PEZHVAKEIRAN.COM من چگونه می‌توانم در نجات جان یک جوان نقشی ایفا کنم؟
 

من چگونه می‌توانم در نجات جان یک جوان نقشی ایفا کنم؟
علی صدارت

رژیم ولایت مطلقۀ فقیه، نیازی حیاتی دارد که به هر شکلی که بتواند، خشونت را در جامعه عادی کند و رواج دهد. تا وقتی که تعداد کسانی که به تماشای اعدام‌ها می‌روند (و یا حتی در مقابل تجاوزها به حقوق بشر منفعلانه سکوت می‌کنند و حتی در امنیت فضای مجازی و در راحت منزلشان هم به آن اعتراضی نمی‌کنند) زیادتر از تعداد کسانی است که وظیفۀ خود می‌دانند که در اعتراض به هر تجاوزی به هر حقی از حقوق هر انسانی عملی انجام دهند و قدمی (حتی هر چه به ظاهر کوچک) بردارند، جای تعجب ندارد که سرنوشت ما به لحاظ حقوقی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی، اجتماعی،.... این باشد که هست!
برای رهائی از این سرنوشت، به هر وسیله‌ای باید پیوسته میزان خشونت را در جامعه، کاهش دهیم. افراد جامعه‌ای مردمسالار، به هر بهانه‌ای به کمک یکدیگر می‌شتابند و نسبت به هم مهربان هستند.
از محبت تلخها شیرین شود--- از محبت مس ها زرین شود
از محبت دُردها صافی شود--- از محبت دَردها شافی شود
از محبت مرده زنده می‌کنند--- از محبت شاه بنده می‌کنند
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای،  خبر از اعدام قریب الوقوع رسول حُلومی داد، جوانی که در 17 سالگی مرتکب جرم شده و اکنون 22 ساله است، در دادگاه جنایی استان خوزستان، به جرم قتل یک پسر نوجوان دیگر در یک نزاع، به اعدام محکوم شد و سال 2010 حکم بدون در نظر گرفتن به سن و سال او و دفاعیاتش تایید شد، حکم قصاص او اکنون به دایره اجرای احکام اهواز فرستاده شده و قرار است به زودی به اجرا گذاشته شود.
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از جمله خواسته است که  اجرای حکم اعدام این جوان، آقای رسول حُلومی  متوقف گردد و در پرونده وی بازنگری شود.  در این بیانیه، لزوم دسترسی به وکیل در تمامی مراحل دادرسی اشاره شده است. سازمان عفو بین‌الملل همچنین گوشزد نموده است ایران از امضاکنندگان عهدنامۀ حقوق کودک است و در این عهدنامه اعدام محکومانی که در زیر 18 سالگی مرتکب جرم شده‌اند را ممنوع میداند.
برای درک اینکه قتل دولتی یک فرد، (حال آن فرد هر جرمی را مرتکب شده باشد، و بخصوص اگر آن فرد یک کودک باشد) مشکلی از جامعۀ خشونت‌زدۀ ما را حل نمیکند (و چه بسا که با اعدامها، بخصوص اعدامها در ملا عام، قبح تجاوز به حق حیات هم شکسته می‌شود، و دست رژیم در تجاوزها به حقوق بشرها بازتر می‌شود) خوب است اگر هموطنان بتوانند خود را جای این جوان و یا خانوادۀ وی مجسم کنند، و در این صورت و با لمس آن احساس، برای نجات جان این فرد (و هر فرد دیگری که در چنگال این نظام گرفتار است و یا خواهد شد) حداقل کوشش را وظیفۀ خود خواهند دید.
هر کدام از ما می‌توانیم با هر وسیله‌ای که در اختیار داریم (رسانه‌های مجازی چون ای‌میل‌های انبوه، بازفرستادن و یا فوروارد کردن ای‌میلها به لیست آدرس‌های خود به شکل ای‌میل‌های زنجیره‌ای، فیس بوک، جی پلاس، توئیتر، اس ام اس،.......) درآمیختن با افکار عمومی (ایرانیان در داخل و در خارج ایران، و نیز غیرایرانیان و همۀ شهروندان جامعۀ جهانی) میزان حساسیتها را در جامعه در مقابل هرگونه تجاوزی به هر حقی از هر انسانی، بالا ببریم.
از جمله به این ترتیب، اسلحه (اسلحۀ خشونت و ارعاب) در دست سرکوب‌گران پیوسته بی‌اثرتر خواهد شد.
در ماههای اخیر، گروهی هموطنان ما، با باور به کنش‌های خشونت‌زدا و با مراجعه  به بستگان مقتول، آنها را تشویق به بخشیدن قاتل نموده‌اند و در کاهش خشونت در جامعه و در افزایش صلح و دوستی در کشور، هر یک به سهم خود نقشی ایفا کرده‌اند و به این ترتیب، در حد خود، دین خود را به بشریت و احقاق حقوق بشر، ادا کرده‌اند. امیدوارم که هرکدام از ما، در هر نقطه‌ای از دنیا که هستیم، با هر وسیله‌ای که در اختیار داریم، ابتکار و خلاقیت خود را شکوفا کنیم و با درآمیختن با افکار عمومی، از جمله با آشنایان و نزدیکان مقتول و "صاحب دم"  و نیز هم‌وطنانی  که در نزدیکی آنها زندگی می‌کنند، در نجات دادن جان یک انسان نقشی پیدا کنیم.
یادمان باشد که در این رژیم سرکوب‌گر،  هر کدام از ما و یا هر کدام از عزیزان و جگرگوشه‌گان  ما، به راحتی میتواند بجای رسول حُلومی باشد!
علی صدارت
تیر ماه 1393 برابر با جولای 2014
 

منبع:پژواک ایران


علی صدارت

فهرست مطالب علی صدارت در سایت پژواک ایران 

*علی صدارت : بررسی رخدادهای اخیر خاورمیانه در رابطه با وطن، سفر بایدن به اسرائیل و عربستان.  [2022 Jul] 
* سالگرد تولد کووید۱۹   [2021 Dec] 
*آیا باید به «مطالبات حداقلی» رضایت داد؟  [2021 Feb] 
*کتاب قانون اساسی پیشنهادی بر اساس حقوق پنج گانه، بهمراه سند حقوقی دوران گذار  [2020 Aug] 
* سند اساسی دوران گذار برای انتقال حاکمیت به مردم ایران  در ضرورت تدوین اصول راهنمای ساختار حقوقی دوران گذار  [2019 Aug] 
*صدارت : مردم باید یک کاری بکنند! چه باید کرد؟   [2018 Nov] 
*مسئولیت هر فردی در رابطه با «انتخابات» در رژیم سرکوبگر  [2017 May] 
*«منافع مشترک» نیرنگی کهنه! خیانتی پویا!‏   [2017 Jan] 
*نقش استقلال در وقایع اخیر اروپا و تفکر در آموزه‌هایی برای ایران  [2016 Jun] 
*مشارکت در ساختن سرنوشت خود  [2016 Feb] 
* مردمسالاری مستقیم و مشاورتی و مشارکتی. (5)شاخۀ چهارم  [2016 Jan] 
* لزوم نظارت ملت بر دولت جهت استقرار و استمرار مردم‌سالاری: پان‌اوپتیکانیسم واژگونه. (4)شاخۀ چهارم دولت   [2015 Nov] 
*شرایط لازم برای استقرار و استمرار مردمسالاری و حقوق‌مندی در ایران. (3)شاخۀ چهارم  [2015 Aug] 
* سرنوشت ما را چه کسی رقم می‌زند؟ (2)شاخۀ چهارم  [2015 Apr] 
* نقش و اهمیت رسانه‌های همگانی به مثابه شاخۀ چهارم دولت جهت برپایی و پویایی مردمسالاری  [2015 Mar] 
*من چگونه می‌توانم در نجات جان یک جوان نقشی ایفا کنم؟  [2014 Jul] 
* افکار عمومی، رسانه ها و جنبش  [2014 Jul] 
*اعتماد به نفس فردی و ملی (خودانگیختگی و استقلال) اصلی اصیل از اصول مردمسالاری  [2014 Jun] 
*پایان تاریخ مصرف بحران هسته‌ای با تسلیم‌نامۀ ژنو  [2014 Feb] 
*تحلیلی روانشناختی بخشی از جامعه ایرانیان (2)  [2014 Jan] 
*«ابعاد پنهان افتضاح اقتصادی/ سیاسی ایران_ترکیه»  [2014 Jan] 
*تحلیل روانشناختی بخشی از جامعه ایرانیان  [2014 Jan] 
* ابهام در لائیسیته و مذهب شیعه  [2013 Dec] 
*ابهام در لائیسیته و نیاز به شفاف‌گردانی این و سایر مفاهیم مردمسالاری اعلامیۀ جهانی لائیسیته و به مناسبت یکصدوهشتمین سال‌گرد قانون لائیسیته. [2013 Nov] 
* در عکس فوق، این ده نفر کیستند؟  [2013 Oct]