نگرانی نسبت به صدور حکم اعدام برای ۳ فعال مدنی کُرد

نگرانی نسبت به صدور حکم اعدام برای ۳ فعال مدنی کُرد

با گذشت بیش از یک سال و نیم از بازداشت ۳ فعال مدنی کُرد در شهر مهاباد توسط نیروهای امنیتی نگرانی‌ها نسبت به وضعیت این افراد افزایش پیدا کرده است.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سه فعال مدنی کُرد بنامهای دیاکو رسول زاده، حسین عثمانی و صالح شیخ عبدالله که هر کدام سال گذشته بطور جداگانه توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهر مهاباد بازداشت شدند، با گذشت یک سال و نیم کماکان این افراد در بازداشتگاه وزارت اطلاعات بسر می برند.
یک منبع محلی حقوق بشری در این مورد به کمپین گفت که از زمان بازداشت این افراد تا به امروز هیچ گونه خبری از سرنوشت آنها در دست نیست و علی الرغم پیگیری خانواده این افراد به نهادهای امنیتی و قضایی ، آنان موفق دیدار با فرزندانشان نشده‌اند و این سبب نگرانی شدید خانواده این افراد از وضعیت و سرنوشت فرزندانشان شده است.
حسین عثمانی ٤٥ ساله ، صابر شیخ عبدالله ٢٧ ساله و دیاکو رسول زاده ٢٤ سالە از شهروندان مهاباد هستند که توسط نیروهای اطلاعاتی این شهر بازداشت و بعدا معلوم شد که به اداره اطلاعات شهر ارومیه منتقل شدەاند.
در این خصوص در تاریخ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه ای از شناسایی یک تیم چند نفره وابسته به حزب کومله در ایران و بازداشت آنها خبر داد.
سایت بولتن نیوز نیز یکی از سایتهای وزارت اطلاعات هم در گزارشی مدعی شد که گویا دو نفر از این تیم فرار کرده و ٣ نفر دیگر نیز بنامهای دیاکو رسول زاده، حسین عثمانی و صالح شیخ عبدالله نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده اند.
روابط عمومی وزارت اطلاعات در این باره اعلام کرده که گویا اشخاص دستگیر شده در ٣١ شهریور ١٣٨٩ اقدام به بمب گذاری در میان زنان و کودکانی که برای دیدن مراسم رژه نیروهای مسلح در شهرستان مهاباد به خیابان آمده بودند نموده و بر اثر انفجار ١٢ نفر کشته و بیش از ٤٠ نفر زخمی شدند.
جای یاد آوری است که بعد از این جریان و در همان سال یعنی سال ١٣٨٩ و بعد از این انفجار عبدالرسول محمودآبادی، یکی از فرماندهان بلندپایه سپاه، که در گفت‌وگوی با خبرگزاری فارس اعلام کرده‌بود که ۳۰ تن از «عوامل اصلی و محوری» این انفجار، در شهرستان مهاباد کشته شده‌اند.
محمودآبادی، فرمانده وقت قرارگاه سیدالشهدا سپاه به فارس گفته بود که «۳۰ تن از کسانی که به گفته او نقش محوری در انفجار مراسم رژه نیروهای مسلح در مهاباد داشته‌اند، در جریان درگیری با نیروهای اطلاعاتی و انتظامی کشته شدند.»
همزمان محمد پاکپور، فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه نیز از کشته شدن «عوامل اصلی و محوری» انفجار مهاباد در جریان درگیری خبر داده بود. هر چند منابغ محلی و مردمی در مهاباد هیچ گاه صحت چنین خبری را تایید نکردند.
اما اکنون و پس از چند سال وزارت اطلاعات می‌گوید که «تیم تروریستی» مسئول آن انفجار را شناسایی و اعضای آن را دستگیر کرده‌است.
جا دارد به تاریخ و مشخصات این سه نفر که نامشان در اطلاعیه ای وزارت اطلاعات آمده است اشاره شود.
حسین عثمانی یكی از شهروندان كُرد ساكن مهاباد است که یکی از زندانیان سیاسی دهه ٦٠ می باشد، وی بعدازظهر روز ١٢ اسفندماه سال ١٣٩٢ در منزل خود توسط ماموران اداره اطلاعات بدون ارایه حكمی بازداشت شد، نامبرده ٤٥ ساله و متاهل می باشد.
صابر شیخ عبدالله یکی دیگر از این سه نفر ، دانشجوی ترم آخر کار‌شناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی که در مهاباد بازداشت شد.
نامبرده دانشجوی ترم آخر کار‌شناسی ارشد رشته بیمه دانشگاه علامه طباطبایی تهران، اهل مهاباد روز که در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۹۲ بعد از بازگشت به مهاباد توسط اداره اطلاعات شهر مهاباد دستگیر شد.
صابر شیخ عبدالله، در یک خانواده ساده و پدری نقاش ساختمان که در مهاباد یکی از شهرهای کردنشین ایران بزرگ شده و سال ۸۵ وارد دانشگاه پیام نور ارومیه می‌شود و در رشته آمار ادامه تحصیل می‌دهد و سال ۹۰ از این دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود و بعد به مدت ۷ ماه به سربازی می‌رود و بعد از قبولی در کنکور کار‌شناسی ارشد وارد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در رشته بیمه می‌شود. بنابه گفته نزدیکان وی ، صابر پسری آرام است که از خون بیزار بود و هیچ گونه فعالیت سیاسی در طول این سال‌ها نداشته و حتی برعکس اظهارات این سناریو یک بار هم به کردستان عراق نرفته است.
دیاکو رسول‌زاده که او هم در بیانیه وزارت اطلاعات نامش ذکر شده است، ٢٤ ساله و فرزند صالح که در تاریخ 1392/12/11 توسط مأموران امنیتی بازداشت شد. نامبرده از اهالی روستای «دریاز» از توابع بخش مرکزی مهاباد است.
نزدیکان این سه شهروند کرد بر این تاکید می کنند که نوع اتهامی که وزارت اطلاعات از آن صحبت می کند، در مورد این سه نفر اصلا با عقل جور در نمیاد، یکی از نزدیکان حسین عثمانی می گوید، نامبرده یکی از شهروندان عادی این جامعه بوده که این نوع اتهامات در مورد وی اصل و اساس ندارد و تمامی کسانی که حسین را می شناختند از این خبر و نوع پرونده سازی وزارت اطلاعات شوکه شده اند.
از طرفی دیگر به گفته منبع موثقی این سه نفر در این مدت در بازداشتگاهای وزارت اطلاعات تحت بازجویی و شدیدترین نوع شکنجه های ممکن و تحت فشار برای گرفتن اعترافات تلوزیونی قرار گرفته بودند. و انها را مجبور به پذیرفتن اتهامات ساختگی کرده بودند.
همچنین با توجهه به نوع اتهام سازی علیه این سه نفر و سابقه وزارت اطلاعات در برخورد با فعالان سیاسی و مدنی کرد در سالهای اخیر و با توجه به این اتهامات ساختگی، نگرانی نسبت به صدور حکم اعدام برای این سه شهروند کرد وجود دارد.
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - 2014 October 22

منبع:پژواک ایران