PEZHVAKEIRAN.COM قانون اختیارات مصدق وانحلال مجلس از نظر حقوقی
 

قانون اختیارات مصدق وانحلال مجلس از نظر حقوقی
ایرج پزشک زاد

 

قانون اختیارات مصدق وانحلال مجلس از نظر حقوقی-ایرج پزشک زاد

پژواک ایران

دوستان گرامی، سلام

دو هفته پیش امکان حضور در نشستی از ایرانیان را داشتم که از تنوع سنی، فکری و رفتاری چشمگیری برخوردار بود. این سومین تجربه‌ی زندگی سیاسی من بود که آغاز آن به ۱۳۴۰ و سال اول دانشکده حقوق دانشگاه تهران می‌رسد. اولین تجربه در دانشگاه تهران و بهار ۱۳۵۸ بود که گزارش آن را برای اجلاس بزرگداشت جناب صارم‌الدین وزیری پیشکسوت بزرگوار وکلا و حقوقدانان ایرانی فراهم آورده بودم که شما هم آنرا منتشر کردید.

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-61346.html

دومین تجربه در ابتدای ایام سیاه تبعید فراهم آمد و در کلیسای کلیشی در منطقه ۱۳ پاریس. به دعوت جبهه دموکراتیک ملی ایران معرفی‌کنندگان چپ، میانه، راست، ملی و مذهبی ایران شرکت داشت. مباحث فراوان بود و نتایج هیچ. آمدند، گفتند و رفتند. دریغا که حتی چیزی از نوارهای صوتی تهیه شده از آن نیز به دست نیامد. ظاهراً بزرگواری که آن را فراهم کرده بود همراه با خود به آمریکا برد و شاید به هر دلیلی انتشار آن را مصلحت ندانست.

سومین تجربه مربوط به دو هفته پیش بود. این نشست متنوع‌تر از دو نشست قبلی بود در شهر بوخوم آلمان. مدیریت شفاف و احترام‌برانگیزی داشت. همه با ادب و احترام نظرات خود را گفتند و پاسخ‌ها را شنیدند. کسی قهر نکرد. هیچ‌کس هم فریاد نکشید. جلسه اخیر دومین کنگره جنبش سکولار دموکرات‌های ایران بود. متأسفانه در آخرین لحظات وقتی نوبت جمع‌بندی رسید دوستی که خود در سازمان برنامه و بودجه آن «خدا بیامرز» کارشناس برجسته‌ای بود از تمرکز شدید و غیرلازم حاکم بر مدیریت کشور در ۳۶ سال قبل مثالی زد و رد شد.

این «جسارت» آدم غیرتمندی را به اعتراض برانگیخت. خوشبختانه آن کارشناس مجرب به مجادله نپرداخت و قال قضیه کنده شد.

حالا که ۱۰ روز از آن روز گذشته و لابد دیگ غیرت آن معترض از جوش افتاده و روز ۲۸ مرداد است می‌خواهم که آن پیرمرد غیور را دعوت کنم تا پیام «صدای انقلاب شما را شنیدم» را که لابد ندیده و نشنیده‌اند ببینند و بشنوند و انصاف دهند که اقاریر صریح آن در تجاوز به قانون اساسی مشروطیت هزارها برابر سنگین‌تر از اشارتی به تمرکز شدید امور اداری در کشور بود.

https://www.youtube.com/watch?v=UrKBzJm5GrA

برای خواندن کتاب ها لینک زیر را کلیک کنید

قانون اختیارات مصدق وانحلال مجلس از نظر حقوقی-ایرج پزشک زاد

دیشب افتخار دیدار چند دوست ایرانی را داشتم. صحبت به ۲۸ مرداد و «فرمان عزل شاهانه» رسید. در بین دوستان یک قاضی، یک حقوقدان دیپلمات و من حاضر بودیم. من از نوشته نویسنده نامدار، قاضی سابق و دیپلمات خوشنام جناب ایرج پزشکزاد و هم‌چنین نظریات دکتر توفیق یاد کردم. این هر دو نوشته به ارزش حقوقی «فرمان همایونی» پرداخته شده است. کار با ارزش نویسنده میهن دوست جناب ایرج پزشکزاد را برایتان می‌فرستم. من آن را برای اطلاع همه «مردان غیور» رژیم سابق و آنان که خواب دوران تمدن بزرگ را می‌بینند و به ویژه نسل جوان مفید می‌دانم. اگر شما هم با من موافق هستید. این یادداشت را به عنوان معرفی آن کار گرانقدر و شأن نزول بازتکثیر آن منتشر کنید. درس‌آموز است و عبرت‌انگیز. فاعتبروا یا اولوالابصار

با مهر و سپاس فراوان

محمدرضا روحانی

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب ایرج پزشک زاد در سایت پژواک ایران