PEZHVAKEIRAN.COM یک سازمان حقوق بشری خواهان از سر گرفتن تحریم‌ها علیه سازمان «صداوسیما» شد
 

یک سازمان حقوق بشری خواهان از سر گرفتن تحریم‌ها علیه سازمان «صداوسیما» شد

تقاطع: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار گزارشی خواهان از سرگیری تحریم‌های بین‌المللی علیه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی به دلیل شرکت داشتن در ادامه‌ی نقض حقوق بشر و سانسور اطلاعات در ایران شد.

این گزارش که روز چهارشنبه (۱ مرداد-۲۳ جولای) در وب‌سایت این سازمان منتشرشده، با اشاره به تعلیق شش ماهه‌ی تحریم‌های امریکا علیه رادیو‌ و تلویزیون دولتی ایران که در ماه فبریه ۲۰۱۴ با دستور باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده صورت گرفت، بر شدت گرفتن پارازیت‌های ماهواره‌ای محلی در ایران تاکید و خاطرنشان کرده که حکومت ایران، این پارازیت‌ها را جایگزین پارازیت‌های مستقیم به سوی ماهواره‌ها کرده است.

دولت اوباما در آن زمان، دلیل تعلیق تحریم‌ها علیه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی را هم‌کاری و تعهد این سازمان برای توقف ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای عنوان کرده بود.

حال “کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران” در گزارش تفصیلی خود با اشاره به پایان مهلت شش‌‌ماهه‌ در ماه آینده‌ی میلادی «پخش اعترافات اجباری زندانیان سیاسی»، «ارائه‌ی اطلاعات غلط به منظور پوشاندن نقض حقوق بشر»، و «هتک حیثیت منتقدان حکومت» از جمله موارد دخالت‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی در نقض حقوق بشر در ایران عنوان شده است.

این کمپین از جمله از قول منابعش نوشته که «در محله‌های مختلف شهرهای ایران، کامیون‌هایی آمد و شد می‌کنند که امواج پارازیت را مستقیما به طرف بام ساختمان‌هایی که دیش‌های ماهواره‌ای دارند نشانه می‌روند».

پیش از این، در ماه گذشته‌ی میلادی (۱۹ ژوئن-۲۹ خرداد)، امیرحسین اعتمادی، سخنگوی “دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران” در سخنانی در کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، درخواست مشابهی را طرح کرده بود.

او از جمله گفته بود که تلویزیون دولتی ایران که انحصار رسانه‌‌های صوتی و تصویری را در این کشور در اختیار دارد، نقش مهمی در سانسور اطلاعات و پروپاگاندای رژیم ایران علیه مخالفانش ایفا می‌کند.

آقای اعتمادی با اشاره به احتمالا سرطان‌زا بودن امواج الکترومغناطیس پارازیت‌های ماهواره‌ای خواهان آن شده بود تا کشورهای غربی از ایران بخواهند تا بر اساس تعهدات خود به عنوان عضو اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) ارسال این پارازیت‌ها را متوقف کند.

گفتنی است تحریم‌های امریکا علیه سازمان صداو‌سیمای جمهوری اسلامی که در فبریه‌ی ۲۰۱۳ اجرایی شد موجب شده بود تا شرکت‌های اصلی ارائه‌دهنده‌ی خدمات ماهواره‌ای هم‌چون هاتبرد، یوتل‌ست و عرب‌ست، شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی را از روی ماهواره‌های خود حذف کنند.

پیش از آن در ماه مارچ ۲۰۱۲، اتحادیه اروپا، عزت‌الله ضرغامی، رییس این سازمان را در لیست تحریم‌های حقوق بشری خود قرار داده بود.

متن کامل گزارش “کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران” در این باره را می‌توانید در اینجا بخوانید.

منبع:تقاطع