پخش اعترافات و خطر اجرای حکم اعدام زندانیان سنی

 

طی هفتەهای اخیر شبکه خبری ساعت ١٩ به پخش اعترافات از چند زندانی اهل‌سنت و موضوعاتی دیگری از این قبیل پرداخته که این موضوع خطر اجرای حکم برخی از زندانیان اهل‌سنت را در محافل حقوق بشری افزایش داده است.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، حمله صدا و سیمای ایران علیه فعالان اهل سنت و پخش مستندهای که علیه برخی زندانیان عقیدتی در شبکه تلوزیونی و همزمانی آن با مسائل پیش آمده در کل منطقه و بخصوص موضوع گروه ترویستی داعش، نگرانی محافل حقوق بشری را نسبت به اجرای حکم اعدام زندانیان اهل‌سنت افزایش داده است.
در این باره یکی از فعالان حقوق بشر در سنندج معتقد است که «حکومت قصد دارد با این اقدامات زمینه چینی کند تا حکم اعدام برخی از زندانیان اهل‌سنت را به بهانه سلفی‌گری به اجرا گذارد.»
این در حالی است که این زندانیان اهل سنت شافعی مذهب هستن و آن افراد را اطلاعات بیشتر از۶۰ ماه در سلول‌های انفرادی نگه داشته و زیر آزارو اذیت جسمی و روحی آن‌ها را مجبور به اعتراف تلوزیونی می‌کنند و اسامی افرادی که اطلاعات به آن‌ها بدهد در جلوی دوربین می‌گویند تا اطلاعات مقاصد خود را پیش ببرد.
در تاریخ ١٣٩٣/٨/٢٤ در شبکه خبر ساعت ١٩ مستندی به زبان انگلیسی پخش شد که از زندانیان مواد حرف میزند و به چهار نفر از زندانیان عقیدتی اهل اشاره می کند و اتهاماتی واهی که چند ماه پیش توسط محمد جواد لاریجانی زده شد، در بخشی دیگری از این مستند به یکی از احزاب کردی بنام پژاک اشاره ی می کند و اتهاماتی را علیه فعالان این حزب در زندان بیان می کند، که پخش این مستند نگرانی خانواده و فعالان حقوق بشری را مبنی بر ضمینه چینی برای اعدام این چهار زندانی عقیدتی افزایش داده است.
از طرفی دیگر در این مدت اخیر (چهارشنبه ۱۴ آبان ماه) یازده تن از زندانیان محکوم به اعدام که حکم اعدام ایشان در دیوان عالی کشور به تایید رسیده است به بخش اجرای احکام زندان رجایی شهر منتقل شده و از ایشان سئوالهایی پرسیده شد.
این یازده نفر که به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده‌اند همگی در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شوند. ایشان و خانواده‌هایشان مکررا این اتهام را تکذیب کرده‌اند و تبلیغ مسائل اعتقادی اهل‌سنت را علت بازداشت و صدور حکم اعدام برای این زندانیان می‌دانند.
در بین این زندانیان که به اجرای احکام انتقال شده بودند، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی نیز حضور داشتند.
این چهار زندانی در این دو سال اخیر چهار بار برای اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شده اند که با اعتراض فعالان و نهادهای حقوق بشری حکم اعدام آنها به تعویق انداخته شده است.
این چهار زندانی اهل‌سنت پیش‌تر چندین اعتصاب طولانی مدت داشتند که با واکنش گروههای مختلف حقوق بشری از جمله دیدبان حقوق بشر و عفو بین الملل روبرو شد.
وکلای این چهار زندانی معتقدند با استناد به قانون مجازات اسلامی جدید حکم اعدام ایشان موضوعیت نداشته و باید اعمال ماده ۱۰ شود.
گفتنی است که بنا به قانون جدید مجازات اسلامی اعمال ماده 10 برای این افراد باید اعمال شود چون طبق ماده 186 مجازات قدیم به اعدام محکوم شده اند
که این قانون در حال حاضر منتفی است و باید حکم نقض شده و رسیدگی مجدد صورت بگیرد.
یکی از فعالان اهل سنت و مطلع از این زندانیان می گوید که قبلا شعبه ٣٢ دیوان عالی گفته بود که اجرای این حکم غیر قانونی می باشد ، هر چند خود تایید کننده این حکم میباشد و باید شعبه 1 اجرای احکام اوین قاضی نصیری پور دستور اعمال ماده 10 را بدهد ولی متاسفانه در این قضیه سهل انگاری میکنند.
این فعال اهل سنت می گوید مقامات ایران باید بدانند که با مستند سازی دروغ چیزی درست نمیشود واین اتهامات که در این بخش مجله تصویری پخش شده هیچ ثنمیتی با این افراد ندارد و بجای دروغ پردازی برای اذعان عمومی با یک دادگاه علنی و عادلانه همه چیز برای دنیا روشن میشود ، وی می گوید که قبلا میگفتن ترور شیخ اسلام و برهان عالی ولی چون تاریخ دستگیری این افراد قبل از ترور بود تبریه شدند وحالا حکومت بدنبال پرونده سازی است که حتی در اطلاعات هم از آن حرفی نبوده است.
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - 2014 November 19

منبع:پژواک ایران