PEZHVAKEIRAN.COM گزارش تظاهرات یادمان 18 تیر 1378 در پاریس
 

گزارش تظاهرات یادمان 18 تیر 1378 در پاریس

پیرو فراخوان کمیته ی برگزاری تظاهرات گرامیداشت جنبش دانشجویی 18 تیر 1378، بیش از دهها نفر ، روز جمعه 11 ژوئیه 2014، در میدان باستیل پاریس گرد هم آمدند و با تظاهرات ایستاده، یاد و خاطرات اعتراض و خیزش دانشجویان را که آشکار و ناآشکار ادامه دارد را زنده کردند.

مشارکت فعال شرکت کنندگان و واکنش مردم حاکی از آن بود که نیاز لزوم برگزاری این تظاهرات، نسبت به اهداف آن بیش از پیش نمایان شود تا یک بار دیگر به افشای نظام نابرابر و جنایت پیشه ی حکومت ایران بپردازیم. پخش اعلامیه به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسوی از یک سو و پخش ترانه های مترقی فرانسوی از سوی دیگر، منجر به جلب توجه مردم و گفتگوی تظاهرکنندگان با آنها در راستای افشای نظام سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران شد که بسیار موثر بود.

نمایش تصاویر اعتراض زنان و کارگران، به ویژه دانشجویان در اعتراض به نظم موجود در کشور ایران، جلوه ی بسیار جالبی به میدان باستیل پاریس بخشیده بود، با توجه به 35 سال سرکوب عریان و مستمر جمهوری اسلامی ایران، جنبش ها و خیزش های مختلف اعتراضی در کشور ایران، جدای از یکدیگر نیستند؛ در نتیجه، تظاهرات گرامیداشت جنبش دانشجویی 18 تیر، بهانه ای بود تا صدای فعالان کارگری در زندان، به ویژه رضا شهابی که برای ابتدایی ترین حقوق خویش، بیش از 40 روز در اعتصاب غذا به سر می برد، در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

شعارهای زیر نماد این تظاهرات بود که توجه رهگذران را نیز به خود جلب کرد:

از حق تشکیل تشکل های مستقل کارگران دفاع می کنیم
زندانی سیاسی آزاد باید گردد
سرنگون باد نظام سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران
زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

 

کمیته ی برگزاری تظاهرات گرامیداشت جنبش دانشجویی 18 تیر 1378

 

 

منبع:پژواک ایران