PEZHVAKEIRAN.COM آنچه در کنگرهء سکولار دموکرات های ايران گذشت
 

آنچه در کنگرهء سکولار دموکرات های ايران گذشت
اسماعيل نوری‌علا

 

دو روزی است که، از سفر آلمان، به نزد يار و ديارم برگشته ام؛ با کوله باری از تصاويز ذهنی برگرفته از گذراندن دو سه روزی در ميان بيش از150 چهرهء گوناگونی که خود تصميم گرفته بودند تا، به خرج خود، در برگزاری دومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران، که در نهم و دهم ماه اوت، در سالگرد انقلاب مشروطه، در شهر بوخوم آلمان برگزار می شد شرکت کنند.

شرکت کنندگان، از پيش از تشکيل کنگره، از نکاتی چند آگاه بودند که زير بنای کار کنگره محسوب می شد. آنها می دانستند:

- که تصميم به آمدن به کنگره بر اثر اصرار و خواهش اعضاء کميته برگزاری نبوده است. متن دعوت متحدالشکلی تهيه شده بود که آن را با نام دريافت کننده و از جانب کميته و به امضای من برای همه فرستاده و در آن تأکيد کرده بوديم که هزينهء سفر و اقامت در هتل شرکت کنندگان با خودشان است.

- با شرکت در اين کنگره خود را سکولار دموکرات معرفی می کنند؛ «سکولار» به معنی خواستار جدائی مذهب و مکتب و ايدئولوژی از حکومت و نهادهای دولتی، و «دموکرات» به معنی معتقد به مبتنی بودن حکومت، و قانون اساسی سازندهء آن، بر مفاد اعلاميهء جهانی حقوق بشر، ملحقات آن و ديگر متون مصوب سازمان ملل در رابطه با دموکراسی.

- که کنگره دارای «دستور کار» معينی نيست و فقط برای برقرار کردن و جا انداختن سنتی ساليانه برگزار می شود تا هر کس که خود را سکولار دموکرات بداند و ميل به ديدار ديگرانی داشته باشد که همچون او خود را سکولار دموکرات می دانند بتواند در اين گردهمآئی، که هر ساله همزمان و با یاد انقلاب مشروطیت نیز همراه است، شرکت کند؛ و اگرچه برای چهار جلسه ای که در نظر گرفته شده بود، و نيز برای راستا دادن کلی به بحث ها، عناوينی کلی در نظر گرفته شده بود اما قرار اين بود که خود جلسهء مسيرش را در ميان گفتگوها انتخاب کند.

- که کنگره دارای قطعنامهء پايانی نيز نخواهد بود و در نتيجه نبايد انتظار داشته باشند که از دل اين گردهمآئی سازمان و تشکيلات جديدی بوجود آيد و برای آن اساسنامه ای نوشته شود و انتخاباتی صورت گيرد.

- که کنگره دارای ميزبان و صاحب خانه هم نيست و هر که بيايد صاحب خانه محسوب می شود، و تنها امور اجرائی آن را چند تنی داوطلب بر عهده داشته و گروه کاری کوچکی را تشکيل داده اند که مسئوليت ادارهء آن با آقای حسن اعتمادی است و آقايان جهانگير لقائی، ميرزاآقاعسگری (مانی) و اميد پوريوسفی (هر سه تن از شهر بوخوم و اطراف آن)، و نيز من، عضو آن هستيم و در آينده نيز اشخاصی که می انديشند می توانند در راستای برگزاری کنگره های بعدی مددرسان باشند می توانند به اين کميته بپيوندند. کار اين کميته انتخاب شهر برگزاری، تهيه سالن، غذا و چای و قهوهء حضار، و نيز تهيه وسائل ديداری ـ شنيداری و برقراری ارتباط با شرکت کنندگان در کنگره است و بس.

بدينسان، ايدهء «سکولار دموکراسی» تبديل به چتری مستقل از همهء احزاب و گروه ها و شخصيت ها شد و اجازه داد که انديشهء «خود مرکز بينی» در آن راه نيابد.

به هنگام آغاز بکار کنگره شخصيت های زير برای شرکت در آن نام نویسی کرده بودند:

خانم ها و آقايان بهرام آبار، وحيد آبان، جعفر آذرمگين، فرشيد آرين، عليرضا آزادپور، ميلاد آقائی، کاوهء آهنگری، شهريار آهی، آبتين آينه، فريدون احمدی، مهین ارجمند، فريبا اعتماد (فالک هاوزن)، حسن اعتمادی، کورش اعتمادی، اقبال اقبالی، مهران اميراحمدی، جلال ايجادی، افشين بابا زاده، خسرو باقرپور، حميدرضا برهانی،  ناهيد بهمنی، الاهه بقراط، محسن بهزاد کريمی، جوما بورش، نيلوفر بيضائی، ناصر پاک نژاد، مهشيد پگاهی، اميد پور يوسفی کرمانی، احمد تاج الدينی، حسن جمالپور، ناصر جهانگيری، آرمان چاروستائی، حنيف حيدرنژاد، رضا حسين بر، امجد حسين پناهی، نريمان حيدری، محسن خاتمی (کمال)، جواد خادم، اسماعيل خوئی، سبا خوئی، محسن ذاکری، فريدون رزمجوی، مهدی رضائی ـ تازيک، محمدرضا روحانی، پرويز زاهد، سهيلا ستاری، علی اصغر سليمی، ماشاااله سليمی، بيژن سينا، رضا شاه حسينی، آرشاک شجاعی، حسن شريعتمداری، دارا صالح زاده، سعيد ضرابيان، وحيد ضرابيان، پرويز ضرغامی،شهرام عباسپور، مراد عزيزی، ميرزا آقا عسگری (مانی)، بختيار عليار، کورش فرزين، آريا قجر، عباس قره گزلو، کريم قصيم، ناصر کاخساز، محمد کرمی، عبدالرضا کريمی، حسن کيانزاد، رامين گلبانگ،  دامون گلريز، جهانگير لقائی، گلمراد مرادی، اصغر مردانی، منوچهر مقصودنيا، سيروس ملکوتی، اسفنديار منفردزاده، عبدالله مهتدی، آرش مهدوی، فرهنگ ناژداکی، اسماعيل نوری علا، پرتو نوری علا، احمد وحدانی، رستم وفاداری، ساسان هارون مهدوی، مسعود هارون مهدوی.

همچنين در روز نخست کنگره ياران ديگری نيز به جمع ما پيوستند که چون از قبل ثبت نام نکرده بودند تهيهء فهرست نام شان ممکن نشد.

شخصيت هائی نيز بودند که چون نمی توانستند در بوخوم حضور يابند برای شرکت کنندگان در آن پيام های کوتاه و بلندی فرستاده بودند. ذکر نام آنان نيز می تواند در شناساندن کيفيت کار کنگره کمک کند:

آقای نعمت آذرم، آقای اميرحسين آموئی، آقای دکتر صدرالدين الهی، خانم لادن برومند، آقای دکتر ابوالحسن برومند، آقای ياشار پارسا، آقای رضا پرچی زاده، آقای هادی خرسندی، آقای دکتر مهرداد درويش پور، آقای پرويز صياد، آقای رضا علامه زاده، خانم ها مریم موذن زاده و رویا عراقی (نمايندگان آقای کاظمينی بروجردی در خارج کشور)، آقای کورش عرفانی، آقای علی ليمونادی، دکتر گلمراد مرادی، ايرج مصداقی، آقای فريدون معزی مقدم، آقای مهدی مفخمی، آقای منوچهر مقصودنيا، آقای مهندس همايون مهمنش، و آقای دکتر عليرضا نوری زاده.

 

مراسم افتتاحيه

کنگره در برابر پرچم سه رنگ و شير و خورشيد نشان، با سرود«ای ايران» شروع شد. ابتدا آقای ميزاآقا عسگری، سرپرست کميتهء محلی برگزاری کنگره، به حضار خوش آمد گفت و به ياد جان باختگان راه آزادی و بمناسبت تقارن آغاز بکار کنگره با سالروز کشته شدن زنده ياد فريدون فرخزاد يک دقيقه سکوت اعلام کرد، سپس آقای اميد پوريوسفی، مسئول امور فنی کنگره، همکاران خود را معرفی کرد و آنگاه آقای حسن اعتمادی، مسئول کميتهء برگزاری کنگره و دکتر اسماعيل خوئی، رئيس افتخاری کنگره، به حضار خوش آمد گفتند. در پی آن نمايندگان بيست سازمان کوچک و بزرگ سياسی یک به یک از جانب سازمان متبوع خودسخن گفتند. حق آن است که نام و نشان اين نمايندگانرا به يادگار بنويسم:

خانم مهين ارجمند از سوی حزب پان ايرانيست ايران، خانم ناهيد بهمنی از سوی حزب کوملهء کردستان (همراه با قرائت پيام آقای عبدالله مهتدی که موفق به آمدن به بوخوم نشده بودند)، خانم آذر ماجدی از سوی سازمان رهائی زن (که بعلت گرفتاری های شخصی به بوخوم نيامدند اما خواستار آن بودند که از طريق «اسکايپ» پيام خود را ارائه دهند که بعلت مشکلات فنی اين کار ممکن نشد)، آقای فريدون احمدی از سوی اتحاد برای دموکراسی، آقای کاوهء آهنگری از سوی حزب دموکرات کردستان، دکتر رضا حسين بر از سوی جبههء مردم بلوچستان، آقای کورش اعتمادی از سوی گروه رايزنی برای اتحاد، آقای جوما بورش از سوی سازمان دفاع از حقوق ملی خلق ترکمن، خانم پرتو نوری علا از سوی پيوندسرای نويسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دموکرات ايران، آقای علی اصغر سليمی از سوی دفتر پژوهش های راهبردی برای دموکراسی و حقوق بشر، آقای مهندس مسعود هارون مهدوی از سوی سازمان حقوق بشری «زندگی کن و بگذار زندگی کنند»، آقای پرويز ضرغامی از سوی اتحاد عشاير و اقوام جنوب ايران، آقای دارا صالح زاده از سوی شبکهء سکولارهای سبز ايران، دکتر بهرام آبار از سوی حزب سکولار دموکرات ايران، آقايان آرش مهدوی و محمود مرادخانی (ايشان از طريق ويدئوی قبلاً ضبط شده) از سوی انجمن کنشگرايان ايران، آقای محسن بهزاد کريمی از سوی مرکز مطالعات سياسی و تحقيقات استراتژيک اپوزيسيون، آقای محمد کرمی از سوی‌‌ سازمان مشروطه خواهان پادشاهی، آقای فرشيد آرين از سوی جنبش فعالان حقوق بشر، آقای رامين گلبانگ از سوی سازمان آزادگان نروژ، و اسماعيل نوری علا از سوی جنبش سکولار دموکراسی ايران.

مجلس افتتاحيهء کنگره صبح شنبه با سخنان آقای ناصر کاخساز دربارهء زنده ياد دکتر شاپور بختيار به پايان رسيد. مديريت عمومی اين جلسه و جلسات ديگر با آقای حسن اعتمادی بود.

ماحصل سخنان اين نمايندگان نشان از آن داشت که:

- همگان سکولار دموکراسی و استقرار کنگرهء ساليانهء آن را می پذيرفتند.

- همگان برای يافتن گزينهء بهينه ای برای حفظ يکپارچگی ايران و تماميت ارضی اين کشور سخن می گفتند.

- همگان رفع تبعيض های گوناگون جنسيتی، قوميتی، مذهبی، زبانی، فرهنگی و مديريتی را رمز رسيدن به ايرانی آزاد و آباد و مرفه می دانستند.

- همگان حکومت اسلامی مستقر بر ايران را غير قابل اصلاح می دانستند اما در مورد روش های مبارزه با آن از واژگان و مفاهيم مختلفی استفاده می کردند؛ مثلاً از: انحلال، سرنگونی، فروپاشی، گذار به سکولار دموکراسی، و نظاير آن.

آنچه در مراسم افتتاحيه کاملاً مشهود بود تمايل همهء شرکت کنندگان به همانديشی و همراهی برای يافتن راه حل هائی بود که بتواند درهء عميق اختلافات مابين اپوزيسيون را پر کند.

 

سه جلسه گفتگو

در سه جلسهء بعدی، که در بعداز ظهر شنبه و صبح و بعد از ظهر يکشنبه به رياست دکتر حسن کيانزاد، خانم پرتو نوری علا، دکتر رضا حسين بر و آقای کورش اعتمادی برگزار شدند، شرکت کنندگان متعددی، يا بر حسب گرفتن وقت قبلی و يا پس از سخنان کسانی که از قبل اسم نويسی کرده بودند بروی صحنه آمدند و بر رونق بحث ها افزودند. از ميان آنان می توان به اين نام ها اشاره کرد:

خانم ها فريبا اعتماد، الاههء بقراط، مهشيد پگاهی، سبا خوئی، سهيلا ستاری، و آقايان وحيد آبان، دکتر شهريار آهی، آبتين آينه، کورش اعتمادی، اقبال اقبالی، مهران اميراحمدی، دکتر جلال ايجادی، ناصر پاک نژاد، احمد تاج الدينی، آرمان چاروستائی، محسن خاتمی (کمال)، جواد خادم، محمدرضا روحانی، رضا شاه حسينی، حسن شريعتمداری، آريا قجر، کريم قصيم، عبدالرضا کريمی، حسن کيانزاد، رامين گلبانگ، جهانگير لقائی، دکتر گلمراد مرادی، اسفنديار منفردزاده، عبدالله مهتدی، آرش مهدوی، و فرهنگ ناژداکی.

آنچه در اين گفتگوها مورد اتفاق نظر بود به چند دسته قابل تقسيم است:

1. توافق بر سر اينکه «هدف اصلی مبارزه» همانا سرنگونی يا انحلال و يا گذار از حکومت اسلامی به حکومتی ملی و دموکراتيک است.

2. هيچ يک از روش های گوناگون مبارزه که برای رسيدن به هدف فوق اتخاذ می شوند، و از جمله استراتژی انتخابات آزاد و حمايت از مطالبه محوری در داخل کشور و يا يافتن راه حل هائی برای انحلال حکومت اسلامی، نمی توانند حکم هدف مبارزه را داشته باشند و در واقع در راستای رسيدن به هدف اصلی بکار گرفته می شوند.

3. کوشش در راستای جلوگيری از بازتوليد استبداد برای رسيدن به حکومت سکولار دموکرات يک ضرورت تاريخی است و لازم است که همگان برای رسيدن به راه حل های عملی در اين مورد به همانديشی بنشينند. نتايج چنين کوششی می تواند راهنمائی برای تهيه کنندگان قانون اساسی آينده باشد.

4. می توان با تعيين اشتراکات و زير سقف سکولار دموکراسی به گفتگو نشست و اين اشتراکات را مقدم بر اختلافات شمرد و با تفاهم و همسخنی به حل اختلافات پرداخت.

5. قدم های عملی در راستای اجرائی کردن اين فکر عبارت اند از، الف) جمع آوری همهء پيمان نامه ها و منشورها و اعلام مواضع و راهکارهای عرضه شده از جانب شخصيت ها و سازمان ها، ب) تعيين کميسيونی مرکب از حداکثر نمايندگان سازمان های تهيهء کنندهء آنها، و پ) کوشش برای تبديل اين متون به يک «متن واحد»، که می تواند پيشگفتار پيشنهادی ِ قانون اساسی سکولار دموکرات آينده باشد و مفاد مشترک و اختلافات موجود را بصورتی روشن مشخص سازد.

6. گشودن راه بر ايجاد ائتلاف ها و همکاری ها بر اساس اين «متن واحد» که همهء نظرات را در خود دارد و، لذا، از پديد آمدن تفرقه در همان آغاز کار جلوگيری می کند.

7. تماس با سازمان های صادر کنندهء اين متون از طريق کميتهء برگزاری کنگره در راستای اجرائی کردن قدم های فوق و تشويق آنان برای شرکت در«کميسيون تهيهء متن واحد».

8. در کنار اين اقدامات می توان دست به ايجاد کميسيون های مطالعاتی مختلف نيز زد و نتايج اين مطالعات را به کنگره های بعدی سکولار دموکرات های ايران عرضه داشت. در اين مورد به «انديشگاه مستقل سکولار دموکراسی» اشاره شد که هم اکنون هيئت امنای آن با شرکت آقايان دکتر اسماعيل خوئی، دکتر باقر پرهام، دکتر جمشيد قرچه داغی، دکتر فرخ زندی و اسماعيل نوری علا تعيين شده و قرار است «انديشکده»های گوناگون (think-tank ها يا اطاق های فکر) اختصاصی، همچون اطاق فکر امور زنان، جوانان، کارگران، دانشجويان، امور اقتصادی، زبان و هويت، نهادهای مدنی و غيره نيز آغاز بکار کنند. اين فکر بخصوص از جانب خانم های حاضر در جلسه مورد استقبال قرار گرفت.

در شکل گرفتن اين نتايج بخصوص خانم ها فريبا اعتماد، الاهه بقراط، سهيلا ستاری و آقايان دکتر شهريار آهی، اقبال اقبالی، محمدرضا روحانی، مهندس حسن شريعتمداری، عبدالرضا کريمی، جهانگير لقائی، و اسفنديار منفردزاده نقش اصلی را بازی کردند.

 

يک جمع بندی شخصی

در پايان کنگره آقای حسن اعتمادی از من خواست تا برداشت های خود از آنچه در کنگره گذشته است را بصورت يک جمع بندی پايانی برای حضار بازگو کنم بدون آنکه جمع بندی من جنبهء عمومی يافته و از مرزهای اداراکات شخصی ام فراتر رود.

من نيز در واقع آنچه را که در بالا نوشتم احتمالاً با کلماتی ديگر بيان داشته و بطور کلی همه را در زير عنوان «جلوگيری از بازتوليد استبداد» گرد هم آوردم و توضيح دادم که «استبداد» محصول طبيعی هر جامعهء رشد نکرده، عقب مانده و يا عقب نگاه داشته شده است. همانگونه که سيل و سيلاب محصول طبيعی برف و بوران و تابش آفتاب و شيب و فراز زمين اند. و اين انسان است که با بکار بردن تدبيرهائی خاص از خرابکاری های سيلاب ها می کاهد، آنها را شعبه شعبه کرده و ضعيف می سازد، در برابرشان سد می زند، سيلابرو بوجود می آورد و بطور کلی سيل را در کنترل خود در می آورد.

استبداد نيز چنين است و تنها انسان متمدن و مدرن است که می تواند از بازتوليد آن جلوگيری کند. راه اين جلوگيری هم ديری است که از جانب بشر کشف شده است: جلوگيری از تمرکز قدرت از طريق الف] ايجاد قوای مستقل سه گانه [و حتی، بقول اسفنديار منفرد زاده، چهارگانه، يعنی استقلال نهاد آموزش و پرورش]، ب) مدت دار کردن دوران زمامداری مصادر قدرت و ادارهء مملکت، پ) انتخابی کردن همهء مقامات اصلی، ت) پاسخگو کردن آنها، ث) «پخش قدرت» از طريق ايجاد تقسيمات کشوری منطقی و عملی و آمايشی، و خودگردان کردن اين مناطق از طريق تقسيم وظايف بين حکومت مرکزی و حکومت های منطقه ای. ج) و...

و اينها همه موادی هستند که اگر قانون اساسی آينده بر بنياد آنها نوشته شود، و ضمانت های اجرائی لازم برای آنها مهيا گردد، می توان اميدوار بود که ايرانی سکولار دموکرات و بی تبعيض قابل شکل گرفتن و دسترسی است.

آنگاه، با آرزوی ديدار دوستان در کنگرهء آينده (چه در خارج و چه در تهران!)، به آنان چنين توصيه کردم که از اين پس وقتی به عکس های خمينی و خامنه ای و ديگر ويران کنندگان ايران بر می خوريم می توانيم با خونسردی تمام اين ابيات شاملوی شاعر را بازگو کنيم که: «ابلها مردا، عدوی تو نيستم، انکار تو ام!»

منبع:پژواک ایران


اسماعيل نوری‌علا

فهرست مطالب اسماعيل نوری‌علا در سایت پژواک ایران 

*آیا کاربرد «سکولار دموکراسی» به وسیلهء چپ‌ها اتفاقی است؟   [2024 Apr] 
*چو ایران نباشد؟! نگاهی به آنچه در جشن سالگشت تأسیس کومله گذشت، اسماعیل نوری علا  [2024 Feb] 
*پيکار عليه نظارت استصوابی!  [2016 Jan] 
*ده سال جمعه گردی، از سکولاريسم نو تا سکولار دموکراسی  [2015 Oct] 
*از «سلطنت همه کاره» تا «پادشاهی هيچ کاره»  [2015 Oct] 
*جمهوريت يا جمهوری؟  [2015 Sep] 
*پيامبران سيارهء جديد ميمون ها  [2015 Aug] 
*چند و چون استراتژی ِ انحلال  [2015 Aug] 
*حزبی اینجائی برای روزگار فردائی؟   [2015 Aug] 
*تأملی در روند موضع گيری های سياسی  [2015 Aug] 
*آلترناتيوسازی يعنی آماده شدن برای فردا  [2015 Jul] 
*دست آوردهای يک کنار هم نشستن  [2015 Jul] 
*جنبش سياسی و برنامه های اجرائی  [2015 Jun] 
*ربط غيرمستقيم «مديريت نامتمرکز» با «حل مسائل اقوام»  [2015 Jun] 
*اپوزيسيون و سياست کشورهای غربی  [2015 Jun] 
*کنگرهء سکولار دموکرات ها و غيبت نواندیشان دينی  [2015 Jun] 
*وعده گاهی برای انديشيدن به ايران آزاد و آباد  [2015 May] 
*حکومت اسلامی و جنازهء نويسندگان سکولار  [2015 May] 
* تفاوت های اسلاميسم در ترکيه و ايران  [2015 May] 
*جمعه گردی های اسماعيل نوری علا٬ دعوای اصلی بر سر چيست؟  [2015 May] 
*تفاهمی در غياب نمايندگان واقعی ملت ايران!  [2015 Apr] 
*نظريه های فقهی در خدمت منافع متغير دينکاران  [2015 Apr] 
*سکولاريسم و اژدهای هفت سر دينکاران  [2015 Mar] 
*گزارشی نوروزی به سکولار دموکرات های ايران   [2015 Mar] 
*سکولاريسم و سنجهء شکل گرفتگی نهاد مذهب   [2015 Mar] 
*اپوزيسيون ما با کدام دشمن مبارزه می کند؟  [2015 Mar] 
*موافق و ناموافق استقرار سکولاريسم در ايران  [2015 Feb] 
*شروط و موانع آلترناتيو سازی  [2015 Feb] 
*آلترناتيو های ديروز و امروز و فردا  [2015 Feb] 
*منافع ملی؛ ابهامات و خطرات  [2015 Feb] 
*معناهای کاربردی واژهء «سکولار»  [2015 Jan] 
*در اين سالگرد نقره ای  [2015 Jan] 
*«شارلی ابدو» و همپوشانی آزادی و اختيار  [2015 Jan] 
*نشانی های آينده ای آرزوئی  [2015 Jan] 
*سال نو، و فرصت صحبت  [2015 Jan] 
*آنچه حکومت اسلامی را بيمه کرده است  [2014 Dec] 
*نيروی سوم در کشاکش شرق و غرب  [2014 Dec] 
*کشوری گرفتار شرق و غرب  [2014 Dec] 
*تشابهات و تفاوت های متفکران و روشنفکران  [2014 Dec] 
*دربارهء حواشی يک بخشنامه  [2014 Nov] 
*رابطهء معکوس نارضايتی و مقاومت  [2014 Nov] 
*در چند و چون سکولار نبودن امام حسين!   [2014 Nov] 
*نقش ابتدا در شکل دادن به انتها   [2014 Oct] 
*سفرنامهء نيويورک  [2014 Oct] 
*قرائت های سياسی و غيرسياسی از اسلام  [2014 Oct] 
*مدلی برای جلوگيری از بازتوليد استبداد  [2014 Oct] 
*دادخواهی يا گردنکشی؟  [2014 Sep] 
*يک انتخاب ساده اما مهم  [2014 Sep] 
*چو فردا شود فکر فردا کنيم!  [2014 Sep] 
*مجاهدين، احزاب کردی، و کنگرهء بوخوم!  [2014 Sep] 
*حکمت جداسازی «سيمين» از «شاملو»  [2014 Aug] 
* حاشيه های دلشکن يک کنگره  [2014 Aug] 
*آنچه در کنگرهء سکولار دموکرات های ايران گذشت  [2014 Aug] 
*تجزيه آفريننان خطرناک ترند  [2014 Jul] 
*تجزيه آفرينان و آيندهء ايران  [2014 Jul] 
*کشور نوين کردستان و زبان کهنهء سياسی ما  [2014 Jul] 
*در آزمون تيمور لنگ  [2014 Jun] 
*از فرهنگ انتقاد تا فرهنگ بوکو حراميان   [2014 Jun] 
*نامه ای برای دو عليرضا! اسم  [2014 Jun] 
*معنای گمشدهء مشروطيت  [2014 May] 
*بهاری پنهان در باغ جنبش سبز  [2014 May] 
*عمامه مداران پارسی می شوند!  [2014 May] 
*اعتدال يا روانپريشی گريز ناپذير؟  [2014 May] 
*مالکيت، فقر و گدائی ملی   [2014 May] 
*فعاليت ها چگونه سياسی می شوند؟  [2014 Apr] 
*انحلال طلبی؛ تنها چارهء رژيم های ايدئولوژيک   [2014 Apr] 
*مفهوم جعلی «ملت سازی»   [2014 Apr] 
*معناهای دوگانهء انتخاب   [2014 Apr] 
*دموکراسی، واژه ای با چند معنا  [2014 Mar] 
*نوروز: مژدهء پيروزی های ترديد ناپذير  [2014 Mar] 
*انقلاب و آلترناتیو  [2014 Mar] 
*سناريوهائی برای ايجاد رهبری  [2014 Mar] 
*در خوب و بد راديکاليسم  [2014 Feb] 
*استراتژی آلترناتیو سازی و دشمنان اش  [2014 Feb] 
*کيسه بوکسی برای نوخاستگان؛ چگونه در خارج کشور هم می شود ممنوع القلم شد  [2014 Feb] 
*از اوايل قرن هفدهم، و پس از پيدايش تصور مدرن از «کشور»، و اينکه کشورها دارای مرزهائی سياسی اند که بوسيلهء جامعهء بين المللی (در آن زمان اروپا)  [2014 Feb] 
*ويروس های دست ساخت رژيم  [2014 Jan] 
*محاصرهء خارج از داخل؟  [2014 Jan] 
*تغيير قبله، آميزه ای از دين و سياست!  [2014 Jan] 
*مدرنيته، سنت و مذهب؟  [2014 Jan] 
*گفتن به وقت خاموشی؟  [2013 Dec] 
*رابطهء سکولار دموکرات های داخل و خارج   [2013 Dec] 
*حقوق بشر؛ امری جهانی يا فراگير؟  [2013 Dec] 
*اپوزيسيون در اغما جمعه گردی های اسماعيل نوری علا [2013 Dec] 
*وقتی شيمی درمانی متوقف شود  [2013 Nov] 
*در چند و چون موضع گيری های سکولار دموکرات ها   [2013 Nov] 
*«طلب» هرگز «تقاضا» و «تمنا» نيست!  [2013 Nov] 
*واژه ای که از آن خون می چکد!  [2013 Nov] 
*مطالبه محوری: هم اکنون اما فقط در ايران  [2013 Oct] 
*سه يادداشت در تولد، نوزائی و ماندگاری  [2013 Oct] 
*سکوت شان سرشار از چيست؟  [2013 Oct] 
*فصل زودگذر مطالبات  [2013 Oct] 
*در چند و چون ارزيابی «فرصت» ها  [2013 Sep] 
*در جستجوی هم پيمان   [2013 Sep] 
*ايران، خط دفاعی روسيه؟  [2013 Sep] 
*در ميان بهائيان ايران  [2013 Sep] 
*روزی که «کليد» شوخی دردناک قفل سازان است  [2013 Aug] 
*آقای مهندس زعيم، با سکولار دموکراسی شوخی نکنيد!  [2013 Aug] 
*در جستجوی ده درويش  [2013 Aug] 
*چند ملاحظه دربارهء حواشی يک کنگره  [2013 Aug] 
*شرط فراموش شدهء اتحاد  [2013 Jul] 
*هدیهء تلخ و شيرين ما به مردم خاورمیانه  [2013 Jul] 
*مقولهء موازی سازی  [2013 Jul] 
*تحقق دموکراسی دينی، و دفع شر اصلاح طلبان  [2013 Jun] 
*سالگرد روز شوم 15 خرداد  [2013 Jun] 
*دوقرن آرزو  [2013 May] 
*انتخابات سلاطين   [2013 May] 
*سکولار دموکرات ها و انتخابات پيش رو  [2013 May] 
*پيرامون تحريم فعال و جوانگرائی   [2013 May] 
*سکولار دموکراسی؛ مأموريتی زمانمند   [2013 May] 
*در شناخت اصلاح طلبی های دوگانه   [2013 Apr] 
*چند و چون چهار سال به هدر رفته  [2013 Apr] 
*درسی از نوروز  [2013 Mar] 
*تجربه ای در کثرت مداری  [2013 Mar] 
*«سرمايهء ملی» يعنی چه؟  [2013 Mar] 
*نگاهی به مانيفست «اتحاد برای دموکراسی در ايران»  [2013 Feb] 
*وروديه های تغيير اجتماعی  [2013 Feb] 
*رضايت سنجی و قدرت سياسی  [2013 Feb] 
*نتايج «ناموسی کردن» امور  [2013 Feb] 
*نقش «افعال متعدی» در کارکرد سياسی ما!  [2013 Jan] 
*چرا انتخابات آزاد با همه پرسی فرق دارد   [2013 Jan] 
*چرا هويت مسئله ای سياسی نيست؟  [2013 Jan] 
*واقعيت و ضرورت تهاجم فرهنگی ما  [2013 Jan] 
*ايدئولوژی های منظم و سکولاريسم دموکراتيک   [2012 Dec] 
*نهادهای اجتماعی و پيوندهای خانوادگی  [2012 Dec] 
*گوناگونی های ملی در تلهء زبانی آشفته  [2012 Dec] 
*انتخابات آزاد و مطالبه محوری  [2012 Dec] 
*نگرانی آقای «نگهدار» از چيست؟   [2012 Nov] 
*دوگانهء زاينده و يگانهء مسموم  [2012 Nov] 
*پيوندهای درونی اصلاح طلبی با انتخابات آزاد   [2012 Nov] 
*معظلات و معيارهای سنجش ائتلاف  [2012 Nov] 
*چه کسی از اين گلو سخن می گويد؟  [2012 Oct] 
*روايت نسل نابهنگامی  [2012 Oct] 
*چرا سکولار دموکراسی و نه تنها دموکراسی  [2012 Sep] 
*«شورای ملی» در ترازوی سنجش  [2012 Sep] 
*گل های اپوزيسيون انحلال طلب به دروازهء خودی!   [2012 Sep] 
*نيروی دافعهء تبعيض  [2012 Sep] 
*معنا شناسی سياسی ملت جمعه گردی های اسماعيل نوری علا [2012 Aug] 
*جمعه گردی های اسماعيل نوری علا/ مردم سالاری، بهانه ای برای تداوم حکومت اسلامی؟!  [2012 Aug] 
*جمعه گردی های اسماعيل نوری علا/ آلترناتيو و قدرت سياسی  [2012 Aug] 
*نگاهی به ماه مرگ و بی مرگی   [2012 Aug] 
*چشم انداز هزارتوی اپوزيسيون در خارج کشور  [2012 Aug] 
*ایران در انتظار رهبری کاریزماتیک یا انتخابی؟  [2012 Jul] 
*پاسخ به نامه ای از فاطمهء حقيقت جو  [2012 Jul] 
*جمعه گردی های اسماعيل نوری علا  [2012 Jul] 
*سلطنت نرفته و جمهوری نيامده  [2012 Jun] 
*کوششی برای خروج از بن بست ائتلاف  [2012 May] 
*در آداب گفتگو با حريفان  [2012 Apr] 
*ترسی بدتر از مرگ  [2012 Apr] 
*جمعه گردی های اسماعيل نوری علا- در حاشيهء کنفرانس مهرداد مشايخی در واشنگتن  [2012 Apr] 
*جنگ نوين خدايان و نابهنگامی سیاست اوباما  [2012 Mar] 
*همايشی لازم، اما بر اساس برهان خلف!  [2012 Mar] 
*خاتمی، نماد برتر اصلاح طلبی  [2012 Mar] 
*فهرست دم افزون اشتراکات  [2012 Mar] 
*اتحاد عليه آلترناتيوسازی؟  [2012 Feb] 
*آسيب های چهارگانهء اتحاد  [2012 Feb] 
*اوباما هنوز با آنها است   [2012 Jan] 
*اسلاميست ها در آيندهء ايران   [2011 Nov] 
*بن بست سرپوشيدهء آقای اکبر گنجی  [2011 Nov] 
*سخنی ديگر دربارهء کنگره ملی و آلترناتيوسازی  [2011 Sep] 
*از مدنيت اسلامی تا شهروندی ايرانی  [2010 Oct] 
*چرا آلترناتيو حکومت استبدادی هميشه در «خارج» ساخته می شود؟  [2010 Oct] 
*آلترناتيوسازان و اصلاح طلبان  [2010 Oct] 
*ناسيوناليسم واقعی فقط سکولار است  [2010 Sep] 
*دربارهء کميتهء تدارکاتی کنگرهء ملی ايرانيان  [2010 Sep] 
*سنگ بنای همه مفاهيم سياسی مدرن «مليت» است  [2010 Sep] 
*ملاحظاتی در باب روند آلترناتيوسازی  [2010 Aug] 
*راهی برای خروج از بن بست «آلترناتیو»   [2010 Aug] 
*لنگ‌کردن از خارج گود؟  [2010 Aug] 
*اپوزيسيون زير يک سقف؟  [2010 Aug] 
*ترازنامهء سکولار  [2010 Jul] 
*نيروی جانشين کجاست؟  [2010 Jul] 
*چهار شب سکولار در شمال کاليفرنيا  [2010 Jul] 
*18 تير 1378، آغازگاه جنبش سکولار ايران  [2010 Jul] 
*چرا نبايد جنبش سبز را واگذار کرد؟  [2010 Jul] 
*پای سخن حجت‌الاسلام کديور  [2010 Jun] 
*فهرستی از اعتقادات سکولارهای سبز  [2010 Jun] 
*هنوز هم در ستايش بايکوت؟*  [2010 Jun] 
*از خردادهای بی «بروتوس»  [2010 Jun] 
*مشکل سکولار شدگی اصلاح طلبان مذهبی  [2010 May] 
*در زمينهء اهانت و بی خبری  [2010 May] 
*ميرحسين موسوی: محیل و قدرت پرست، يا ساده و گيج؟  [2010 May] 
*سکولاريسم در روياروئی با حکومت و حاکم  [2010 May] 
*مسلمان يا اسلاميست؟  [2010 Apr] 
*راهبندان سياسی برای نوانديشان مذهبی  [2010 Apr] 
*پرهيز از انحلال طلبی، چرا؟  [2010 Apr] 
*ارزيابی «انتخابات آزاد» همچون يک گفتمان  [2010 Apr] 
*راه حلی به نام سکولاريسم سياسی؟  [2010 Apr] 
*معرفی کتاب «درد اهل ذ مه»، نوشتهء يوسف شريفی  [2010 Mar] 
*اختراع همزيستی  [2010 Mar] 
*سال پسا اسلاميزم؟   [2010 Mar] 
*پل مفقودی بين خواست ها و شعارها  [2010 Mar] 
*جمهوری اسلامی سکولار را «خدا هم نافريد!»  [2010 Mar] 
*جهانگردی در شهر  [2010 Feb] 
*جوانهء سبز سکولاريسم در سرمای سپيد تورنتو  [2010 Feb] 
*گذشته اي که در حال گم شدن است   [2010 Feb] 
*تفکر دلبخواهی و مشکل تاکتيک ها  [2010 Feb] 
*اتحاد بد، اتحاد خوب  [2010 Jan] 
*آيا قطار به انتهای تونل نزديک می شود؟  [2010 Jan] 
*اصلاح طلبی مذهبی و منطق ماقبل تاريخ  [2010 Jan] 
*سقف خواست های اصلاح طلبان مذهبی کجاست؟  [2010 Jan] 
*مهر حلال و جان نا آزاد  [2010 Jan] 
*جنبش اجتماعی مدرن نمی تواند شکست بخورد  [2009 Dec] 
*شطرج‌باز مستأصل  [2009 Dec] 
*ترس، زادهء تنهائی ست  [2009 Dec] 
*زردها بی خود قرمز نشدند...  [2009 Dec] 
*چرا مذهب همان ايدئولوژی است؟  [2009 Nov] 
*چرا جامعهء ما «مدنی» نشده؟  [2009 Nov] 
*آقای کديور هم بهتر است در حد گليم خود بماند  [2009 Nov] 
*جنبش خودجوش سبز و حاکميت ايرانی  [2009 Nov] 
*از صراط مستقيم تا نوانديشی مذهبی  [2009 Oct] 
*اخيراً می گويند حکومت اسلامی هم سکولار است!   [2009 Oct] 
*جنبش سبز و حکومت نظاميان اسلامی  [2009 Oct] 
*سکولار بودن؛ همچون پيش شرط مدرن بودن  [2009 Oct] 
*استقلال ايران يا بيمهء اتمی ولايت فقيه  [2009 Oct] 
*چقدر از الله باقی مانده است؟  [2009 Sep] 
*رابطهء سکولارها با مراجع تقليد  [2009 Sep] 
*هزينهء تغيير، اما کدام تغيير؟  [2009 Sep] 
*آيا محاکمهء سکولاريسم هم در راه است؟   [2009 Aug] 
*آيا سکولاريسم بمعنای جدائی دين از دولت است؟  [2009 Aug] 
*نگذاريم اسلاميست ها رنگمان کنند، جمعه گردی های اسماعيل نوری علا  [2009 Aug] 
*ايران برای همهء ايرانيان؟  [2009 Aug] 
*حکومت کمی مذهبی، کمی سکولار؟!   [2009 Aug] 
*نسبت ميانه روی با قاطعيت  [2009 Jul] 
*از سکولاريسم صد درصدی تا سهراب و ندا  [2009 Jul] 
*سرگردان بين تاکتيک سبز و استراتژی خاکستری  [2009 Jul] 
*چرا موج سبز آقای موسوی کور رنگ است؟  [2009 Jul] 
*آيندهء اصلاح طلبان و نقش مهندس موسوی  [2009 Jun] 
*اردوگاه اپوزيسيون آلترناتيو ساز کجاست؟  [2009 Jun] 
*دولت سايه و آغاز دوران انحلال طلبی  [2009 May] 
*بايکوت نمايش اقتدار ملت است  [2009 May] 
*مصلحت نظام و بوسهء مرگ رهبر بر پيشانی کانديداها  [2009 May] 
*سعدی، ميان احمدی نژاد و اوباما؟  [2009 Apr] 
*دانش تجربی چگونه آسمانی شد؟  [2009 Apr] 
*نوروز، با اوين...  [2009 Mar] 
*رفتارشناسی اشغالگران  [2009 Mar] 
*ساکن خانه شيشه ای  [2009 Feb] 
*سال نو، سکولاريسم نو  [2009 Jan] 
*روزگار آلترناتيو  [2008 Dec] 
*يقين به آزادی عين آزادی است!  [2008 Nov] 
*فقه، سرطان مهلک جامعه امروز ما  [2008 Nov] 
*حکومت اسلامی و بند ناف نوانديشی امامی  [2008 Oct] 
*چرا نوانديشان مذهبی از سکولاريسم می گريزند؟  [2008 Sep] 
*مانیفست درماندگی؟  [2008 Sep] 
*در ستايش بتکده ها!  [2008 Sep] 
* بن بست نوانديشی مذهبی در حکومت اسلامی  [2008 Feb] 
*چگونگی   [2008 Feb] 
* آيا حکومت اسلامی ايران حکومتی ارتجاعی نيست؟  [2008 Feb] 
*گوهر سکولاريسم تقابل با تبعيض است/ دکتر نوری علا  [2008 Jan] 
*جای خالی احزاب غير ايدئولوژيک  [2007 Dec] 
*پیدایش و نقش دین‌کاران امامی در ایران  [2007 Dec] 
*«منطقهء خاکستری» در جغرافيای اپوزيسيون  [2007 Dec]