علیه انقیاد طلبان و سازشکاران!
حسن جداری

با تشدید هرچه بیشتر تحریم های اقتصادی غرب علیه رژیم جمهوری اسلامی ود ر شرایط حساسی از تاریخ خاور میانه که  حوادث سیاسی مهمی در کشورهای  عربی همسایه و از آنجمله در سوریه ، به وقوع می پیوندد،برخورد به مساله حمله احتمالی آمریکا و اسرائیل به ایران، اهمیت فوق العاده ای، کسب میکند.  در این نوشته ،ضمن افشای ماهیت ارتجاعی بنیاد ها و موسسات وابسته به امپریالیسم و رژیم جمهوری اسلامی، برخی از مواضع و نکته نظرات انحرافی درسطح جامعه بطور کلی و در  صفوف اپوزیسیون "چپ" بطوراخص، در رابطه با حمله احتمالی  نظامی  به ایران، مورد نقد و بررسی، قرار گرفته است.

در سالهای آخرعمر رژیم خودکامه شاه، خیلی ها که از دست ستمگریهای   خاندان پهلوی  به ستوه آمده بودند،  چنین می پنداشتند که اگرشاه برود ، همه چیز درست میشود و هر کس  جای  شاه بیاید، از شاه بهترخواهد بود!  این چنین طرز تفکر  منفعلانه و احساسی،  به ایجاد  شرایطی   یاری رساند که  زمینه را برای به قدرت رسیدن حکومت  ننگین اسلامی، آماده تر ساخت . دقیقا ،در چنین آتمسفری بود که سازشکاران قادر  شدند در بین توده ها، نظرات  فرصت طلبانه خود را آسان تر ،جا بیندازندو جنبش انقلابی و  رهائی بخش  کارگران و توده های  محروم و زحمتکش را به شکست فاجعه باری ، سوق دهند. گوئی  تاریخ ، خود را تکرار میکند و انبوهی  از  مردم ستمدیده و به ستوه آمده  از  دست  رژیم حودکامه حاکم، این بارهم چنین می اندیشند که هر حکومتی، جای  رژیم کنونی را بگیرد باز بهتر از این رژیم خون آشام خواهد بود!  آنها نومیدانه ،آرزو میکنند که آمریکا ،انگلیس، اسرائیل و... دست به کار شده و مردم ستمدیده را از  دست رژیم جمهوری اسلامی  ، نجات دهند! برخی ها  حتی   آرزو میکنند  آمریکا یا اسرائیل، ایران را بمباران کنند تا شر رژیم خودکامه،  کنده شود! این چنین   تمایلات منفعلانه    و  مایوسانه که  به نیروی  لایزال  توده ها  در تعیین  سرنوشت خود، کوچکترین ارزشی قائل نیست ، به  عناصر  و نیروهای سازشکار  سیاسی و مزدوران قدرتهای امپریالیستی  امکان میدهد، نظریات بغایت ارتجاعی  و انقیاد طلبانه خود را در بین توده ها از طریق  رسانه ها و وسایل ارتباطی بیشماری که در اختیار دارند، اشاعه داده و برای  به قدرت رسیدن رژیم آزادی کش  دیگری در ایران ، زمینه سازی کنند.                                                            در صحنه سیاست  بین المللی ، البته امپریالیست ها نیز  ساکت نه نشسته و برای پیشبرد اهداف  آزمندانه خود، ازطریق  مزدوران و سرسپردگانی  که دارند ،بی وقفه عمل  میکنند.   کم نیستند تعداد گروه های سیاسی،  موسسات علمی و ادبی و هنری و آموزشی ظاهرا بیغرض وخوش  نیت  که در حقیقت امر  ، با پول امپریالیستها میگردند و برای آنها  لابیگری و نوکری میکنند. این قبیل موسسات و بنیادهای "خیریه  و انسان دوستانه بیطرف " ، با توسل به انواع  دسایس و نیرنگ هامیکوشند  به حس  هشیاری توده ها  خدشه وارد ساخته وآنها را  به "مراحم  و نیات حسنه" قدرتهای امپریالیستی، امیدوار سازند.این سازمانها و بنیاد های فریب کار وابسته ،  اشاعه گر موذی و کارکشته این نظریات انقیاد گرانه هستند  که  مردم ایران  به تنهائی و با دست خالی، توانائی  رهائی از چنگ رژیم  جمهوری اسلامی را ندارند .آنها در مبارزه با رژیم ، به کمک بین المللی – کمک های "خیرخواهانه" محافل امپریالیستی --   و حمایت  قدرتهای بزرگ ، احتیاج دارند. گردانندگان مزدور  این   جمعیت ها وبنیادها ، در کشورهای  مختلف، کنفرانس ها و جلسات و گرد هم آئی ها تشکیل داده و به طرق مختلف، اهداف پلید خود را پیش میرانند.  بودجه مالی برای برگزاری  این قبیل   اجتماعات  فرهنگی،هنری و سیاسی و غیره، از طرف موسسات بین المللی مرموزو گمنامی  تامین میگردد که  با هزار رشته به محافل امپریالیستی، مربوط میباشند . یکی از وظایف  مهم  عناصر و نیروهای انقلابی که در مبارزه مرگ و زندگی با رژیم آدمکش  جمهوری اسلامی ، تنها و تنها به  نیروی  توده ها تکیه دارند  ،همانا افشای ماهیت  ارتجاعی و طفیلی گرانه این قبیل نهاد ها و بنیاد ها میباشد.

 نیروهای سیاسی سازشکاری در طیف "چپ"، در دهه های اخیر، مقوله گنگ و مبهم "سرمایه داری  جهانی"  را جانشین مقوله ملموس امپریالیسم کرده و سخت کوشیده اند وجود پدیده ای  به نام امپریالیسم را از انظار کارگران و توده های  زحمتکش،  مخفی نگه دارند. گوئی امپریالیسم از جهان رخت بربسته و جهانی شدن سرمایه ، جای آن را کرفته است!  گوئی  امپریالیست ها چهره عوض کرده و به دوستان صمیمی و دلسوز توده ها در مبارزاتشان علیه رژیم های سرکوبگر که خود  محصول و جود امپریالیسم  و عملکرد آن می باشند ،مبدل شده اند! گوئی  دنیا دگرگون گردیده و بدنبال جهانی شدن  سرمایه داری، امپریالیسم  به موزه باستان شناسی تحویل داده شده است  تا به مثابه یادگاری از دورانهای گذشته، در معرض دید عمومی  قرار گیرد! باید  قاطعانه علیه  امپریالیسم و نوکران آن و تمام سازشکارانی  که به آرایش چهره زشت  قدرتهای امپریالیستی مشغولند، پرداخت. امپریالیسم همان امپریالیسم   ادوار گذشته است . هدف امپریالیستها  بهیچ وجه  یاری رساندن به توده های اسیر ودربند در مبارزاتشان علیه رژیمهای  ضد مردمی و سرکوبگر نیست.تاریخ معاصر،  لبریز  از   جنایات و خدعه و نیرنگ  قدرتهای امپریالیستی  و ایادی  ود ست نشاندگان آنهاست .  تنها  هدف  امپریالیست ها  از یاری رساندن به مبارزات توده های تحت ستم  در کشورهای اسیر درچنگ استثمارو استبداد ، همانا تامین منافع  آزمندانه امپریالیستی و محکمتر کردن زنجیر اسارت بر پای   توده های  بپا خاسته و عصیان گر است . امپریالیستها همه جا، در جستجوی  مواد خام اولیه،  بازار برای صادرات و سرمایه گزاریهای سود  آور و کسب  مناطق  نفوذ، میباشد. قدرتهای امپریالیستی،گرچه  در  سرکوب مبارزات  توده ها در نقاط  مختلف جهان با هم  همکاری و تبانی میکنند اما   بمنظور تسلط بر جهان ،بطور دائم در حال تضاد و کشمگش با یکدیگر هستند . تضاد بین امپریالیست ها عمده و همکاری و تبانی ،فرعی است. همان تضاد و کشمکش دائم بین قدرت های امپریالیستی است که سبب اصلی  جنگها و کشمکش  های  منطقه ای و کشتارها و جنایات بیشمار در نقاط مختلف جهان، می باشد.                    

 در رابطه با این واقعیت ها، باید اذعان داشت که دخالت نظامی قدرت های امپریالیستی برای تغییر رژیم در کشورهای مختلف، نه تنها زنجیر اسارت  در چنگال خودکامگان را از پای توده های زحمتکش  باز نمی کند ، بلکه   بندهای  اسارت را محکمتر و جانکاه تر هم میسازد.نگاهی به سرنوشت رقت بار مردم افغانستان و عراق، بروشنی نشان میدهد این چنین تهاجمات  جنایت کارانه ، چه فاجعه هائی به بار می آورد.اهالی کشورهای ویتنام، کمبوج و لائوس، پس از چند  دهه که از تهاجم وحشیانه نظامی آمریکا میگذرد ، هنوز از آثار دهشتناک این تجاوزات امپریالیستی ، رنج میبرند.                                      برای پیروزی  در مبارزه علیه  رژیم  جمهوری اسلامی  که خود محصول  توطئه گریهای قدرت های امپریالیستی است ، موضع قاطع  اتخاذ کردن علیه قدرتهای امپریالیستی  و هوشیاری  در مقابله با توطئه های آنها ، امری ضروری است. در واقع امر ، مبارزه با ارتجاع، جدا از مبارزه با  امپریالیسم نیست .  تا نفوذ سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی امپریالیستها  از کشوری  قطع نشده است  ، استقرار آزادی و دموکزاسی و تامین منافع  کارگران و زحمتکشان در آن کشور، امکان پذیر نیست                                         

                                     +++++++

 اگر عناصر و نیروهای سیاسی انقیاد طلب   ، نکته نظرهای راست سازش  با امپریالیسم و ارتجاع جهانی را در امر رهائی از چنگ  رژیم ، مطرح میسازند و به نیروی  لایزال توده  ها در پیش برد  پیروزمندانه مبارزه ضد رژیمی، اهمیتی  نمیدهند ، سازشکاران در طیف "چپ"، به بهانه های  مختلف و از آنجمله قریب الوقوع بودن حمله نطامی آمریکا و اسرائیل،از  برخورد محتاطانه و کجدار و مریز با رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی، جانبداری میکنند.  برخی از این تسلیم طلبان تا آنجا  پیش  میروند که آشکارا مطرح میسازند در شرایظ حساس کنونی  که امپریالیستها در صدد تهاجم به ایران هستند،   مبارزه علیه رژیم ، در درجه دوم اهمیت قرار دارد و مساله اصلی،  مقابله با تهاجم  آمریکا  وحمله نطامی  به ایران است  .  لب کلام این عناصر فرصت طلب  که  چهره سازشکارانه خود را زیر  نقاب مارکسیسم، پنهان کرده اند ، این است که در صورت  حمله نظامی آمریکا و اسرائیل  به ایران ، باید نیروهای مترقی و انقلابی، امر  مبارزه با رژیم را  کنار گذاشته ودر همراهی با  رژیم ، در جهت  رهائی کشور از چنگ  امپریالیسم  ، تلاش و جانفشانی کنند!

 در  جریان جنگ  ایران و عراق ،  در اوایل  به قدرت رسیدن  رژیم جمهوری اسلامی ، بسیاری از سازمان ها و عناصر متعلق به طیف "چپ" ، با مطرح ساختن تز رسوای " دفاع از میهن" ، عملا به  همسوئی و  تشریک مساعی  با رژیم، کشیده شده  و  در نهایت سازشکاری،  امر مبارزه با رژیم سرکوبگرو آزادی کش را  به دوران پس ازبیرون ساختن قشون عراق از کشور، محول کردند .  نتیجه این ناسیونالیسمی  که در لباس تجزیه و تحلیل مارکسسیستی" از شرایط مشخص"،  پیش  رانده میشد ، همانا  تلف کردن فرصت مناسب برای تشدید مبارزه علیه رژیم ارتجاعی ودر نتیجه، کمک رساندن به تحکیم پایه های سلطه سرکوبگرانه این رژیم قرون وسطائی، بود.   دارد همان  اشتباه  زیان بار ، همان فرصت طلبی و زیر پا انداختن موازین انقلابی و همان  قربانی کردن منافع کارگران وزحمتکشان، باز هم تکرار میشود. باردیگر،   دفاع از "میهن " در مقابله با حمله امپریالیسم، به موضع "انقلابی" طیف هائی از "چپ" ، مبدل میشود!   چنین موضع گیریهای بغایت راست ،  نه تنها  به مفهوم  مبارزه واقعی با  امپریالیسم نیست ، بلکه دانسته و ندانسته،کوشش در جهت   طولانی کردن عمر ننگین رژیم جمهوری  اسلامی بوده و اقدام سازشکارانه ای است که سود آن ، تنها و تنها نصیب  ارتجاع هار حاکم میشود. با  وجود اینکه رژیم جمهوری اسلامی ، این دشمن بی امان کارگران و زحمتکشان ، با هزار رشته به زنجیر  امپریالیست ها  وابسته میباشد ، سازشکارانی در میدان آشفته سیاست، پیدا میشوند که این رژیم آدمکش و  شکنجه گر را، حکومتی  ضد امپریالیستی ارزیابی کرده و از توده های  محروم و ستمکش  که 33 سال تمام ،  در معرض  ستمگری ها و استثمار  آن قرار داشته اند، میخواهند در مبارزه با مداخلات نظامی امپریالیست ها ،همسو و متحد این رژیم نابکار باشند!ارتجاعی تر از این، موضعی  نمی توان اتخاذ کرد.   معلوم نیست اتحاد با این رژیم  جنایتکار ،چه سودی عاید  کارگران و توده های زحمتکش ایران خواهد کرد . سازشکاری  هم،  حد و حدودی دارد.کدام تئوری و فلسفه انقلابی ،اتحاد و همسوئی و همگامی با رژیم وحشی صفتی نظیر رژیم جمهوری اسلامی را تائید و تبلیغ میکند ؟ کیست که نداند بقای موجودیت ننگین رژیم جمهوری اسلامی ، این دمل چرکین در بدنه جامعه  بلادیده، حاصلی جز سرکوب  و کشتار و شکنجه و زن ستیزی و استثمار بیرحمانه کارگران،ندارد؟   چرا باید توده های  محروم و بی پناه ، قربانی جنگ خانمانسوزی باشند که دو طرف در گیر در آن،بدترین دشمنان آزادی و دموکراسی و بدترین سرکوبگران مبارزات کارگران و زجمتکشان ، می باشند؟                                                                      سالهاست  صحبت از حمله نظامی  آمریکا به ایران است .- ای بسا امکان دارد که دعوا و کشمکش بین آمریکا و جمهوری اسلامی  ، منجر به مداخله نظامی نشود.- رژیم نابکار،  از همین مساله  بهره برداری کرده و با مظلوم نمائی و برجسته کردن قریب الوقوع  بودن حمله نظامی،مذبوحانه  میکوشد افکار جهانیان  را فریب داده واز شدت و حدت مبارزات توده های به پا خاسته ، بکاهد. عمال رژیم و لابی هایش در خارج   که شامل  بسیاری از  آکادمیسین ها و استادان  دانشگاه هانیز میشود ،احتمال حمله نظامی آمریکا و اسرائیل را وسیله قرار داده ، سخت در مظلوم نشان دادن یکی  از جنایت کارترین رژیمهای موجود درجهان تقلا میکنند. در چنین اوضاع و احوالی،سازشکارانی در طیف "چپ"  که نظریه  ارتجاعی  همسوئی  و اتحاد عمل با رژیم جمهوری اسلامی را در صورت حمله نظامی  آمریکا و اسرائیل تبلیغ میکنند  ، در واقع امر،  به ساز  رژیم فریب کار، رقصیده و به کارزاری که این حکومت ریاکار برای مظلوم نمائی و حفظ سلطه جابرانه اش راه انداخته است ، یاری میرسانند.  

                               ++++++++

 در صورت حمله نظامی  آمریکا به ایران ، نیروها ی  ترقی خواه و انقلابی ، بزرگ ترین اشتباه و خیانت را مرتگب خواهند شد اگر به دفاع از رژیم  سرکوبگر برخاسته و با جنایت کاران حاکم،همسو و همگام باشند. نیروهای  مبارز و انقلابی، در عین حال  که با تمام نیرو علیه  حمله نظامی آمریکا و اسرائیل و.....،  مبارزه میکنند و جانفشانی در جهت بیرون راندن   نیروهای نظامی  تجاوزگر خارجی را در برنامه فعالیت های اصلی خود قرار میدهند، باید بر ابعاد پیکار عادلانه علیه رژیم افزوده  و از تضاد و کشمکش  بین قدرتهای  امپریالیستی و حکومت مرتجع جمهوری اسلامی ، به سود انقلاب توده ها، نابودی سلطه جابرانه  رژیم حاکم و ایجاد  جامعه ای دموکراتیک و انقلابی ، بهره برداری  کننند. باید  به منظور مبارزه بی امان علیه رژیم و در مخالفت با حمله نظامی   آمریکا و متحدینش ،جبهه  سومی  باز شود که همان جبهه   انقلابی  طرد  امپریالیستهای  اشغالگر و سرنگونی رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی میباشد. باید حمله نظامی و دعوا وکشمکش بین  رژیم و اشغالگران خارجی و ایادی داخلی آنها  را به جنگ  انقلابی و رهائی بخش علیه   رژیم سرکوبگر ،مبدل ساخت.                                                                           و

 تنها الترناتیو ترقی خواهانه و انقلابی در صورت حمله امپریالیست ها به ایران،  همانا  ایجاد  جبهه متحد مبارزه بی امان علیه اشغالگران خارجی  و رژیم آدمکش  جمهوری اسلامی است  که در طول 33 سال خونبار گذشته ،کاری جز  اعدام و آزادی کشی ،  حراست از منافع سرمایه داران داخلی و خارجی ، باز گذاشتن دست  امپریالیست های  آزمند در تاراج  هستی توده ها ،  پایمال ساختن حقوق  زنان ، سرکوب بیرحمانه  ملت های  تحت ستم و اقلیت های مذهبی ،سوق دادن جامعه اسیر و دربند به قرون وسطی ،کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی و هزاران جنایت و درنده خوئی دیگر ، انجام نداده است . دست دوستی  به چنین رژیمی دادن  به بهانه مبارزه با امپریالیسم و هر گونه حمایتی از آدمکشان حاکم در ایران ،بدون تردید ، چیزی  جز خدمت به امپریالیسم  و ارتجاع و طولانی تر ساختن  عمر رژیم ضد مردمی ، نیست.                                        تردیدی  وجود ندارد که  توده های  محروم و زحمت کش،  در صورت حمله نظامی   امپریالیستها  با مشکلات عدیده،   روبرو خواهند شد . مبارزه علیه رژیم خودکامه تا دندان مسلحی نظیر رژیم جمهوری اسلامی، هم اکنون هم کار بس صعب و مشکلی است . در صورت حمله نظامی خارجی،  این مبارزه  که هم علیه مهاجمین خارجی و هم علیه رژیم اسلامی حاکم می باشد، بس سخت تر و  دردناکتر خواهد بود  اما برای  توده های محروم و زحمتکش و نیروهای سیاسی مترقی و انقلابی ، راه دیگری  وجود ندارد . رهائی از چنگال ظلم و استثمار، درهر حال، کار آسانی نیست .    نه  به تجاوز امپریالیستی  و نه به رژیم ارتجاعی  جمهوری اسلامی !  تحت چنین شعار رزمنده و ترقی خواهانه ای ، در پروسه جنگی سخت و خونین  و طولانی، باید  هم  قدرتهای امپریالیستی  متهاجم را از کشور بیرون راند و هم به سلطه رژیم  جنایتکار جمهوری اسلامی، پایان داد. هر الترناتیو دیگری،  جز  شکست و ناکامی حتمی  و تداوم اسارت در چنگال امپریالیسم و رژیم جمهوری اسلامی ،حاصل و ثمره ای، نخواهد داشت.    پایان

 

منبع:پژواک ایران


حسن جداری

فهرست مطالب حسن جداری در سایت پژواک ایران 

*اعدام های پی در پی، نشانه ترس ووحشت رژیم!  [2020 Dec] 
* سرنگونی رژیم، در گروهمبستگی واتحاد عمل!   [2020 Nov] 
*تشدید تضاد های بینا امپریالیستی درجهانی پرتلاطم!   [2020 Nov] 
* نگاهی اجمالی به تاریخ گذشته ایران!  [2020 Sep] 
*اهمیت عنصرآگاهی درجنبش های کارگری!   [2020 Jul] 
*ایران،سرزمین ملت ها، آداب ورسوم وزبانهای مختلف!   [2020 Jun] 
*انقلاب، کدام انقلاب، دموکراتیک یا سوسیالیستی!   [2020 Feb] 
* مروری بر زندگی پر تلاطم جعفرپیشه وری!  [2019 Dec] 
*دشمن مشترک زحمتکشان کرد، ترک، فارس و ....!   [2019 Dec] 
*قهرانقلابی توده ها، پاسخ قهرارتجاع هار! ‏ ‏  [2019 Nov] 
*نه به حمله نظامی امریکا، نه به رژیم جمهوری اسلامی ! زنده باد انقلاب توده های زحمتکش!  [2019 Jun] 
*اقوام ، ملت یا ملت های ایران!   [2019 May] 
* پان اسلامیسم و پان آریائیسم، دو روی یک سکه!  [2018 Dec] 
*کارگر می رزمد، ذلت نمی پذیرد!‏ ‏   [2018 Dec] 
*ظولمه قارشی عصیان!  [2018 Aug] 
*خیزش های سهمگین توده ها، ناقوس مرگ رژیم را به صدا درآورده است!   جمهوری اسلامی با هر جناح و دسته، نابود باید گردد! [2018 Aug] 
* راه رهائی کارگران و زحمتکشان ایران!   [2018 Jul] 
*ٰ نگاهی اجمالی به تاریخ صد سال گذشته ایران!  [2018 May] 
*جمهوری اسلامی ، جمهوری ایرانی، جمهوری دموکراتیک کارگران و زحمتکشان!   [2018 Jan] 
*‏ آذربایجان به پا خیز ! ‏ ‏  [2018 Jan] 
*خیزش های پرشور و رزمنده ضد رژیمی، ‏درسرتاسرایران!‏   [2018 Jan] 
*پدیده ای به نام شوونیسم در سایت های اپوزیسیون!  [2017 Jun] 
* حل مساله ملی در ایران، در گرو سرنگونی رژیم!   [2017 Jun] 
*انتحابات فرمایشی رژِیم، چه چیزی را تغییر میدهد؟ ‏   [2017 May] 
*چرا باید انتخابات فرمایشی رژیم را تحریم کرد؟  [2017 May] 
*رقابت امپریالیست ها و خطر وقوع جنگ جهانی ‏سوم!   [2017 Mar] 
*نگرش به گذشته ها، به مثابه درمان آلام اجتماعی!‏   [2017 Jan] 
*مرگ هاشمی رفسنجانی و قیل و قال «اصلاح طلبان»!   [2017 Jan] 
*دو رژیم آزادیکش، دوکشتاروحشیانه!   [2016 Dec] 
*فراکسیون مناطق ترک نشین مجلس، توطئه و تمهیدی ارتجاعی!  [2016 Nov] 
*دنیائی پرتلاطم، رخدادهای تکان دهنده!‏  [2016 Oct] 
*مساله ملی،اپوزیسیون بورژوائی وطبقه کارگر!‏   [2016 Sep] 
*ننگ تاریخ بشر!‏ ‏   [2016 Sep] 
*رژیم جمهوری اسلامی ، رژیم دزدان کاخ نشین!  [2016 Aug] 
* قانلی بیرمیدان !  [2016 Jun] 
*شلاق زدن به کارگران، جنایتی دهشتناک!  [2016 May] 
* کوتله وی عصیان ! غزلی به ترکی با ترجمه فارسی  [2016 May] 
*برتری طلبی قومی و نژادی!  [2016 Apr] 
*یاران را چه شد!  [2016 Apr] 
*تحریم یا عدم تحریم انتخابات! کدام انتخابات؟  [2016 Jan] 
* یادی از فرقه دموکرات آذربایجان!  [2015 Dec] 
*دو قطعه شعر در رابطه با قتل‌های زنجیره‌ای پاییز ۱۳۷۷  [2015 Dec] 
*رژیم جمهوری اسلامی؛ حامیان و مخالفین!  [2015 Dec] 
*شوونیسم زبان فارسی! ستمدیدگی زبانهای غیر فارس ایران [2015 Nov] 
*به مناسبت باز گشائی مدارس در ایران! نگاهی بر برخی از مشکلات آموزشی  [2015 Oct] 
* مساله طبقاتی ومساله ملی در ایران!  در رد برتری طلبی قومی و نژادی [2015 Sep] 
*حقوق بشر، بازیچه دست قدرت های سلطه گر!  [2015 Aug] 
* تفرقه و نفاق افکندن بین خلق های ایران، به سود رژیم شوونیست جمهوری اسلامی است!  [2015 Jul] 
*خاطرات من از دوران حکومت فرقه دموکرات آذربایجان!  [2015 Jul] 
*تاریخ معاصرآذربایجان و شوونیست های طیف "چپ"!   [2015 Jun] 
*" آذری یا زبان باستان آذربایجان"، رد پای کسروی!   [2015 May] 
* رژیم جمهوری اسلامی ، مظهر ستم ملی و شوونیسم!  [2015 May] 
* نگرشی به مساله ملی، در رابطه با مبارزات ضد رژیمی!  [2014 Nov] 
*آغاز سال تحصیلی در ایران و مشکل زبان!  [2014 Sep] 
*هگلیسم یا مارکسیسم! سرمایه داری یا سوسیالیسم!  [2014 Mar] 
*رژِیمی فریبکار، «فرهنگستانی» مرتجع و شوونیست !   [2014 Feb] 
*انتقاد با سلاح و سلاح انتقاد!   [2014 Jan] 
*جواب خصم خونخوار!  [2014 Jan] 
*راه خطا پیمودن در برخورد به مساله ملی!   [2014 Jan] 
*سردمداران رژیم، غارتگران هستی توده ها!  [2014 Jan] 
*قاجارها یا پهلوی ها! ( 1)  [2013 Dec] 
*روز 21 آذر 1325، در تاریخ معاصر ایران   [2013 Dec] 
* گلچینی از دیوان حافظ شیرازی، شاعر عصیانگر و آزاد اندیش!  [2013 Dec] 
* قادینین قدرتی! (قدرت زن)  [2013 Nov] 
*فارسی، زبانی تحمیلی برای ملت های غیر فارس!   [2013 Nov] 
*شوق و شور جانفشانان!  [2013 Oct] 
*رژیم اشرار !   [2013 Jun] 
*روحانی، سر کوبگری دیگر!  [2013 Jun] 
*رژیمی آزادیکش! انتخاباتی فرمایشی!   [2013 May] 
* بهار خاطره ها!  [2013 May] 
*کارگر هم، انسان است!  [2013 May] 
*غرش وفریاد!  [2013 Apr] 
* در پیرامون «کنفرانس» باکو!  [2013 Apr] 
*شهر آفتاب!  [2013 Apr] 
*بازار ریا!  [2013 Mar] 
*کج اندیشی ها در رابطه با مساله ملی در ایران ( 1)  [2013 Feb] 
*نبرد خلق!   [2013 Feb] 
* بدترین نوع حکومت!  [2013 Jan] 
*معجز شبستری، شاعر و متفکر شهیر آذربایجان! در یکصد و چهلمین سالگرد تولدش [2013 Jan] 
* در رابطه با رفراندوم برای" استقلال" آذربایجان!  [2012 Dec] 
*روز 21 آذر 1325، در تاریخ معاصر ایران   [2012 Dec] 
*راه ناهموار!   [2012 Nov] 
*باید رساتر شود این فریاد ها!  [2012 Nov] 
*تنها راه رهائی زحمتکشان!  [2012 Oct] 
*اگر کارگران به پا نخیرند، خانه ظلم ویران نمی شود!  [2012 Jul] 
*علیه انقیاد طلبان و سازشکاران!  [2012 Jul] 
*مظهر جهل و خرافات!  [2012 Jul] 
*پيرامون مساله ملی در ايران!   [2012 Jul] 
*ملانین جوری ،مکری، حیله لری !  [2012 Jul] 
*صمد بهرنگی، معلم کبیر روستاهای آذربایجان  [2012 Jun] 
*حکومت ننگین!  [2012 Jun] 
*تاریخچه ملی شدن صنایع نفت و کودتای 28 مرداد 1332  [2012 Jun] 
*خون «ندا»!  [2012 Jun] 
*توفان خشم !  [2012 Jun] 
*حماسه آذربایجان!  [2012 May] 
*دخالت خارجی یا تکیه به نیروی توده ها ؟!  [2012 May] 
*فریاد کن ای کارگر! بمناسبت اول ماه مه، روزفرخنده جهانی کارگران [2012 Apr] 
*تعدی و شرارت!  [2012 Apr] 
*من این کشتار و این سرکوب و زندان را نمیخواهم !  [2012 Mar] 
*بهار دل انگیز !  [2012 Mar] 
*بهار آزادی!  [2012 Feb] 
*جواب خصم خونخوار!  [2012 Jan] 
*ای خوش آنروزی...  [2011 Aug]