخت در نطنز و کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو نزدیک قم) به طور پنهانی توسط ایران ساخته شده‌اند و زمانی وجود   آن‌ها اعلام شد که آژانس از طریق منابع دیگری غیر از ایران مطلع شده بود. ( احتمالا  منابع مجاهدین ) این امر، به همراه  تلاش‌های قبلی ایران برای پنهان کردن فعالیت‌های مرتبط با مواد هسته‌یی، نگرانی بیشتری را درباره احتمال وجود تجهیزات و مواد هسته‌یی اعلام نشده در ایران ایجاد کرد.

ایران ،  اطلاعات و سندی  که از شبکه مخفی بدست آورده  همان است که به لیبی آن  اطلاعات  را فروخته است این را در پارگراف زیر آژانس می خوانیم « ۳۳ ـ سند فلز اورانیوم در دسترس شبکه مخفی توزیع فرآورده هسته‌یی قرار گرفت تا برای توسعه توانمندی غنی‌سازی سانتریفیوژ کمک‌هایی را در  اختیار ایران  قرار دهد و هم‌چنین بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر از اطلاعات است که دربرگیرنده عوامل یک طرح انفجار هسته‌یی است. بسته اطلاعاتی مشابه که در سال ۲۰۰۳ ظاهر شد، توسط‌‌ همان شبکه به لیبی ارائه شده بود. اطلاعات مربوط به لیبی که ابتدا توسط کار‌شناسان آژانس در ژانویه ۲۰۰۴ بررسی شد، دربرگیرنده جزییات مرتبط با   طراحی و ساخت و تولید اجزای لازم برای یک دستگاه انفجاری هسته‌یی بود.» در این گزارش به فایل های الکترونیکی و اطلاعات به روز شده اشاره دارد که از مجموعه اطلاعاتی شبکه ای است که در لیبی دیده شده است . آژانس همچنان نگرانی خود را از اطلاعات پیشرفته تر ایران دررابطه غنی سازی و انفجار هسته ای   از سالهای قبل را نشان می دهد و می نویسد :

« در گفت‌وگویی در سال ۲۰۰۷ با یکی از اعضای شبکه مخفی توزیع فرآورده هسته‌یی به آژانس گفته شد که اطلاعات طراحی انفجار هسته‌یی در اختیار ایران قرار داده شده است. با توجه به اطلاعات دریافت شده در جریان آن گفت‌وگو، آژانس نگران این است که ایران به اطلاعات طراحی پیشرفته‌تری نسبت به آن‌چه درسال ۲۰۰۴ شناسایی شد و توسط شبکه مخفی توزیع هسته‌یی به    لیبی داده شده بود، دسترسی پیدا کرده باشد.»

تمامی این پنهانکاری و روابط با شبکه های مخفی در زمان محمد البرادعی صورت گرفت و گزارشی به بیرون  درز پیدا نکرد رژیم همه سرمست از این بی اعتنایی به غنی سازی ادامه داده وبا  شعارهای خود   به دنیا  دهان کجی کرده است . آژانس از رژیم خواسته است الف : دست از غنی سازی با درصد بالا بردارد و برنامه اتمی خود را  شفاف سازی کند   ب: اجرای قوانین پروتکل الحاقی را بپذیرد .  حال این سوال مطرح بوده و هست  با این گزارش آژانس چه کاری می تواند انجام بدهد ؟ آیا پرنده را به شورای امنیت می برد ؟ آن بار که به شورا  رفت چه اقدامی صورت گرفت ؟ اگر اقدامی صورت گرفته بود شاید به این گزارش احتیاجی نبود ! و رژیم به سند ترکیبات فلورید اورانیم و فلز اورانیم  و تولید اجزای نیم کروی فلز اورانیوم دست پیدا نمی کرد. ( یک قدم تا بمب اتم ،  رژیم به دانش بمب اتم دست پیدا کرده است و دانش را دیگر نمی توان بمب باران کرد و این را باید به حساب مماشات غرب با ایران گذاشت و این درست مثل این می ماند که تیغ جراحی را به  دست یک  چاقوکش بدهی حال خودشان هم عوارض این مماشات و حمایت از این چاقو کش را آهسته  آهسته احساس می کنند  )

آژانس موظف است که مسائل را جدی بگیرد ، در گزارش اشاره به  ساختن  این موضوع دارد که ایران  تصمیم گرفته است ۱۰ تاسیسات غنی‌سازی دیگر را بسازد (اماکنی برای ۵ تاسیسات شناسایی شده است) و این‌که این کشور فن‌آوری غنی‌سازی از طریق لیزر را در اختیار داردو...  آژانس  باید از رژیم بخواهدکه از این سایت ها بازدید کند در حالیکه طبق معاعده ان پی تی  (N.P.T )  ایران باید طبق کد ( سه نقطه یک    (0001    تصمیم در مورد ساختن پایگاه اتمی به اطلاع آژانس رسانده شود. [5]

حالا که رژیم فاشیتی مذهبی یک  قدم نزدیک تر به بمب اتمی است و پروزه نمک سبز و تست انفجار با قدرت بالا و مهندسی  دوباره یک وسیله ورود مجدد موشک  برای جای دادن یک خرج جدید را( شامل می‌شود) ‍دارا می باشد   ، چکار می شود انجام داد ؟ اگر از ابتدا در طول این سالها برخورد جدی با رژیم صورت می گرفت  شاید هرگز چنین نمی شد ! دنیا حالا به فکر تحریم های بانکی رژیم افتاده است در حالی که  این   تحریمها سالهای پیش هم صورت گرفته بود ولی چون جدی نبوده است رژیم  به فعالتهای اتمی اش ادامه داده است . تحریم های کنونی غرب باز هم منافع دلال های غربی را تامین می کند ، آیا این تحریم ها نباید به کاخ خامنه ای برسد ؟ آیا فعالیتهای  سپاه پاسداران  را با این تحریمهای آبکی می توان مهار کرد ؟ یکی از دستیاران ویزه رئیس جمهور آمریکا (2001-4 )می گوید تحریم های اخیر به ایران ضربه زده است مهم است که پیشرفت برنامه اتمی ایران را برای بدست آوردن سلاح اتمی را متوقف نکرده است در رابطه با تحریم های اخیرا علیه بانک مرکزی ایران  دیده می شود اینکه  به نظر می رسد مقامات آمریکا دارند از  این  اقدام فاصله می گیرند چرا که می  ترسند ضربه آن آنقدر زیاد باشد که قیمت ها را در آمریکا پیش از حد بالا ببرد (رابرت جوزف ) ملاحظه می کنید مماشات از کجا ریشه می گیرد  از نفت و گاز ! آقای " نیکلاس برنز" مشاور رئیس جمهور بوش  هشدار ش را به ایران چنین داده است که بوی جنگ از آن می آید برنز که در دوبی صحبت می کرد ، گفته است : خلیج فارس جای عرض اندام ایران نیست که ایران هوس کنترل آن را در سر دارد " برنز  " در جایی دیگر مستقیم به منافع امریکا و دیگر کشورها اشاره کرد و  گفت: آمریکا و کشورهای  عرب در خلیج فارس و اروپا منافعی دارند و آن  جریان آزاد نفت است که باید تامین شود !

در سخنان آقای برنز می توان دید که حاضر است  چشم خود را برروی هرگونه جنایات ببندد تا منافع مفتی تامین شود حال می خواهد بمب بر سر مردم منطقه ریخته شود یا در منطقه بمب اتم ساخته شود نفت باید به گلوگاه آمریکا و غرب برسد ،به قولی یکی می گفت : ای کاش نفت را نداشتیم  

 در پایان باید گفت :یکی از راههای مهار فعالیت های اتمی  رژیم  فعالیت های مخفی مثل ویروس "استاکس نت " است که یک سال رژیم را به عقب انداخت  ، دیگری جدی  گرفتن تحریم هاست اگر تحریمها ی جدیدی صورت نگیرد رژیم راحتر و زودتر به بمب اتم دست پیدا خواهد کرد از طرفی بهانه ای بدست اسرائیل برای حمله به ایران خواهد داد ، همانطوریکه در سال 1981 برنامه های هسته ای و پایگاههای عراق را منهدم کرد و در  سالها بعد پروژه هسته ای سوریه را از بین برد وتاریخ می تواند مجدد تکرار شود .   

 

 

http://www.didgah.net/print_MaghalehKarbaranDidgah.php?id=558[1]

http://www.didgah.net/maghalehMatnKamelSotonNamehKarbaran_2007.php?id=85

[3]http://www.shafaf.ir/fa/pages/?cid=83541

[4]ـ طبق اطلاعات به دست آمده از سوی کشورهای عضو در اواخر دهه ۱۹۹۰ و یا اوایل دهه ۲۰۰۰ فعالیت‌های مرکز تحقیقات فیزیک تحت «برنامه آماد» (AMAD Plan) یکپارچه شدند.  محسن فخری‌زاده (مهابادی)   مقام اجرایی برنامه آماد بود که امور اجرایی آن توسط «دفتر ارکیده» انجام می‌شد. به نظر می‌رسد اکثر فعالیت‌هایی که تحت برنامه آماد اجرا می‌شدند در طول سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ رخ داده‌اند.

[5] این قرار داد در سال 2001 بسته شده است .طبق این قرار داد ، هیچکدام از طرفین نمی توانند قرار داد را بهم بزند ولی ایران در 2007 این قرارداد را ملغا کرد ه است .

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب عباس رحمتی در سایت پژواک ایران 

*نانو چيپ براي كنترلِ كرونا، تا رديابي اطلاعات درجهان؟!   [2020 May] 
*جنگ بيولوژيك ( بيوتروريسم) با نام كرونا؟!  [2020 May] 
*نگراني جهان از شيوع ويروس ديگر در آينده!   [2020 Apr] 
*جن و أنس و رهبري ولايت فقيه   [2020 Apr] 
*ويروس كرونا و رنسانس   [2020 Mar] 
*بيت خامنه اي وتيم امنيتي ،براي مهار خبرها ونه ويروس كرونا!   [2020 Feb] 
*لائيسيته !   [2020 Feb] 
* مُرده گردونی ولايت فَقِيه !   [2020 Feb] 
*ابوبكر البغدادي و علي الخامنه اي هردو تروريست؟!   [2019 Dec] 
*چهل سال رابطه مخفي آمريكا با ملايان تهران!   [2019 Dec] 
*گراني بنزين وعبور از فاشيست مذهبي !   [2019 Nov] 
*‏ بيست و ششمين فستيوال تئاتر ايرانيان تبعيدي ،شهر كلن آلمان!‏   [2019 Nov] 
*‏«روح الله زم »، اپوزيسيون يا مهره ي سوخته؟!‏   [2019 Oct] 
*بانوان ايران استاديوم هاي كاملن آزاد ميخواهند!‏   [2019 Oct] 
*چپاول ثروت و عطش خونریزی را حمایت نکنید! سیری کوتاه در نشست سازمان ملل  [2019 Sep] 
*پشت پرده سياست ولايت فقيه، مذاكره با آمريكا !   [2019 Sep] 
*سپاه پاسداران با چهل سال تروردرصدر فهرست سازمانهای تروريستي خارجی آمریکا !  [2019 Apr] 
*چهل سال جنايت و ترور سركوب و عقبگرد كامل (شماره يك)‏   [2019 Feb] 
* سال ۲۰۱۸ سال هشدار و پر حادثه به پایان رسید!  [2019 Jan] 
* فرار سرمايه از ايران افزايش مي يابد!‏   [2018 Dec] 
*یک ربع قرن فستيوال تئاتر تبعيدي در كلن!   [2018 Nov] 
*ترور به بهانه هموار کردن جاده بهشت براي تروریست ها!   [2018 Nov] 
*خيانت روحاني ( فريدون) به مردم ایران از زبان یک آشنا!  [2018 Oct] 
*احضار روحانی به مجلس و رویای دیر باز خامنه ای!‏   [2018 Sep] 
*غول ديماه بر مي خيزد!   [2018 Aug] 
* ١٣٦ مين سالگشت زاد و بود دكتر محمد مصدق در شهر كلن چگونه برگزار شد؟   [2018 Jul] 
*خامنه اي و رؤياهاي آشفته بمب اتم!‏   [2018 Jun] 
*سود و زيانهاي خروج آمريكا از برجام   [2018 May] 
*رضا شاه جزئي از تاريخ ايران است!   [2018 Apr] 
*ارمنستاني ها فقط با اراده بود که ديكتاتور را سرنگون كردند!   [2018 Apr] 
*احمدي نژاد بدنبال اپوزيسيون سازي است ؟   [2018 Feb] 
*فاز تغيير !  [2018 Feb] 
*جمهوري اسلامي ؟ نه ، رژيم توتاليتر!   [2018 Feb] 
*جنبش ملي ،پايه هاي نظام ولايي را فرو خواهد ريخت!‏   [2018 Jan] 
*احمدی نژادی ها؛ واکنش تهدید آمیز خامنه ای   [2018 Jan] 
*شعله جنگ منطقه خليج فارس زبانه مي كشد  [2017 Dec] 
*بيست و چهارمين سال فستيوال تئاتر در تبعيد كلن بياد مجيد فلاح زاده   [2017 Dec] 
*جنگ أفروزي هاي دوباره جمهوري اسلامي ، تمام منطقه را درگير خواهد كرد!‏   [2017 Nov] 
*رفراندوم اقليم كردستان و دخالت ملاها و افزايش بحران در عراق!   [2017 Nov] 
*فوتبال ايران و سوريه، نقش زنان و مردان ايران !‏   [2017 Oct] 
*فردوسي را بايد جدي گرفت و خوب شناخت !‏   [2017 Oct] 
*انتخابات آلمان ، شكست سنگين دو حزب برتر و رشد پوپوليست ها !‏  [2017 Sep] 
*‎ ‎دو رهبر در يك موضع و حمله به ملاها درسازمان ملل   [2017 Sep] 
*همكاري كاشاني و بهبهاني با انگليسيها در كودتاي ٢٨ مرداد عليه دكتر مصدق   [2017 Sep] 
*معامله بزرگ بر سر كابينه آينده و نقش ولايت فَقِيه ! ‏   [2017 Aug] 
*دولت امام زمان معجزه هزاره سوم ( قسمت ششم)‏   [2017 Aug] 
*«ماجراي نيمروز» نيمه پنهان ماجرا بود!‏   [2017 Jul] 
*جنبش دانشجویی و ادامه مبارزه   [2017 Jul] 
*اتحاد اپوزيسيون با مردم رمز پيروزي است!‏   [2017 Jul] 
*دولت امام زمان ،معجزه هزاره سوم ( قسمت پنجم )‏   [2017 May] 
*چهار سال با دولت تدبير و اميد و ركوردهاي تازه !‏  [2017 Apr] 
*اسكار سياسي! ‏   [2017 Mar] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ( قسمت چهارم )   [2017 Feb] 
*«اوباما» با اُونا، ماند و به تاریخ پیوست!  [2017 Jan] 
*گورخوابان ارمغان ديگر جمهوري اسلامي‎!‎   [2017 Jan] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ! ( قسمت سوم)   [2016 Dec] 
*بيست و سومين فستيوال تئاتر در تبعيد شهر كلن با موفقيت برگزار شد   [2016 Nov] 
*پيروز انتخابات‎ ‎‏ آمریکا كيست ؟ ‏   [2016 Nov] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم( قسمت دوم)‏   [2016 Oct] 
*دولت امام زمان و معجزه هزاره سوم !( بخش اول)‏  [2016 Oct] 
*فوتبال و حزب اله ، ياحسين ، گل تاسوعائي!‏   [2016 Oct] 
*مردم چون كوه مي مانند تا علم الهدي برود  [2016 Sep] 
*جنگنده های روسی در پايگاه شاهرخي (نوژه) همدان ، خيانتي كه كتمان نتوان کرد؟  [2016 Aug] 
*كودتاي نافرجام تركيه و روياهاي اردوغان   [2016 Jul] 
*زلزله خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا و پس لرزه هايش  [2016 Jul] 
*قضاوت كنيد!   [2016 Jun] 
*نقش مستشاران و مدافعان حرم، حضور محرز جمهوري اسلامي در جنگ سوريه!   [2016 Jun] 
*أهداف خامنه اي با رياست جنتي در مجلس خبرگان  [2016 May] 
*ترس خامنه اي از فرا گيري زبان انگليسي چيست ؟   [2016 May] 
*فرار مالياتي و پولشويي هاي گسترده جهاني درپاناما، بهشت مالياتي!  [2016 Apr] 
*انتخابات دهم و حیله های جدید نظام ولايي   [2016 Mar] 
*ميزان رأي يك نَفَر است!  [2016 Feb] 
*ريشه ها را بايد شناخت !  [2016 Feb] 
*سفر روحاني به فرانسه و معامله پشت پرده بر سر مجاهدین   [2016 Jan] 
*بيست و دومين فستيوال تئاتر درتبعيد «كلن» با شعار «ما پارازيت نيستم »  [2015 Dec] 
*جنايات اخير رژيم فاشيستي مذهبي ايران يك عمل تروريستي و محكوم است   [2015 Nov] 
*خودرو ملي يا اسلامي ،ايدئولوژيك ( مكتبي ) ؟  [2015 Oct] 
*داستان دعواها و بر هم زدن رابطه ایران با آمريكا و توافقنامه هسته اي وین !  [2015 Sep] 
*چه سیاستی پشت هجوم گسترده پناهندگان به اروپا نهفته است؟  [2015 Sep] 
*چرا پزشكان به مناطق دور افتاده نمي روند؟( بخاطر روز پزشک )  [2015 Aug] 
*گروه اسلامي داعش بهانه اى براى حضور هميشه آمريكا در خاورميانه!  [2015 Aug] 
*توافق هسته اي وين ، فرصتي براي خواسته هاي مردم ايران!   [2015 Jul] 
*مذاكرات هسته اى و هسته اصلی ترور در خاورمیانه   [2015 Jul] 
*تنها راه نجات ايران بازگشت به اصالت خويشتن خويش!  [2015 Jun] 
*رعايت حفظ فاصله با بمب اتم ، راه حل پشت درهاي بسته است!   [2015 May] 
*تفاهم يا توافق لوزان شكستِ دلواپسان و جام زهر ديگر  [2015 Apr] 
* تاكسي جعفر پناهى به برلين آمد ،شوخى نيست !   [2015 Feb] 
*خاكسپارى بيژن دادگرى و بعضى دوستان !  [2015 Feb] 
*راز اشغال سفارت آمریکا درتهران !  [2014 Dec] 
*بزرگداشت فريدون تنكابنى، در شهر كلن كارى پسنديده !   [2014 Dec] 
*بيست و يكمين سال فستيوال تئاتر كلن به همراه يار دبستانى !   [2014 Nov] 
*از هيچِ خمينی تا پيچ بی احساسی مطلق!  [2014 Nov] 
*ترور خاموش و پيچيده سرهنگ عزيز خزاعى !  [2014 Oct] 
*ایران و بردگی مدرن ؟!  [2014 Oct] 
*چه درسهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت؟ ( قسمت دهم ، پايانى )  [2014 Sep] 
*چه درسهایی میتوان ازبهمن پنجاه و هفت گرفت ؟(بخش نهم)  [2014 Aug] 
*آلمان معادلات فيفا را بهم ريخت !   [2014 Jul] 
*آلمان چگونه مجددا ،جام را به خانه آورد؟  [2014 Jul] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت (بخش ٨)  [2014 Jul] 
*چه در سهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت ؟ ( بخش هفتم)  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت ( بخش ششم )  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن پنجاه وهفت گرفت ؟ ( بخش پنجم)  [2014 Apr] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن ٥٧ گرفت ؟ (بخش چهارم )  [2014 Apr] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت ( بخش سوم )  [2014 Mar] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت؟( بخش دوم)   [2014 Feb] 
*چه درسهايي می توان از انقلاب بهمن ٥٧ گرفت !(بخش نخست )  [2014 Feb] 
*پزشك ، نقدى بر فيلم مديكووس  [2014 Jan] 
* نلسون ماندلا سنبل مبارزه با آپارتايد ( تبعيض نژادى ) و درسهايى كه بايد از او گرفت!  [2013 Dec] 
*بيستمين فستيوال تئاتر ايرانيان در تبعيد خجسته باد  [2013 Nov] 
*تروريست كيست ،تروریست دولتی کدام است ؟  [2013 Nov] 
*حل مسئله اتمى ايران با سوريه گره خورده است !  [2013 Oct] 
*اوباما يك گام به پيش ، روحانى دو گام به پس !   [2013 Oct] 
*روحاني و باب مذاكره با آمريكا در سازمان ملل !  [2013 Sep] 
*حزب مرکل در آلمان اکثریت آراء را کسب کرد، ولى ائتلاف با كدام حزب ؟   [2013 Sep] 
*سوريه خط مقدم و خاكريز اول جمهورى اسلامى!  [2013 Sep] 
*جنايت ضد انسانى در اشرف و يا ليبرتى محكوم است   [2013 Sep] 
*رای اعتماد وزارت اطلاعات یا مجلس؟!  [2013 Aug] 
*اتحاد ، مبارزه ، تنها راه مقابله با رژيم فاشيستى مذهبى است ؟  [2013 Aug] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر؟!(قسمت سوم)  [2013 Jul] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر ؟!( قسمت دوم ) آيا جو پادگانى از ايران رخت بر خواهد بست ؟ [2013 Jul] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ (قسمت چهارم ) تحليلى از وضعيت كانديداها [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت سوم ) كانديداهاى بدون برنامه ، خصوصا براى كارگران ! [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت دوم)- مضحكه انتخابات ١٣٩٢  [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال؟ قسمت اول رد صلاحیت ها و آغاز مهندسی های انتخابات زیر چتر ابتذالات ١٣٩٢ [2013 Jun] 
*انگليس پشت پرده انتخابات ايران   [2013 May] 
*" مادورو " و " چاوز " دو روى يك سكه اند !  [2013 Apr] 
*جريان فتنه چيست ، فتنه گر كيست ؟  [2013 Apr] 
*اپوزیسیون سازی !  [2013 Feb] 
*تابلوی فساد جمهوری اسلامی!  [2012 Dec] 
*کاریکلماتور سی یاسی!  [2012 Nov] 
*انتساب احمدی ‌نژاد کلاه گشاد بر سر خامنه ای!  [2012 Sep] 
*پارازیت قربانی مماشات !  [2012 Jun] 
*آیا سوسیالیست های فرانسه با انتخاب اولاند مسیرکشور را عوض خواهند کرد؟  [2012 May] 
*انتخابات مجلس نهم فریب دیگری برای جهانیان !  [2012 Mar] 
*فیسبوک وشبکه های اجتماعی مجازی !  [2012 Feb] 
*تحلیلی بر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی  [2011 Nov] 
*چراغ سبز هیلاری کلینتون به رژیم فاشیستی ایران رشته ها را پنبه خواهد کرد!   [2011 Nov] 
*قذافی رفت ، آینده لیبی به کجا می رود ؟  [2011 Oct] 
*استبداد و پیامد های آن درجامعه !  [2011 Aug] 
*هدی صابر و بابی ساندز دو فدایی آزادیخواه !  [2011 Jun] 
*ولایت فقیه بدتر از فرعونیت !   [2011 Jun] 
*حمله به اشرف ، چرا ؟  [2011 Apr] 
*تفاوت های دو قیام در دو نظام دیکتاتوری ایران و مصر !  [2011 Mar] 
*مصر به کدام حکومت تن در خواهد داد  [2011 Feb] 
*بی بی سی ، بی بی باجی رژیم برای تست دستگیری موسوی و کروبی !  [2011 Jan] 
*اعدام ها در روند جنبش مردم ایران چه تاثیری می گذارد؟   [2011 Jan] 
*آیا جزایر سه گانه بهانه ای برای حمله نظامی به ایران خواهد شد ؟  [2010 Dec] 
*مرضیه گل سر سبد هنرمندان  [2010 Nov] 
*دیه گو و محمود را باهم به چه کار آیند ؟ چه سنخیتی بین مارادونا و احمدی نژاد وجود دارد ؟ [2010 Jul] 
*میزبانی جام جهانی فوتبال برای آفریقا جنوبی براحتی بدست نیامد ! بازی‌های جهانی فوتبال در آفریقا جنوبی بخوبی در حال برگزاری است؟ [2010 Jul] 
*سی سال مبارزه و یکسال فعالیت بی امان مردم بر علیه ولایت فقیه در ایران  [2010 Jun] 
*ترور نرم در زندانهای رژیم  مجید توکلی و زندانیان سیاسی دیگر را در یابیم  [2010 May] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !  [2010 May] 
*پشت صحنه ارتجاع ولایت فقیه !   [2010 May] 
*خامنه ای قاتلی که باطل است !   [2010 Apr] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !   [2010 Mar] 
*پیروز میدان مردم متحدند !   [2010 Feb] 
*مبارزه و سازماندهی ( شماره 2 )  [2010 Jan] 
*مبارزه و سازماندهی تنها راه حل در مقابل رژیم (شماره 1)   [2010 Jan] 
*" نه "   [2009 Dec] 
*جنبش سبز وارد مرحله دیگری شد !   [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟ (شماره ۳)  [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟( شماره 2)   [2009 Oct] 
*جنبش سبز به کجا می رود ؟! (شماره1)   [2009 Oct] 
*رد پای رژیم و حمایت علنی از حماس در غزه !  [2009 Jan]