مرگ در زندان؛ ردپای شکنجه

مرکز حاميان حقوق بشر گزارشی تفصیلی از مرگ مشکوک زندانيان در زندان‌های ايران بر اساس بازخوانی تحقيقی مديار سميع‌نژاد تهيه کرده است. اين گزارش، بازه‌ی زمانی سال ۱۳۸۲ تا کنون (تيرماه ۹۳) را در بر می‌گيرد و روايتگر مرگ‌های مشکوک زندانيان سياسی و عادی در زندان‌های ايران خواهد بود. مرگ‌هايی که بيشتر آنان نمايشی از رد شکنجه زندانيان بوده‌اند.
 
مرکز حاميان حقوق بشر – همان‌طور که در پيش‌خبر مرکز حاميان حقوق بشر درج شده بود، گزارشی از مرگ مشکوک زندانيان در زندان‌های ايران بر اساس بازخوانی تحقيقی مديار سميع‌نژاد تهيه شده است. اين گزارش، بازه‌ی زمانی سال ۱۳۸۲ تا کنون (تيرماه ۹۳) را در بر می‌گيرد و روايتگر مرگ‌های مشکوک زندانيان سياسی و عادی در زندان‌های ايران خواهد بود. مرگ‌هايی که بيشتر آنان نمايشی از رد شکنجه زندانيان بوده‌اند.
گزارش بر اساس منابع و اطلاعاتی تهيه شده که از اين افراد در منابع رسمی منتشر شده. منظور از منابع رسمی رسانه‌ها، اظهارات وکلا يا خانواده‌های ايشان و نيز اظهارات يا مدارک منتشر شده قضايی است.
به باور بسياری از فعالان حقوق بشر، برخی از حوادث داخل زندان‌ها اعم از مرگ، اعدام، شکنجه و اتفاقاتی که نقض حقوق زندانيان است، هرگز از طريق منابع رسمی يا رسانه‌ای گزارش نمی‌شوند. بنابراين مرکز حاميان حقوق‌بشر اعلام می‌کند که تحقيق درباره مرگ زندانيان محکوم به حبس، همچنان ادامه دارد و در صورت دريافت اطلاعات و  منابع جديد در مورد موضوع “مرگ مشکوک زندانيان” اين گزارش را به‌روز خواهد کرد.
مرکز حاميان حقوق‌بشر همچنين از تمام افراد و گروه‌هايی که اطلاعاتی در اين مورد دارند دعوت می‌کند که اطلاعات آن‌ها را در اختيار اين مرکز قرار دهد.
 
مديار سميع‌نژاد مرکز حاميان حقوق بشر ۱۳۹۳
مرگ در زندان؛ ردپای شکنجه گزارش‌گر: مديار (مجتبی) سميع‌نژاد
موضوع: مرگ زندانيان در زندان/ نقض حقوق زندانی
سال انتشار: ۱۳۹۳ ناشر: مرکز حاميان حقوق‌بشر
حقوق‌و امتياز اين گزارش برای مرکز حاميان حقوق‌بشر محفوظ است. http://cshr.org.uk
متن پی‌دی‌اف اين گزارش را می‌توانيد از اين لينک دريافت کنيد: [مرگ در زندان؛ ردپای شکنجه]

منبع:پژواک ایران