برای رسیدگی به نقض حقوق بین المللی طی عملیات«لبه حفاظتی» اسراییل کمیسیون مستقل تحقیق تشکیل دهید

نشست ویژه شورای حقوق بشر در باره نوار غزه باید برای رسیدگی به نقض حقوق بین المللی طی عملیات «لبه حفاظتی» اسراییل کمیسیون مستقل تحقیق تشکیل دهد و پاسخگویی را تضمین کند

ژنوـ پاریس، 22 ژوئیه2014 (31 تیر 1393)

سازمان های ملی، منطقه ای و بین المللی حقوق بشر امضاکننده زیر از شورای حقوق بشر سازمان ملل که در روز23 ژوئیه 2014 (1 مرداد 1393) نشست ویژه برگزار می کند، می خواهند کمیسیون مستقلی برای تحقیق در باره نقض حقوق بین المللی از جمله جنایت های بین المللی مثل جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت در چارچوب درگیری های جاری در نوار غزه تشکیل دهد.

از زمان آغاز «عملیات لبه حفاظتی» در روز 7 ژوئیه 2014، اسراییل دست کم 500 نفر (1)، از جمله 406غیرنظامی، را در نوار غزه کشته است. به علاوه، 2650 فلسطینی زخمی شده اند، 1660خانه در غزه ویران شده یا به شدت خسارت دیده اند و ده ها هزار فلسطینی در شمال غزه از خانه هایشان فرار کرده اند (2). در این میان، هزاران موشک و راکت از نوار غزه به اسراییل شلیک شده که از زمان آغاز عملیات نظامی به مرگ دو غیرنظامی اسراییل انجامیده است.

دور جاری درگیری ها در چارچوب محاصره هفت ساله تحمیلی اسراییل بر نوار غزه رخ می دهد. علاوه بر شرایط وخیم انسانی که مردم فلسطین اشغالی اکنون در نوار غزه تحمل می کنند، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل هشدار داده است که 900 هزار نفر در خطر بی آبی هستند. چهار بیمارستان و مرکز بهداشتی در غزه در حمله های هوایی اسراییل صدمه دیده اند و یک مرکز بازپروری معلولان ویران شده است.

عدم توازن به نفع اسراییل را نمی توان نادیده گرفت و نیز نمی توان این واقعیت را ندید که مردم غیرنظامی فلسطین هستند که تقریبا تمام صدمات و فشارهای این درگیری ها را به لحاظ فیزیکی، عاطفی و خسارت به زیرساخت ها تحمل می کنند. حقوق بین المللی بشردوستانه مقرر می دارد که در شرایط درگیری مسلحانه فقط می توان جنگجویان و اهداف نظامی را هدف قرار داد. غیرنظامیان و هدف های غیرنظامی باید از حمله مستقیم محفوظ بمانند: حمله عمدی به غیرنظامیان یا هدف های غیرنظامی جنایت جنگی است. اسراییل خود پذیرفته که حمله های بی تمایز و بی تناسب می تواند به ارتکاب جنایت های جنگی منجر شود. بر اساس حقوق بین المللی، هدف های نظامی محدود به هدف هایی هستند که بنا بر ماهیت، مکان، مقصود یا کاربری سهم موثری در اقدام نظامی دارند یا نابودی آنها دستاورد قطعی نظامی به شمار می رود. خانه های افراد وابسته به حماس یا جهاد اسلامی به صرف تعلق به جنگجویان هدف های نظامی محسوب نمی شوند. تحقیقات مقدماتی نشان می دهند که این خانه ها را در اکثر موارد نمی توان هدف نظامی دانست زیرا از آنها برای نگهداری اسلحه یا انجام حمله استفاده نمی شود.

با وجود این، ارتش اسراییل به عمد به این خانه ها و هدف های مشخص غیرنظامی دیگر و مکان های عمومی از جمله بیمارستان ها، مدرسه ها، مسجدها، باشگاه ها و کافه ها (3) حمله کرده است.

عصر روز 17 ژوئیه (26 تیر ماه)، ارتش اسراییل مرحله دوم عملیات لبه حفاظتی را با تهاجم زمینی آغاز کرد.

به نظر می رسد که از توپخانه برای حمله به مناطق مسکونی استفاده می شود و این حمله ها می توانند ممنوعیت حمله های بی تمایز را نقض کنند. در روز 20 ژوئیه (29 تیر)، محله الشجاعیه در شرق شهر غزه مورد حمله شدید هوایی و زمینی و توپخانه نیروهای اسراییل قرار گرفت و به کشتار دست کم 65 فلسطینی منجر شد که از میان آنها 50 تن غیرنظامی و از جمله 13 کودک و 8 زن بودند. به علت شدت این گلوله باران بی تمایز، کارکنان امور پزشکی و کمیته بین المللی صلیب سرخ پیش از اعلام «آتش بسی بشردوستانه» به مدت کوتاه نتوانستند به این منطقه دسترسی پیدا کنند.

با توجه به اطلاعات بالا، و به منظور پیشگیری از صدمه بیشتر به مردم غیرنظامی، از شورای حقوق بشر سازمان ملل می خواهیم در نشست ویژه پیش روی خود:

-         فوری و با قاطعیت حمله عمدی به هدف های غیرنظامی و حمله های بی تمایز تمام طرف ها علیه غیرنظامیان را محکوم کند؛

-         از تمام طرف ها بخواهد به تعهدات خود بر اساس حقوق بین المللی بشردوستانه پایبند باشند و به حمله های بی تمایز و بی تناسب علیه غیرنظامیان و هدف های غیرنظامی پایان دهند؛

-         با قاطعیت خودداری اسراییل از پایبندی به حقوق بین المللی بشردوستانه از جمله اصول اساسی ضرورت نظامی، تناسب و تمایز را محکوم کند؛

-         نگرانی عمیق خود را از تهاجم زمینی اسراییل به نوار غزه و وضعیت رو به وخامت انسانی در نوار غزه که از حمله نظامی اسراییل و تداوم محاصره آن ناشی می شود، ابراز کند؛

-         کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق تشکیل دهد؛ با اختیار تشخیص موارد نقض حقوق بین المللی به توسط تمام طرف ها طی عملیات لبه حفاظتی و در مرحله منجر به آن و تحقیق در باره آنها، و نیز اختیار ارایه توصیه های مشخص عملی به همه طرف های درگیر و جامعه بین المللی، از جمله کشور های ثالث، با در نظر داشتن پاسخگو ساختن مجرمان و تضمین دسترسی قربانیان به جبران موثر؛

-         فوری توصیه های هیئت حقیقت یابی سازمان ملل در باره درگیری های 2009ـ2008غزه را به اجرا بگذارد؛ و

-         اسراییل و فلسطین را به تصویب اساسنامه رُمِ دادگاه بین المللی جزایی به منظور کمک به اطمینان از پاسخگویی در باره ارتکاب جرایم بین المللی در این مناطق فرا بخواند.

امضاکنندگان:

  • الحق (Al-Haq)
  • مرکز حقوق بشر المیزان (Al     Mezan)
  • انستیتو مطالعات حقوق بشر قاهره (CIHRS)
  • فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)
  • مرکز حقوق بشر فلسطین (PCHR)
  • کمیته همگانی ضد شکنجه در اسراییل (PCATI)

با پشتیبانی:

آلتسین ـ برمه

جامعه حقوق بشر مراکش

انجمن حقوق بشر جوانان بحرین

مرکز حقوق اساسی مردم ـ ایالات متحده آمریکا

مرکز مطالعات حقوق بشر ـ مراکش

جامعه وکلای دادگستری ـ کلمبیا

کمیسیون حقوق بشر متحد مسیحیان ـ اکوادور

کمیته دایمی حقوق بشر ـ کلمبیا

ابتکار حقوق شخصی مصر

سازمان حقوق بشر مصر

مرکز آموزش اجتماعی ـ پاناما

مرکز حقوق بشر نیکاراگوئه

شبکه حقوق بشر اروپایی ـ مدیترانه

کمیسیون حقوق بشر پاکستان

حقوق بشر هم اکنون ـ ژاپن

جامعه بین المللی حقوق بشر ـ آلمان

کنتراس ـ اندونزی

کمیته حقوق بشر لتونی

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)

مرکز حقوق بشر لبنان

مرکز حقوق بشر آرژانتین

جامعه حقوق بشر فرانسه

جامعه حقوق بشر گینه ـ گینه بیسائو

سازمان دفاع از حقوق بشر و حقوق شهروندان گینه ـ گینه کناکری

جامعه حقوق بشر سنگال

مرکز حقوق بشر لوالوا ـ بحرین/لبنان

سازمان حقوق بشر مراکش

سازمان حقوق بشر فلسطین ـ لبنان

اتحاد مدافعان حقوق بشر فیلیپین

پی نوشت ها:

1)      مرکز حقوق بشر فلسطین تا تاریخ20 ژوئیه 2014 (29 تیر 1393) 492 مورد را ثبت کرده بود: http://www.pchrgaza.org/portal/en/index.php?option=com_content&view=article&id=10518:worst-and-bloodiest-day-since-the-beginning-of-the-offensive&catid=145:in-focus؛ مرکز المیزان تا تاریخ 21 ژوئیه (30 تیر) 505 مورد را ثبت کرده بود: http://www.mezan.org/en/details.php?id=19254&ddname=IOF&id2=9&id_dept=9&p=center

2)      آماری که مرکز حقوق بشر فلسطین تا 19 ژوئیه 2014 (28 تیر) گردآوری کرده است: http://www.pchrgaza.org/portal/en/index.php?option=com_content&view=article&id=10491:statistics-victims-of-the-israeli-offensive-on-gaza-since-08-july-2014&catid=145:in-focus؛ به گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل تا تاریخ 20ژوئیه (29 تیر)، بیش از 100000 فلسطینی آواره شده اند و 84000 تن از آنها در مدارس آژانس سازمان ملل برای امداد و کار آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک پناه گرفته اند.

3)      http://www.mezan.org/en/details.php?id=19254&ddname=IOF&id2=9&id_dept=9&p=center

 

 

-------------------------------------------

                      League for the Defence of Human Rights in Iran (LDDHI) - FIDH member
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران
LDDHI
عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
فیس بوک
 
E-mail: lddhi(at)fidh.org
یا lddhi.fidh(at)gmail.com
Twitter: @fidh_fa
 
 
 

منبع:پژواک ایران