PEZHVAKEIRAN.COM اعتصاب غذای 10 فعال ملی مدنی دستگیر شده در دامنه ساوالان
 

اعتصاب غذای 10 فعال ملی مدنی دستگیر شده در دامنه ساوالان

 

 

فعالان ملی مدنی آذربایجانی که در روز جمعه 24 مردادماه، از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده بودند در اعتراض به بازداشت غیر قانونی خود دست به اعتصاب غذا زدند.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رحیم غلامی، آیدین ذاکری، میثم جولانی،جعفر رستمی، سعید حسینی، حمید قوتی، حبیب نگهبان، عیسی عزیزی، حسن جولانی و رضا قومی 10فعال ملی مدنی دستگیر شده‌ای هستند که روز جمعه به همراه فعالین ملی- مدنی شهرهای استان اردبیل و دیگر شهرهای آذربایجان طبق روال هر ساله، قصد صعود به قله ساوالان را داشته‌اند، اما ماموران امنیتی و انتظامی با مسدود کردن جاده پناهگاه ساوالان، مانع صعود اکثر فعالین شدند.

تعداد فعالینی که توانسته بودند خودشان را به پناهگاه یاد شده برسانند، همچنین حوالی ساعت20، روز 23 مردادماه 1393، در پناهگاه ساوالان توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستگیر شده‌اند.

گفته می‌شود مامورین در حین بازداشت و در حین انتقال فعالین ملی- مدنی به بازداشتگاه نیروی انتظامی مشکین شهر، برخوردهای خشن و غیر انسانی را با بازداشت‌شدگان داشته‌اند.

برخی از این فعالان گفته‌اند ضرب و شتم، به کارگیری الفاظ توهین‌آمیز، بی‌حرمتی و تحقیر آن‌ها در حین انتقال، نمونه‌ای از رفتارهای خشن و دور از کرامت انسانی ماموران در مقابل آن‌ها بوده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این فعالین ملی- مدنی بازداشتی به کمپین گفت: دستگیرشدگان در ساعات بعدازظهر شنبه 25 مردادماه 1393، به صورت جداگانه به بندهای زندان مرکزی مشکین شهر منتقل شده‌اند. آنها در روز یکشنبه 26 مردادماه 1393، در اعتراض به دستگیری و بازداشت غیر قانونی و همچنین صدور وثیقه غیر قانونی 10 میلیونی برای آزادی موقتشان، دست به اعتصاب غذا زدند.

وی همچنین افزود: فعالین دستگیر شده گفته‌اند حاضر به واگذاری وثیقه نخواهند بود. اتهام آنها فعالیت تبلیغی علیه نظام است که به نظر می‌رسد در هیچ‌یک از بندهای قانون مجازات اسلامی درج نشده است.

 

گفته شده در حین ضبط وسایل شخصی فعالین توسط ماموران، گوشی همراه برخی از فعالین شکسته شده است.

گفتنی است فعالین دستگیر شده پس از دو روز بازداشت در بازداشتگاه نیروی انتظامی مشکین شهر صبح دیروز شنبه 25 مردادماه 1393، به دادگاه انقلاب مشکین شهر منتقل شده‌اند؛ قاضی این دادگاه بدون توجه به اظهارات فعالین، آنها را به اتهاماتی من‌جمله اعلام فراخوان به تجمع غیر قانونی و تبلیغ علیه نظام متهم کرده و قرار بازداشت 2 روزه صادر کرده بود.

منبع:پژواک ایران