چه درسهایی میتوان ازبهمن پنجاه و هفت گرفت ؟(بخش نهم)
عباس رحمتی

یکی از پر سروصداترین مسایلی که باعث حاد شدن فشار های بین المللی بر روی رژیم شده است مسئله اتمی و مخفی کاری های طولانی آنها بوده است چنانکه به تحریم های اقتصادی کشیده شده است و این بازی هنوز هم ادامه دارد در این اینجا سیاستهای اتمی را  ابتداء  با کمی آشنایی با انژری هسته ای که امروزه به حق مسلم تبدیل شده است و برای این حق مسلم چه خرجها که نشده و چه فشارها بر مردم ایران وارد نیامده است و حالا هم باید به سر جای اولش باز گردد . نگاهی هم به سیاستهای اتمی داریم .

 

انرژى هسته اى چيست ؟

 

انرژي هسته اي انرژي گرمايي آزاد  حاصل از شکافت اتم اورانيوم است که از آن براي توليد بخار آب و گرداندن توربين هاي توليد برق استفاده مي شود . اورانيوم معدني طي فرايندي در تأسيسات فرآوري بايد به گاز هگزافلورايد يا uf6 تبديل شود و سپس با تزريق به شبکه اي ازسانتر يفيوژها غني شده وسپس قابل استفاده است . البته فقط اورانيوم نيست که با آن مي توان انرژي هسته اي توليد کرد ، مثلا از پولوتونيم يا ديگر راديو اکتيوها نيز مي توان انرژي هسته اي توليد نمود ، اين انرژي در دسته انرژي هاي نيمه پاک و غير قابل تجديد تقسيم بندي مي شود . به اين دليل نيمه پاک که زباله ها و پس مانده هاي آن هزاران سال در محيط زيست باقي مانده و براي سلامت موجودات زنده بسيار خطرناک هستند ، با وجود اين پس از مقايسه آماري بين خطرات همه انواع انرژي ، انرژي هسته اي جزو بهترين گزينه هاي موجود به شمار مي آيد .لازم به ذکر است انرژي هسته اي به تمامي انرژي هاي ديگر قابل تبديل است ولي هيچ انرژي به انرژي هسته اي تبديل نمي شود . 

* تعريف فنآوري هسته اي : 

فن آوري هسته اي عبارت است از توانايي تبديل اورانيوم طبيعي که در طبيعت وجود دارد ، از طريق شکاف اتم به اورانيوم غني شده که داراي انرژي بسيار است ، در مقطع کنوني حدود ده کشور در دنيا اين دانش را در اختيار دارند . 

حدود سه قرن قبل از ميلاد مسيح ، دانشمندي يوناني به نام (دموکريت) با مطالعه برروي اشياي پيرامونش ، به اين نتيجه رسيد که اشيا ء به رغم شکل ظاهري متفاوتي که دارند از ذرات بسيار ريزو غير قابل تجزيه اي تشکيل شده اند ،وي اسم اين ذرات را«اتم » نهاد که درزبان يوناني به معني «نشکن»است. دوهزارسال بعداز دموکريت دانشمندي انگليسي به نام «جان دالتون»به اين نتيجه رسيد که اتم هم قابل تجزيه و شکستن است.اين نظريه باقي ماند تادرسال 1927 ميلادي دانشمند آمريکايي _آلماني الاصل به نام آلبرت اينشتين فرمول(me-e) را مطرح کرد و ثابت نمود که «اگراتم شکافته شود انرژي عظيمي ايجاد مي شود» 

 

کشف انرژي هسته اي ،يکي از مهمترين و اثرگذارترين کشفيات بشر در طول تاريخ بود .اما نکته اي که تقريبا از همان آغاز نگراني عميقي را در سطح جهان پديد آورد ،قدرت تخريب فوق العاده انرژي هسته اي بود که خيلي زود توسط «ابن هايمر»شاگرد انيشتين به اجرا درآمد و آمريکايي ها براي نخستين بار به طورکاملا سري در صحراي «نوادا»انفجار هسته اي را آزمايش کردند. 

كارخانه نطنز از دو بخش شامل كارخانه آزمايشگاهي غني سازي اورانيوم و كارخانه صنعتي غني سازي اورانيوم تشكيل شده است. در كارخانه آزمايشگاهي مطابق گزارش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي، شش مجموعه 164 تايي از ماشين سانتريفيوژ در نظر گرفته شده است. براي ايجاد كارخانه صنعتي غني سازي اورانيوم بايد 54 هزار ماشين سانتريفيوژ وجود داشته باشد در مهرماه 1382 بر اساس توافقنامه سعدآباد، تهران متعهد شد كه غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق در بياورد، و عليرغم اين كه بيش از 100ماشين سانتريفيوژ در نطنز وجود داشت ولي صرفا 10 ماشين سانتريفيوژ به هم متصل و روي آنها تست انجام و اورانيوم تا 2/1درصد غني شده بود.اما ايران در اسفند سال 1384 اعلام كرد كه فرآيند تحقيق و توسعه هسته اي را در نطنز آغاز خواهد كرد.اين فرايند در نطنز دو مرحله دارد.

مرحله اول نصب ماشين هاي سانتريفيوژ جديد در نطنز براي اين كه تعداد ماشين هاي سانتريفيوژ آماده به كار در نطنز به 164 برسد و مرحله دوم تست اين ماشين ها يعني انجام عمليات غني سازي با استفاده از تزريق گاز هگزافلورايد اورانيوم است.ايران هم اکنون توانسته است يك مجموعه 164 تايي از ماشين هاي سانتريفيوژ را به هم متصل و با تزريق گاز روي آنها تست انجام دهد و اورانيوم را تا مقدار 8/4 درصد براي تهيه سوخت نيروگاه هاي آب سبك غني كند.یکی از سایت های وابسته به رژیم ایران مینویسد :  < براي تبديل نطنز به يك موقعيت صنعتي، صرفا به عملياتي به نام «باز توليد» reproduction احتياج داريم كه مجموعه هاي 164 تايي سانتريفيوژ را باز توليد كرده و كنار هم بگذاريم تا تعداد آنها به بيش از 50 هزار تا برسد و يك كارخانه صنعتي داشته باشيم. > البته تعداد سانتریفیوژها به تعداد بالاتر هم رسیده است که صدای غربی را در آورد و تحریمها از آنجا شروع شد که  بر تعداد آنها افزوده شد و غنی سازی به بالای بیست در صد رسید! 

دستيابي کشور به چرخه کامل سوخت هسته اي حکايت از آن دارد که ايران توانسته است از مرحله استخراج سنگ اورانيوم، تبديل سنگ به کيک زرد، تبديل کيک زرد به هگزافلورايد اورانيوم يا همان UF6، انجام عملياتي غني سازي روي UF6 و خالي کردن فلئور آن و تهيه اکسيد اورانيوم غني شده، تبديل اکسيد اورانيوم غني شده به قرص هايي با عرض هشت دهم و طول يک سانتيمتر که اين قرص در درون غلاف زيرکنيوم قرار مي گيرد و ميله هاي سوخت را تشکيل مي دهد را با موفقيت به پايان رساند. و با موفقيت چشم گيري و علي رغم تحريمها و محدوديت هاي بين المللي به جمع اعضاي باشگاه هسته اي جهان پيوست و در غني سازي در جايگاه دهم يا يازدهم قرار گرفت.  رژیم  ادعا دارد که تمامی مراحل در ایران و با اندیشه دانشمندان ایرانی صورت میگیرد آنها میگویند :علاوه بر بومي بودن تمامي مراحل غني سازي دستگاه هاي سانتريفيوژ توسط متخصصان کشور ساخته مي شوند؛ اين سانتريفيوژهاي حدودا يک متر و هشتاد سانتيمتر ارتفاع دارد و از 200 قطعه تشکيل شده که 94 قطعه آن بسيار حساس و داراي تکنولوژي بالايي است.

 

پنجم- اهداف جمهوري اسلامي ايران از دستيابي به تکنولوژي هسته اي:

اين انرژي داراي کاربردهاي فراواني است که به دو بخش استفاده صلح جويانه و نظامي تقسيم مي شود:

الف. استفاده صلح جويانه

جمهوري اسلامي ايران میگوید :< در طول ساليان اخير همواره تاکيد بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي داشته است و كاربردهاي صلح آميز، انگيزه اصلي طرح تجهيز هسته اي کشورمان مي باشد> اینها عبارتند از: 

1- تحصيل توانمندي هاي مورد نياز در عرصه هاي گوناگون بين المللي به شكل مدرن آن.

2- ورود به صنعت چرخة سوخت هسته اي (مجموعه حلقه هايي از دست يابي به سنگ و تبديل آن به قرص اورانيوم را شامل مي شود) كه اكنون ايران رسماً به اين گروه دعوت شده است.

3- استفاده از كاربردهاي غيرنظامي انرژي هسته اي در عرصه هاي مختلف و مورد نياز طبيعي كشور از قبيل : 

1-3. كاربرد انرژي اتمي در توليد برق.

2-3. كاربرد انرژي هسته اي در بخش صنايع.

3-3. كاربرد در بخش صنايع غذايي و كشاورزي.

4-3. كاربرد تكنيك هاي هسته اي در مديريت منابع آب.

5-3. كاربرد انرژي هسته اي در بخش پزشكي و بهداشتي.

6 -3 . كاربرد در بخش دامپزشكي و دامپروري.

ب- کاربرد نظامي

بدترين و خطرناک ترين نوع استفاده از اين انرزي كاربردهاي نظامي آن است كه به دليل قدرت تخريبي بسيار بالا خسارت هاي غيرقابل تصور مختلفي را براي بشريت و طبيعت به وجود مي آورد؛ انفجاريک بمب اتمي سبب توليد يک موج گرماي بسيار شديد ، توليد موج انفجار فوق العاده قوي ، ايجاد انواع مختلف تابش هاي خطرنک و توليد ابري از ذرات و غبارهاي راديو اکتيو و قطعات بمب که به مرور مجددا فرو مي ريزد و... مي شود. نمونه بارز آن بكارگيري اين سلاح مخرب توسط دولت آمريكا در شهرهاي هيروشيما و ناكازاكي ژاپن در خلال جنگ جهاني دوم است كه قربانيان فراواني را به همراه داشت و هنوز هم بسياري از آثار اين عمل غيرانساني در آن جامعه مشهور و ملموس است. 

نگاه دیگر به انگیزه های هسته ای رژیم :

در مورد انژرى هسته اى و غنى سازى اورانيوم و سياستهاى اتخاذ شده از طرف رژيم ج اسلامى  مطالب بسيار نوشته شده است . نگارنده در اين رابطه يعنى  غنى ساز ى اورانيوم و آژانس بين الملى و اهداف ج اسلامى از غنى سازى و... زياد نوشته ام ،  نوشته بودم كه اين يك سياستي است كه از سوى مقامات جمهورى اسلامى اتخاذ شده است تا به بهانه بدست آوردن انژى هسته اى و استفاده از توربين هاى برقى بتواند  اورانيوم غنى شده  را به سطح ٢٠ درصد برساند و يا اگر چنين هم نبوده در بين راه در اين راه سرمايه گذارى های زیادی کرده  است و ديديم كه سران رژيم هم  قبول كردن كه اورانيوم بيست درصد هم دارند( لاریجانی رییس مجلس ) و حالا وقت چانه زدن است  ، در حال حاضر مقدار اورانيوم غنى شده لازم  برای ساختن بمب اتمى به اندازه  کافی نيست ولى بيشتر  انرژى و سرمايه خود را  صرف اين معضل مهم كرده است ، تا جايى كه تمايى توان خود را براى  دست يابى به بمب اتم گذاشته است،  رژيم  با خرجهاى سرسام آور از جيب ملت ايران براى بمب سازى سرمايه گذارى كرده است ، در طول حاکمیت آخوندها ، چرخ سانتریفیوژها چرخیده است و زندگی مردم همیشه به این خاطر لنگیده است  و بعد از جنگ ٨ ساله كه به مردم تحميل كردند حالا هم سعى دارند غنى سازى اورانيوم را از افتخارات ملي تلقى كنند و بخاطر همين استراتژى  دروغ را اتخاذ كردند بطورى كه حسن روحانى رئيس جمهور كنونى كه  زمانى رئيس شوراى امنيت كشور بود اعلام كرد ما براى رسيدن به اورانيوم غنى شده به جامعه بين الملي دروغ گفته ايم،  حسن روحانی در رابطه با مسائل اتمی رژیم چنين  گفته بود : ما به آژانس دروغ می گفتیم و آنها را باز ی می دادیم .

با بيرون زدن سر ملا از زير لحاف مشخص شد كه رژيم  از روز اول براى ساختن بمب اتمى تلاش ميكرده و حال ديگر فاصله زيادى با  بمب اتم ندارد، آخوندها سالها از سرمايه هاى ملى استفاده كرده و فشارهاى اقتصادى زيادى را به ملت در طول اين سالها به مردم تحميل كرده است و نتيجه ى اين مخفى كارى ها محاصره اقتصادى و در نتيجه گرانى و بيكارى و فحشاء   و دزدى و قتل و جنايت بوده است و حالا كه غرب فشارهايش را بر روى اين رژيم افزوده است مجبور است كه اورانيوم غنى شده بيست در صد  را به سه و نيم  درصد برساند يعنى يكبار براى غنى سازى اورانيوم با در صد بالا  و بار ديگر براى كم كردن درصد غنى سازى كه در هر دو حالت ملت ايران  ضررهاى  اين حماقت ها را بايد بپردازد. 

در مقالات و مطالب  گذشته  اشاره کرده بودم که غنی سازی اورانیوم و بهره گیری  از انرژی   هسته ای  بهانه ای بیش نیست !  رژیم جمهوری اسلامی   ایران  می خواهد با  ساختن بمب اتم ، دنیا را به چالش  بکشاند ،  نوشتیم  انرژی اتمی و غنی سازی اورانیوم با درصد بالا، هیچگاه برای  ملت ایران به صرفه نبوده است  و اینها همه بهانه ای   است  برای   ساختن  بمب اتمی که نه تنها فایده ندارد ،  بلکه  تنش  های بیشتری برای  ایران در بر خواهد   داشت . در آن  مقالات  [63] نوشته  بودم   که  ایجاد پایگاههای اتمی و خرید  سوخت هسته ای نه تنها برای ایران به صرفه نخواهد بود که ضررهای   سیاسی و اقتصادی آن  نیز بیشتر هم خواهد بود، باز در  جایی  دیگر نوشته   بودم که چنین رژیمی با بهانه ي  بدست آوردن انرژیِ هسته ای براى ايران بدنبال ساختن بمب اتمی برای خود  است  تا به موقع بتواند از آن بهره برداری سیاسی و نظامی  کند و دنيا را به آتش بكشاند ، به همین دلیل  تمام نیرو و سرمایه های  کشور را بکار می گیرد  تا بتواند به این سلاح  خانمانسوز  دست یابد . رژیم   بیشتر نیرو و تلاش خود را برای ساختن بمب اتم بکار گرفته  است و نیمی از   سرمایه  های  ایران  را صرف ساختن پایگاههای اتمی و خرید سوخت هسته ای و زياد كردن سانتریفیوژها برای غنی سازی کرده است ( در مذاكرات اخير هم باز بر موضوع سانتريفوژ پافشرده است كه جلسات به چهار ماه ديگر موكول شده است ) كه به قول كوهن وزير مالى آمريكا حدود 25 در صد رشد منفی ، ضرر اين كار است ،  غیر از این نظر محافظه کارانه باید گفت روزانه هفت میلیون و نیم  تومان  ضرر اقتصادی دارد . از طرفی  تحریم ها  قرار داد های خانمانسوز دیگری داشته که  نیمی دیگر از سرمایه های ایران را در گلوی کشورهایی مثل   چین و روسیه و کره شمالی و ... می ریخته است  در همین راستا  گاز ایران را به مدت 25 سال به    چین بیش  فروش کرده  و روسیه را از سهم بیشتر دریای خزر بی نصیب نگذاشته اند تا بتوانند  در شورای امنیت از چینی ها و روس ها  حق وتوی شان را صاحب شود. درحال حاضر سطح  قرار داد های خود  را با چین به  16 برابر رسانده  است تا این قرارداد ها به بالاتر از  40 میلیارد دلار در سال برسد  و همانطور که گفتم روسیه  را نیز  از سرمایه های ایران بی نصیب نگذاشته است  همه اینها بخاطر این است که  بتواند سیاست های اتمی خود را پیش ببرد. رژیم حتا توانسته بود مدیر کل قبلی  آژانس "محمد البرادعی را  خریداری کند تا سالها حتا یک گزارش درستی در رابطه با مسائل اتمی به بیرون درز ندهد و امروز که گزارش "  یوکیا  آمانو " مدیر کل ژاپنی آژانس ( مدیر جدید) صدای  تمامی سردمداران رژیم را در آورد . لازم است آوری شود که  رژیم تروریست پرور با  تکیه زدن به افرادی چون " البرادعی " توانست سالها با مخفی کاری های متعدد به غنی سازی اورانیوم بپردازد بطوریکه   دنیا از 18 سال   مخفی کاری  اين رژيم خبردار شد . با  آمدن  آقای " آمانو "  مدیرکل جدید آژانس  وضعیت عوض شده است تا آنجا که  آژانس توانست فعالیت های اتمی رژیم را زیر ذره بین ببرد و نتیجه اش همین گزارش مفصل 12 صفحه ای است  که علیرغم مخالفت های   چین و روسیه منتشر میشود.

 " آمانو " به آخرین گزارش ش که به آنچه ابعاد نظامی برنامه های   هسته ای ایران خوانده می شود می پردازد که با انتشار این گزارش همانطوری که بیش بینی می شد با مخالفت  دو کشور روسیه و چین مواجه شد .

ده دلیل برای بمب اتم خواستن رژیم :

برزگترین دلیلی را که می توان برای ساختن بمب از طرف ج اسلامی عنوان کرد مخفی کاری همیشگی آن است و با اینکه رژیم  اجازه دارد و می تواند از انرژی هسته ای در زمینه های غیر نظامی استفاده کند ولی با مخفی کار ی هایی که از طرف اپوزیسیون هم لو رفته است  قصدساختن بمب اتو را دارد با در مذاکرات و معادلات سیاسی راحتر چانه زنی کند علاوه بر مخفی کاریهای دلایل مختلفی وجود دارد که نشان دهند این است که رژیم تروریست پرور ایران   بدنبال دستیابی به بمب اتمی است ، آقای مجید مجیدی جامعه شناس ،  ده دلیل را نشانه مخفی کاریهای رژیم برای ساختن بمب اتم میداند، این ده دلیل را مختصرا در زیر آورده ام .[64]

. پنهانکاری و فريبکاری

اگر برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی ابعاد نظامی نداشت (مثل برنامه‌های اتمی دهها کشور ديگر که از آغاز و کاملاً تحت نظارت آژانس فعاليت کرده‌اند) ديگر نيازی به اين همه فريبکاری و پنهانکاری نبود.


۲. کار با شبکه‌ی عبدالقديرخان
همه‌ی کسانی که در دهه‌ی شصت و هفتاد با نهادهای سياسی، اطلاعاتی و امنيتی رفت و آمد داشتند از فعاليت شديد اين نهادها در پاکستان خبر داده‌اند. (نويسنده‌ی اين ياداشت به مدت دو سال در مرکز تحقيقات استراتژيک رياست جمهوری فعاليت داشت و شاهد سفر‌های مکرر مقامات امنيتی و سابقاً امنيتی و نظامی به پاکستان در اين دوره بود).
۳. تلاش برای کسب مواد و تکنولوژيهايی با کاربرد دوگانه

در دو دهه‌ی اخير دهها نفر در کشورهای غربی به اتهام ارسال تجهيزاتی با کاربرد دوگانه در برنامه‌ی اتمی ايران بازداشت و محکوم شده‌اند. بخشی از اين تجهيزات به کاربردهای نظامی برنامه‌ی اتمی مربوط بوده است. (مثل بازداشت يک تاجر ايرانی را به اتهام صادرات غيرمجاز تجهيزاتی که در ساخت موشک های بالستيک کاربرد دارد، تابناک، ۲۶ مهر ۱۳۸۸؛ دستگيری فردی ايرانی به اتهام خريد تجهيزات آزمايشگاهی با کاربرد دوگانه در ايالات متحده، سحام نيوز ۲۸ ژانويه ۲۰۱۲؛ يا متهم شدن سه نفر در ايالات متحده به قاچاق الياف کربن به ايران و چين که در برنامه‌ی هسته‌ای و موشکی کاربرد دارد، بلومبرگ، ۶ دسامبر ۲۰۱۲)

0.              تصور بقا با اتکا به بمب

در ميان کشورهايی که دولت امريکا در منطقه‌ی خاورميانه با آنها مشکل داشته (سه کشور محور شرارت به علاوه‌ی ليبی قذافی و افغانستان طالبان) تنها ايران و کره‌ی شمالی از حمله‌ی نظامی مصون مانده‌اند. رژيم‌های افغانستان و عراق و ليبی سقوط کردند و رژيم بشار نيز متزلزل است. ایران و کره شمالی نيز دارای برنامه‌ی اتمی هستند. تصور اين نکته که بقای رژيم وابسته به برنامه‌ی اتمی و کسب بمب در آينده است و برنامه‌ی اتمی می تواند عمر رژيم را افزايش دهد تصور بی پايه‌ای در ميان مقامات نظامی و امنيتی جمهوری اسلامی نيست.
۵. کسب بمب اتمی برای اسلامگرايان حاکم منع شرعی ندارد

6-  سرکوب جنبش سبز

7-  رفتار دوگانه با سياست اتمی دولت خاتمی ۸. فقدان توجيه اقتصادی
۹. بستن فضای عمومی۱۰. سوخت بوشهر از روسيه می آيد[بقیه توضیحات را پاورقی بخوانید ] با درنظر گرفتن اقداماتی که جمهوری اسلامی در پيشبرد برنامه‌ی اتمی خود تا کنون انجام داده، دلايل فوق به روشنی نشان می دهند که هيچ دليل قانع کننده‌ای برای صلح آميز بودن همه‌ی ابعاد اين برنامه وجود ندارد بلکه دلايل طرف مقابل قابل قبول تر به نظر می آيد. همچنين برای ترس زدايی از اقدامات تنش زای مقامات گفته می شود کسب بمب اتمی توسط جمهوری اسلامی با هدف حمله‌ی اتمی به ايالات متحده يا اسرائيل صورت نمی  گيرد اما نمی توان فقدان مفروض اين عزم را ضرورتاً به معنی عدم پی گيری ساخت بمب توسط جمهوری اسلامی گرفت.
می گويند ذخيره سازی مواد غنی سازی شده با توجيه  فراهم کردن سوخت برای بوشهر است اما اين امر هيچ توجيهی ندارد. از ابتدا قرار بوده است سوخت نيروگاه بوشهر را روس‌ها تامين کنند و نه جمهوری اسلامی.

8-  تمدید و عقب انداختن مذاکرات و خسارات اقتصادی به کشور :

9-   تقریبا بیش از شانزده  سال است که با گربه رقصانی های رژیم برای ساختن بمب اتم ومخفی کاریهای اتمی و با خرجهای جانبی آن باعث آلود کردن اقتصاد ایران شده وآخرین بارتمدید این مذاکرات به چهار ماه دیکر موکول شد که میلیاردها دلار ضرر از خزانه دولت را متحمل خواهد شد .  

10-      به عنوان نمونه طی جلسه روز سه شنبه فرستادگان دولت آمریکا و سناتورهای عضو کمیته روابط خارجی، در کنگره، معاون خزانه داری آن کشور اظهار داشت که ایران طی زمان چهار ماهه تمدید توافق اتمی 15 میلیارد دلار دیگر از دست خواهد داد. آنچه در جلسه سنا مطرح شد تنها بخش کوچکی از زیانهایی است که تحمیل آن علیه ایران، میلیونها نفر را به فقر و بیکاری و اعتیاد و فحشا و عضو فروشی و تن فروشی برای ارتزاق سوق داده است. میزان زیانهای مالی بمراتب بیشتر از این ارقام است. ایران در نتیجه سیاست های غلط و مخرب اتمی جمهوری اسلامی در حال از میان رفتن گام به گام و تدریجی است. ارزش آنچه در قبال این معامله نابرابر، جمهوری اسلامی بدست خواهد آورد ( چند صد کیلوگرم اورانیوم با غلظت تا 5 در صد ) کمتر از هزینه سفر گروه مذاکره کنندگان دولت روحانی به وین و ژنو و نیو یورک است.

11-      در بعد خسارات انسانی باید گفت که میزان تلفات مردم ایران در نتیجه فقر و اعتیاد و بیماری های غیر عادی بسیار بیشتر از تلفات انسانی در غزه و سوریه و عراق است که در آتش جنگ میسوزند. علت جهانی نشدن گزارشهای تلفات مردم ایران و پنهان ماندن آن از چشم مردم جهان این است که در ایران مردم بدون شلیک گلوله و خونریزی در سکوت میمیرند.
البته دور از انصاف و عقل خواهد بود اگر تمامی آسیبهای تحمیلی علیه مردم را تنها به اعمال تحریمها نسبت دهیم و از سهم بی درایتی های نظام در تدوین سیاست های کلان، نحوه رفتار آنها در جامعه جهانی و همچنین بکار گرفتن مغز های کوچک و مدیریت فرقه ای و بدون کفایت در اداره دولت و امور مردم بگذریم!

12-      راه انحرافی و ریخت و پاشهای اتمی :

13-      سالهای سال تمامی تلاش رژیم برای ساختن بمب اتم صرف شده است و هزینه های سنگینی  برای  آن پرداخت کرده است و با افزودن سانتریفوژهاو غنی سازی اورانیوم  توانسته است غنی سازی را به بیست در صد برساند  و حالا با تحریمهای اقتصادی و فشار بر مردم  و از طرفی  خالی شدن خزانه  دولت، رژیم  مجبور به عقب نشینی  شده است و حالا باید کلی هزینه هزینه شود تا این درصد بالای اورانیوم به سه و نیم درصد برسانند ! آنچه بعد از حذف عملی «طرح دست یافتن به ظرفیت ساخت بمب»، از فعالیتهای اتمی جمهوری اسلامی باقی میماند در مقایسه با هزینه های تحمیلی، دارای ارزش پشیزی هم نیست. با این حال دولت روحانی و مذاکره کنند گان اتمی، تنها به خیال راضی ساختن اصولگرایان داخلی و با این نوید که دوران “تعلیق” کوتاه و موقتی، و راه بازگشت به بمب همواره باز خواهد بود، از ادامه تحمیل هزینه ها و سر شکن کردن آنها به مردم باکی ندارند.

14-   شرطهایی مانند اجرای پروتکل الحاقی، بازرسی های روزانه، تعطیل غنی سازی در فوردو، تغییر کاربری کوره راکتور اراک، تبدیل مستمر اورانیوم های غنی سازی شده از شکل گاز به اکسید اورانیوم، تعهد خودداری از ساخت واحد فرایند پلوتونیوم و پرهیز از ایجاد واحدی که تغییر مسیر تبدیل اکسید اورانیوم به گاز را ممکن سازد، و بخصوص اصرار به زمان بیش از دهسال اجرای توافقها، عملا همه راهها ی بازگشت جمهوری اسلامی به مسیر بمب را تا آینده ای دراز مسدود خواهند ساخت.

15-      هزینه های واقعی ادامه برنامه های اتمی که حاکمیت اسلامی ایران مسئول مستقیم آن است تنها با احتساب متوقف ماندن طرحهای توسعه گاز، کاهش صادرات نفت خام و افزایش هزینه های تجارت خارجی و کاهش رشد تولید اقتصادی به سالانه 200 میلیارد دلار میرسد. معاون خزانه داری آمریکا طی جلسه هفته گذشته در کاپیتول هیل-محل کنگره- تولید ناخالص ملی ایران را در حدود 360 میلیارد دلار برآورد کرد. با این حساب میزان زیانهای سالانه ایران 50 در صد بیش از ارزش تولید ناخالص ملی است.

16-      آقای کوهن تاثیر تحریمها بر رشد منفی اقتصادی ایران را 25 در صد اعلام کرد که رقم بسیار محافظه کارانه ای است. با سر شکن کردن 200 میلیارد دلار به بیش از 75 میلیون جمعیت ساکن ایران هر ایرانی غیر مستقیم سالانه 2500 دلار بابت تحمل تحریمها میپردازد. این رقم به قیمت روز سالانه بیش از هفت میلیون و پانصد هزار تومان است. این ثروتی است که جمهوری اسلامی هر سال از کیسه مردم کسر و در کوره تحریمها میسوزاند در حالی که پرداختی دولت به مردم به عنوان صدقه و با نام «هدفمند کردن یارانه ها» سالانه کمتر از پانصد هزار تومان است.

به گفته دکتر رضا تقی زاده :حقیقت این است که در صورت حصول توافق اتمی با آمریکا، جمهوری اسلامی تا سالها ( دست کم ده سال یا بیشتر) قادر به تعبیر رویای تصاحب بمب اتمی نخواهد شد، سهل است که قطعا حتی ظرفیت حرکت در این مسیر را هم از دست خواهد داد.

 

 

 

 مسئله اتمي رژيم تا آنجا بيش رفت كه مسائل داخلي سوريه را هم تحت شعاع خود قرار داد و غربى ها حاضر شدن با جناياتى كه در سوريه صورت ميگيرد به بشار اسد  فرصت كشتار بيشتری بدهند و فعلا  به خواست رژيم ج اسلامي  به اسد كارى نداشته باشند چرا كه خط قرمز رژيم تهران خدشه دار ميشود .  

حل مسئله سوريه مذاكرات را به نتيجه ميرساند ؟

خاوير سولانا مسئول پيشين سياست خارجى اتحاديه اروپا مى گويد كه به نظر او مسائل سوريه ( و در گذشته انتخابات ايران ) باعث ميشود مذاكرات هسته اى با ايران به نتيجه اى نرسد ( البته فعلا )  او قبلا در سال ٢٠٠٣ تا ٢٠٠٩ مناقشه هسته اى را دنبال مى كرد ، قبلا به خبرگزارى فرانسه گفته بود : در زمينه مذاكره با سعيد جليلى پيش نمى رود چون او از ظرفيت لازم براى مذاكره برخورددار نبود ولى ديديم همين فرد توانست با قهر و نازهاى و عشوه هاى سياسى اش ٤ سال براى رژيم تروريستى وقت را به قيمت نه چندان ارزانى بخريد . ولى نكته مهمى را كه آقاى سولانا براى حل مسئله هسته اى ايران مطرح مى كند قابل تعمق است او مى گويد : تا مسئله سوريه حل نشود مذاكرات هسته اى با ايران به نتيجه نخواهد رسيد . در همين رابطه "گرى سيمور "كه هماهنگ كننده  امور مربوط به منع گسترش سلاحهاى شيميايي و اتمى كشتار جمعى در دولت اوباما بود در گفتگو با خبرنگار فرانسه اظهارات مشابهى را مطرح كرد( سه شنبه ٢ آوريل ٢٠١٣) اوگفته بود : سرنگونى رژيم بشار اسد در سوريه باعث انزواى  بيشتر حكومت ايران  در منطقه خواهد شد   و ممكن است راه  را براى دست يابى به توافق در مذاكرات هسته اي را باز كند .

گرى سيمور ميگويد : اگر توافقى با ايران صورت گيرد ، مربوط به زمان و مكان دور بعدى مذاكرات است ، هر دو آنها  معتقدند ، اگر مذاكرات  طولانى  شود ، ممكن است  باعث شود   ايران  با افزودن  بر  تعداد سانتريفوژها   خود آمادگى ساخت  بمب اتم  را پيدا كند ( همين طور هم شده است تعداد آنها در اين چند ساله چند ده برابر شده است ) به گفته سولانا و سيمور احتمال دارد جمهورى اسلامى در حدود دو سال به اين سطح در آمادگى برسد . در مذاكرات اخير هم با مماشات غربي ها خامنه اي در خواست ١٩ هزار سانتريفيوژ را كرده است، بايد منتظر ماند و ديد تا كجا ميخواهند راه مماشات ر باين رژيم در پيش  بگيرند آيا با رژيم وارد جهنم جنگ خواهند شد و مثل گذشته در مقابل مردم خواهند ايستاد ؟ يا فقط تا جلوى درب جهنم با او خواهند رفت ؟ حال اين گوى و اين ميدان ، در خيلى از نوشته هايم اشاره كرده ام مذاكره با چنين رژيم  آدم كش هرگز به نتيجه اى نخواهد ، بايد لاس زدن هاى سياسى را كنار گذاشت و به غنى سازى هاى رژيم تا سقف ٢٠ درصد پايان داد ، البته تا دير نشده است ،  زمانى كه بمب اتمى را در دست آخوندها ديدند ديگر كار از كار گذشته است . هيتلر هم با حمايت انگليسى ها حداقل چهار سال طول كشيد تا جنگى خانمانسوز را براه اندازد .به غربى ها بايد گفت با حمايت از رژيم فاشيستى مذهبى ، دست از بازى با آتش اين بمب برداريد و جنگ ديگرى براه نياندازيد.

در همین سه سال اخیر به برنامه های رژیم نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که جز وقت خریدن و جواب های بي سرو ته و سر در گم ،  چیزی تحویل جوامع بین المللی نداده است . آیا به چنین رژیمی می توان وقت داد ؟ رژیمی که هر روز اعمال تروریستی اش را گسترش داده و برای جهان هم هر روز روشن تر می شود كه آخوندهاى ايران بدنبال چه هستند.  در عراق ، آرژانتین ، لبنان ،  فلسطین ، افغانستان و... ردپای ترورها هم هر روز بیشتر خواهد شد ولی از اين طرف آمریکا و اروپا بدنبال معامله های اقتصادی با چنین رژیمی هستند.

رژیم هم ، گاهی  با حربه نفت می تواند دنیا را به بازی بگیرد  و گاهی با ترور و گاهی با گروگان گیری (مثل كاردارها ى آمريكايى و  15 ملوانان انگلیسی ووو ) و گاهی با تهدید کردن و بستن تنگه هرمز و... می خواهد مرتب تست های سیاسی کند  و اگر بتوند امتياز هاى سيايى بگيرد ،  جلسات ٥+١ ، اخیر هم در همین رابطه بوده است و مسلما درصورت مماشات غرب باهمين رژیم كنار خواهد آمد و اگر منافع غرب خصوصا آمريكا و انگليس تامين شود  با هرگونه  رفتار از طرف رژيم رابطه ها ادامه خواهد يافت  حتا اگر  تمام دنیا را به آشوب  بکشاند چون منافع غرب تامين ميشود و همه چيز سر جايش باقي خواهد ماند!  ترور و  دخالت در امور عراق ، فلسطين ، لبنان و... ادامه ئخواهد یافت .   همان طور که حسن روحانی گفته بود : ما که بله را خواهیم گفت ولی قبل از آن هر کاری بتوانیم ( خرابکاری ) انجام می دهیم .

در صورت ادامه مماشات( با رژیم) توسط غرب ، رژیم  در مسايل داخلى برخوردهاى گذشته خود را ادامه خواهد داد سركوب و اختناق بيشتر خواهد شد  قوانين اسلامى تندتر از گذشته خواهد شد و بدتر از اينها اعدامها در داخل گسترش خواهد يافت  . هرچه بيشتر لي به لالاى رژيم بگذارند در سياست خارجى اش هم خواسته هاى خود را بالا خواهد برد ، اين خواص رژيمهاى ديكتاتور است . و رژیم هم خواسته های غرب را یکی پس از دیگری نرمتر از گذشته اجراء میکند نمونه حمایت از رییس جمهوری عراق  و پشت کردن به مالکی !

در مقالات گذشته ام نوشته بودم : در حالیکه می دانیم اگر آمریکا و اروپا اپوزسیون  را از لیست تروریستی  خارج کنند و راه حل  سوم را که همان رفراندوم و حمایت و مشارکت دادن مردم میباشد را در پیش بگیرند و رژیم را با تحریم های جدی مواجه سازد ، رژیم با این گستاخی به هر کاری که بخواهد نمی تواند دست بزند و در نتیجه هر روز منزوی تر خواهد شدولی غرب فعلا حمایت از رژیم را درپیش گرفته است و نه اپوزیسیون داخل و  یا خارج ایران را !

با و جودی که در حال حاضر شرایط داخل ایران کاملا  آماده  جنبشی است که  رژیم را به  راحتی بر زمین  خواهد زد ، غربی ها به فکر قراردادهای اقتصادی خود میباشند آنها نمی خواهند با تغییر روش  های سیاسی گذشته به فکر مردم ایران باشند .در پایان به نوشته وال استریت ژورنال در زمان دوره احمدی نژاد ، اشاره می کنیم که استراتژی رژیم درمانده را  نشان می دهد . وال استریت ژورنال می نوشت :

احمدی نژاد و رژیمش  می خواهند بمب اتم را بسازند و آنرا بر سر مسیحیان و یهودیان و... بیندازد  تا ظهور امام زمان زودتر صورت گیرد ، حال باید از غرب  پرسید  بازهم  منتظرید تا رژیم  از ستایش های شما   لذت بیشتری ببرد  و به فعالیت های اتمی اش  ادامه دهد ؟

ادامه دارد

 

]63[http://www.didgah.net/maghalehMatnKamel.php?id=26823

[64]ده دلیل برای بمب اتم  مقاله م محمدی در سایت  رادیو فردا

http://www.radiofarda.com/content/f3_why_iran_aims_build_nuclear_weapon/24792113.html

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب عباس رحمتی در سایت پژواک ایران 

*نانو چيپ براي كنترلِ كرونا، تا رديابي اطلاعات درجهان؟!   [2020 May] 
*جنگ بيولوژيك ( بيوتروريسم) با نام كرونا؟!  [2020 May] 
*نگراني جهان از شيوع ويروس ديگر در آينده!   [2020 Apr] 
*جن و أنس و رهبري ولايت فقيه   [2020 Apr] 
*ويروس كرونا و رنسانس   [2020 Mar] 
*بيت خامنه اي وتيم امنيتي ،براي مهار خبرها ونه ويروس كرونا!   [2020 Feb] 
*لائيسيته !   [2020 Feb] 
* مُرده گردونی ولايت فَقِيه !   [2020 Feb] 
*ابوبكر البغدادي و علي الخامنه اي هردو تروريست؟!   [2019 Dec] 
*چهل سال رابطه مخفي آمريكا با ملايان تهران!   [2019 Dec] 
*گراني بنزين وعبور از فاشيست مذهبي !   [2019 Nov] 
*‏ بيست و ششمين فستيوال تئاتر ايرانيان تبعيدي ،شهر كلن آلمان!‏   [2019 Nov] 
*‏«روح الله زم »، اپوزيسيون يا مهره ي سوخته؟!‏   [2019 Oct] 
*بانوان ايران استاديوم هاي كاملن آزاد ميخواهند!‏   [2019 Oct] 
*چپاول ثروت و عطش خونریزی را حمایت نکنید! سیری کوتاه در نشست سازمان ملل  [2019 Sep] 
*پشت پرده سياست ولايت فقيه، مذاكره با آمريكا !   [2019 Sep] 
*سپاه پاسداران با چهل سال تروردرصدر فهرست سازمانهای تروريستي خارجی آمریکا !  [2019 Apr] 
*چهل سال جنايت و ترور سركوب و عقبگرد كامل (شماره يك)‏   [2019 Feb] 
* سال ۲۰۱۸ سال هشدار و پر حادثه به پایان رسید!  [2019 Jan] 
* فرار سرمايه از ايران افزايش مي يابد!‏   [2018 Dec] 
*یک ربع قرن فستيوال تئاتر تبعيدي در كلن!   [2018 Nov] 
*ترور به بهانه هموار کردن جاده بهشت براي تروریست ها!   [2018 Nov] 
*خيانت روحاني ( فريدون) به مردم ایران از زبان یک آشنا!  [2018 Oct] 
*احضار روحانی به مجلس و رویای دیر باز خامنه ای!‏   [2018 Sep] 
*غول ديماه بر مي خيزد!   [2018 Aug] 
* ١٣٦ مين سالگشت زاد و بود دكتر محمد مصدق در شهر كلن چگونه برگزار شد؟   [2018 Jul] 
*خامنه اي و رؤياهاي آشفته بمب اتم!‏   [2018 Jun] 
*سود و زيانهاي خروج آمريكا از برجام   [2018 May] 
*رضا شاه جزئي از تاريخ ايران است!   [2018 Apr] 
*ارمنستاني ها فقط با اراده بود که ديكتاتور را سرنگون كردند!   [2018 Apr] 
*احمدي نژاد بدنبال اپوزيسيون سازي است ؟   [2018 Feb] 
*فاز تغيير !  [2018 Feb] 
*جمهوري اسلامي ؟ نه ، رژيم توتاليتر!   [2018 Feb] 
*جنبش ملي ،پايه هاي نظام ولايي را فرو خواهد ريخت!‏   [2018 Jan] 
*احمدی نژادی ها؛ واکنش تهدید آمیز خامنه ای   [2018 Jan] 
*شعله جنگ منطقه خليج فارس زبانه مي كشد  [2017 Dec] 
*بيست و چهارمين سال فستيوال تئاتر در تبعيد كلن بياد مجيد فلاح زاده   [2017 Dec] 
*جنگ أفروزي هاي دوباره جمهوري اسلامي ، تمام منطقه را درگير خواهد كرد!‏   [2017 Nov] 
*رفراندوم اقليم كردستان و دخالت ملاها و افزايش بحران در عراق!   [2017 Nov] 
*فوتبال ايران و سوريه، نقش زنان و مردان ايران !‏   [2017 Oct] 
*فردوسي را بايد جدي گرفت و خوب شناخت !‏   [2017 Oct] 
*انتخابات آلمان ، شكست سنگين دو حزب برتر و رشد پوپوليست ها !‏  [2017 Sep] 
*‎ ‎دو رهبر در يك موضع و حمله به ملاها درسازمان ملل   [2017 Sep] 
*همكاري كاشاني و بهبهاني با انگليسيها در كودتاي ٢٨ مرداد عليه دكتر مصدق   [2017 Sep] 
*معامله بزرگ بر سر كابينه آينده و نقش ولايت فَقِيه ! ‏   [2017 Aug] 
*دولت امام زمان معجزه هزاره سوم ( قسمت ششم)‏   [2017 Aug] 
*«ماجراي نيمروز» نيمه پنهان ماجرا بود!‏   [2017 Jul] 
*جنبش دانشجویی و ادامه مبارزه   [2017 Jul] 
*اتحاد اپوزيسيون با مردم رمز پيروزي است!‏   [2017 Jul] 
*دولت امام زمان ،معجزه هزاره سوم ( قسمت پنجم )‏   [2017 May] 
*چهار سال با دولت تدبير و اميد و ركوردهاي تازه !‏  [2017 Apr] 
*اسكار سياسي! ‏   [2017 Mar] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ( قسمت چهارم )   [2017 Feb] 
*«اوباما» با اُونا، ماند و به تاریخ پیوست!  [2017 Jan] 
*گورخوابان ارمغان ديگر جمهوري اسلامي‎!‎   [2017 Jan] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ! ( قسمت سوم)   [2016 Dec] 
*بيست و سومين فستيوال تئاتر در تبعيد شهر كلن با موفقيت برگزار شد   [2016 Nov] 
*پيروز انتخابات‎ ‎‏ آمریکا كيست ؟ ‏   [2016 Nov] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم( قسمت دوم)‏   [2016 Oct] 
*دولت امام زمان و معجزه هزاره سوم !( بخش اول)‏  [2016 Oct] 
*فوتبال و حزب اله ، ياحسين ، گل تاسوعائي!‏   [2016 Oct] 
*مردم چون كوه مي مانند تا علم الهدي برود  [2016 Sep] 
*جنگنده های روسی در پايگاه شاهرخي (نوژه) همدان ، خيانتي كه كتمان نتوان کرد؟  [2016 Aug] 
*كودتاي نافرجام تركيه و روياهاي اردوغان   [2016 Jul] 
*زلزله خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا و پس لرزه هايش  [2016 Jul] 
*قضاوت كنيد!   [2016 Jun] 
*نقش مستشاران و مدافعان حرم، حضور محرز جمهوري اسلامي در جنگ سوريه!   [2016 Jun] 
*أهداف خامنه اي با رياست جنتي در مجلس خبرگان  [2016 May] 
*ترس خامنه اي از فرا گيري زبان انگليسي چيست ؟   [2016 May] 
*فرار مالياتي و پولشويي هاي گسترده جهاني درپاناما، بهشت مالياتي!  [2016 Apr] 
*انتخابات دهم و حیله های جدید نظام ولايي   [2016 Mar] 
*ميزان رأي يك نَفَر است!  [2016 Feb] 
*ريشه ها را بايد شناخت !  [2016 Feb] 
*سفر روحاني به فرانسه و معامله پشت پرده بر سر مجاهدین   [2016 Jan] 
*بيست و دومين فستيوال تئاتر درتبعيد «كلن» با شعار «ما پارازيت نيستم »  [2015 Dec] 
*جنايات اخير رژيم فاشيستي مذهبي ايران يك عمل تروريستي و محكوم است   [2015 Nov] 
*خودرو ملي يا اسلامي ،ايدئولوژيك ( مكتبي ) ؟  [2015 Oct] 
*داستان دعواها و بر هم زدن رابطه ایران با آمريكا و توافقنامه هسته اي وین !  [2015 Sep] 
*چه سیاستی پشت هجوم گسترده پناهندگان به اروپا نهفته است؟  [2015 Sep] 
*چرا پزشكان به مناطق دور افتاده نمي روند؟( بخاطر روز پزشک )  [2015 Aug] 
*گروه اسلامي داعش بهانه اى براى حضور هميشه آمريكا در خاورميانه!  [2015 Aug] 
*توافق هسته اي وين ، فرصتي براي خواسته هاي مردم ايران!   [2015 Jul] 
*مذاكرات هسته اى و هسته اصلی ترور در خاورمیانه   [2015 Jul] 
*تنها راه نجات ايران بازگشت به اصالت خويشتن خويش!  [2015 Jun] 
*رعايت حفظ فاصله با بمب اتم ، راه حل پشت درهاي بسته است!   [2015 May] 
*تفاهم يا توافق لوزان شكستِ دلواپسان و جام زهر ديگر  [2015 Apr] 
* تاكسي جعفر پناهى به برلين آمد ،شوخى نيست !   [2015 Feb] 
*خاكسپارى بيژن دادگرى و بعضى دوستان !  [2015 Feb] 
*راز اشغال سفارت آمریکا درتهران !  [2014 Dec] 
*بزرگداشت فريدون تنكابنى، در شهر كلن كارى پسنديده !   [2014 Dec] 
*بيست و يكمين سال فستيوال تئاتر كلن به همراه يار دبستانى !   [2014 Nov] 
*از هيچِ خمينی تا پيچ بی احساسی مطلق!  [2014 Nov] 
*ترور خاموش و پيچيده سرهنگ عزيز خزاعى !  [2014 Oct] 
*ایران و بردگی مدرن ؟!  [2014 Oct] 
*چه درسهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت؟ ( قسمت دهم ، پايانى )  [2014 Sep] 
*چه درسهایی میتوان ازبهمن پنجاه و هفت گرفت ؟(بخش نهم)  [2014 Aug] 
*آلمان معادلات فيفا را بهم ريخت !   [2014 Jul] 
*آلمان چگونه مجددا ،جام را به خانه آورد؟  [2014 Jul] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت (بخش ٨)  [2014 Jul] 
*چه در سهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت ؟ ( بخش هفتم)  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت ( بخش ششم )  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن پنجاه وهفت گرفت ؟ ( بخش پنجم)  [2014 Apr] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن ٥٧ گرفت ؟ (بخش چهارم )  [2014 Apr] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت ( بخش سوم )  [2014 Mar] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت؟( بخش دوم)   [2014 Feb] 
*چه درسهايي می توان از انقلاب بهمن ٥٧ گرفت !(بخش نخست )  [2014 Feb] 
*پزشك ، نقدى بر فيلم مديكووس  [2014 Jan] 
* نلسون ماندلا سنبل مبارزه با آپارتايد ( تبعيض نژادى ) و درسهايى كه بايد از او گرفت!  [2013 Dec] 
*بيستمين فستيوال تئاتر ايرانيان در تبعيد خجسته باد  [2013 Nov] 
*تروريست كيست ،تروریست دولتی کدام است ؟  [2013 Nov] 
*حل مسئله اتمى ايران با سوريه گره خورده است !  [2013 Oct] 
*اوباما يك گام به پيش ، روحانى دو گام به پس !   [2013 Oct] 
*روحاني و باب مذاكره با آمريكا در سازمان ملل !  [2013 Sep] 
*حزب مرکل در آلمان اکثریت آراء را کسب کرد، ولى ائتلاف با كدام حزب ؟   [2013 Sep] 
*سوريه خط مقدم و خاكريز اول جمهورى اسلامى!  [2013 Sep] 
*جنايت ضد انسانى در اشرف و يا ليبرتى محكوم است   [2013 Sep] 
*رای اعتماد وزارت اطلاعات یا مجلس؟!  [2013 Aug] 
*اتحاد ، مبارزه ، تنها راه مقابله با رژيم فاشيستى مذهبى است ؟  [2013 Aug] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر؟!(قسمت سوم)  [2013 Jul] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر ؟!( قسمت دوم ) آيا جو پادگانى از ايران رخت بر خواهد بست ؟ [2013 Jul] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ (قسمت چهارم ) تحليلى از وضعيت كانديداها [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت سوم ) كانديداهاى بدون برنامه ، خصوصا براى كارگران ! [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت دوم)- مضحكه انتخابات ١٣٩٢  [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال؟ قسمت اول رد صلاحیت ها و آغاز مهندسی های انتخابات زیر چتر ابتذالات ١٣٩٢ [2013 Jun] 
*انگليس پشت پرده انتخابات ايران   [2013 May] 
*" مادورو " و " چاوز " دو روى يك سكه اند !  [2013 Apr] 
*جريان فتنه چيست ، فتنه گر كيست ؟  [2013 Apr] 
*اپوزیسیون سازی !  [2013 Feb] 
*تابلوی فساد جمهوری اسلامی!  [2012 Dec] 
*کاریکلماتور سی یاسی!  [2012 Nov] 
*انتساب احمدی ‌نژاد کلاه گشاد بر سر خامنه ای!  [2012 Sep] 
*پارازیت قربانی مماشات !  [2012 Jun] 
*آیا سوسیالیست های فرانسه با انتخاب اولاند مسیرکشور را عوض خواهند کرد؟  [2012 May] 
*انتخابات مجلس نهم فریب دیگری برای جهانیان !  [2012 Mar] 
*فیسبوک وشبکه های اجتماعی مجازی !  [2012 Feb] 
*تحلیلی بر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی  [2011 Nov] 
*چراغ سبز هیلاری کلینتون به رژیم فاشیستی ایران رشته ها را پنبه خواهد کرد!   [2011 Nov] 
*قذافی رفت ، آینده لیبی به کجا می رود ؟  [2011 Oct] 
*استبداد و پیامد های آن درجامعه !  [2011 Aug] 
*هدی صابر و بابی ساندز دو فدایی آزادیخواه !  [2011 Jun] 
*ولایت فقیه بدتر از فرعونیت !   [2011 Jun] 
*حمله به اشرف ، چرا ؟  [2011 Apr] 
*تفاوت های دو قیام در دو نظام دیکتاتوری ایران و مصر !  [2011 Mar] 
*مصر به کدام حکومت تن در خواهد داد  [2011 Feb] 
*بی بی سی ، بی بی باجی رژیم برای تست دستگیری موسوی و کروبی !  [2011 Jan] 
*اعدام ها در روند جنبش مردم ایران چه تاثیری می گذارد؟   [2011 Jan] 
*آیا جزایر سه گانه بهانه ای برای حمله نظامی به ایران خواهد شد ؟  [2010 Dec] 
*مرضیه گل سر سبد هنرمندان  [2010 Nov] 
*دیه گو و محمود را باهم به چه کار آیند ؟ چه سنخیتی بین مارادونا و احمدی نژاد وجود دارد ؟ [2010 Jul] 
*میزبانی جام جهانی فوتبال برای آفریقا جنوبی براحتی بدست نیامد ! بازی‌های جهانی فوتبال در آفریقا جنوبی بخوبی در حال برگزاری است؟ [2010 Jul] 
*سی سال مبارزه و یکسال فعالیت بی امان مردم بر علیه ولایت فقیه در ایران  [2010 Jun] 
*ترور نرم در زندانهای رژیم  مجید توکلی و زندانیان سیاسی دیگر را در یابیم  [2010 May] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !  [2010 May] 
*پشت صحنه ارتجاع ولایت فقیه !   [2010 May] 
*خامنه ای قاتلی که باطل است !   [2010 Apr] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !   [2010 Mar] 
*پیروز میدان مردم متحدند !   [2010 Feb] 
*مبارزه و سازماندهی ( شماره 2 )  [2010 Jan] 
*مبارزه و سازماندهی تنها راه حل در مقابل رژیم (شماره 1)   [2010 Jan] 
*" نه "   [2009 Dec] 
*جنبش سبز وارد مرحله دیگری شد !   [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟ (شماره ۳)  [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟( شماره 2)   [2009 Oct] 
*جنبش سبز به کجا می رود ؟! (شماره1)   [2009 Oct] 
*رد پای رژیم و حمایت علنی از حماس در غزه !  [2009 Jan]