shahram-amiri

تقاطع: آن‌گونه که وب‌سایت “سحام‌نیوز” نوشته، شهرام امیری، متخصص هسته‌ای که در تیرماه ۱۳۸۹، پس از یک سال ناپدید شدن، از امریکا به ایران بازگشته و مورد استقبال مقامات دولتی قرار گرفته بود، از آن زمان تا کنون در بازداشت دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار دارد و در اعتراض به وضعیت خود، در یک ماه گذشته در زندان “پادگان جی تهران” دست به اعتصاب غذا زده است.

این وب‌سایت به نقل از یک عضو خانواده‌ی شهرام امیری که نخواسته نامش فاش شود نوشته که روز ۱۵ تیرماه امسال، همسر وی در مراجعه به دادگاه موفق می‌شود بعد از مدت‌ها او را ببیند که بر خلاف دفعات گذشته «شهرام این بار معترض بوده و از‌‌ همان راهرو که داشتند او را می‌بردند، فریاد می‌زد: من یک ماه است که اعتصاب غذا کردم و در پادگان جی هستم».

این عضو خانواده‌ی شهرام امیری از قول همسر وی گفته که او به «یک پاره استخوان» تبدیل شده بود و «نمی‌توانست راه برود» به گونه‌ای که «دو نفر زیر بغلش را گرفته بودند».

او اضافه کرده که به دنبال مراجعه خانواده امیری به “پادگان جی”، تمامی اعضای خانواده تهدید به بازداشت شدند: «چند نفر آمدند و گفتند اگر اینجا بایستید همه‌تان را بازداشت می‌کنیم. گفتیم بکنید ما آمده‌ایم برویم پیش شهرام که زنگ زدند پلیس و آمدند ما را به زور سوار ون کردند و گفتند همه‌تان بازداشت هستید؛ بعد بردند در اتوبان آزادگان ما را ول کردند و رفتند.»

به گفته وی، خانواده شهرام امیری در نخستین ماه‌های بازداشت وی در سال ۱۳۸۹ چندین بار در “مجتمع طلاییه تهران” با او ملاقات کردند تا اینکه در آستانه نوروز ۱۳۹۱ چندبار در “زندان حشمتیه” موفق به ملاقات با این زندانی شدند و اگرچه او شب نوروز سال ۱۳۹۱ به همراه چند مامور به خانه انتقال داده شد اما «همان روز ماموران برای بار چندم خانه و اتاق کارش را گشتند و چند سی دی و تعدادی یادداشت و کتاب‌های وی را با خود بردند».

این عضو خانواده آقای امیری با اشاره به رفت‌وآمدهای مکرر این خانواده به سازمان قضایی نیروهای مسلح گفته که آن‌ها سرانجام در تیرماه سال ۱۳۹۱ فهمیدند که «او به ده سال زندان و پنج سال تبعید به خاش محکوم شده است».

او هم‌چنین از فشارهای وارد شده بر این خانواده برای وادار کردن شهرام امیری به بازگشت به ایران از امریکا خبر داده و افزوده است: «همه ما را اسیری برده بودند، فقط همین را بگوییم که ما تا حالا هیچ حرفی نزده‌ایم و با هیچ‌کس از آن یک ماهی که بعدش شهرام به ایران آمد حرفی نزدیم اما اگر وضع همین جور بماند می‌گوییم که در آن یک ماه چه بر سر ما آوردند تا شهرام به ایران برگشت.»

شهرام امیری متخصص رادیوایزوتوپ‌های پزشکی در “دانشگاه صنعتی مالک اشتر” وابسته به “وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح” بود که خرداد ۱۳۸۸ در جریان سفر “حج عمره” به عربستان ناپدید شد و حدود ۱۳ ماه بعد، در ۲۲ تیر ۱۳۸۹ به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا مراجعه کرد و دو روز بعد به ایران بازگشت.

وی در هفته‌های آخر اقامتش در امریکا، با انتشار چهار ویدئو، ادعاهایی متناقض از اعلام پناهندگی به امریکا، مهاجرت برای ادامه‌ی تحصیل، ربوده شدن توسط دولت امریکا، و قرار داشتن در زندان خانگی را مطرح کرده بود. او در چهارمین ویدئو در تاریخ دوم تیرماه سال ۱۳۸۹، مدعی شد که از دست ماموران پلیس امریکا فرار کرده اگر موفق به بازگشت به ایران نشود، جانش به شدت به خطر خواهد افتاد.

امیری پس از بازگشت به ایران، مورد استقبال مقامات عالی رتبه وزارت خانه‌های خارجه و دفاع کشور قرار گرفت و از وی به عنوان “قهرمان ملی” و “دانشمند هسته‌ای” یاد شد. او با حضور در برنامه‌های تلویزیون دولتی ایران مدعی شد که در جریان “سفر حج” توسط سرویس‌های اطلاعاتی امریکا ربوده شد اما در این کشور به “مدد الهی” و “یاری چند دوست معتمد از ایران” توانست از دست سازمان سیا و اف بی‌آی فرار کند و به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن پناه ببرد.

وی هم‌چنین بلافاصله بعد از ورود به ایران اعلام کرد که “دانشمند هسته‌ای” نیست و آمریکا برای “تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی در یک جنگ روانی” او را به برنامه اتمی ایران مرتبط کرده است.

“حسن قشقاوی”، معاون وقت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز که در فرودگاه حضور یافته بود، این اظهارات آقای امیری را “کاملا روشن” و “زلال” همچون “آب روان” توصیف کرده و گفته بود که وی تنها «یک پژوهشگر در یکی از ‏دانشگاه‌های ایران است».