PEZHVAKEIRAN.COM بررسی تمام حوادث هوایی ایرلاین های داخلی در شش سال اخیر+جزییات
 

بررسی تمام حوادث هوایی ایرلاین های داخلی در شش سال اخیر+جزییات

 

 
نوع شرکت های هواپیمایی عملا تاثیری در امنیت پرواز ندارند و معلوم نیست چرا برخی پروازها به خاطر نام شرکت گرانترند چرا که مسلما امنیت پرواز بسیار مهم تر از پذیرایی از میهمانان در هواپیما است!
 
به گزارش پارسینه، باز هم یک هواپیما در کشور سقوط کرد تا خانواده هایی داغدار شوند.هر چند این بار هواپیما نظامی بود نه مسافربری اما در هر حال مرگ 7 تن از هموطنان کشور را داغدار کرده تا بار دیگر این سوال مطرح شود اثبات شود آیا هواپیماها در ایران امن است؟
 
حوادث هوایی ریز و درشت که هر چند وقت یکبار روی خط رسانه ها می رود بر اساس آمار شبکه ایمنی هوانوردی ایران، یک هزار و ۵۳۰ سانحه هوایی در میان هواپیماهای ایران رخ داده‌است که بین پنجاه تا هفتاد سانحه آن مرگبار بوده‌اند.
 
در این میان  سقوط هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ در پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر، به‌وسیله ناو جنگی وینسنت آمریکا در خلیج فارس هشتمین حادثه هواپیمائی در دنیا از لحاظ تعداد مسافرین کشته شده است  که تمام ۲۹۰ سرنشین آن کشته شدند.
 
نگاهی به لیست حوادث هوایی  در 6 سال اخیر نشان می دهد آمار حوادث هوایی در ایران روز به روز بالاتر می روند:
 
سال ۱۳۹۳:
*۱۹ مهر۱۳۹۳:هواپیمای توربو کماندر حامل ۷ سرنشین در نصرت آباد سقوط کرد .سردار صادقی جانشین پلیس امنیت٬ سرهنگ خرسندی از پلیس پیشگیری و سرهنگ درودگر از عملیات ناجا در سانحه سقوط هواپیمای ناجا حضور داشتند.
این هواپیمای دو ملخه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حوالی شهرستان بم از توابع استان کرمان از صفحه رادار محو و لاشه این هواپیما صبح امروز در منطقه چولی پیدا شد.
*    ۱۹ مرداد ۱۳۹۳: در ساعت ۹:۳۰ روز یکشنبه ۱۹ مرداد یک فرورند هواپیمای آنتونوف-۱۴۰، ایران ۱۴۰، متعلق به شرکت سپاهان ایر(هواپیمایی هسا) که حامل ۴۸ مسافر و خدمه بود، از تهران به مقصد طبس، از فرودگاه مهرآباد بلند شد و چند دقیقه پس از بلند شدن از باند، در بلوار شیشه مینا واقع در غرب تهران سقوط کرد. در این حادثه ۳۸ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.
 
    *۲۰ اردیبهشت۱۳۹۳: هواپیمای فوکر ۱۰۰ پرواز شماره ۸۰۵۳ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که از مشهد عازم فرودگاه بین‌المللی زاهدان بود، در ساعت ۱۳٫۱۰ دقیقه روز ۲۰ اردیبهشت به دلیل عدم باز شدن چرخ سمت چپ عقب درخواست فرود اضطراری کرد و به ناچار با وجود یک چرخ بسته به حالت اضطرار در باند فرودگاه بین‌المللی زاهدان فرود آمد و با وجود اینکه این هواپیما از باند پرواز خارج و لاستیک آن دچار ترکیدگی شد اما همه ۱۱۳ مسافر این پرواز جان سالم به در بردند. در این حادثه تنها ۹ تن آسیب دیدند.
 
سال ۱۳۹۲:
 
هیچ حادثه هوایی برای هواپیماهای مسافربری رخ نداد و تنها هواپیماهای نظامی دچار حادثه هایی شدند. به عنوان مثال در اول مهر ماه، یک فروند هواپیمای شکاری اف-۴ فانتوم متعلق به پایگاه ششم شکاری بوشهر، در هنگام فرود با ترکیدگی لاستیک از باند خارج و دچار سانحه شد. در این حادثه هر ۲ خلبان اقدام به اجکت کردند که خلبان کابین جلو سرگرد خلبان آرش رضایی به علت باز نشدند چتر جان خود را از دست داد و خلبان کابین عقب سروان سلیمی نژاد از ناحیه کمر دچار شکستگی شد.
 
سال ۱۳۹۱:
 
   در این سال هم حادثه هوایی برای پروازهای مسافربری رخ نداد اما در  آذر ماه ،  سقوط بالگرد امدادرسان ارتش: این بالگرد برای امدادرسانی به حادثه تصادف یک مینی‌بوس در محدوده «ملک‌آباد» به محل حادثه اعزام شده بود. این بالگرد حامل پنج مصدوم حادثه تصادف و چهار کادر پرواز و یک تکنیسین اورژانس بود که در منطقه «خین عرب» در نزدیکی بیمارستان طالقانی مشهد، دچار سانحه شد و سقوط کرد. تمامی سرنشینان این بالگرد جان خود را از دست دادند. شهدای ارتش و اورژانس این حادثه: ۱-شهید هوبان مرتضوی (کادر پرواز) ۲- شهید علیرضا پیرمفان (کادر پروازی) ۳- شهید مسعود شاهوردی (کادر پروازی) ۶- شهید مهدی مهدی‌زاده (پرسنل اورژانس)
 
سال ۱۳۹۰:
 
    *۱۲ شهریور: هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی ماهان که از تهران عازم مشهد بود در در ساعت ۲۲:۳۰ در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد این شهر دچار سانحه شد. این هواپیما به شماره پرواز ۶۱۳ که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یکی از سرنشینان آن بود، حدود ساعت ۲۴، به هنگام فرود در باند فرودگاه به علت ترکیدگی چرخ جلو، با مشکل مواجه شد و به سختی فرود آمد. این پیشامد تلفات جانی در بر نداشته‌است ولی برخی از مسافرها دچار جراحاتی شده‌اند. محسن رضایی از ناحیه دست دچار جراحاتی شدد.
 
سال ۱۳۸۹:
 
    *۱۹ دی۱۳۸۹: یک فروند بوئینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت ایران ایر که از تهران به سمت ارومیه در حرکت بود حدود ساعت ۱۹:۴۵ در نزدیکی ارومیه سقوط کرد و ۷۸ نفر از ۱۰۵ مسافر و خدمه آن کشته شدند.
  
 
سال ۱۳۸۸:
 
*   ۴ بهمن ۱۳۸۸: یک فروند توپولف تی یو-۱۵۴ با ۱۵۷ مسافر پس از فرود روی باند فرودگاه مشهد آتش گرفت. در اثر این حادثه داخل هواپیما به کل سوخته و بال سمت راست و دم و چرخ هواپیما جدا شدند و ۴۲ تن از مسافران به بیمارستان منتقل شدند.
 
*24 تیر ۱۳۸۸:سانحه مرگبار توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به هواپیمایی کاسپین ۱۶۸ کشته برجای گذاشت.
 
   *     ۲۰ مرداد ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ در پرواز شماره ۷۲۹ هواپیمایی آسمان در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد. به علت فرود نامناسب عوامل پرواز یکی از چرخ‌ها ترکیده و آتش گرفت. درهای این هواپیما بسته بوده و در حالی که مسافران داخل بودند ماموران فرودگاه به اطفای حریق مشغول شدند و سرانجام پس از خاموش کردن آتش مسافران از هواپیما خارج شدند.
 
 
   *     ۲۰ مرداد ۱۳۸۸: پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریا تور که از تهران به مشهد حرکت می‌کرد ساعت ۱۸:۰۵ دقیقه در فرودگاه مشهد، در نتیجه باز نشدن چرخ جلو و همچنین اشکال در چرخ‌های عقب در هنگام فرود از باند خارج شد و به دیوار فرودگاه برخورد نمود. در این حادثه حداقل ۱۷ نفر (۳ مسافر و ۱۴ خدمه پرواز) کشته و ۲۰ نفر نیز مجروح شدند. این هواپیما از نوع ایلیوشین-۶۲ و مجموع مسافران و خدمه آن ۱۶۰ نفر بوده‌است.
 
  *  ۲۴ تیر ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در در ۱۲ کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی ۱۶۸ نفر سرنشین (مسافر و خدمه) این هواپیما شد.
 
با این تفاسیر می توان دید ،  نوع شرکت های هواپیمایی عملا تاثیری در امنیت پرواز ندارند و معلوم نیست چرا برخی پروازها به خاطر نام شرکت گرانترند چرا که مسلما امنیت پرواز بسیار مهم تر از پذیرایی از میهمانان در هواپیما است!
 

منبع:پارسینه