ایران و جام جهانی برزیل
م. گئومات

 

سرانجام قرعه کشی بازیهای جام جهانی 2014 برزیل برگزار گردید و تیم ملی فوتبال ایران در گروه "اِف" با آرژاانتین، بوسنی هرزگوین و نیجریه هم گروه شد. متولیان و نگهبانان زشتی ها و پلیدیها در ایران اسلامی مراسم قرعه کشی را به دلیل حضور یک مجری زن زیبا رو سانسور کرده و مطابق معمول خود از تماشای این بخش ممنوعه برای مردم، لذت بردند!

باید اضافه نمایم که این همان جام جهانی فوتبالی است که در اوایل انقلاب مسئولین کوته فکر و ناآشنا با سیستم حکومتداری و دنیای سیاست آنرا وسیله ای می دانستند در دست صهیونیسم بین الملل برای نیل به اهداف ضد اسلامی خود. ولی همانند بسیاری دیگر از این گونه افکار کودکانه و نابخردانه سرانجام با پرداخت بهایی گزاف به ناپختگی این اینگونه افکار خود پی بردند. تا جایی که هم اینک از شرکت در همان جام جهانی فوتبال یعنی معتبرترین رویداد ورزشی جهان، به اندازه دستیابی به توافقنامه اخیر 5+1 در مورد «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» خوشحال هستند.

ددر این تردیدی نخواهد بود که آرژانتین فاتح گروه اِف خواهد گردید. الباقی می ماند تلاش سه تیم ایران، نیجریه و بوسنی برای کسب مقام دوم در این گروه.

تیم نیجریه که ملقب به "عقاب ها" است و نخستین مسابقه را با ایران برگزار خواهد کرد در بازیهای مقدماتی انتخابی جام جهانی در گروه خود به همراه تیمهای مالاوی، کنیا و مامبیا به رقابت پرداخته و با 12 امتیاز حاصل از سه پیروزی و سه تساوی فاتح گروه خود شده و به مرحله بازیهای نهایی راه یافته است. در آن مرحله نیز در مجموع دو بازی رفت و برگشت با شکست 4 بر 1 اتیوپی بدون حتی یک باخت در هشت مسابقه به بازیهای جام جهانی 2014  برزیل صعود نموده است. باید توجه داشت که تیم ملی فوتبال جوانان نیجریه در مسابقات جهانی جوانان که در ماه گذشته برگزار گردید، تیم ملی جوانان ایران را با پیروزی قاطع 4 بر 1 از سر راه برداشته و در ادامه سرانجام قهرمان جام جهانی جوانان گردیده است. ایران اگر بتواند یک امتیاز از رویارویی با این تیم کسب کند، می تواند اندک امیدی به صعود از گروه خود داشته باشد.

مسابقه بعدی ایران با تیم پرقدرت آرژانتین مشهور به "آلبي‌سلسته" خواهد بود. در این رویارویی داوود و گولیات، ایران باید سعی در هر چه کمتر گل خوردن بنماید زیرا این احتمال وجود دارد که برای انتخاب تیم دوم گروه، تفاضل گل نقشی تعیین کننده ایفا کند. تیم آرژانتین با مجموع 32 امتیاز از 9 برد و 5 مساوی و 2 شکست مقام اول مسابقات انتخابی منطقه آمریکای جنوبی را نصیب خود کرده است.

و اما تیم بوسنی هرزگوین که به "نیلوفرهای طلایی" معروف می باشد و آخرین حریف ایران در این رقابتها خواهد بود. نکته جالب توجه این است که پس از تأسیس فدراسیون فوتبال در کشور بوسنی هرزگوینِ تازه مستقل شده، نخستین مسابقه رسمی تیم ملی فوتبال این کشور در 6 ژوئن سال 1993 در برابر تیم ملی ایران در ورزشگاه آزادی تهران انجام گردیده که آن تیم با نتیجه 3 بر 1 تیم ایران را شکست داده است. بدترین شکست این تیم در تاریخ کوتاه خود، در14 می سال 1998 رقم زده شده که دست بر قضا از همین تیم ملی آرژانتین در شهر کوردوبا بود که با نتیجه 5 بر صفر شکست خورده است!

تیم بوسنی در مسابقات انتخابی جام جهانی در منطقه اروپا در یک گروه نسبتاً آسان مرکب از یونان، اسلوواکی، لتونی،  ليتواني و لیختن اشتاین قرار داشته و با مجموع 25 امتیاز از هشت برد و یک مساوی و یک باخت رده اول را به دست آوررده و مستقیماً به جام جهانی صعود کرده است. کارنامه این تیم در مسابقات انتخابی و صعود مستقیمش به جام جهانی به هیچوجه نشان دهنده قدرت این تیم نمی باشد. حتی آن 30 گلی نیز که به ثمر رسانده بیانگر زهر خط حمله آن تیم نیست.  چرا که این گلها را به تیم هایی مانند لتونی، لیتوانی و لیختن اشتاین زده است که از جمله تیم های کلاس سه اروپا محسوب می گردند و نه در برابر دو تیم یونان و اسلواکی.

ولی نکته حائز اهمیت این است که بوسنی در برابر تیم منسجم و سخت دفاعی ی یونان یک مساوی بدون گل و برد یک بر صفر به دست آورده و در مقابل تیم جاندار و محکم اسلواکی یک بار بازنده و بار دیگر پیروز گردیده است. این نتایج تاحدودی نشان دهنده بازی سازمان یافته و منظم این تیم می باشد. سافت سوشیچ، سرمربی تیم بوسنی که خود روزگاری از اعجوبه های دریبلینگ و اسطوره تیم ملی یوگسلاوی سابق و تیم باشگاهی پاری سن ژرمن فرانسه به شمار می رفته، مربی بسیار با دانش و کاردانی است که به خوبی می داند از هر بازی چه می خواهد و چگونه باید به آن دست یابد. ادین ژکو مهاجم 27 ساله و بلند قامت، 193 سانتی متر، باشگاه منچستر سیتی، آسمیربگویچ، 198 سانتیمتردروازه بان استوک سیتی، میرالم پیانیچ، 180 سانتمتر، هافبک آس میلان، امیر سپاهیچ که در حال حاضر در تیم لورکوزان آلمان بازی می کند، سجاد صالیحوویچ چپ پای قدرتمند عضو تیم هوفنهایم  و میرالم پیانیچ  هافبک تهاجمی تیم فوتبال رم از بازیکنان برجسته و شاخص تیم بوسنی محسوب می گردند.

کارلوس کی روش در زمانی که سرمربی تیم ملی پرتغال بود دو بار در پلی آف مسابقات جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی با تیم بوسنی هرزگوین مسابقه داده که سرانجام به سختی با دو برد یک بر صفر آن تیم را شکست داده و خود راهی جام جهانی  گردیده است. و این می تواند تجربه خوبی برای سرمربی ایران باشد در رویارویی با تیم بوسنی در برزیل. تیم دوم این گروه در مرحله بعدی باید در مقایل تیم اول گروه  "ئی" که احتمالاً سوئیس یا فرانسه خواهد بود صف آرایی نماید که مسابقه چندان دشواری نخواهد بود.

تیم ملی ایران تنها تیمی است که از زمانی که صعودش به جام جهانی مسجل شده تاکنون هیچگونه بازی تداراکاتی یی را برگزار ننموده است! اردوهای آمادگی تیم ملی ایران در پرتغال دو بار به علت کمبود بودجه لغو گردیده است! این درحالی است که دو تیم دیگر صعود کننده از آسیا یعنی کره جنوبی و ژاپن هر کدام بازیهای تدارکاتی بسیار باارزشی را در برابر تیمهای بزرگ اروپا انجام داده اند از جمله کره جنوبی که تیم احیاشدۀ سوییس را 2 بر یک شکست داده است.

مطابق ادعای مهدی تاج نایب دوم فدراسیون فوتبال، در فرصتی که تیم ملی ایران باید آخرین بازی خود در مسابقات انتخابی جام کشورهای آسیایی در برابر کویت در تاریخ 14 اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار نماید، به دلیل صعود از پیش مشخص شدۀ هر دو تیم ایران و کویت، قرار است از تیم ب ایران در این مسابقه استفاده گردد و به جای آن یک مسابقه تدارکاتی مناسب برای تیم ملی بزرگسالان ایران ترتیب داده شود.

ولی کارلوس کی روش که گوشش از اینگونه وعده های توخالی مسئولین فدراسیون فوتبال پر است در مصاحبه با خبرگزاری فارس چنین اظهار نظر کرده است: « بيائيد اميد داشته باشيم که می‌توانيم با نوع بازی خودمان آرژانتين را دچار سردرد کنيم. ... احتمال انجام بازي‌هاي دوستانه براي تيم ملي صفر است. تنها بازي قطعي ما که از آن مطمئن هستم ديدار با کويت است که در جام ملت‌هاي آسيا خواهد بود! فعلاً بازي‌ بعدي وجود ندارد که در موردش صحبت کنيم حتي نمي‌دانم آيا بازيکنانم را در اختيار دارم يا نه؟ مدام به اين فکر مي‌کنم که ليگ کي تمام خواهد شد و کي بايد آماده شويم. بعد از صعود به جام جهاني بهترين مکان و هتل را براي تيم ملي انتخاب کردم و بهترين برنامه‌ريزي اردويي را انجام دادم. حتي بهترين تيم‌هاي دنيا را به نتيجه رساندم که حتي حاضرند با ما بازي کنند.

از جلساتي که مي‌خواهند با من بگذارند خسته شده‌ام و صراحتاً مي‌گويم ديگر کسي از من نخواهد که جلسه‌اي بگذاريم. تکرار مي‌کنم چون کارم را خوب انجام داده‌ام ديگر کاري از دستم برنمي‌آيد چون توانايي بيشتري ندارم. حالا نوبت ديگران است که خودشان را ثابت کنند. اين حرف آخر من براي کساني است که فکر مي‌کنند کار ما راحت و آسوده در جام جهاني خواهد بود. وقتي نمي‌دانم چنين افرادي به چه هدفي مي‌خواهند برسند فقط بايد به آنها بخندم.»

از طرف دیگر باید اذعان داشت که کی روش مربی خوش شانسی است! چون فدراسیون فوتبال ایران سخاوتمندانه تمام بهانه های لازم برای توجیه عدم موفقیت تیم ملی ایران در جام جهانی را در اختیار او گذاشته است!!! خود کی روش نیز در ضمن مصاحبه هایش به رئوس این دستاویزها که کاملاً درست و منطقی نیز هستند، برای توسل به آنها در روزهای مبادا اشارات روشنی می نماید. این مربی بادانش و بین المللی بر خلاف مسئولین و مقامات فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، اعتبار و شهرت خود را از طریق رانت خواری و باند بازی و خودی و غیر خودی به دست نیاورده است که بخواهد آنرا به آسانی به دلیل بی برنامگی و روز مَرِگی فدراسیون فوتبال ایران از دست بدهد. به همین جهت خوشبختانه بهانه هایی به مراتب بیش از نیاز او، برای توجیه ناکامی احتمالی تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل، در اختیار وی گذاشته شده است!

اگر چه فدراسیون فوتبال بی لیاقت و بی برنامه ایران از هم اکنون جناب اردشیر (امیر) قلعه نوعی را برای جانشینی کی روش در آب نمکی مناسب خوابانده است که تا پس از مدتی سیاه بازی، سکان هدایت تیم ملی فوتبال ایران در در اختیار او بگذارد. ملاقات محمود گودرزی، وزیر جدید ورزش و نوجوانان با قلعه نوعی نمی تواند به دور از اینگونه برنامه ریزی ها بوده باشد.

یکی از بدشانسی های این دوره از جام جهانی این است که تیم برزیل که بدون شک فاتح گروه اِ خواهد شد در دور بعدی باید به دیدار تیم دوم گروه ب برود که اسپانیا یا هلند خواهد بود. و در دور بعدی هم به احتمال بسیار با ایتالیا و یا انگلستان رودررو خواهد شد. در هر یک از این دو مسابقه احتمال شکست و حذف تیم میزبان وجود دارد.

ناامید کننده ترین اظهار نظر برای ایران را آلفیو باسیله سرمربی سابق تیم ملی آرژانتین بیان کرده که گفته است: « ایران در تمام بازیهایش بازنده خواهد بود. »

متاسفانه اگر همکاری مسئولین فدراسیون فوتبال ایران با کارلوس کی روش به همین صورتِ باری به هر جهت و رفع تکلیف باقی بماند، بدون تردید پیش بینی آلفیو باسیله صورت واقعیت به خود خواهد گرفت.

از سوی دیگر سایت گل که تاریخچه بازیهای ایران در سه جام جهانی را مورد آنالیز قرار داده به این نتیجه رسیده است که تیم ایران همواره بدترین بازی خود را در مسابقه سوم خود به نمایش گذاشته است، به همین جهت در جام جهانی در پیش رو باید از مسابقه با تیم بوسنی هراس داشت و نه آرژانتین یا نیجریه. البته من این نتیجه گیری را منطقی نمی دانم. چرا که شرایط پیرامونی غیر فوتبالی ی تیم ملی ایران، میزان شانس صعود از گروه و عوامل دیگری در این مورد دخیل است که موقعیت جدیدی برای تیم ملی ایران در این جام جهانی فراهم خواهد نمود بی ارتباط با تجزیه تحلیل مورد اشاره.

سافت سوسيچ  سرمربی تیم بوسنی اظهار داسته است:« ما و نيجريه بايد براي رتبه دوم در اين گروه بجنگيم. هرچند نبايد ايران را دست کم گرفت.»

ادین ژکو، مهاجم سرشناس تیم ملی بوسنی گفته است:« ما برای رسیدن به دومی گروه با نیجریه می جنگیم، به نوعی بازی ما با نیجریه ای ها یک فینال است.»

ميرعالم پجانيچ دیگر ستاره تیم بوسنی نیز همان عقیده هم تیمی خود ادین ژکو را دارد:« رقابت ما بر سر عنوان دوم گروه با نيجريه است.»

استفن کِشي سرمربی تیم ملی فوتبال نیجریه گفته است: «به جز آرژانتین که شانس اول تیم صعود کننده را دارد، شانس 3 تیم دیگر برابر است. احساس می‌کنم بازی کردن مقابل تیمی که کی‌روش روی نیمکت آن می‌نشیند راحت نیست.»

الخاندرو سابلا سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین در مصاحبه با تلویزیون آرژانتین ضمن ابراز رضایت از هم گروهی با تیم ملی فوتبال ایران و قرار گرفتن در این گروه گفت:«قرعه کشی خوبی برای آرژانتین بود، هم مجبور نیستیم به شهرهای دور برزیل سفر کنیم و هم رقبای خوبی داریم. ... تیم ملی فوتبال ایران برای ما ناشناخته است، باید آنرا بررسی کنیم.» اظهار نظر محمد مایلی کهن مربی رک گو، نترس و جنجالی نیز در نوع خود جالب توجه و مهم است: « «من فكر مي‌كنم گروه ايران خيلي خوب است. ما اگر خودمان هم مي‌خواستيم قرعه برداريم بهتر از اين نمي‌توانستيم برداريم. ... روزهاي فيفا مي‌گذرد و مي‌گويند بازي نداشتيم چون تحريم هستيم. اگر تحريم هستيم چطور تيم فوتسال روسيه مي‌آيد ايران و بازي تداركاتي انجام مي‌دهد؟ بهتر است واقعيت را بگوييم. اينكه جرات نمي‌كنيم چون مي‌ترسيم بد ببازيم و صداي مردم در بيايد. نگراني ما اين است و شك نكنيد كه دنبال بازي تداركاتي نيستيم.»

پیش بینی من این است که ایران ضمن ارائه بازیهای قابل قبول، در بهترین حالت خود حداکثر با دو امتیاز حاصل دو تساوی در برابر بوسنی و نیجریه و یک شکست مقابل آرژانتین به کار خود در همان دور نخست پایان خواهد داد بدون آنکه شانسی برای صعود به دور بعد داشته باشد.

همانطور که می دانید تیم ملی فوتبال آرژانتین لقب "آلبی سلسته" را یدک می کشد، نیجریه "عقاب ها" و بوسنی " نیلوفرهای طلایی ". حالا باید دید مسئولین ایران اسلامی چه لقبی به تیم ملی فوتبال ایران اسلامی خواهند داد. از آنجا که در مسابقات فوتبال، تماشاگران ایرانی برای تهیج و تشویق بازیکنان، پیوسته از شعار بی ارتباط با فوتبال "یاعلی مدد" استفاده می نمایند، شاید هم لقب "ذالفغاری ها" مناسب و پسندیده باشد برای تیم ملی فوتبال ایران! م. گئومات 2013-12-09

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب م. گئومات در سایت پژواک ایران 

*اشک تمساح جمهوری اسلامی برای انقراض نسل یوزپلنگ ایرانی  [2018 May] 
*سهم بر باد داده شده ایران از صنعت گردشگری جهان(بخش یک)  [2018 Apr] 
*خرمشهر در گذر زمان (۷)  [2018 Feb] 
*خرمشهر در گذر زمان (بخش6)  [2018 Jan] 
* خرمشهر در گذر زمان (بخش 5)  [2018 Jan] 
*مشابهت اتهام منجر به اعدام مالک سینما رکس آبادان با اتهام بنیاد مستضعفان در رابطه با فاجعه ساختمان پلاسکو  [2017 Jan] 
*مشکل تیم استقلال تهران کمبود بازیکن طراز اول نیست  [2017 Jan] 
*اگر منتظری کمی صبر می کرد، شاید...  [2017 Jan] 
*علی دائی، اسطوره ای که شنل شهریاری و کفش فوتبال را با هم به میخ آویخته است  [2017 Jan] 
*خودکشی و آش شور ورزشگاه های تختی  [2017 Jan] 
*همفکری و تأسی جستن مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران از هیتلر  [2017 Jan] 
*ایران اسلامی و میزبانی جام ملتهای آسیا 2023  [2016 Dec] 
*اشکهای غم و شادی رونالدو و قهرمانی پرتغال در یورو 2016  [2016 Jul] 
*خرمشهر در بستر زمان (بخش 4 با اضافات جدید)  ظهور و اوج گیری شیخ خزعل – تاریخچه طایفه کعبیان (قسمت دوم) [2015 Oct] 
*زبان پارسی را پاس بداریم  [2015 Sep] 
*خرمشهر در بستر زمان (بخش ۳ با اضافات جدید)   [2015 Sep] 
*خرمشهر در بستر زمان (بخش دوم)  [2015 Aug] 
*سینما رکس آبادان، کوره آدم سوزی   [2015 Aug] 
*جناب محمود سرابی، خود خواسته به «اوت» تشریف برده اید!   [2014 Feb] 
*ایران و جام جهانی برزیل  [2013 Dec] 
*طوطیانی شده ایم، گرگ هاری باید!  در پاسخ به مقاله «سخنی با آقای ایرج مصداقی» نوشته آقای عبدالحسین طوطیانی [2013 Dec] 
*خرمشهر در گذر زمان، بخش نخست: تاريخچه، م. گئومات  [2012 Jun]