خبرگزاری هرانا – دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران برای نجات جان چهار زندانی کُرد سنی مذهب که از روز ۲۴ خرداد ماه برای اجرای حکم به زندان قزل حصار منتقل شدند؛ فرخوان داد.

هموطنان در داخل و خارج از کشور می توانند با ارسال ایمیل، فکس و پیام کوتاه (اس ام اس) به نمایندگان مجلس در حوزه انتخابی استان کردستان، خواهان اعاده دادرسی ایشان شوند.

متن فراخوان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران که در وب سایت آن منتشر شده است به شرح زیر است:

حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی چهار زندانی سنی مذهب کُرد که به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروه های سلفی به اعدام محکوم شدند از روز شنبه ۲۴ خرداد برای اجرای حکم اعدام شان به زندان قزل حصار منتقل شدند.

در پی این انتقال غیر منتظره سازمان عفو بین الملل و مدافعان حقوق بشری در مورد اعدام قریب الوقوع این زندانیان هشدار دادند و از مقامات ایران خواستند که حکم اعدام این زندانیان را که پس از یک روند قضایی عمیقا ناعادلانه صادر شده فورا لغو کنند. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار عفو بین الملل قرار گرفته این چهار زندانی همواره اتهام شرکت در مبارزات مسلحانه را رد کرده و تاکید کرده اند که تنها به خاطر اعتقادات مذهبی خود و فعالیت هایی همچون شرکت در جلسات مذهبی و پخش مطالب مذهبی دستگیر شده اند. بر اساس دیگر اخبار انتشار یافته این زندانیان همچنین اعلام کردند که هرگز با گروه های سلفی مرتبط نبوده و پیرو مذهب امام شافعی هستند.

خانواده های این چهار زندانی از روز ۲۵ خرداد در مقابل زندان قزل حصار در حال تحصن هستند و در این بین  برخی اعضای کارزار لگام (لغو گام بگام اعدام) متشکل از خانم نرگس محمدی و آقایان محمد ملکی، فریبرز رییس دانا، علیرضا جباری و محمد نوری‌زاد روز سه شنبه ۲۷ خرداد ماه با مراجعه محل تحصن خانواده ها در مقابل زندان خواهان لغو اعدام ایشان شدند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ضمن اعلام حمایت از حق حیات چهار زندانی سنی محکوم به اعدام به نامهای حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید و چهانگیر دهقانی معتقد است این افراد در یک روند مخدوش مورد محاکمه قرار گرفته اند. بر همین اساس از کلیه شهروندان ایرانی در داخل و خارج از کشور می خواهد تا با ارسال نامه به نمایندگان مجلس در حوزه انتخابی استان کردستان بخواهند پیگیر وضعیت این زندانیان شوند. هم چنین می توانید با ارسال پیام کوتاه به شماره تلفن این نمایندگان درخواست خود را مطرح کنید.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

پنج شنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۳ برابر با ۱۹ ژوئن ۲۰۱۴

گفتگوی حامد احمدی با رادیو بی بی سی

ویدیوی از جهانگیر دهقانی در رابطه صدور حکم اعدام

شماره تماس نمایندگان کردستان در مجلس

سالار مرادی: ۰۹۱۸۳۷۲۶۱۵۰

سیداحسن علوی: ۰۲۱۸۸۳۷۷۷۶۲۱

محسن بیگلری: ۰۹۱۸۳۷۴۷۲۰۰

سیدمحمد بیاتیان: ۰۹۱۲۲۰۳۰۲۸۲

امید کریمیانی: ۰۹۱۸۸۷۴۰۷۹۲

آیت الله صادق آملی لاریجانی (رئیس قوه قضائیه)

info@dadiran.ir

Tel: +982166407070

محمد جواد لاریجانی (رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی)

info@dadgostary-tehran.ir

info@humanrights-iran.ir

Fax: +98 21 3390 4986

اطلاعات بیشتر:

http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/032/2014/en/0b32ef88-387a-45e4-b04f-503c12e52be0/mde130322014fa.html

http://www.amnesty.org/en/for-media/press-releases/iran-halt-execution-four-sunni-men-2014-06-14